Θα ήθελα να ακούσω τις γνώμες σας
Σε ένα χρόνο θα δώσω εξετάσεις για πτυχίο πιάνου.
Πριν ένα μήνα έδωσα προκριματικές, οπότε κάποια κομμάτια είναι έτοιμα. Συγκεκριμένα, σκέφτομαι να κρατήσω Μπαχ, σονάτα Μπετόβεν (ξέρω ήδη το πρώτο μέρος) και τη μία σπουδή. Νομίζω πλέον επιτρέπεται αυτό;
Από εκεί και πέρα το πρώτο μου θέμα είναι το τι κομμάτια να επιλέξω και θα ήθελα τη βοήθειά σας. Μπορεί κάποιος να μου προτείνει κάτι καλό για ρομαντικό και μοντέρνο κομμάτι; Με ενδιαφέρει το κομμάτι να μ'αρέσει, από την άλλη μπαίνει και το θέμα της δυσκολίας τόσο στην τεχνική όσο και στη μνήμη.
Το δεύτερο μεγάλο θέμα μου.. Φοβάμαι την τενοντίτιδα. Αν και παίζω πολλά χρόνια πιάνο, ουσιαστικό, γερό διάβασμα άρχισα πριν ένα χρόνο.. Φέτος, λοιπόν, είχα κάποια θεματάκια - πόνους.
Τα ψιλοξεπέρασα και έδωσα προκριματικές αισίως, αλλά και πάλι έχω ακούσει τόσα και τρέμω.
Το μεγάλο πρόβλημα το έχω με τη Σονάτα. Έπαιξα το πρώτο μέρος της Παθητικής και αν και τελικά βγήκε πολύ καλά, μου κούρασε πολύ τα χέρια. Η τελική του ταχύτητα νομίζω ήταν 170 (τέταρτα). Τη θεωρείτε καλή;
Επίσης, δεδομένου ότι θέλησα μετά τις εξετάσεις να ξεκουραστώ λιγάκι, τώρα βλέπω προβληματάκια που δεν υπήρχαν.. Είναι λογικό, ε; Πώς ξαναφτιάχνονται;
Φοβάμαι, λοιπόν, μήπως κάτι γίνει από αυτά που συχνά αναφέρονται εδώ και δεν μπορέσω να ξαναπαίξω. Θέλω να κάνω το καλύτερο δυνατό για να "σώσω" τα χέρια μου.
Από τη μία πρέπει να αυξήσω το διάβασμά μου, ακόμα και τώρα είναι λίγο, από την άλλη αν το αυξήσω απότομα μπορεί να είναι καταστροφικό, σωστά;
Με ενδιαφέρει πάρα πολύ να "ακούσω" απόψεις ατόμων που έχουν περάσει από τέτοιες εξετάσεις.
[ τροποποιήθηκε από τον/την katykaty, 26-06-2013 01:43 ]
Παράθεση:
|
Η γνώμη της δασκάλας μου γι' αυτό ήταν πολλά γυμνάσματα σιγά-σιγά για να δυναμώσουν τα δάχτυλα. Σε κανονικό πιάνο. Από εκεί και πέρα, ίσως να πρέπει να ρωτήσεις κι εσύ το δάσκαλό σου τι να κάνεις, να προσέξεις τη στάση του σώματός σου και τις συνήθειες σου στο πιάνο κλπ. Έχει μεγάλη σημασία ο τρόπος που πατάς τα πλήκτρα και πώς ενεργοποιείται ο μηχανισμός των δαχτύλων. Αν ξέρεις καλά Αγγλικά, ενδεχομένως αυτό εδώ το άρθρο να σε βοηθήσει (http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=musicfacpub). Περιληπτικά, περιγράφει κάποια στοιχεία από την μέθοδο του Ι.Σ. Μπάχ για την εκμάθηση πληκτροφόρων οργάνων. Βασική άσκηση που έδινε ο Ιωάννης Σεβαστιανός σε όλους τους μαθητές του για μήνες ολόκληρους ήταν τρίλιες με συγκεκριμένο τρόπο και τεχνική (τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια). Όσο απλοϊκό κι αν ακούγεται, βοηθάει τα δάχτυλα να δυναμώσουν και τα χέρια να λυθούν. Πέραν τούτου, θα εκπλαγείς από το πόση δουλειά χρειάζεται ένας τόσο δα τρίλος για να βγει σωστός, ειδικά όταν συγκρίνεις το δικό σου παίξιμο μ' αυτό ενός μεγάλου πιανίστα. Ρίξτου μια ματιά. Ως προς τα κομμάτια που θα διαλέξεις, δεν θα ήταν καλύτερα αυτό να το διαπραγματευτείς με το δάσκαλό σου; Ζήτα να σου δώσει μια λίστα στο επίπεδό σου, βρες και άκουσέ τα στο youtube, δες και τις παρτιτούρες κι αποφάσισε.
