Η είδηση ότι το πρώτο single από το νέο δίσκο του διάσημου ράπερ Jay-Z φέρει sample από τραγούδι ενός ξεχασμένου ελληνικού γκρουπ της δεκαετίας του 70 μοιάζει απίθανη!
Κι όμως, από τα ΅έσα Αυγούστου ο ΅εγαλύτερος Α΅ερικανός ΅ουσικός ράπερ JAY-Z ΅ε ένα sampler από το τραγούδι «Κάποια ΅έρα στην Αθήνα» γρα΅΅ένο το 1976, από το θρυλικό ελληνικό συγκρότη΅α «Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης / Τhe 4 Levels of Existence», ταξιδεύει σε όλα τα τοπ 10 chart του κόσ΅ου.
Ο JAY-Z ερ΅ηνεύει το νέο single «Run this town» από την τελευταία του δουλειά («Blueprint 3») παρέα ΅ε τη Rhianna και τον Κanye West. Το τραγούδι έχει ήδη γίνει δύο φορές χρυσό και το άλ΅που΅ πλατινένιο, είναι δε στα πρώτα στην Α΅ερική και Αγγλία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες του κόσ΅ου.
Επίσης, το τραγούδι Run this town απέσπασε δύο βραβεία Grammy, στην 33η κατηγορία καλύτερου τραγουδιού συνεργαζόμενων καλλιτεχνών (JAY-Z / Rihanna) και στην 34η κατηγορία για την καλύτερη σύνθεση ραπ τραγουδιού, αφού το συνυπογράφει μαζί με τους κορυφαίους καλλιτέχνες, συνθέτες και ερμηνευτές JAY-Z, Rihanna Fenty, M. Riddick, Kanye West και E. Wilson.
Στην Ελλάδα κυκλοφορεί από την WARNER MUSIC GREECE. Επίσης θα κυκλοφορήσει σε ειδική έκδοση με όλα τα διαγωνιζόμενα τραγούδια των βραβείων ώστε μέρος των εσόδων να δοθούν από τα Grammy Awards για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Αλλά, ποιο είναι αυτό το συγκρότημα που «δάνεισε» τη μουσική του στο διάσημο ράπερ;
" Τα τέσσερα επίπεδα της Ύπαρξης " ήταν ίσως το πιο άγνωστο συγκρότημα που έπαιζε ψυχεδελικό Hard Rock στα 70's . Κυκλοφόρησαν έναν δίσκο το 1976 σε ελάχιστες κόπιες και σε ένα μικρό label που εξαφανίστηκε σχεδόν αμέσως χωρίς να ξανακυκλοφορήοει...
Για να τοποθετήσουμε τα πράγματα σε μία χρονική σειρά, πρέπει να μεταφερθούμε στα μέσα της δεκαετίας του 70. Το 1976 λοιπόν κυκλοφορεί στην εταιρεία Venus το άλμπουμ ενός συγκροτήματος με το ασυνήθιστο και πρωτότυπο όνομα "ΤΑ 4 ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ" που είχε για τίτλο το όνομα του γκρουπ. Η Venus ήταν καθαρά μία εταιρία που κυκλοφορούσε μόνο λαϊκά και δημοτικά, γι' αυτό και προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι κυκλοφόρησε και τον δίσκο αυτό που είναι και ο μοναδικός της δίσκος ροκ. Όποιο πάντως και να ήταν το σκεπτικό της, καλά έκανε και τον κυκλοφόρησε διότι πρόκειται περί καταπληκτικού δίσκου.
Το γκρουπ απαρτιζόταν από τους Νίκο Γράψα (σόλο κιθάρα, τραγούδι), Θανάση ’λατα (ρυθμική και ακουστική κιθάρα), Μάριο Γιαμαλάκη (μπάσο, τραγούδι) και Χρήστο Βλαχάκη (ντραμς, κρουστά) και έπαιζαν αυτό που στην μουσική ορολογία ονομάζεται heavy progressive, δηλαδή προοδευτικό ροκ με έντονα στοιχεία και τάσεις χαρντ-ροκ, αφού περιλαμβάνει σκληρά κιθαριστικά περάσματα, βαρύ μπάσο, δυνατά ντραμς κλπ.
