ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Κλίμακες: Για μυημένους

    Το δεύτερο μάθημα για τις κλίμακες προϋποθέτει πως ο αναγνώστης έχει κατανοήσει τα μαθήματα Κλίμακες: Η λύση του μυστηρίου, Τόνοι, ημιτόνια & σημεία αλλοιώσεως και Πεντάγραμμο, Nότες, Kλειδιά που έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν εδώ στο MusicHeaven.

    Το συγκεκριμένο μάθημα επεκτείνει το μουσικό υπόβαθρο των νέων μουσικών, ενώ προσφέρει μια ευκαιρία στους παλαιότερους να "ξεσκονίσουν", αλλά και να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους. Μην ξεχνάτε πως τα κείμενα της στήλης Διδασκαλία μπορείτε να τα εκτυπώνετε, ώστε να τα μελετάτε οποιαδήποτε στιγμή, κάνοντας παράλληλα και πρακτική με το μουσικό σας όργανο.

    Και αυτό το μάθημα είναι προσφορά της Σχολής Μουσικής 'Τομπάζη' που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη (περισσότερα για τη Σχολή)...
    Γράφει ο Jorge (jorge)
    300 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 04 Ιούν 2005

    Tags
    Μουσική Εκπαίδευση:κλίμακεςμάθημα θεωρίας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #2331   /   04.06.2005, 01:14   /   Αναφορά
    Χμμμ... για φαντάσου... δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι!! Είναι λιγάκι πολύπλοκο ιδιαίτερα όταν πας να το διδάξεις έτσι σε μικρά παιδιά!!

    Πιο απλά ξεκινώντας πάντα απ' το Ντο για να βρείς την επόμενη κλίμακα με διέσεις πηγαίνεις μια 5η καθαρή. Δηλαδή Ντο - Σολ - Ρε - Λα - Μι - Σι - Φα# - Ντο# και η σειρά των διέσεων είναι Φα - Ντο - Σολ - Ρε - Λα - Μι - Σι σαν μνημονικός κανόνας.

    Στις υφέσεις ξεκινώντας πάντα απ' το Ντο είναι μια 4η καθαρή Φα - Σιb - Μιb - Λαb - Ρεb - Σολb - Ντοb και η σειρά των υφέσεων είναι ανάποδα ο μνημονικός κανόνας δηλαδή Σι - Μι - Λα - Ρε - Σολ - Ντο - Φα.

    Ειδικά έτσι όπως το περιγράφει με τις υφέσεις είναι λιγάκι μπερδεμένο, όπως και η εξήγηση γιατί μπαίνουν τα σημεία αλλοιώσεως. Απλά γιατί μείζωνα κλίμακα είναι η διαδοχή 8 συνεχών φθόγγων που προχωράει 2Τ-Η-3Τ-Η ε και τα φυσικά ημιτόνια είναι Μι - Φα και Σι - Ντο και με τις διέσεις και τις υφέσεις φτιάχνουμε τη μείζωνα κατά πως είναι. Αυτααααααα... Ωραίο Γιωργάκη, απλά λιγάκι μπερδεμένο στις εξηγήσεις του! :))
    #2336   /   06.06.2005, 01:05
    Εγω θα διαφωνισω μαζι σου Τζασμιν. Νομιζω οτι ειναι πολυ απλο οπως παρουσιαζεται

    στο μαθημα. Χρειαζετε μονο να μαθει καποιος την σειρα των διεσεων και των υφεσεων. Στις διεσεις πας εναν ημιτονιο πιο πανω απο την τελευταια διεση και στις υφεσεις

    επιστρεφεις στην προιγουμενη υφεση. Δεν το βλεπω καθολου πολυπλοκο. Οταν

    εχουμε μια υφεση την ΣΙ δεν ειναι δυσκολο να θυμουμαστε οτι ειναι η ΦΑ κλιμακα.

    Το βρηκα πιο μπερδεμενο οπως το εξηγας εσυ.

    #2332   /   04.06.2005, 02:09   /   Αναφορά
    Καλή η προσπάθεια - και αξιόλογη, γενικότερα, η προσφορά της Σχολής Μουσικής 'Τομπάζη'- όμως, διαφωνώ!