[ τροποποιήθηκε από τον/την amadeuswebern, 29-06-2013 04:11 ]
Σε ευχαριστώ πολύ για την απάντησή σου.
Παίζω ασκήσεις για να δυναμώσουν τα δάχτυλα, παρόλ' αυτά, ειδικά τις τελευταίες μέρες νιώθω αδύναμα τα χέρια μου όταν παίζω γρήγορα.. Δεν είναι πολύς ο πόνος, αλλά δεν παύει να υπάρχει. Προσπαθώ να αυξήσω ακόμα περισσότερο το διάβασμα αλλά σταδιακά, χωρίς να κάνω ζημιά και, επιπλέον, βάζω πάγο ή δένω το χέρι μου κάποιες φορές.
Σχετικά με τα κομμάτια, πάντα μέχρι τώρα τα συζητούσα με τη δασκάλα μου αλλά θα ήθελα και κάποιες προτάσεις από τρίτους.
Τέλος, ξέρει κάποιος αν επιτρέπεται να κρατήσω 3 από τα κομμάτια που είχα παίξει στις προκριματικές για τις εξετάσεις του πτυχίου; Συγκεκριμένα Bach, σπουδή Chopin και ένα μέρος της σονάτας Beethoven...
Ευχαριστώ και πάλι!
Καλησπέρα,
διάβασα το μύνημά σου και τις ανυσηχίες σου και δυστυχώς μετα λύπης μου διαπίστωσα ότι τα ερωτήματα που θέτεις θα έπρεπε πρώτα από όλους να τα έχεις συζητήσει και λύσει με τον δάσκαλο-α ή καθηγητή-τρια σου!!!
Το θέμα του ρεπερτορίου κατ' αρχήν είναι τεράστιοκαι τελείως υποκειμενικό. Δεν μπορεί να σου πει κάποιος που δεν σε έχει ακούσει. Επίσης οι τεχνικές δυσκολίες είναι πολλές φορές διαφορετικές για τον καθένα μας!! Αυτός είναι και ο λόγος που υπάρχει ο δάσκαλος, ο οποίος γνωρίζει τον μαθητή και διαλέγει έργα που να ανταποκρίνονται πρώτα από όλα στις ικανότητες και τη δεξιοτεχνία που έχει αποκτήσει ο μαθητής του μέχρι εκείνη τη στιγμή (γιατί με σωστή επιλογή έργων μια σημερινή τεχνική δυσκολία, μετά από λίγο καιρό μπορεί να μην υπάρχει!!!).
Επίσης υπάρχει και ο τρόπος του να ακούσεις έργα ψάχνοντας (αν απλά σε ενδιαδέρει το αισθητικό μέρος) και μετά βρές την εγκύκλιο του υπουργείου να δεις αν αυτά τα κομμάτια πηγαίνουν για πτυχίο!!! Βέβαια αυτός ο τρόπος δεν σου εξασφαλίζει και την σιγουριά ότι "δεξιοτεχνικά" ή μουσικά θα τα καταφέρεις!!!
Όπως αντιλαμβάνεσαι τα προβλήματα στα χέρια ξεκινούν από μελέτη που ξεκίνησε απότομα μετά από απραξία και που θέλει γρήγορα αποτελέσματα. Όμως δυστυχώς οι μουσικοί είμαστε σαν τους αθλητές, για να φτάσεις να τρέξεις σε αγώνες μετά από κάποιο διάστημα απουσίας πρέπει σταδιακά με πρόγραμμα σταδιακά αυξανόμενο, με σωστά επιλεγμένες ασκήσεις (και όχι ότι ασκησεις κάνεις συνήθως) στο πιάνο αλλά και εκτός του πιάνου να καταφέρεις να επαναφέρεις τα χέρια σου αλλά και το σώμα σου για τις απαιτήσεις ενός πτυχίου!! Βέβαια σε όλα αυτά πρέπει να σε καθοδηγήσει κάποιος!! Αυτός ο κάποιος δεν μπορεί να είναι εξ αποστάσεως!! ΠΡΕΠΕΙ να είναι αυτός που σε γνωρίζει και ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζει πως θα γίνουν όλα τα παραπάνω!!!
