Με μεγάλη συμμετοχή πανεπιστημιακών, καθηγητών, των τοπικών αρχών και φορέων, φοιτητών και απλού κόσμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό, πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες του Διεθνούς Διεπιστημονικού Συμποσίου «Μουσική και Συμπαντική Αρμονία».
Κατά την πρώτη ημέρα των εργασιών του Συμποσίου ο
Μίκης Θεοδωράκης παρουσίασε τη θεωρία του για τη «Συμπαντική Αρμονία». Στην ομιλία του αναφέρθηκε στα βιώματα των παιδικών και εφηβικών του χρόνων, τα οποία τον οδήγησαν στη σύλληψη αυτής της θεωρίας.
«Τα εφηβικά μεταφυσικά μου ενδιαφέροντα, η μελέτη βιβλίων της αστρονομίας, η μουσική που καθημερινά κατακτούσα, με οδήγησαν να βιώνω με έκσταση έναν ωκεανό ήχων και αρμονιών και στη συνέχεια να προσπαθώ να θυμάμαι τη νέα μουσική ιδέα που είχε καταγραφεί στο μυαλό μου», διηγήθηκε ο Μ. Θεοδωράκης. Ανέλυσε τις δύο θεωρίες της Μουσικής, την Αρμονία και την Αντίστιξη, και περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους δίνουν λύση στη στατιστική και στην εν κινήσει σχέση των μουσικών φθόγγων.
Ακολούθως, ο M. Θεοδωράκης επεσήμανε ότι αφού, λοιπόν, υπάρχουν άνθρωποι που πριν τόσες χιλιάδες χρόνια έστρεψαν το βλέμμα και τη σκέψη τους στον ουρανό για να αναζητήσουν την Αρμονία και τη Μουσική, "δεν είναι νομίζω παράλογο να τους μιμηθεί στην εποχή μας ένας κοινός θνητός. Που επιπλέον οδηγήθηκε χωρίς να το ξέρει στα ίδια συμπεράσματα μέσω της Μουσικής. Δηλαδή, εάν τότε ο Ουρανός οδήγησε τον Πυθαγόρα στη Μουσική, σήμερα αυτός ο άλλος, ο κοινός θνητός, οδηγήθηκε από τη Μουσική στον Ουρανό".
«Ως μια καλόπιστη πρόκληση της Τέχνης προς την Επιστήμη», τόνισε χαρακτηριστικά στο τέλος της ομιλίας του, ότι "η απόστασή τους από τη φιλοσοφική και υπαρξιακή έξαρση των αρχαίων φιλοσόφων και δημιουργών έχει οδηγήσει το δυτικό άνθρωπο σε μίζερο, καθαρό ορθολογισμό και τυφλή θρησκευτική πίστη".
Ο πρόεδρος του Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συμποσίου, καθηγητής Ψυχολογίας κ. Γιάννης Κουγιουμουτζάκης στην ομιλία του απάντησε σε πέντε κρίσιμα ερωτήματα που αφορούσαν τον τιμώμενο, αναλύοντας κρυφές πτυχές της ζωής και του έργου του.
Ο νομάρχης Ηρακλείου κ. Δημήτρης Σαρρής στο χαιρετισμό του μίλησε για τον Κρητικό Μίκη Θεοδωράκη και τόνισε τη σημαντικότητα της θεωρίας του για τη Συμπαντική Αρμονία.
Οι διακεκριμένοι ομιλητές, της πρώτης μέρας εργασιών του Συμποσίου, μίλησαν για:
«Τον Αναγεννησιακό Θεοδωράκη»,
«Μ. Θεοδωράκης, η Εικόνα»,
«Νοητική μουσική και ιδεατή αστρονομία στον Πλάτωνα»,
«Η αρμονία των σφαιρών στην όψιμη αρχαιότητα»,
«Πολύτροπος αρμονία: Ο Κάλβος και η μουσική των σφαιρών»,
«Συμπαντικές αρμονίες και η Γένεση των Γαλαξιών»,
«Ο
Πυθαγόρας και οι Φυσικοί: Η επιστήμη της αρμονίας και η αρμονία της επιστήμης»,
«Η αρμονία των ημισφαιρίων: Μήπως είχε δίκιο ο
Πυθαγόρας;»,
«Γιατί και από πού η μουσική»,
«Φάλαινες του είδους mageptera: ωκεάνιοι τραγουδιστές και συνθέτες. Αφρικανοί δασόβιοι ελέφαντες: Μια φωνητική τελετουργία γονιμότητας».
Οι εργασίες του Συμποσίου κορυφώθηκαν με τη Συναυλία πέντε έργων του Μίκη Θεοδωράκη (Το κοιμητήριο, Ελικών, τα Λυρικότατα, η Βεατρίκη στην οδό μηδέν και το Σεξτέτο).
Είναι η πρώτη φορά διεθνώς που ο συνθέτης καλείται σε δημόσιο, ακαδημαϊκό διάλογο να πει, 64 χρόνια μετά τη γραπτή, μουσική και ποιητική άρθρωση της θεωρίας του (1942), σε «ποιο Θεό πιστεύει, ποιος Θεός τον κυβερνά» - από τα νιάτα του.
Πηγή: ΜΠΕ (Γ. Μυσιρλάκης)
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : vouliakis στις 12-03-2006 13:11 ]