    Διαφωνώ με τον τρόπο που παρουσιάζονται οι σκάλες.

    Κάτι τόσο απλό...

    Τι θα πει “για μυημένους” και “μυστήριο” κ.λπ.

    Πόσοι άραγε, ερασιτέχνες ή αρχάριοι (ή παιδάκια), διαβάζοντας το παραπάνω άρθρο δεν θα σκεφτούν ότι η θεωρία της μουσικής είναι μια γλώσσα λίγο πιο εύκολη από τα κινέζικα και θα το ξανασκεφτούν για να πάνε να γραφτούν στο ωδείο ή έστω να αρχίσουν μαθήματα με κάποιον δάσκαλο.

    Συμφωνώ με τη Jasmine.

    Θα μπορούσαμε να ήμασταν πιο απλοί στη διατύπωση, περισσότερο σαφείς.

    Μην τα μυθοποιούμε.

    Είναι ύλη της Α΄ Θεωρίας, που τη διδάσκονται παιδάκια 9 – 10, το πολύ 11 χρονών και αν ο δάσκαλος είναι “καλός”, την καταλαβαίνουν από τα πρώτα κιόλας μαθήματα.



    Α, και κάτι άλλο:



    η μείζων

    της μείζονος

    τη(ν) μείζονα

    μείζονα

    οι μείζονες

    των μειζόνων

    τις μείζονες

    μείζονες



    ;-)
    #2333   /   04.06.2005, 10:18
    Για μυημένους θα πεί για αυτούς που ασχολούνται με τη μουσική, υπάρχει και πολύς κόσμος που είναι αυτοδίδακτος ή δεν ξέρει να διαβάζει νότες. αν παρουσιαζόταν σαν κάτι το εύκολο τότε αυτός που θα το διάβαζε και δεν είχε κάνει μαθήματα προηγουμένως θα ένιωθε λίγο...βλάκας.



    Τα παιδάκια που το μαθαίνουν σε μικρή ηλικία ασχολούνται με τη μουσική φυσικά. Και το σπαγγάτο είναι πανεύκολο για τα παιδάκια 11 χρονών που κάνουν μπαλέτο ή γυμναστική απο μωρά, αν δοκιμάσει όμως κάποιος που δεν ασχολείται σε τέτοιο βαθμό θα το βρεί πολύ δύσκολο και θα πάθει τραβήγματα.


    Administrator
    #2334   /   04.06.2005, 10:54
    Συμφωνώ με τη Ρεβέκκα. Η έκφραση για "μυημένους" έχει να κάνει απλά με το γεγονός οτι αυτό το μάθημα δεν προσφέρεται για αρχάριους ή αυτοδίδακτους, αλλά απαιτεί κάποιο βασικό background. Υποδηλώνει οτι αν προσπαθήσει να το μελετήσει κάποιος που δεν έχει ιδέα ή είναι στα πρώτα του βήματα, θα πάθει ζαβλαμά. Δεν είναι προσπάθεια μυθοποίησης σε καμιά περίπτωση.



    Παναγιώτη λες:



    "Πόσοι άραγε, ερασιτέχνες ή αρχάριοι (ή παιδάκια), διαβάζοντας το παραπάνω άρθρο δεν θα σκεφτούν ότι η θεωρία της μουσικής είναι μια γλώσσα λίγο πιο εύκολη από τα κινέζικα και θα το ξανασκεφτούν για να πάνε να γραφτούν στο ωδείο ή έστω να αρχίσουν μαθήματα με κάποιον δάσκαλο"



    Εγώ ίσα ίσα πιστεύω πως επειδή ΔΕΝ θα καταλάβουν και πολλά, θα προσφύγουν σε ένα Ωδειο. Αν καταλάβαιναν, τι να τον κάνουν το δάσκαλο; Θα αρκούσε η online διδασκαλία.

    #2335   /   04.06.2005, 12:00   /   Αναφορά
    Ναι. Η γνώμη μου είναι ότι με κάποιον δάσκαλο μπορείς μέσα σε λίγες ώρες να καταλάβεις πράγματα που θα μπορούσαν να σε “παιδεύουν” μήνες ολόκληρους.



