Η
Χάρις Αλεξίου πρωτοεμφανίστηκε στο ελληνικό μουσικό
στερέωμα στη δεκαετία του '70 και από την πρώτη στιγμή μέχρι σήμερα, η πορεία
της στο τραγούδι διαγράφεται φωτεινή και διακρίνεται από μεγάλες επιτυχίες.
Συνεργάστηκε με τους σπουδαιότερους έλληνες δημιουργούς - συνθέτες και στιχουργούς-
εμφανίστηκε στις μεγαλύτερες αίθουσες του κόσμου, από τη Βραζιλία έως την Ιαπωνία
και τιμήθηκε με σημαντικές διακρίσεις.
Η Χάρις Αλεξίου Ηχογραφεί
το πρώτο της τραγούδι το 1971 σε μουσική Βασίλη
Βασιλειάδη και στίχους Πυθαγόρα, το "Όταν
Πίνει Μια Γυναίκα". Ο πρώτος σημαντικός σταθμός στη δισκογραφία
της είναι η συμμετοχή της στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ το 1972,
των Απόστολου Καλδάρα και
Πυθαγόρα, με τον Γιώργο Νταλάρα. Εμφανίζεται
σε συναυλίες με τον Σταύρο Ξαρχάκο. Η Χάρις Αλεξίου
σύντομα γίνεται η Χαρούλα όλων. Το 1973 Συμμετέχει
στο ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΕ των Μάνου
Λοΐζου και Δημήτρη Χριστοδούλου. Η συνάντηση
της με τον Μάνο Λοίζο είναι η αρχή μιας σπουδαίας
φιλίας και συνεργασίας μεταξύ τους. Συμμετέχει στο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ
ΕΣΠΕΡΙΝΟ των Απόστολου Καλδάρα και
Λευτέρη Παπαδόπουλου ενώ το 1974 είναι
η χρονιά πάρα πολλών συμμετοχών της σε σπουδαίους δίσκους με κορυφαία στιγμή
την ΟΔΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ των Γιάννη
Σπανού και Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Τη
χρονιά αυτή η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται σε μπουάτ της Πλάκας δίνοντας ένα νέο στίγμα στην παρουσίαση
των τραγουδιών και στην διασκέδαση, τελείως διαφορετικό από των νυχτερινών κέντρων.
Ένας νέος κύκλος ανοίγει που θα κρατήσει πολλά χρόνια. Είναι η περίοδος που
αναβιώνει το ρεμπέτικο τραγούδι. Τραγουδά μπαλάντες, λαϊκά, δημοτικά. Ηχογραφεί
τον πρώτο προσωπικό της δίσκο το 1975, τα
12 ΛΑΪΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ. Η "Δημητρούλα"
γίνεται από τα πιο αγαπημένα τραγούδια. Τραγουδά με τον
Γιώργο Νταλάρα, τη
Δήμητρα Γαλάνη, τον
Αντώνη Καλογιάννη, τον Βασίλη
Παπακωνσταντίνου, τον Γιάννη Πάριο, την
¶ννα Βίσση. Για την Αλεξίου έχουν ήδη ξεκινήσει οι πετυχημένες εμφανίσεις
στις μπουάτ, οι συναυλίες σε στάδια και θέατρα. Τραγουδά Νικολόπουλο,
Σπανό, Παπαδόπουλο, Πυθαγόρα, Κουγιουμτζή, Ελευθερίου, Μπουρμπούλη, Δασκαλόπουλο.
Το 1979 κυκλοφορούν
ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ του
Μάνου Λοΐζου σε στίχους
Μανώλη Ρασούλη και
Πυθαγόρα. Δύο από αυτά
"Ο Φαντάρος" και
το "Όλα σε θυμίζουν" ξεχωρίζουν
αμέσως κάνοντας εξαιρετική επιτυχία σε όλη την Ελλάδα.
