ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Soundtracks στην TV: Για ποιό λόγο;

    Είναι φαινόμενο της τελευταίας δεκαετίας κυρίως. Όσες φορές παρακολουθώ κάποια ελληνική σειρά ή πέφτω τυχαία έπάνω της, διαπιστώνω πως δεν υπάρχει πρωτότυπη μουσική επένδυση, αλλά μουσική επιμέλεια...
    Γράφει ο Κωνσταντίνος (cross)
    6 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 02 Φεβ 2008
    Για όσους δεν γνωρίζουν, με τον όρο μουσική επιμέλεια εννοούμε συνήθως τη χρήση έτοιμης μουσικής, που προέρχεται απο διάφορα πετυχημένα Soundtracks, σε νέο τηλεοπτικό υλικό (π.χ.σίριαλ).

    Αυτό το φαινόμενο λειτουργεί σε βάρος της εκάστοτε σειράς για πολλούς λόγους.

    Το θέμα όμως είναι για ποιό λόγο έχει εκλείψει σχεδόν απο παντού η πρωτότυπη μουσική επένδυση σε εικόνα, σε τηλεοπτικά πλαίσια. Ας δούμε μερικά μειονεκτήματα που επιδρούν αρνητικά στο ''γύρισμα''.

    Σε ένα ψυχρό στούντιο,οι ηθοποιοί καλούνται σε χρόνο ρεκόρ,τις πιο πολλές φορές,να γελάσουν,να κλάψουν,να αγαπήσουν, να μισήσουν... γενικά να εκτελέσουν το καθήκον τους και να ποιήσουν ήθος.

    Σ'αυτό το σημείο μια μουσική, που δημιουργείται ειδικά για μια συγκεκριμένη σκηνή, λειτουργεί ευεργετικά στην ψυχοσύνθεση των ηθοποιών, τους βοηθά να συγκεντρωθούν και να βιώσουν πιο έντονα τα όποια συναισθήματα πρέπει να βιώσουν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Αυτό φυσικά θα συνέβαινε αν ο μουσικός βρισκόταν στο γύρισμα και βοηθούσε στο να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε όσα διαδραματίζονταν στο πλατό, με το να παίζει live ή να παρουσιάζει τη σύνθεσή του ηχογραφημένη.

    Όταν κατα τη διάρκεια του γυρίσματος ακούγεται μια έτοιμη μουσική, κάθε άλλο παρα ευεργετική είναι για το αποτέλεσμα. Είναι πολύ φυσικό να έρχεται στο μυαλό όσων την ακούν, η ταινία, και γενικότερα διάφορα γεγονότα με τα οποία έχουν συνδέσει τη μελωδία. Έτσι δυσκολεύει η εξέλιξη του γυρίσματος και υπάρχει όλη αυτή η προχειρότητα που συνήθως βλέπουμε(όταν βλέπουμε τέλος πάντων).

    Τουλάχιστον ας υπήρχε μια ποικιλία, και όχι να επιλέγουν συνέχεια τα ίδια Soundtracks. Αλλά και αυτό οφείλεται στο ότι σε όλες τις παραγωγές κρύβεται ο ίδιος μουσικός ''επιμελητής''. Ή σχεδόν σε όλες. Έλλειψη φαντασίας; Ή μήπως οικονομία ΚΑΙ στην αγορά των CD'S;

    Απ΄τη χρήση πρωτότυπης μουσικής θα ωφελούνταν και τα ίδια τα κανάλια. Αν έκανε επιτυχία η σειρά, θα έκανε αυτομάτως και η μουσική της,τ ην οποία και θα πουλούσαν. Σ'αυτή την περίπτωση θα έβγαιναν όλοι κερδισμένοι, και το κυριώτερο θα ανέβαινε το επίπεδο της ελληνικής τηλεόρασης, απο τη στιγμή που θα ήταν ποιοτικότερη απο πλευράς ηθοποιίας, και θα απορροφούσε πολλούς μουσικούς, οι οποίοι θα έβρισκαν την ευκαιρία να πούν αυτά που θα ήθελαν.