    Η συζήτηση αυτή μου θύμισε και μια ιστοσελίδα (στα αγγλικά και στα ισπανικά):

    www.teoria.com

    Αξίζει να την επισκεφθείτε :-)
    #2349   /   10.06.2005, 11:06
    διαβαζοντας αυτο αρθρο αισθανθηκα σαν ...βλακας, και σαν τετοιος, προσπαθησα να κανω και σπαγγατο. σημερα καταφεραν και με επαναφερανε, διευκρινιζοντας μου οτι ειμαι απλως ΑΜΥΗΤΟΣ σ'αυτα .

    Administrator
    #2350   /   10.06.2005, 11:11
    Τα προηγούμενα μαθήματα δε σε βοήθησαν καθόλου; Τα διάβασες;

    #2354   /   10.06.2005, 14:15
    Αν δεν κατάλαβες τι ακριβώς λέει το μάθημα, ίσως να σημαίνει πως είσαι ‘αμύητος’ στη θεωρία της μουσικής, όχι στη μουσική γενικά. Τωρα για το σπαγγάτο τι να σου πω....έκανα παλιά όταν ήμουν παιδάκι αλλα τώρα πολύ χλωμό... :)

    #3142   /   25.10.2005, 11:51   /   Αναφορά
    jorge με βοήθησες πάρα πολύ. Σ' ευχαριστώ. Έχω διαβάσει και ξαναδιαβάσει τόσες και τόσες φορές τις κλίμακες προσπαθώντας να θυμάμαι τη σειρά τους.΄Την επόμενη μέρα τα έχω ξεχάσει όλα. Προσπάθησα με διάφορα κόλπα να τα συγκρατήσω αλλά τίποτα. Νομίζω ότι η μέθοδος που περιγράφεις για να θυμόμαστε τις υφέσεις είναι ο καλύτερος. Τώρα δεν πρόκειται να τις ξεχάσω. Ευτυχώς που θυμάμαι τη σειρά των διέσεων και υφέσεων.

    Για τις ελάσσονες κλίμακες ισχύει το ίδιο?
    #3168   /   26.10.2005, 15:24
    Τις ελάσσονες κλίμακες μπορείς να τις βρίσκεις απο τις μείζωνες, θα μετακινείσαι μια μικρή τρίτη πάνω. Για παράδειγμα η ντό μείζωνα δεν έχει οπλισμό, το ίδιο και η σχετική ελάσσονα δηλαδή η λά. (μια μικρή τρίτη πάνω απο την λά είναι η ντό).

    #10189   /   02.11.2007, 07:44   /   Αναφορά
    καλέ, καλέ γιατί δεν βρίσκω το μάθημα sb
    #11090   /   05.01.2008, 05:51   /   Αναφορά
    πολύ ενδιαφέρον! δεν μπορώ να πω ότι ο κλασσικός τρόπος με δυσκόλευε αλλά σίγουρα έτσι μπορώ να βρίσκω τις κλίμακες πιο γρήγορα.
    #11451   /   25.01.2008, 14:45   /   Αναφορά
    Μπράβο-Μπράβο!



    Και στο κ. Τομπάζη που το δημιούργησε και μας το προσφέρει και στο Jorge που το "ανέβασε" στο MH. Είναι ένας ωραίος εναλλακτικός και εύκολος τρόπος να βρίσκει κάποιος τον οπλισμό ή τη μείζωνα κλίμακα.



    Μπορεί να χρησιμοποιείται εως ότου κάποιος εξοικιωθεί τόσο πολύ ώστε να τις θυμάτε μηχανικά χωρίς αυτούς υπολογισμούς.