Η δεκαετία του '80 ξεκινά με τις μεγάλες επιτυχίες της Χάρις Αλεξίου "Φεύγω"
και "Ξημερώνει". Οι μπαλάντες
ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΘΕΣΙΝΗΣ ΜΕΡΑΣ που ηχογραφεί με τη Δήμητρα
Γαλάνη γίνονται από τα αγαπημένα των θαυμαστών της. Ηχογραφεί δημοτικά,
ρεμπέτικα, και λαϊκά. Δίνει συναυλίες από τη Σουηδία και την Αλβανία έως την
Αυστραλία. Το 1983 ηχογραφεί ΤΑ ΤΣΙΛΙΚΑ ένα συλλεκτικό δίσκο με ρεμπέτικα τραγούδια
της περιόδου 1900-1935. Ταξιδεύει με τα τραγούδια της σε όλη την Ελλάδα.
Η
η Χάρις Αλεξίου είναι πια ένα αστέρι μεγάλου μεγέθους και κάθε της εμφάνιση αποτελεί
ένα ιδιαίτερο γεγονός τόσο και οι δισκογραφικές επιλογές της. Το 1986
συναντά για πρώτη φορά στη δισκογραφία τον Θάνο Μικρούτσικο
τραγουδώντας Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΖΑΛΗ, σε στίχους
Aλκη Αλκαίου, Νίκου Καββαδία,
Ανδρέα Μικρούτσικου και
Μπάμπη Τσικληρόπουλου. Ο δίσκος γνωρίζει τεράστια επιτυχία, με ξεχωριστές
στιγμές "Το Ερωτικό" και την "Ελένη"
που γίνονται αμέσως αγαπημένα τραγούδια. Τη ίδια χρονιά κατακτά το γαλλικό
κοινό με την εμφάνιση της στο Theatre de la Ville του Παρισιού και αποσπά διθυραμβικές
κριτικές. Ταξιδεύει από την Γαλλία στην Κύπρο, την Τυνησία, την Γερμανία και
όλη σχεδόν την Ελλάδα.
Το
1987 ανατέλλει ο ΣΕΙΡΙΟΣ
και ο
Μάνος Χατζιδάκις καλεί την Χάρις Αλεξίου να δώσει ένα
ρεσιτάλ με ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ, την σκηνοθετεί
και στη συνέχεια διευθύνει τη δουλειά αυτή στο στούντιο. Το καλοκαίρι τραγουδάει
μαζί του σε θέατρα. Η ΕΡΤ παρουσιάζει ένα σπουδαίο τηλεοπτικό αφιέρωμα σε σκηνοθεσία
Πάνου Παπαδόπουλου. Παράλληλα εξακολουθεί και δίνει συναυλίες στην Ελλάδα και
το εξωτερικό.
Το
1988 η Χάρις Αλεξίου συνεργάζεται με νέους καλλιτέχνες και εμφανίζεται
με τους
Φατμέ και την Αφροδίτη
Μάνου στο ΖΟΟΜ της Πλάκας. Από τις κοινές της εμφανίσεις με τον Paolo
Conte τον Δεκέμβριο στο ΠΑΛΛΑΣ προκύπτει νέα δισκογραφική συνεργασία.
Δύο από τα τραγούδια του δίσκου αποδόθηκαν στα ελληνικά από τη Λίνα
Νικολακοπούλου.
Το
1989 Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ. Έτσι ονομάζεται η μουσική
παράσταση που για δύο χρόνια παρουσίασαν η Χάρις Αλεξίου μαζί με τη Δήμητρα
Γαλάνη και τον Γιάννη Πάριο σε Αθήνα και
Θεσσαλονίκη αλλά και ο δίσκος που προέκυψε από αυτή τη συνεργασία.
Η
δεκαετία του '90 ανοίγει με τη δεύτερη δισκογραφική της συνεργασία με τον Θάνο
Μικρούτσικο. Σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου κυκλοφορεί το άλμπουμ ΚΡΑΤΑΕΙ
ΧΡΟΝΙΑ ΑΥΤΗ Η ΚΟΛΩΝΙΑ, με τεράστια εμπορική επιτυχία και το μοναδικό
"Πίστα από Φώσφορο".
