ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μουσική Τεχνολογία

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

    Οι γενικές τεχνικές πληροφορίες που δίδονται εδώ αφορούν μικροφωνικές συσκευές για όλα τα όργανα και οι ειδικές πληροφορίες αφορούν μικροφωνικές συσκευές φυσαρμόνικας.

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    128 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 02 Ιούλ 2012

    Σύστημα PA (Public Address)

    Με τον όρο PA θα εννοούμε ένα σετ ηλεκτρονικών συσκευών ενίσχυσης του ήχου αποτελούμενο από:

    • Μικρόφωνο ή CD player ή ‘’Μαγνήτη’’ ή και άλλες συσκευές εισόδου
    • Μίκτη
    • Ενισχυτή
    • Μεγάφωνα                                       

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

    AMPLIFIER (Amp)

    Με τον όρο Amp θα εννοούμε ένα αυτόνομο ενισχυτή όπως ο Ενισχυτής Κιθάρας.

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

    Wireless Transmitter(WT)

    Με τον όρο WT θα εννοούμε το ασύρματο μικρόφωνο. Εδώ θα περιοριστούμε σε συσκευές που θα χρησιμοποιήσουμε για φυσαρμόνικα ή για φυσαρμόνικα και κιθάρα ταυτόχρονα.

    ΧΑΜΗΛΗ ΚΑΙ ΥΨΗΛΗ ΣΥΝΘΕΤΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

    Τα συστήματα (ενισχυτές – μικρόφωνα) μπορεί να είναι  ή Χαμηλής Αντίστασης (Low Impedance=L .I) ή Υψηλής Αντίστασης  (High Impedance= H.I)  και σχεδόν ΠΑΝΤΑ συρματώνονται  και απολήγουν σε αρσενικά βύσματα (Plugs) ή υποδοχές  θηλυκές (jacks)  που διεθνώς ακολουθούν το πρότυπο  "XLR"  για τα Low Impedance και  το πρότυπο 1/4" TRS Stereo και 1/4" TS Mono για τα High Impedance(εδώ ο χαρακτήρας " συμβολίζει  inches)

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

     

    Ας τα ξεκαθαρίσουμε με πρακτικά λόγια:

    • Τα  PA και τα WT έχουν Χαμηλή  Σύνθετη Αντίσταση εισόδου, ενώ ο Amp Υψηλή Σύνθετη Αντίσταση εισόδου.

    • Όταν βλέπεις ένα βύσμα μικροφώνου  1/4" TS Mono (όπως το βύσμα Ηλεκτρικής Κιθάρας) τότε είναι 100% σίγουρο Η.Ι .Δηλαδή αυτό πρέπει να συνδεθεί σε Amp (H.I) πχ ενισχυτή κιθάρας.

    • Όταν βλέπεις ένα βύσμα μικροφώνου  "XLRτότε είναι 100% σίγουρο L.I και πρέπει να συνδεθεί απ’ ευθείας σε σύστημα P.A ή σε W.T ή  αν χρησιμοποιήσεις  μετασχηματιστή προσαρμογής μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και σε Amp (H.I) (βλέπε στην παραπάνω φωτογραφία έναν τέτοιο μετασχηματιστή)

    • ΠΡΟΣΟΧΗ σ’ αυτό το ΤΙΡ: Ο κατάλληλος τρόπος σύνδεσης μικροφώνου L.I με jack(υποδοχή) XLR σε ενισχυτή H.I δεν είναι η χρήση καλωδίου XLR  σε ¼ΤS  αλλά η χρήση καλωδίου XLR σε XLR  μαζί με  μετασχηματιστή προσαρμογής διαφορετικά αν δε βάλουμε μετασχηματιστή τότε θα λάβουμε  λιγότερο από  τη μισή ισχύ στην έξοδο του μικροφώνου

    • Επομένως η συρμάτωση των καλωδίων XLR  L.Ι και XLR H.I είναι διαφορετική.


    ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑΣ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

    Ένας ενισχυτής κιθάρας γίνεται πολύ φιλικός για μικρόφωνο φυσαρμόνικας μειώνοντας  όμως την ένταση του (gain)

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

     

    Δείτε το video μου ''Φτιάξε τη μικροφωνική μόνος σου''

     

    Μικροφωνικές Συσκευές Φυσαρμόνικας

     

    Τα μυστικά του μικροφώνου

    Το μυστικό για καλή ακουστική τονικότητα μέσω μικροφώνου είναι να μάθουμε να παίζουμε ήρεμα. Εάν ταυτόχρονα παίζουμε και φυσαρμόνικα και τραγουδάμε καλόν θα είναι να υπάρχει επί του μικροφώνου ρυθμιστικό έντασης.