    Και κάτι τελευταίο: θα σταματούσε η ανεξέλεγκτη χρήση σημαντικής μουσικής σε φτηνά κατασκευάσματα.

    Αν ήξερε ο Yann Tiersen ή o Ennio Moriccone ή ο Phillip Glass (χαρακτηριστικά παραδείγματα, που εχουν ξεσκίσει κυριολεκτικά οι μουσικοί επιμελητές της ελληνικής ΤV) ότι χρησιμοποιείται άνευ ορίου η μουσική τους με αυτό τον τρόπο τί θα έλεγαν; Δεν μιλάω για δικαιώματα...η παρανομία των καναλιών στο συγκεκριμένο θεματάκι είναι σίγουρη. Αλλά για το ότι κάποια πράγματα απαιτούν τον σεβασμό των κυρίων μουσικών επιμελητών....

    Ότι και να πει κανείς για αυτό το θέμα θα είναι λίγο. Οπότε καλύτερα να σταματήσω εδώ. Ας ελπίσουμε ότι κάποια μέρα θα επιστρέψει ξανά η εποχή της μουσικής επένδυσης και θα πάρει τη θέση της μουσικής επιμέλειας. Και φυσικά,αν γίνει αυτό,να μην περιοριστούν σε 2-3 γνωστούς συνθέτες (που δεν θα έχουν και χρόνο να ασχοληθούν ολοκληρωτικά με αυτό και να βοηθήσουν στη δημιουργία της σειράς), αλλά να το ψάξουν λίγο περισσότερο... Άλλωστε η ελπίδα ζεί περισσότερο απ'όλους.

    Tags
    Μουσικά Είδη:Soundtracks



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #11585   /   02.02.2008, 16:36   /   Αναφορά
    ενδιαφέρον το κείμενο σου!

    ...Πειράζει που διαφωνώ;

    :))))))))))
    #11586   /   02.02.2008, 18:00
    Οχι φυσικα.Τι να πειράζει?Είναι θέμα προσωπικού γούστου και μόνο.Εσένα σου αρέσει να μην υπάρχει πρωτότυπη μουσική στην τηλεόραση,και μένα όχι.

    #11587   /   02.02.2008, 18:38
    χαχα καμία σχέση!

    Διαφωνώ ακριβώς με αυτό! Αναφέρεσαι μήπως σε παλιότερες σειρές, ή ενός είδους.

    Οι καινούριες σειρές, με νέους σεναριογράφους, έχουνε κάνει μεγάλα άλματα! Χρησιμοποιείται καινούριο υλικό ή όχι τόσο γνώριμο...

    #11589   /   02.02.2008, 19:06
    Δεν ξέρω για ποιές λές,εγώ πάντως,στις πιο πολλες που έτυχε να δώ,δεν έχω ακούσει νέo υλικό.Είναι πολύ σπάνιο αυτό.Εκτός απο τα πχ που αναφέρω υπάρχει και ενα συγκεκριμένο soundtrack,που δεν λέιπει σχεδόν απο πουθενά τα τελευταία χρόνια.Αναφέρομαι στο ''Requiem for a dream''.

    Και δεν λέω για τους τίτλους μόνο.

    #11602   /   03.02.2008, 15:41   /   Αναφορά
    Ορθές οι παρατηρήσεις σου. Είναι φαινόμενο που νομίζω ότι έχει περάσει αδιάφορα από τους περισσότερους, αλλά δυστυχώς καταδεικνύει περίτρανα τη μουσική ένδεια της επόχης μας.
    #11613   /   03.02.2008, 19:51   /   Αναφορά
    Θα συμφωνήσω απόλυτα CROSS με αυτά που έγραψες!Πολύ ωραίο κείμενο!
    #11619   /   03.02.2008, 21:29   /   Αναφορά
    Ενδιαφέρον κείμενο....και συμφωνω με την αποψη σου!:)
    #11677   /   04.02.2008, 20:13   /   Αναφορά
    Μπράβο

    #11682   /   04.02.2008, 21:03   /   Αναφορά
    Πετυχημένη η παρατήρησή σου, Cross.