Τον
Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας διοργανώνεται μια συναυλία
γιορτή για τα είκοσι χρόνια της Χάρις Αλεξίου στο τραγούδια με τίτλο Η
ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΝΥΧΤΑ και καταγράφεται ως μια από της σημαντικότερες συναυλίες
της δεκαετίας. Η συναυλία αυτή ήταν μια νύχτα γιορτής όχι μόνο για κείνη, αλλά
και για το κοινό της που συμμετείχε τραγουδώντας σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας.
Καλλιτέχνες που συνδέθηκε για χρόνια μαζί τους, όπως ο
Γιάννης Πάριος, ο Θάνος
Μικρούτσικος, η
Δήμητρα Γαλάνη, ο
Χρήστος Νικολόπουλος, η ¶λκηστη Πρωτοψάλτη,
ο
Γιώργος Σαρρής, ο
Γιώργος Ζαμπέτας, ο
Λάκης Λαζόπουλος και η
Μελίνα Μερκούρη
την τίμησαν με τη συμμετοχή τους στη σκηνή.
Το
1991 εμφανίζεται στο θέατρο ΑΤΤΙΚΟΝ με ένα ξεχωριστό
πρόγραμμα σε "ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΡΕΙΣ". Στην
πρώτη περιλαμβάνονται τραγούδια των Χατζηδάκι, Μπρεχτ, Λοϊζου, Μικρούτσικου,
κ.α. Στη δεύτερη φιλοξενεί διαδοχικά συγκροτήματα της σύγχρονης ελληνικής σκηνής
και παρουσιάζει νέες δικές της συνθέσεις σε ενορχήστρωση δική τους καθώς και
δικά τους κομμάτια. . Τραγουδά με τους Socrates,
τον Νίκο Πορτοκάλογλου, τον Γιάννη
Σπάθα, τον Βασίλη Λέκκα. Η τρίτη πράξη
είναι μια ανθολογία από τραγούδια του ρεπερτορίου της με την ορχήστρα του Γιώργου
Τρανταλίδη. Ακολουθεί το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που ανοίγει
για πρώτη φορά τις πόρτες του σε Έλληνα τραγουδιστή.
Με
τον σκηνικό αλλά και τεχνικό εξοπλισμό που χρησιμοποιεί η Χάρις Αλεξίου, δημιουργεί νέα δεδομένα
για τις εμφανίσεις των καλλιτεχνών στις συναυλίες. Το φθινόπωρο με τον Κώστα
Χατζή στο REX και το Ράδιο Σίτι παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που φέρει τη
σκηνοθετική σφραγίδα του Mauro Bolognini. Καινούργιος
δίσκος με τίτλο Η ΑΛΕΞΙΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΧΑΤΖΗ.
Το
1992 ξεκινά η συνεργασία της με την
POLYGRAM και ακολουθεί μια διαφορετική πορεία. Ηχογραφεί το ΔΙ'
ΕΥΧΩΝ σε μουσική Νίκου Αντύπα και στίχους
Λίνας Νικολακοπούλου, δίσκος που ταράζει τα νερά
της ελληνικής δισκογραφίας προτείνοντας ένα νέο ύφος. Εμφανίζεται στο ΡΟΔΟΝ,
ένα χώρο ροκ συναυλιών, ανοίγοντας ένα καινούργιο κύκλο στην μακρόχρονη καριέρα
της.
Το
1993 ο δίσκος κυκλοφορεί στην Ιαπωνία, στο Βέλγιο,
τη Γαλλία και Ισραήλ από την Polygram International. Το γαλλικό κανάλι M.C.M.