    Ένα μικρόφωνο σχεδιάζεται ειδικά για να λαμβάνει ηχητικά κύματα από τον αέρα, έτσι καθίσταται πιο ευαίσθητο σε ανάδραση (Feedback) απ’ ότι ο ‘’μαγνήτης’’ μιας ηλεκτρικής κιθάρας.

    Όταν συνδέεις ένα καλώδιο μικροφώνου σ’ έναν ενισχυτή και αυτός δεν παράγει βόμβο τότε:

    a)      Αν συνδέσεις ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΚΟ μικρόφωνο μπορεί να παράγει λίγο βόμβο. (με την πολυκαιρία η έξοδος στα κρυσταλλικά σταδιακά μειώνεται μέχρι και πλήρη σίγαση)

    b)     Αν συνδέσεις ΔΥΝΑΜΙΚΟ μικρόφωνο μπορεί, αν υπήρχε και λίγος βόμβος πριν το συνδέσεις, να τον μειώσει ή και να τον εξαλείψει πλήρως .

    c)      Αν συνδέσεις ΠΥΚΝΩΤΙΚΟ το μόνο πράμα που πρέπει να προσέχεις είναι να αποφύγεις να το ξύσεις, να το χτυπήσεις, να το σύρεις με το καλώδιο του γιατί αυτά όλα θα αναπαράγονται ενισχυμένα.

    Τεχνικές παιξίματος φυσαρμόνικας με μικρόφωνο

    a)      Ακουστικά: (Παίξιμο από απόσταση)

    • Δηλαδή χρησιμοποιούμε ένα οποιοδήποτε μικρόφωνο του P.A της ορχήστρας είτε κρεμασμένο από το ταβάνι  είτε στημένο σε stand.
    • Παίζουμε κανονικά και σκοπεύουμε στο μικρόφωνο (με καλύτερα αποτελέσματα σε 45 μοίρες κατεύθυνση) και σε απόσταση ούτε πολύ κοντά ούτε πολύ μακριά απ’ αυτό.
    • Αυτό το ‘‘κοντά /μακριά’’ είναι και ένα πλεονέκτημα που μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε  για περισσότερη/λιγότερη ηχητική ένταση που με λίγη εξάσκηση παράγει το γνωστό φαινόμενο ‘Fade Effect’.
    • Όσο πιο κλειστή είναι η χούφτα τόσο μικρότερη η ένταση και όσο πιο ανοιχτή τόσο μεγαλύτερη η ένταση .

     

    b)     Με μικρόφωνο στο πέτο: Είναι ο πιο εύκολος τρόπος να παίξουμε με ενίσχυση.

    • Καρφιτσώνουμε ένα , συνήθως πυκνωτικό, μικρόφωνο στο πέτο , στον γιακά μας ή σε κάποιο τέλος πάντων σημείο του σακακιού μας και παίζουμε κανονικά.
    • Αυτό που ακούγεται είναι αυτό που ‘συλλαμβάνει’ το πυκνωτικό μικρόφωνο , όμως μερικά από τα εφφέ (τρέμολο – wah-wah) εξασθενούν ή και πνίγονται εντελώς - σε σχέση με την προηγούμενη τεχνική .

    c)      Με πυκνωτικό μικρόφωνο με πλαίσιο τοποθέτησης στο κεφάλι :

    • Το ίδιο μ’ αυτό που χρησιμοποιείται (μικρόφωνο +ακουστικά) στα computers). (ίδια χαρακτηριστικά όπως στην προηγούμενη παράγραφο )

    d)     Μικρόφωνο στη χούφτα (Hand-Cupped Mic):

    • Εννοώ και τα πολύ μικρού όγκου μικρόφωνα ή αυτά που μπαίνουν στο δάκτυλο –Ring Finger Mics ή το δικό μου (βλέπε φωτογραφίες) ή και τα μεγάλου όγκου όπως τα bullet mics (βλέπε παρακάτω) ή ακόμα και τα μικρόφωνα φωνής (τα SM57 ή SM58 φωνής είναι από τα καλύτερα) που όμως γι αυτά απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια να τα χουφτώσουμε μαζί με τη φυσαρμόνικα.