    Προσωπικά, δε με πειράζει καθόλου.

    Ας πούμε, πριν από λίγο καιρό, συνειδητοποίησα ότι στη Μαρία την άσχημη ακούγεται μουσική απ' την ταινία High School Musical, την οποία έχω δει και μ' άρεσε πολύ.



    Πιστεύω γενικώς πως η μουσική επένδυση πρέπει να συνάδει με τη σειρά, την ταινία ή τέλος πάντων με ό,τι προβάλλεται. Αν ταιριάζει, δε με ενοχλεί καθόλου η καταγωγή της!
    #12102   /   26.02.2008, 23:22   /   Αναφορά
    Εχεις δίκιο σε αυτά που λες,αλλά έχω μια ένσταση.Απλά,ίσως είναι καλύτερα να ντύνονται οι τηλεοπτικές σειρές με ήδη αγαπημένα τραγούδια,από το να βγαίνει ένα cd με νέες μελωδίες από τη σειρά αυτή που θα είναι προχειρογραμμένο από την πλευρά συνθέτη-στιχουργού-τραγουδιστή που ενδεχομένως θα πιέστηκαν να γράψουν κάτι να ταιριάζει με τις δεδομένες σκηνές του έργου και δεν θα πέτυχαν τη στιγμή...Αυτή που θα γεννήσει ένα όμορφο τραγούδι.Υπο πίεση ποιος καλλιτέχνης μπορεί να γράψει τραγούδια που να μείνουν;Χωρίς να σημαίνει αυτό,ότι δεν έχουν βγει αξιόλογες δουλειές μέσα από σίριαλ,με πρωτότυπη μουσική.Φυσικά και υπάρχουν.
    #12104   /   27.02.2008, 00:25
    Δεν υπάρχει λόγος βιασύνης.Τα κείμενα πάνω στα οποία γίνεται η προεργασία της μουσικής υπάρχει τρόπος να δίνονται απο πιο νωρίς στον μουσικό.Δεν είναι ανάγκη να είναι τραγούδι.Πιο πολύ συνηθίζεται οργανική μουσική για επένδυση σε εικόνα,αλλά και για τραγούδι υπάρχει χρόνος.Να είσαι σίγουρη ότι ο λόγος ύπαρξης έτοιμης μουσικής δεν είναι η έλλειψη χρόνου για να δημιουργηθεί καινούρια,αλλά η έλλειψη ενδιαφέροντος και υπευθυνότητας απο τους αρμόδιους.Γενικά όπως σε όλα τα πράγματα σε αυτή τη χώρα έτσι και σ'αυτόν τον τομέα ύπάρχει φτήνια και προχειρότητα.Εμένα δεν μ'αρέσει καθόλου να ακούω μουσικές παγκοσμίως αναγνωρισμένες και βραβευμένες απο διάφορες κινηματογραφικές ταινίες,σε διάφορα χαζοσίριαλ.Τουλάχιστον ας μην επιλέγουν συνέχεια τα ίδια.Λίγος σεβασμός προς τους δημιουργούς δεν βλάπτει.Φυσικά η άποψή σου είναι σεβαστή,αλλά με βρίσκει αντίθετο.

    #12204   /   05.03.2008, 16:57   /   Αναφορά
    Είναι μια ενδιαφέρουσα δημισίευση...Συμφωνώ εν μέρει...
    #12206   /   05.03.2008, 17:35   /   Αναφορά
    Καλό θα ήταν να συνδυάζονται αυτά τα δύο (παλιά και καινούργια μουσική) . Όσο για την επανάληψη των ίδιων και των ίδιων κομματιών έχεις απόλυτο δίκιο . Καμμία έμπνευση
    #12210   /   05.03.2008, 20:19   /   Αναφορά
    Ωραία και ενδιαφέρον η σκέψη σου...