Εν κατακλείδι, το ΠΙΟ σημαντικό είναι να έχεις βρει τον κατάλληλο δάσκαλο!!! Αυτό θα το καταλάβεις από το αν σου λύνει τα προβλήματα που έχεις ή τις απορίες σου!!
Βέβαια εδώ μπαίνει και μια άλλη παράμετρος, ΕΣΥ κάνεις αυτά που σου λένε ή απλά κάνεις ΟΤΙ ΘΕΛΕΙΣ???
Μπορεί να γίνομαι λίγο σκληρή, αλλά δυστυχώς τις ερωτήσεις που κάνεις τις έχω δει και ακούσει από πολλούς που είτε είχαν δασκάλους που δεν τους ταίριαζαν, είτε οι δάσκαλοι τους δεν είχαν τις γνώσεις και τη διάθεση, είτε οι ίδιοι δεν άκουγαν τους δασκάλους τους και έκαναν το δικό τους!!!
Ελπίζω με το μύνημα μου αυτό να σε βοηθήσω στο να ψάξεις τα βαθύτερα αίτια της κατάστασής σου έτσι ώστε να λύσεις το πρόβλημα ΡΙΖΙΚΑ και ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΑ!!!
Σου εύχομαι ολόψυχα ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ και να πάνε όλα προς το καλύτερο!!!
Φιλικά,
Θ.
[ τροποποιήθηκε από τον/την theonipap, 15-07-2013 15:36 ]
Καλησπέρα και ευχαριστώ πολύ,
Δεν γίνεσαι σκληρή, έχεις δίκιο σε όσα λες.
Σίγουρα πολλοί κάνουν του κεφαλιού τους, κάποτε έκανα κι εγώ, αλλά πλέον προσπαθώ να κάνω το καλύτερο δυνατό για το πιάνο. Άλλωστε, αν δεν ακούω τις συμβουλές που μου δίνονται, ποιος ο λόγος να τις ζητήσω;
Εννοείται πως έχω συζητήσει με τη δασκάλα μου - και όχι μόνο - όλα αυτά τα θέματα.
Για το θέμα της τενοντίτιδας μου έχει προτείνει αρκετά πράγματα που με βοήθησαν σε συνδυασμό με τις συμβουλές ενός ορθοπεδικού. Δεν παύω όμως να έχω αδύναμα, συγκριτικά με παλιότερα, χέρια και δεδομένου ότι είναι καλοκαίρι και μελετώ χωρίς να έχω επικοινωνία μαζί της (είναι αδύνατο), θα ήθελα και τη γνώμη άλλων. Συν τη γενικότερη ανάγκη μου να ψάχνομαι. Νομίζω ότι κάθε συμβουλή με βοηθάει.
Σχετικά με το ρεπερτόριο, αυτή είναι πάντα η τακτική που ακολουθούσα και, μάλιστα, εκτιμώ στη δασκάλα μου ότι πρόσεχε πάντα τι δυσκολεύει εμένα σε ένα κομμάτι και έπεφτε μέσα. Όμως, ιδιαίτερα στα μοντέρνα κομμάτια νιώθω ότι δεν έχω μεγάλη... γκάμα :Ρ Γι' αυτό και ζήτησα προτάσεις για να ακούσω, χωρίς να θεωρώ δεδομένο ότι αν κάτι μου αρέσει θα το μάθω κιόλας.
Θα σταθώ σε αυτό που λες για τις ασκήσεις και εκτός του πιάνου... Μάλλον χρειάζομαι κάτι έξτρα, λοιπόν.