Ο δίσκος πέρασε απαρατήρητος, αφού οι προτιμήσεις του ελληνικού κοινού ήταν και είναι στραμμένες στα κατά τεκμήριο τέσσερα γνωστότερα ελληνικά γκρουπ της εποχής Sokrates, Πελόμα Μποκιού, Νοστράδαμος και Poll.Το γεγονός ότι τα "ΕΠΙΠΕΔΑ" παρέμειναν στην αφάνεια οφείλεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην εταιρία τους, αφού η Venus σαν εταιρία λαϊκών - δημοτικών δεν είχε προφανώς διάθεση να προωθήσει και διαφημίσει ιδιαίτερα το γκρουπ και τον δίσκο.
Και εδώ ενώ όλα δείχνουν ένα συμβατό τέλος, όπως έχει συμβεί σε χιλιάδες ανάλογες περιπτώσεις συγκροτημάτων που κυκλοφόρησαν ένα δίσκο και αμέσως διαλύθηκαν, ο δίσκος «μόνος του αποφάσισε» να χαράξει ως έργο και παρουσία μια συγκλονιστική μοναδική μοναχική πορεία μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν μέχρι και σήμερα.
Αν και μη καταγεγραμμένος στους «καλά ενημερωμένους οδηγούς ελληνικής δισκογραφίας», καμιά προβολή του, μέσα από την αναζήτηση του ομώνυμου LP από φανατικούς φίλους και συλλέκτες από όλο τον κόσμο παίρνει απρόσμενα (και για τη μουσική του) σιγά σιγά διεθνείς διαστάσεις και την πρώτη θέση στο χρηματιστήριο των συλλεκτών παγκοσμίως με τις υψηλότερες προσφορές πώλησης.
Οι, πρώτηςι κοπής, αυτοί δίσκοι (εποχές χωρίς διαδίκτυο) κυκλοφορούν από χέρι σε χέρι σε όλες τις χώρες του κόσμου σε τιμές αστρονομικές, μπαίνουν στους μεγαλύτερους συλλεκτικούς καταλόγους ως ο καλύτερος ελληνικός ροκ δίσκος με τα περισσότερα αστέρια προτίμησης!
Έτσι σιγά-σιγά από στόμα σε στόμα μεταδόθηκε και δημιούργησε ένα κύκλο φανατικών θαυμαστών σ όλο τον κόσμο και καταξιώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 1996 ο δίσκος επανακυκλοφορεί από την WIPE OUT επίσης σε LP βινυλίων. Στη συνέχεια όλα τα δικαιώματα τα αποκτά ο Θανάσης Αλατάς / ΕΙΚΟΝΑΧΟΣ.
Ο δεύτερος κύκλος κυκλοφορίας του έρχεται δεμένος μαζί με τους μύθους της προηγούμενης εικοσαετίας, η αναγνώριση και η εκ νέου καταξίωση αυτής της μοναδικής μουσικής εργασίας από τις νέες γενιές είναι η αναμενόμενη.
Λόγω εξάντλησης και της δεύτερης κυκλοφορίας η «ΕΙΚΟΝΑΧΟΣ» εκδίδει το 2002 σε συνεργασία με την «ΙΚΑΡΟΣ» την τρίτη σειρά δίσκων προορισμένη και για το εξωτερικό πάντα σε βινυλιο.
Παράλληλα λόγω της αυξανόμενης δημοσιότητας από τη συνεχή ζήτηση ο δίσκος κυκλοφορεί σε mp3 και πειρατικά C.D. σε όλο τον κόσμο, μπορείς να τον αγοράσεις με κινέζικο, αμερικάνικο, γερμανικό κ.ά εξώφυλλα. Το 2005 η Αμερικάνικη εταιρία LION σε συνεργασία με την ΕΙΚΟΝΑΧΟΣ εκδίδει στην Αμερική και παγκόσμια τον δίσκο για πρώτη φορά σε CD δίγλωσσο.
Το 2009 λόγω του ενδιαφέροντος από τη συνεργασία με τον JAY-Z στο single RUN THIS TOWN η LION records επανακυκλοφορεί το CD στην Αμερική και η ΑΝΑΖΙΤΙSΙ records σε βινύλιο στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Eπίσης κυκλοφορεί ήδη σε ηλεκτρονική διάθεση (Μp3) από διεθνή διαδικτυακά καταστήματα (CdΒaby - iTunes - Amazon).