    Απλά...διαφωνώ...!!



    Σήμερα στην τηλεόραση βλέπουμε soundtracks που γίνονται πάρα πολύ γνωστά...και είναι και καινούργια...!!



    Ακόμα και στα απλά και βαρετά σίριαλ που σε όλα επαναλαμβάνεται μια ιστόρια ίδια...παρατηρείται...μεγάλη ποικιλία τραγουδιών...ολοκαίνουργιων...



    Βασικά...συμπτωματικά...εχθές...σκέφτηκα καθώς άκουγα ένα τραγούδι...πως

    τα περισσότερα τραγούδια που ακούω...προέρχονται από σειρές...της τηλεόρασης !!!



    Να επισημάνω πως δεν αναφέρομαι στα ηχητικά εφέ που ακούγονται κατά τη διάρκεια της σειράς...για να μας παρουσιάσουν τα συναισθήματα των ηθοποιών...



    Sorry...!!
    #12233   /   06.03.2008, 17:47
    Το ''sorry''δεν υπάρχει λόγος να το γράφεις.Ο καθένας έχει τη δική του άποψη.Εμένα η χρήση μουσικής απο ταινίες (ή και απο CD που δεν είναι O.S.T.)μου φαίνεται σαν κλεψιά,και δεν πρέπει να γίνεται.

    #13115   /   17.04.2008, 15:25   /   Αναφορά
    Ας ελπίσουμε ότι αυτή η εποχή θα ξανάρθει.....
    #16172   /   28.08.2008, 14:36
    Η άποψή μου επί του θέματος είναι να υπάρχει μουσική που ταιριάζει με την εκάστοτε σκηνή ώστε να δημιουργεί στον τηλεθεατή τα προσδοκώμενα συναισθήματα. Πιστεύω πως η επιλογή ενός γνωστού ή ιστορικού τραγουδιού απλά αναβαθμίζει τη σκηνή και τη σειρά και δεν υποβαθμίζει το δημιουργό. Έτσι θέλω να πιστεύω...

    #16180   /   28.08.2008, 16:20
    Η μουσική επένδυση των έργων προκαλεί πολύ πιο δυνατά συναισθήματα στο θεατή από αυτά που θα του προκαλούσε αν δεν υπήρχε μουσική. Ο συνδυασμός της καλής υποκριτικής και της κατάλληλα επιλεγμένης μουσικής, φτιάχνουν τον τέλειο συνδυασμό.



    Διαφωνώ πλήρως με την άποψη που εκφράζει το άρθρο, κι αυτό γιατί θεωρώ ότι μπορεί να χρησιμοποιούνται πολλές φορές τα ίδια και τα ίδια τραγούδια, είναι αγαπημένα όμως και βοηθούν εμάς να συγκινηθούμε και να ψυχαγωγηθούμε και τα σήριαλ και τις ταινίες να προωθηθούν. Όλους τους βοηθά η μουσική επένδυση των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών εκπομπών. Τάσσομαι υπέρ της.

    #16182   /   28.08.2008, 16:23
    Εννοείται ότι δεν υποβαθμίζεται ο δημιουργός.Το τηλεοπτικό σύστημα υποβαθμίζεται,που δεν ενδιαφέρεται να κάνει πιο ολοκληρωμένα πράγματα.

    #29670   /   12.11.2017, 14:14   /   Αναφορά
    Θεωρω οτι οι παραγωγοι των σηριαλ εχουν φροντισει εξαρχης να αγορασουν τα πνευματικα δικαιωματα των τρακς που χρησιμοποιουν απ τις αντιστοιχες εταιρειες στο εξωτερικο προτου τα χρησιμοποιησουν οι μουσικοι επιμελητες. Ειναι πολυ επικινδυνο για την παραγωγο εταιρεια να χρησιμοποιησει υλικο εν αγνοια του συνθετη... Αν ξερει καποιος κατι επ αυτου να μας διαφωτισει!