Κατά τ' άλλα προσπαθώ να κάνω πολύ καλό ζέσταμα και να αυξήσω το διάβασμα σταδιακά. Φοβάμαι μην κάνω κάτι λάθος, αν πρέπει να διαβάζω περισσότερες ή λιγότερες φορές γρήγορα και άλλα τέτοια. Και φυσικά, αν και θα ήθελα μια γνώμη και για το θέμα των ωρών μελέτης, μάλλον είναι κάτι επίσης υποκειμενικό σωστά;
Τέλος, ξέρει κανείς κάτι για αυτό που ρώτησα πριν - πόσα κομμάτια επιτρέπεται να "κρατήσει" κάποιος ίδια από τις προκριματικές;
Καλησπέρα,
θα ξεκινήσω από το τελευταίο σου ερώτημα. Το πόσα κομμάτια μπορεί να κρατήσει κανείς εξαρτάται απο το κάθε ωδείο (από ότι καταλαβαίνω). Σου επισυνάπτω τι αναφέρεται σε site ωδείου:
Προκριματικές πτυχίου (η ύλη των προκριματικών δεν περιλαμβάνεται στο ΦΕΚ: 229/57)
Σημείωση: Τα παραπάνω έργα μπορεί να είναι τα ίδια που θα παιχτούν στις πτυχιακές εξετάσεις.
Όμως σε άλλα ωδεία μπορεί να ισχύει κάτι άλλο (έχω την εντύπωση ότι δεν διευκρινίζεται από το ΦΕΚ)!!! Αυτό πάντα το γνωρίζει το ωδείο και ο καθηγητής σου!!!
Πάντως γνωρίζω περιπτώσεις που όλα τα έργα ήταν κοινά, συν τα επιπλέον που χρειάζονται για το πτυχίο!!!
Για το ρεπερτόριο εντελώς ενδεικτικά αναφέρω κάποια έργα (είναι τεράστια η φιλολογία και ανα εποχή, αλλά και ανα συνθέτη!!!)
Απο ρομαντικούς συνθέτες :
Schumann- Papillons, Παιδικές σκηνές, Καρναβάλι της βιέννης
Chopin - Νυχτερινά, Polonaises
Brahms - Ραψωδίες, Ballada, κομμάτια από τα op. 76, 116, 118, 119
Mendelssohn - Rondo capriccioso
Liszt (συνήθως δεν πολυμπαίνει για πτυχίο) - Soneti
Ραχμάνινοφ (οριακά σε κάποια ωδεία το βάζουν και στους μοντέρνους) - Preludes, Moments Musicaux
Για μοντέρνους συνθέτες ή ιμπρεσιονιστές:
Faure - Nocturnes, Impromptu
Ravel - Pavane
Debussy - Preludes
Σοστακόβιτς - 24 Preludi & fugues op. 87
Prokoffief - Vision Fugitives
Ginastera - Danzas Argentinas, 12 American Preludes
Gershwin - Preludi
Chatshatourian, Πολλοί βούλγαροι συνθέτες (που είναι λίγο δύσκολο να βρεις παρτιτούρες) και φυσικά πλήθος άλλοι καθώς επίσης και έλληνες συνθέτες!!
Τέλος όσο για το θέμα της τενοντίτιδας, καλό είναι να απευθυνθείς και σε φυσιοθεραπευτές (συνήθως αυτοί που ασχολούνται με αθλητές μπορούν να βοηθήσουν περισσότερο) για να σου υποδείξουν ασκήσεις για χαλάρωση, διατάσεις που πρέπει να γίνονται πριν και μετά το διάβασμα σου!!
Επίσης την τενοντίτιδα μπορεί να μην στην δημιουργεί απαραίτητα το διάβασμα στο πιάνο, αλλά ο υπολογιστής ή το γράψιμο ή ακόμα και κάποια άλλη κακή στάση του σώματος και του χεριού, ακόμα και συνδιαστικά όλα τα προηγούμενα να δημιουργούν την τενοντίτιδα!! Πρώτα από όλα πρέπει να εντοπίσεις αν όντως είναι από το πιάνο!! Αν είναι απο το πιάνο, Θα ΠΡΕΠΕΙ να αλλάξεις τον τρόπο (ενδεχομένως) στάσης σώματος, χεριού, ασκήσεων μελέτης, επαναλαμβανόμενες ασκήσεις, αλλά ΠΑΝΤΑ βοηθός είναι ο δάσκαλος για να σε βοηθήσει ταχύτερα και ασφαλέστερα!!
Ελπίζω να βοήθησα!!
Καλή επιτυχία,
Θ.
Σίγουρα ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό και η χρήση υπολογιστή, αλλά το πρόβλημα ξεκίνησε με την αύξηση των δυσκολιών και του χρόνου μελέτης του πιάνου!