Μένει να δούμε αν θα υπάρξει και συνέχεια
Πηγές
http://www.the4levelsofexistence.com/
http://users.forthnet.gr/ath/gimarinos/
http://alliapopsislade.blogspot.com/
Artnews.gr
in.gr
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#20276 / 08.06.2010, 20:42 / Αναφορά Τι φοβερός δίσκος αυτός των ΤΑ 4 ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ .... Πρωτόλειο, ακατέργαστο, αντεργκράουντ ελληνικό χαρντ ροκ, γεμάτο αυθεντικότητα .... Αν θέλετε να βρείτε συγγένειες της εν λόγω μπάντας, αναζητήστε τις στις δουλειές των GRAND FUNK RAILROAD και των BLUE CHEER .... Αλλά και το στιχουργικό μέρος της μπάντας, καταπληκτικό, γεμάτο ευαισθησίες [και μπράβο τους που τόλμησαν να εκφραστούν με ελληνικό στίχο ... ] ... Αυτόν τον δίσκο τον έχω σε συλλεκτικό βινύλιο [που βρήκα σε κάποιο παζάρι δίσκων στο ΡΟΔΟΝ πριν 15 περίπου χρόνια]. Τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι ΤΟΥ ΤΡΕΛΟΥ Η ΣΑΛΠΙΓΓΑ και Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ .... Ξεχωρίζω τα ηλεκτροκιθαριστικά σολίδια του ΝΙΚΟΥ ΓΡΑΨΑ, αυτού του καταπληκτικού μουσικού .... Ο οποίος στη συνέχεια, αφού άφησε πίσω του το χαρντ ροκ παρελθόν, διέγραψε πολύ αξιόλογη πορεία ως μέλος των ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, αλλά και ως μουσικός - μελετητής του παραδοσιακού τραγουδιού, ιδίως της Ανατολής ... |
#20277 / 08.06.2010, 22:34 / Αναφορά Δεν το ήξερα...!!! Μπράβο , ωραίο άρθρο!!! |
Administrator
|
#20278 / 09.06.2010, 00:28 / Αναφορά Το εισιτήριο της κεντρικής εικόνας αναφέρει οτι η συναυλία ξεκινούσε στις 11 το πρωί :) |
#20279 / 09.06.2010, 01:11 Λογικό είναι ... η συναυλία εδόθη στο ΣΙΝΕ ΟΠΤΑΣΙΑ, το οποίο, προφανώς, το βράδυ θα έπαιζε ταινία ... επομένως, μόνο το πρωί μπορούσε να διαθέσει το χώρο για συναυλία [και μάλιστα ... ροκ !!!] !!! Φαντάζεστε εκείνα τα χρόνια στα 70ς .... Λόγω έλλειψης συναυλιακών χώρων, οι συναυλίες γίνονταν στα σινεμά και μάλιστα ... τα πρωινά !!! Αν και τώρα που το σκέπτομαι .... ωραία φάση θα ήταν, να σηκωθείς πρωί - πρωί και να πας να "ροκάρεις" .... Γιατί όχι ???? |
#20281 / 09.06.2010, 02:19 / Αναφορά Μόλις άκουσα δυο τραγούδια τους. Απίστευτοι τύποι! Μοναδικοί! Ψυχεδελικοί τελείως! Φυσικά, όντας 21 χρονών δεν τους ήξερα! Θα ρωτήσω αύριο τον πατέρα μου να δω αν τους ήξερε! |
#20302 / 10.06.2010, 14:21 / Αναφορά Με την ιδιατερότητα της αμεσότητας, το musicheaven, συνεχίζει να είναι μία διαρκής έκπληξη. Σήμερα η despina1 μας φέρνει κοντά σ' αυτό το υπέροχο, ψυχεδελικό άκουσμα, που ακούει στο όνομα "τα τέσσερα επίπεδα της ύπαρξης / the 4 levels of existence" Πανέμορφες αγνές συνθέσεις με άμεσο στίχο και γλυκιές ερμηνείες... Γράψας - Αλατάς - Γιαμαλάκης - Βλαχάκης, προσπάθηγσαν να δώσουν, έδωσαν και μπήκαν στ' αζήτητα... Το κείμενο που ακολουθεί προέρχεται από το προφίλ του γκρουπ στο myspace: "TA 4 ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ 1970: Στα μουχλιασμένα υπόγεια της Δυτικής Αττικής με τ απλήρωτα νοίκια, φύτρωσαν τότε και άνθησαν