    Για αυτού του είδους τα μικρόφωνα πρέπει να θυμόμαστε τα εξής:

    • Όσο πιο σφιχτά το κρατάτε τόσο πιο μεγαλύτερη ένταση και μεγαλύτερο βάθος στην τονικότητα θα λαμβάνετε.
    • Όσο πιο κλειστή είναι η χούφτα τόσο μεγαλύτερη η ένταση και όσο πιο ανοιχτή τόσο μικρότερη η ένταση .Δηλαδή συμβαίνει το αντίστροφο απ’ ότι με το παίξιμο ‘Ακουστικά’ της παραγράφου a).
    • Ξέρουμε ότι (χωρίς μικρόφωνο) μεταγόμενοι  από καλό κλειστό χούφτωμα της φυσαρμόνικας με την δεξιά μας παλάμη σε ανοιχτό χούφτωμα , και επαναλαμβάνοντας σύμφωνα με το ρυθμό, παράγεται το τρέμολο και  wah-wah. Αν ταυτόχρονα με τη φυσαρμόνικα χουφτώνουμε και μικρόφωνο τότε το wah-wah παράγεται απλώς κουνώντας ένα ή δύο δάκτυλα κι όχι όλη την παλάμη.
    • Το κράτημα ταυτόχρονα της φυσαρμόνικας και του μικροφώνου στην αριστερή χούφτα δεν είναι κάτι που το αποκτάς μέσα σε δέκα λεπτά. Απαιτείται κάποια εξάσκηση. Εγώ έχω φτιάξει κάνα δυό ψεύτικα ομοιώματα μικροφώνου και κάθε φορά που κάνω εξάσκηση κρατώ και κάποιο απ’ αυτά μαζί με τη φυσαρμόνικα στη χούφτα μου.

    e)      ‘Μικρόφωνα πύραυλοι= Bullet Mics:

    • Είναι μικρόφωνα χούφτας αλλά μεγάλα σε όγκο-όπως το Astatic JT30 που για χρόνια ήταν το κορυφαίο αλλά τώρα αποσύρθηκε – βλέπε μερικά bullets του εμπορίου στις συνημμένες φωτογραφίες.
    •  Αυτά τα bullets αν μαζί με τη φυσαρμόνικα τα χουφτώσεις σφιχτά τότε υπέρ-διεγείρουν την κάψα τους και προκαλούν μια παραμόρφωση του παραγόμενου ήχου που αυτή η παραμόρφωση είναι και το ζητούμενο στον Δυτικό τρόπο με τη μουσική των Blues.Ένα τέτοιο κορυφαίο μικρόφωνο σήμερα είναι το Shure Green Bullet που έχει δυναμική κάψουλα

     

    Έχετε όμως υπ’ όψιν ότι: Ακόμα και τη πιο τέλεια μικροφωνική συσκευή να διαθέτετε δεν θα πετύχετε αν πρώτα δεν αναπτύξετε με καθημερινή πρακτική εξάσκηση την τονική ακουστικότητα πρώτα. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η καλή μουσικότητα προέρχεται κατά 80% από τον παίχτη φυσαρμόνικας και μόνο το 20% από την μικροφωνική.

    Θα βρείτε δοκιμές για όλα τα μικρόφωνα φυσαρμόνικας στο:

    https://www.youtube.com/user/GoldenBug

     

    Θα βρείτε πληροφορίες για Ενισχυτές Φυσαρμόνικας με τα αντίστοιχα προτεινόμενα μικρόφωνα εδώ:

    http://www.harmonicamasterclass.com/vintage_amps.htm

     

    Επίσης θα βρείτε πληροφορίες για τα μικρόφωνα φυσαρμόνικας στα video μου:

    Σκιαθίτης Στέφανος

    Ηλεκτρονικός

    Ερασιτέχνης Τρομπέτας – Κιθάρας - Φυσαρμόνικας


    Tags
    Μουσικά Είδη:BluesΜουσικά Όργανα:φυσαρμόνικακιθάρα



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #24790   /   02.07.2012, 15:02   /   Αναφορά

    Κατατοπιστικό άρθρο και πάρα πολύ χρήσιμο. 

    #24792   /   02.07.2012, 18:17   /   Αναφορά

    Κατανοητό ακόμα και από εντελώς άσχετους με ηλεκτρονικά -όπως εγώ.