Θα τα ψάξω όλα όσα μου λες - και τα κομμάτια βεβαίως.
Σε ευχαριστώ πολύ για άλλη μια φορά για το χρόνο σου! Κάθε συμβουλή είναι πολύτιμη!
Καταρχήν το να κρατησεις το ιδιο κομματι για πολλη μεγάλο χρονικο διάστημα,εχει απο μονο του πολλά αρνητικα.Λαθη που δημιουργουνται απο την πολλη επαναληψη και ελλειψη υφους και ψυχης ,που πολλες φορες δημιουργει η ρουτινα.Οσον αφορα τα τεχνικα προβληματα ,εχουν σχεση με τον λαθος τροπο παιξιματος ,λαθος τεχνικη ,παρατηρησε τα χερια ενος πιανιστα και προσεξε ποσο εξω ,στην ακρη του πληκτρου ειναι ο αντιχειρας.Ηθεση του αντιχειρα και η φορα των χεριων προς τα μεσα -με τους αγκωνες σε γωνια-ειναι πολλη σημαντικα[λαθη των δασκαλων ,πολλες φορες και αγνοια τους].
Το θεμα του ρεπερτοριου ειναι καθαρα θεμα του καθηγητη σου,υπαρχουν τοσα πολλα -αλλα ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ-ΧΑΤΖΑΤΟΥΡΙΑΝ -ΝΤΕΜΠΙΣΙισως και ΚΟΡΣΑΚΩΦ, και τοσα αλλα ,επεμεινε να σου παρουσιασει καποια ,ψαξτε μαζι,ΕΙΣΤΕ ΠΛΕΟΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Καλησπέρα,
Κι όμως, η δασκάλα μου επιμένει πολύ στην σωστή τοποθέτηση των δαχτύλων και, θεωρώ, ότι δεν έχω πρόβλημα σε αυτό..
Σε σχέση με τα κομμάτια, σίγουρα δημιουργούνται κάποια λάθη, όμως δεν διορθώνονται με σωστό διάβασμα; Το θεωρώ ευκολότερο από το να μάθω καινούρια - σίγουρα θέλω να παίξω καινούρια αλλά μιλάμε για το πτυχίο και έχω περιορισμένο χρόνο να μάθω 9 κομμάτια.
Ευχαριστώ πολύ για την απάντησή σου, θα ψάξω και αυτά που μου προτείνεις!
Επανήλθα!
Καλησπέρα και πάλι.
Το διάβασμά μου πάει γενικά καλά.
Το χέρι μου πονάει ΜΟΝΟ, όταν παίζω πολύ γρήγορα κάποιο κομμάτι. Συμπεραίνω, λοιπόν, ότι όταν τα βρίσκω σκούρα σφίγγω τον καρπό μου.
Αυτό που έχω αποφασίσει να κάνω είναι να το πηγαίνω σταδιακά γρήγορα, χωρίς όμως να παίζω συνέχεια αργά. Ποια είναι η γνώμη σας πάνω σε αυτό; Είναι καλύτερο το διάβασμα αργά ή το αυξανόμενα γρήγορο;;
Η δεύτερη μου ερώτηση αφορά, και πάλι, στο ρεπερτόριο.
Επέλεξα ένα κομμάτι του Ραχμάνινοφ (από τα πιο βατά πιστεύω) για μοντέρνο.
Έχω θέμα με το ρομαντικό, όμως.
Η μία μου σκέψη είναι ένα πρελούδιο το Φρανκ, δεν ξέρω όμως κατά πόσο θα γίνει δεκτό από το ωδείο (αν θεωρείται εκπρόσωπος του Ρομαντισμού, αν παίζεται σε πτυχίο)
Η άλλη είναι οι Polonaises του Σοπέν. Όμως, δεν είναι πολύ απαιτητικές; Ξέρω ότι το πτυχίο έχει δυσκολίες, όμως δεδομένου ότι θα ήθελα να τελειώσω φέτος το καλοκαίρι συν το ότι δουλεύω, δεν θα ήθελα να το παρακάνω με τη δυσκολία. Το συζητάω και με τη δασκάλα μου και είναι της ίδιας άποψης, αλλά θέλω κι άλλες γνώμες. Να σημειώσω ότι η ίδια μου πρότεινε τις Polonaises.
Τι είναι αρκετά βατό αλλά και αξιοπρεπές για πτυχίο;