δεκάδες μουσικά νεανικά συγκροτήματα. Oι φωνές των γειτόνων, τα δανεικά μουσικά όργανα και οι παραμορφωτές-σειρήνες συντόνιζαν το πέρασμά τους. Και κάθε Κυριακή δύσκολα μπορείς τώρα να περιγράψεις την ατμόσφαιρα των συναυλιών τους. Με φόντο στη σκηνή μια FARFISA, τον ΕΚO ή τον ΜΕΑΖΙ, με κιθάρες, μπάσα και μικρόφωνα συνδεμένα όλα μαζί σ ένα ενισχυτή, συγκροτήματα όπως οι ΕXPLOSIVE όταν άρχιζαν τις πρώτες νότες άναβαν φωτιές στα καμαρίνια και την πλατεία. Ήταν η φυγή μας η πιο δυνατή διασκέδασή όλων μας. Στον ’γιο Φανούριο Ιλίου, σε ένα αγρόκτημα που το είχαμε ονομάσει «πάπιες», μερικά συγκροτήματα φτιάχνουν τον δικό τους τοπικό ήχο του SAN FANOURIO. Oι KAΣTOPEΣ από το Περιστέρι, οι TASTE OF LIFE από τα Ν. Λιόσια, οι EMERSON από τους Αγίους Αναργύρους, ο ΗΛΕΚΤΡOΠΛΗΞΙΑΣ με τους ΞYΠOΛHTOYΣ από την Πετρούπολη και οι FROGS EYE από τον ’γιο Φανούριο με βάση τα πανάθλια προπολεμικά δωμάτια του αγροκτήματος ξεχύνονταν κάθε εβδομάδα για το δικό τους «παρών» στους κινηματογράφους της περιοχής τους, ΑΛΣOΣ, EΛENA, ΔIANA, ΙΛΙOΝ, ΑΘΗΝΑ, ΡΙΤΑ, ΝΤΑΛΙΑ, ΑΣΤΕΡΙ, ΑΓΓΕΛOΣ, ΡΙΒΙΕΡΑ, κ.α. που σήμερα δεν υπάρχουν. 1974: Ο Θανάσης Αλατάς και ο Χρήστος Βλαχάκης από τους FROGS EYE μετακομίζουν στα Σεπόλια σ ένα υπόγειο, όπου με τον Mάριο Γιαμαλάκη και τον Nίκο Δούναβη δημιουργούν ΤΑ 4 EΠIΠEΔA THΣ YΠAPΞΗΣ. Γράφουν οι ίδιοι τους ελληνικούς στίχους για την μουσική τους που περιέχει ξένες και ελληνικές παραδοσιακές επιρροές, διαλέγουν τον τίτλο τους από ένα φιλοσοφικό λεξικό και αποφασίζουν να μην εμφανιστούν ποτέ σε χορευτικά κέντρα. Μαζί παίζουν στην μεγάλη συναυλία του περιοδικού «MANINA» για την Κύπρο και συμμετέχουν σε διαγωνισμό συγκροτημάτων στην ΕΙΡΤ. 1975: Αποχωρεί ο Nίκος Δούναβης και έρχεται ο Nίκος Γράψας κιθαρίστας από τους ΠAPAΛOΣ. Aπό τις μουσικές αναζητήσεις του Nίκου, τις ευαισθησίες του Mάριου, την τρέλα του Xρήστου και τις σκέψεις του Θανάση, δημιουργούνται αρκετά τραγούδια με ψυχεδελική χαρακτηριστική ατμόσφαιρα, ελληνικοί στίχοι σε απαλές και βαριές μελωδίες με υπέροχα σόλα κιθάρας. Την ίδια χρονιά η πετυχημένη παρουσία τους στην EIPT τους φέρνει σε επαφή με την δισκογραφική εταιρία VENUS και αποφασίζουν να καταγράψουν σε συμπαραγωγή την μουσική τους. Η ηχοληψία έγινε στη ΚOΛOΥΜΠΙΑ-ΕΜΙ (STUDIO III) σε Stereo Tape στις 5 & 6 Iανουαρίου 1976. Με εξώφυλλο από σχέδια του Θανάση και μια φωτογραφία τους από την άδεια τότε πλατεία ...στο Μπουρνάζι, ο δίσκος κυκλοφορεί Απρίλιο του 1976. Τον ίδιο χρόνο ο Χρήστος και ο Μάριος φεύγουν για την στρατιωτικής τους θητεία (δύο χρόνια) και ακολουθεί ο Θανάσης αρχές του 1977. Ο δίσκος ακολουθεί μια εκπληκτική και μοναδική πορεία στα χρόνια που ακολουθούν. Κυκλοφορεί, εξαντλείται και γρήγορα γίνεται συλλεκτικός σπάνιος δίσκος σε παγκόσμιο επίπεδο, συγκρότημα, δίσκος, μουσική και ελληνικός στίχος όλα μαζί περνούν στο χώρο του θρύλου και του μύθου. To 1979 το σχήμα προσπαθεί να ανασυνταχτεί, Με τον Γράψα ακόμη στον στρατό αλλά και τον Χρήστο μεταξύ Αμερικής και Ελλάδας