    #27005   /   28.03.2013, 23:28   /   Αναφορά

    Παρατήρησα οτι αν θεωρήσουμε το σύμβολο της διέσεως ως ένα "τετραγωνάκι" με οριζόντια "βάση" (ελαφρώς λοξή) και "οροφή" (ελαφρώς λοξή), η "βάση"  (σωστά γραμμένη) γράφεται μια νότα παρακάτω (από την νότα της διέσεως) και η "οροφή" μια νότα παραπάνω. Π.χ. η Σι-δίεση γράφεται με την "βάση" στη Λα και την "οροφή" στη Ντο. Και η Ντο-δίεση γράφεται με την "βάση" στη Σι και την "οροφή" στη Ρε, κ.ο.κ.. Τότε: κοιτώντας την ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ δίεση του οπλισμού, η "οροφή" της δείχνει το όνομα της μείζονος κλίμακος, και η "βάση" της ελάσσονος (αφού βέβαια προσέξουμε μήπως ο οπλισμός την θέλει ωξυμένη). Άρα, και αντιστρόφως, για να βρούμε τον οπλισμό, γράφουμε στο όνομα της κλίμακος που μας λένε την "οροφή" ή την "βάση" της τελευταίας διέσεως (την ζωγραφίζουμε βέβαια: όλο το σύμβολο) και συμπληρώνουμε από μπροστά όλες τις προηγούμενες διέσεις με τη σειρά (Φα, Ντο, Σολ, Ρε, κ.λ.π.).


    Επίσης αν θεωρήσουμε το σύμβολο της υφέσεως ως ενα "6" με "κοιλιά" στο κάτω μέρος, από την οποία "κοιλιά" προεξέχει μια "κεραία" προς τα πάνω αριστερά, το μέσον της "κεραίας" (σωστά γραμμένης) είναι δύο νότες πάνω από την "κοιλιά".  Π.χ. η Φα-ύφεση έχει το μέσον της "κεραίας" της στη Λα, και η Σολ-ύφεση έχει το μέσον της "κεραίας" της στην Σι, κ.ο.κ.. Τότε: κοιτώντας την ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ύφεση του οπλισμού, το μέσον της "κεραίας" της δείχνει το όνομα της ελάσσονος κλίμακος (αφού βέβαια προσέξουμε μήπως ο οπλισμός την θέλει βεβαρυμένη). Τό δε όνομα της μείζονος είναι 2 νότες ακόμη παραπάνω, που είναι βέβαια και η νότα της "κοιλιάς" της πρότελευταίας υφέσεως του οπλισμού (που, αν υπάρχει, είναι προφανώς βεβαρυμένη). Έτσι, π.χ. αν τελευταία είναι η Σι-ύφεση, το μέσον της "κεραίας" της (στην Ρε) δείχνει την Ρέ-ελάσσονα κλίμακα, ή: 2 νότες παραπάνω, την Φα μείζονα. Και αντιστρόφως, αν μας δώσουν μια ελάσσονα κλίμακα, βάζουμε εκεί που μας λένε το μέσον της "κεραίας" της τελευταίας υφέσεως, και συμπληρώνουμε με όλες τις προηγούμενες υφέσεις με την σειρά (Σι Μι Λα Ρε κ.λ.π.). Αλλά και μείζονα να μας δώσουν, μπορούμε να πάμε πρώτα 2 νότες παρακάτω στην ελάσσονα, και να χτίσουμε τον οπλισμό από εκεί. Π.χ. Ποιός είναι ο οπλισμός της Σολ-ύφεση μείζονος; Βάζω την "κεραία" 2 νότες παρακάτω Φα->Μι (για την ελάσσονα), ζωγραφίζω το σύμβολο της υφέσσεως (η "κεραία στη Μι, η "κοιλιά" στη ->Ντο) και συμπληρώνω με όλες τις προηγούμενες υφέσεις Σι Μι Λα Ρε Σολ και Ντο. (Αφού ο οπλισμός θέλει την Μι βεβαρυμένη, η ελάσσων είναι η Μι-ύφεση.)


    (Αυτός ο "κανόνας" δεν έχει εξαιρέσεις, αν και, κατά τη γνώμη μου, για τις μείζονες, ο κανόνας της "προτελευταίας υφέσεως" είναι πολύ απλούστερος - με μια εξαίρεση την Φα-μείζονα ή Ρέ-ελάσσονα, που δεν έχει προτελευταία ύφεση πρό της Σι-ύφεση.)