International μαγνητοσκοπεί τη συναυλία της στο θέατρο Λυκαβηττού. Με τεράστια
επιτυχία δίνει πάνω από 100 συναυλίες σε Ελλάδα, Κύπρο, Η.Π.Α., Καναδά, Ισραήλ,
Ευρώπη, κλείνοντας με θρίαμβο τις εμφανίσεις της στο Θέατρο Mogador στο Παρίσι.
Το 1994 είναι μια ακόμα πλούσια σε δραστηριότητες
χρονιά για την Χάρις Αλεξίου. Ηχογραφεί το ΕΙ! του Νίκου
Αντύπα σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου
και ΄Αρη Δαβαράκη. Στον δίσκο περιλαμβάνονται
και δύο δικά της τραγούδια. Ταξιδεύει στην Αυστραλία τον Μάρτιο, ενώ τον Ιούνιο
στα πλαίσια του Μουντιάλ δίνει συναυλία στο City Center της Ν. Υόρκης. Τον Ιούλιο
δίνει δύο συναυλίες στο Ηρώδειο σε σκηνοθεσία
και πάλι του Μaouro Bolognini. Τον Σεπτέμβριο
συμμετέχει στην συναυλία για την
Μελίνα Μερκούρη στο Ολυμπιακό Στάδιο και τον
Οκτώβριο ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ιαπωνία.
Η
ΟΔΟΣ ΝΕΦΕΛΗΣ 88 κυκλoφoρεί το 1995. Δεv
είvαι η πρώτη φoρά πoυ η Χάρις Αλεξίoυ γράφει τραγoύδια, είvαι όμως η πρώτη
πoυ σ' έvαv δίσκo της περιλαμβάνονται αποκλειστικά δικά της κoμμάτια. Είvαι
οι δικές της στιγμές. Στιγμές από τη ζωή και τηv κατάθεση μιας γυvαίκας πoυ
τόσo έχει αγαπηθεί. Το "Μιvoράκι", η
"Παvσέληvoς", η "Πρoσευχή",
τo "Ψυχές και Σώματα", οι
"Φίλoι", τo τραγoύδι τoυ Τσιτσάvη, συvθέτoυv έναν από τους
καλύτερους δίσκους των τελευταίωv χρόvωv. Δεv είvαι καθόλoυ τυχαίo ότι στις
15 Απριλίoυ τoυ '95, η Χάρις Αλεξίoυ βραβεύεται στo Palais
de Congres τoυ Παρισιoύ με τo "Prix Adami",
βραβείo πoυ απovέμει κάθε χρόvo σε μεγάλoυς καλλιτέχvες, η Ακαδημία Charles
Cros. Εμφανίζεται στο LOFT της πλατείας Αγίων Ασωμάτων που το ονομάζει
STUDIO ΝΕΦΕΛΗ. Παρουσιάζει τα νέα της τραγούδια και δημιουργεί μια νέα ατμόσφαιρα
καφεθέατρου, για λίγες μόνο εμφανίσεις. Περιοδεύει στην Ευρώπη και τον Νοέμβριο
στον δεύτερο κύκλο των εμφανίσεων της την σκηνοθετεί ο
Δημήτρης Παπαιωάννου.
1996.
Η Χάρις Αλεξίου γράφει τους στίχους για το "Τανγκό
της Νεφέλης" πάνω στην αέρινη μουσική της Loreena
McKennitt. Το τραγούδι αυτό, μαζί με άλλες ζωντανές ηχογραφήσεις από
συναυλίες της Αλεξίου σε όλο τον κόσμο την περίοδο '92-'96, συνθέτουν το ΓΥΡΙΖΟΝΤΑΣ
ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ '92-'96. Πρόκειται για τον δίσκο με τις υψηλότερες πωλήσεις
της χρονιάς σε όλη την Ελλάδα. Για τον δίσκο αυτό αργότερα ο Richard Branson,
ιδιοκτήτης της Virgin Megastore, της μεγαλύτερης αλυσίδας δισκοπωλείων στον
κόσμο και θαυμαστής της Αλεξίου θα της απονείμει ειδικό βραβείο. Το
"Τανγκό της Νεφέλης" βρίσκεται για πολλούς μήνες ανάμεσα στα
δέκα πρώτα τραγούδια της world music στην Ευρώπη. Οι εμφανίσεις στο Ολυμπιακό
Στάδιο της Αθήνας στο Παλαί ντε Σπορ στην Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζονται από μοναδική
επιτυχία.