για επαγγελματικές υποχρεώσεις ξεκινούν δοκιμές με κιθαρίστα τον Δημήτρη Κατσικάρη από τους πρώην FROGS EYE και τύμπανα τον Δημήτρη Κρεμμύδα μέχρι να επιστρέψει ο Χρήστος. Όμως δυό συνεχόμενες κλοπές όλων των μηχανημάτων του συγκροτήματος έδωσαν ένα άμεσο τέλος στα νέα σχέδια τους τα οποία ήταν ήδη προβληματικά από την γενικότερη μεταπολιτευτική κατάσταση. Η μουσική τους είχε παραμεριστή και είχε δώσει την θέση της στη μουσική διασκέδασης. Πολλοί μουσικοί μέλη σπουδαίων συγκροτημάτων είχαν γίνει από ανάγκη λαϊκοί μουσικοί για να επιβιώσουν. Έτσι με ένα φιλικό γειά συνέχισαν ο καθένας τον δρόμος του. Ένα δρόμο όμως που συχνά τους φέρνει μαζί ως φίλους και σε μερικές περιπτώσεις ως συνεργάτες σε ατομικές μουσικές προσπάθειες. Ο Νίκος Γράψας είναι καθιερωμένος μουσικός συνθέτης και καθηγητής με πλούσια δισκογραφία. Ο Χρήστος ζεί οικογενειακά στην Ολλανδία και έρχεται στην Ελλάδα κάθε καλοκαίρι. Ο Μάριος με δύο μουσικά ατομικά άλμπουμ συνεχίζει την μοναχική του πορεία μεταξύ Κρήτης και Θησείου. Ο Θανάσης δημοσιογράφος και μουσικός παραγωγός πάντα πιο συναισθηματικός για ότι συμβαίνει και συνδέει «Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης». Κάπου στο Ίλιον στις 15 Απριλίου 2004 μετά από 28 χρόνια συναντιούνται για ένα καφέ και μερικές υποσχέσεις. " despina1: Τα ονόματα που αναφέρονται στο "βιογραφικό του γκρουπ, πιθανόν να σ' ενδιαφέρουν, να μας ενδιαφέρουν, ίσως αν ασχοληθείς και μ' αυτά να εισπράξουμε κάποιες πολύτιμες πληροφορίες... ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ !!! |
#20308 / 10.06.2010, 22:30 "και μια φωτογραφία τους από την άδεια τότε πλατεία ...στο Μπουρνάζι" Λοιπόν, πάντα αναρωτιόμουνα "αυτή η παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία της ροκάδικης παρέας στο οπισθόφυλλο του δίσκου, πού έχει τραβηχτεί, σε ποια πλατεία ???" Και να που μαθαίνω τώρα την απάντηση χάρις στο σχόλιο του συμφορουμίτη .... [άσχετο / οφφτόπικ : ένα άλλο παρόμοιο .... υπαρξιακό ζήτημα που με απασχολούσε ήταν "ο ξύλινος φράχτης στο εξώφυλλο του δίσκου των ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, όπου φωτογραφήθηκε η μπάντα εκεί στις αρχές των 70ς, πού βρισκόταν" ??? Η απάντηση μού δόθηκε από τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΤΕΦΑΝΑΚΗ, πληκτρά των "Πελόμα" : ο φράκτης αυτός βρισκόταν στο Κολωνάκι .... ] ...... |
#21874 / 13.02.2011, 17:49 / Αναφορά Φοβερη ελληνικη μπαντα. Απο τις καλυτερες που εβγαλε αυτος ο τοπος αλλα οχι και στις δεκα καλυτερες! Αυτα ειναι μπουρδες. Οσοι βγαζουν κατι τετοια μαλλον δεν εχουν ακουσει τη ΜΟΥΣΙΚΗ πιο πριν. |
#23209 / 15.08.2011, 12:26 / Αναφορά Ε ας γράψω κι εγώ κάτι: Το εξώφυλλο του δίσκου "1974" που έκανα με τους Θαρσείν Χρει, το επιμελήθηκε ο Θανάσης Αλατάς. :) |
#23218 / 19.08.2011, 14:32 Συγχαρητήρια για το άρθρο σου. Να προσθέσω κι εγώ, πως περισσότερος κόσμος τους γνωρίζει στο εξωτερικό παρά στην Ελλάδα. Ντροπή μας και ένα μεγάλο μπράβο σε όσους στηρίζουν τέτοιου είδους μουσικές. |