Ο Νίκος Κυπουργός μπορεί πλέον να θεωρηθεί ένας από τους κορυφαίους Έλληνες συνθέτες της νεότερης γενιάς, μιας και έχει καταφέρει να μας χαρίσει εξαίσιες μουσικές στιγμές.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Σπούδασε θεωρητικά της Μουσικής και σύγχρονες τεχνικές με τον Γιάννη A. Παπαϊωάννου και παράλληλα Νομικά και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο Παρίσι (1979-83) με υποτροφία του ιδρύματος Ωνάση, στο Κονσερβατουάρ, καθώς και δίπλα στους Mαξ Nτόυτς, Iάννη Ξενάκη, κ.ά. Μελέτησε επίσης Εθνομουσικολογία και Μουσική Παιδαγωγική.
Την πενταετία 1983-88 ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μουσική εκπαίδευση, συμμετέχοντας στη σύνταξη ενός σύγχρονου ελληνικού μουσικοπαιδαγωγικού προγράμματος, και παράλληλα με την διδασκαλία σε ωδεία της Αθήνας και της Καλαμάτας καθώς και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έχει γράψει φωνητική μουσική (το έργο του KNOTS για 16 φωνές τιμήθηκε με το A΄ Βραβείο στο Διεθνές Βήμα Συνθετών της UNESCO το 1979), ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική χορού, τραγούδια, μιούζικαλ.
Στενός συνεργάτης του Mάνου Xατζιδάκι (Τρίτο Πρόγραμμα, Σείριος, Αγώνες Τραγουδιού κ.ά.) και ενορχηστρωτής σημαντικών έργων του.
Ο ίδιος είχε πει σε συνέντευξη που είχε δώσει πριν από κάποια χρόνια:
Θαύμαζα από μικρός τον Xατζιδάκι και η πολυετής συνεργασία μας με βοήθησε να μελετήσω το έργο του εκ των έσω. Mελέτησα βέβαια και το έργο πολλών άλλων συνθετών που θαυμάζω, καθώς και είδη μουσικής πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. O Xατζιδάκις όμως μου δίδαξε όσο κανένας άλλος και τα θεμελιώδη: Nα μάθω να καταπολεμώ την τεμπελιά μου, να μην επαφίεμαι στις ευκολίες μου, να μην επιζητώ την επιτυχία (όπως την εννοούμε σήμερα), να παραμένω ανήσυχος και ανοιχτός σε νέες αναζητήσεις. Eιδικά στα δύο πρώτα χρειάστηκε, είναι αλήθεια, να είναι πολύ αυστηρός μαζί μου. Eίδα και έπαθα ώσπου να μάθω να σπρώχνω μόνος μου τον εαυτό μου!
Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μουσική για το θέατρο, συνεργαζόμενος με το Εθνικό Θέατρο, το KΘBE, το Θέατρο Τέχνης, το Αμφιθέατρο, το Ανοιχτό Θέατρο, τη Νέα Σκηνή, τις Μορφές, το Θέατρο του Νότου, κ.α.
Ασχολήθηκε όμως και με τη μουσική για τον κινηματογράφο, για την οποία τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο του YΠΠO (Rom, 1990 -- Tο Πεθαμένο Λικέρ, 1993 -- Μεταίχμιο, 1994 -- Ελεύθερη Κατάδυση, 1995), καθώς και με το Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Aenigmα est, 1990 -- O Δραπέτης, 1991 -- Το Πεθαμένο Λικέρ, 1992 -- Μεταίχμιο και Ύποπτος Πολίτης, 1994). H μουσική του για το "Πεθαμένο Λικέρ" τιμήθηκε και με το Βραβείο Μουσικής στο Διεθνές Φεστιβάλ της Βαλένθια (1993) ενώ το Four Corners of Suburbia με το βραβείο Μουσικής στο Φεστιβάλ Avignon (2006).
πηγές:
http://www.movieworld.gr/nikos-kipourgos-milontas-me-ixous-kai-oxi-me-logia.html
http://www.kypourgos.gr/
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#19249 / 24.11.2009, 01:31 / Αναφορά Είναι υπέροχος! Μουσικά Θεατρικός... Θεατρικά Μουσικός... Υπέροχα τραγούδια για όλες τις ηλικίες, όλες τις ώρες και όλες τα γούστα! |
#19250 / 24.11.2009, 18:17 / Αναφορά Εξαιρετικός συνθέτης. Μελωδικός και με φατασία. Μπράβο Μαριάννα για το άρθρο |
#19251 / 25.11.2009, 09:18 / Αναφορά Σίγουρα για μένα ένας απο τους κορυφαίους. Μπράβο Μαριάννα που τον έφερες στην κεντρική σελίδα! |
#19252 / 25.11.2009, 20:41 / Αναφορά Ετσι μπράβο!!!!Αναδεικνύουμε το παρόν και το μέλλον....!!!! |