Αμ τα΄λεγα εγώ οτι ξεκινάμε θέματα ....
Πάμε στα χωράφια της ψυχοακουστικής νομίζω ... Αν και δεν είμαι ειδικός, θα το ρίξω το λιθαράκι μου ...
Αρχικά, για το τεράστιο και άλυτο θέμα της μουσικής αντίληψης μπορείτε να βρείτε στοιχεία εδώ : http://www.1729.com/blog/MusicPerception.html και σίγουρα εδώ : http://www.musicperception.org/ , και σε πολλά άλλα μέρη φαντάζομαι ...
Στη συνέχεια, θεωρούμε ότι τα χαρακτηριστικά της αντίληψης της μουσικής (Ρυθμός, Μελωδία, Αρμονία) δεν επηρεάζονται από την αλλαγή τονικότητας ... Η ουσία όμως του θέματος βρίσκεται στα εξής ποιοτικά -και προς συζήτηση- στοιχεία :
1. Όσο ψηλώνει η τονικότητα, τόσο "τεντώνονται" τα νεύρα μας ... Δηλαδή μια "ψηλότερη" κλίμακα/τονικότητα μας διεγείρει περισσότερο, και αντίστοιχα μια "χαμηλότερη" τονικότητα μας ηρεμεί ...
2. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος "θυμάται" περισσότερο τα διαστήματα μιας μελωδίας, παρά την συνολική αλλαγή της τονικότητας της μελωδίας αυτής. (Σκεφτείτε ότι λίγοι καταλαβαίνουν ένα τρανσπόρτο ... ΌΛΟΙ όμως καταλαβαίνουν μια λάθος νότα, μια "παραφωνία")
... και για να μην το πάμε μακρυά, ισχυρίζομαι ότι ΝΑΙ, υπάρχει διαφορά αντίληψης στις αλλαγές κλίμακας (πχ. ένα οποιοδήποτε διάστημα αφήνει διαφορετική αίσθηση αν είναι συχνοτικά χαμηλά με το ίδιο διάστημα που είναι ψηλά ...)
Επίσης, η αίσθηση αυτή είναι σαφως υποκειμενική και μη μετρήσιμη, αλλά ο κάθε μουσικός/συνθέτης έχει τους δικούς του διαισθητικούς κανόνες για να διαλέγει κλίμακες ... (ήδη ο STEFANOS604 μας μίλησε για τη σχέση του με την κλίμακα Ρε στο Βαμβακάρη, τον πιστεύουμε και για τον Gershwin, και εγώ όταν θέλω να γράψω κάτι "πρωτότυπο"/ κουλτουριάρικο, προτιμώ πχ τη Λα δίεση ή τη Ρε ύφεση ...)
Άσε που η βολή μας (σαν παίξιμο/ επιλογή οργάνων) παίζει επίσης το ρόλο της στην επιλογή αυτή ...
Αυτά ... διότι νύχτωσε
/Πέτροc
-----------------
... έχεις χαλάσει τη φωνή σου τραγουδώντας ...για όλα τα σύννεφα που τα ’λεγες τραγούδια της ψυχής ...
[ τροποποιήθηκε από τον/την mpjxprt, 13-11-2012 10:53 ]