    Πάλι ευχαριστούμε

    #24807   /   03.07.2012, 17:05   /   Αναφορά

    Συμπλήρωμα: Επειδή στο άρθρο αυτό οι ειδικές πληροφορίες αφορούν μικρόφωνα φυσαρμόνικας και οι γενικές αναφέρονται και σε κατηγορίες ήχου που έχουν συγκεκριμένη ορολογία και ενδεχομένως να προκαλέσουν λάθος εντυπώσεις και ίσως  υπάρχει ο κίνδυνος λανθασμένης  σύνδεσης μικροφώνων σε λάθος...συσκευές  ; Βέβαια λεπτομέρειες τέτοιων διασυνδέσεων θα βρείτε άφθονες πληροφορίες στο διαδίκτυο και ο τίτλος του άρθρου θα ‘πρεπε  να έχει εντός παρενθέσεως τη λέξη ‘’Φυσαρμόνικας’’ που θα προτείνω στον διαχειριστή να το κάνει ώστε να μη γίνω αιτία και κάψει κάποιος τον ενισχυτή του. θα ήθελα λοιπόν να προσθέσω τα εξής:



    1. Ο Ενισχυτής Κιθάρας (Amp) περιλαμβάνει προενισχυτή και τελικό ενισχυτή σαν ενιαίο σύνολο-αυτό είναι εμφανές και από τη φωτογραφία.  Στο ΤΙΡ που αναφέρω ότι αν δεν βάλουμε  μετασχηματιστή προσαρμογής και βυσματώσουμε  δυναμικό μικρόφωνο με την ένταση ( volume) του Amp στα όρια του, προσθέτω ότι, πιθανόν να καεί η προενίσχυση (Πολλοί το έχουν κάνει στο και πολλοί κλαίνε τον ενισχυτή  τους…)

    2. Επειδή τα περισσότερα μικρόφωνα δεν αναγράφουν αν είναι High.Ι  ή low-I, πολλοί αδιαφορώντας για τα H.I και L.I κάνουν το  παραπάνω λάθος!

    3. Επίσης τα TS και  TRS βύσματα , mono και stereo , όπως ονομάζονται στη φωτογραφία  πρόκειται αντίστοιχα για unbalanced και balanced καλώδια. mono και stereo είναι η εμπορική τους έννοια και είναι δημιούργημα των εταιρειών ηλεκτρονικών υλικών .

    4. Η ονομασία TRS τουλάχιστον στην κατηγορία των ηχοληπτών  είναι πασίγνωστη σαν balanced καλώδιο

    5. Ένα μικρόφωνο μπορεί να έχει Μεταβλητή Σύνθετη Αντίσταση (εμπέδηση) - variable impedance- ,ανάλογα με τον κατασκευαστή και ένα miss-matching  (πχ χωρίς μετασχηματιστή προσαρμογής) του ενισχυτή με το μικρόφωνο, να καταστρέψει το κύκλωμα προενίσχυσης του ενισχυτή, όπως είπαμε στο 1.).

    6. Ο Χρυσός Κανόνας λέει πως μόνο αν ο ενισχυτής είναι φτιαγμένος να δέχεται μικροφωνικά σήματα, μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια!

    #24955   /   18.07.2012, 17:45

    στεφανε φιλες φιλοι ευχαριστω πολλυ για τις απιθανες πληροφοριες-τις απολυτα κατανοητες-,πραγματικα νοιωθω πως ημουν στο υπογειο της γνωσης και τωρα βρισκομαι στον εβδομο οροφο!!!!!!!!Το μπαρακι ειναι γωνιακο 50τμ μεσα λιγο πιο μεγαλο εξω,απλωμενα καθισματα γυρω γυρω.Απο οτι πλεον γνωριζω το πιο σωστο που αντιλαμβανομαι ειναι το εξης(και με προσθετες πληροφοριες απο whiterabbit) .ηλεκτρικη στον ενισχυτη με πληκτρα και μικροφωνο στην κονσολιτσα του μαγαζιου.....δεν υπαρχη αλλος ενισχυτης δεν υπαρχη τετρακαναλο μια αλλη κονσολα κατι....ετσι θα το παμε ελπιζω να ειναι το πιο σωστο.....σας ευχαριστω πολλυ πολλυ αξιζη που μπηκα στο musichaven ωσ φιλος...τα λεμε