1997.
ΕΝΑ ΦΙΛΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ή αλλιώς, το δεύτερο live άλμπουμ της Αλεξίου. Οι
πωλήσεις του εκτινάσσονται στα ύψη από την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας Περιλαμβάνει
ζωντανές ηχογραφήσεις με παλιά τραγούδια αλλά και τρία καινούργια. Ανάμεσα τους
και "Το Τραγούδι του Χελιδονιού" που
η Χάρις Αλεξίου έγραψε για την μικρή Κύπρια Αναστασία Ισαάκ. Το single "Για
Ένα Τανγκό" αγαπιέται και τραγουδιέται αμέσως απ' όλους.
Στις
18 Ιουνίου η Χάρις Αλεξίου εκπροσωπεί τη χώρα μας σε διοργάνωση της Επιτροπής Νεότητας, Παιδείας
και Μέσων Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με θέμα "Η
προώθηση της μουσικής στην Ευρώπη. Ποιός ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης;"
που τελεί υπό την αιγίδα της ευρωβουλευτού και μέλους της Επιτροπής Πολιτισμού
Νάνας Μούσχουρη.
Το
καλοκαίρι του '97, η Χάρις Αλεξίου, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Επιτροπής
Διεκδίκησης Ολυμπιακών Αγώνων "Αθήνα 2004"
και έδωσε συναυλία στον χώρο της Πνύκας με φόντο την Ακρόπολη. Η τεράστια επιτυχία
της πρώτης συναυλίας, στις 21 Ιουλίου, αλλά και οι υπεράριθμοι θεατές που δεν
κατάφεραν να την παρακολουθήσουν ήταν η αιτία να πραγματοποιηθούν δύο ακόμα
συναυλίες στην Πνύκα.
Το
1998 κυκλοφορεί ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ. Είναι ο δεύτερος δίσκος μετά την ΟΔΟ ΝΕΦΕΛΗΣ στον οποίο η
Χάρις Αλεξίου έχει γράψει εξ' ολοκλήρου τους στίχους και την μουσική. Περιλαμβάνει
δώδεκα νέα τραγούδια και ένα οργανικό που ηχογραφήθηκαν στο Studio Guillaume
Tell του Παρισιού με έλληνες και ξένους μουσικούς.
Περιοδεύει
μαζί με τον Νίκο Παπάζογλου στη Βόρεια και Νότια
Αμερική (Τορόντο, Μόντρεαλ, Τάμπ α, Λος Aντζελες, Βοστώνη, Νέα Υόρκη, Ατλάντικ
Σίτυ, Σικάγο, Σάν Πάολο, Μπουένος Αίρες, Μοντεβιδέο) και τον Δεκέμβριο εμφανίζεται
στην Αθήνα. Το "Διογένης Studio" που την φιλοξενεί ανακατασκευάστηκε
για να καλύψει τις ανάγκες της παράστασης που παρουσίασε μαζί με τον Χρήστο
Νικολόπουλο. Το πρόγραμμα είχε χαρακτήρα συναυλίας, αποτελείτο από τέσσερις
πράξεις και σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.
Τον
Οκτώβριο του 1999 τραγουδάει με την διάσημη τουρκάλα
τραγουδίστρια
Sezen Aksu
στην Κωνσταντινούπολη και την Αθήνα για τον σεισμοπαθή πληθυσμό των δύο
χωρών, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού. Η συνεργασία αυτή συνεχίζεται
το καλοκαίρι του 2000 στην Πόλη και την Σμύρνη.
Τον Σεπτέμβριο του 2000 κυκλοφορεί ο δίσκος ΨΙΘΥΡΟΙ.
Ερμηνεύει αγαπημένα της τραγούδια μόνο με πιάνο και φωνή. Τραγούδια με διαφορετικό
αλλά ιδιαίτερο άρωμα το καθένα, βρίσκουν τη θέση τους σ' ένα άλμπουμ με σημείο
αναφοράς την ερμηνεία της. Παρουσιάστηκαν τον Οκτώβριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
σε μια συναυλία- ρεσιτάλ με τη συνοδεία μικρού μουσικού συνόλου και τη χορωδία
του Μουσικού Γυμνασίου Παλλήνης.
Την
ίδια χρονιά ιδρύει τη δική της δισκογραφική εταιρία, την
"Εστία" με σκοπό να στεγάσει όλες τις μελλοντικές της προτάσεις
στη δισκογραφία. Το πρώτο άλμπουμ που κυκλοφορεί τον Δεκέμβριο είναι το ΠΑΡΑΞΕΝΟ
ΦΩΣ.
Στον
δίσκο αυτό η κορυφαία τραγουδίστρια συναντά και πάλι συνθέτες και στιχουργούς
με τους οποίους συνεργάστηκε στο παρελθόν δημιουργώντας σπουδαίες στιγμές στην
πολύχρονη καριέρα της. Στο ΠΑΡΑΞΕΝΟ ΦΩΣ η Χάρις
Αλεξίου ξαναβρίσκεται με δημιουργούς όπως ο
Θάνος Μικρούτσικος,
ο
Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο Χρήστος
Νικολόπουλος, ο
Αντώνης Βαρδής, η Λίνα
Νικολακοπούλου, ο
Μάνος Ελευθερίου, ο
Γιάννης Σπανός, ο Νίκος
Αντύπας, ο
Aρης Δαβαράκης, η Loreena Mckennitt, η
Sezen Aksu, ο
Νίκος Πορτοκάλογλου, ο
Νίκος Τάτσης, ο
Γιάννης Σπάθας, η
Βάσω Αλλαγιάννη, ο
Ηλίας Κατσούλης, ο
Θεόδωρος Ποάλας, ο Νίκος Μωραϊτης. Στον
δίσκο αυτό υπάρχει το ανέκδοτο τραγούδι του Γιώργου Ζαμπέτα "Πόρτες
ανοιχτές", καθώς και το πολυαγαπημένο "Σ'
αγαπώ, σ'αγαπώ" του Μάνου Λοΐζου, τραγουδισμένο παρέα με τον Μιχάλη
Χατζηγιάννη. Σε τρία από τα τραγούδια του δίσκου οι στίχοι είναι δικοί της,
ενώ σε ένα από αυτά το "Νάμαι καλά" η
Αλεξίου υπογράφει και τη μουσική.
Το "Παράξενο Φως" γίνεται
"Lumiere Etrange" και κυκλοφορεί σε όλη την Ευρώπη από τη Universal
Γαλλίας. Ταυτόχρονα η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές
αίθουσες όπου αποθεώνεται από κοινό και κριτική με κορυφαία στιγμή την εμφάνιση
της στο θέατρο Olympia του Παρισιού.
Από
την Ελλάδα έως την μακρινή Αυστραλία από την Μόσχα έως την Ιαπωνία, από την
Ευρώπη έως την Αμερική, η Χάρις Αλεξίου τραγουδάει και "ταξιδεύει"
με τη φωνή της το αίσθημα του Ελληνικού Τραγουδιού. Η ίδια πιστεύει ότι το Ελληνικό
Τραγούδι μέσα από τους ποιητές και τους μουσουργούς του την έκανε να αγαπήσει
και να κατανοήσει βαθύτερα τον πολιτισμό και την ιστορία του τόπου μας.