Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος στις μουσικές του κόσμου θα αναφερθούν κάποιοι εκπρόσωποι λαοί της περιοχής της Ασίας με τα βασικά στοιχεία αναγνώρισης της μουσικής τους παράδοσης καθώς και τοποθεσίες στο internet με πληροφορίες σχετικές με δισκογραφικές δουλειές, ηχητικά αποσπάσματα, άρθρα, φωτογραφικό υλικό κ.α.
AΣIA
ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΣΜΟ ΤΗΣ ΙΝΔΙΑΣ EΩΣ ΤΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΕΣ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΩΝΗΤΙΚΟΥΣ ΙΔΙΩΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΥΒΑ, Η ΑΣΙΑ ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ ΕΝΑ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ.
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Οι λαοί της περιοχής της Μέσης Ανατολής έχουν αναπτύξει ένα τεράστιο πολιτισμό με μία ίσως από τις πλέον πλούσιες σε έκταση μουσική κληρονομιά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το κεφάλαιο των αραβικών μουσικών οργάνων. Με δεδομένη την ιστορική προέλευση της αραβικής μουσικής, η οποία χτίστηκε πάνω σε στοιχεία δανεισμένα από τους Αιγυπτίους, τους Ασσύριους και τους Σουμέριους, τα όργανα που σήμερα χρησιμοποιούνται σε αυτήν είναι άμεσοι απόγονοι εκείνων που παρατηρούνται σε τοιχογραφίες και γλυπτές παραστάσεις των παλιότερων πολιτισμών που αναφέρθηκαν. Η ιδιαίτερη ποιότητα της αραβικής μουσικής, που την κάνει και άμεσα αναγνωρίσιμη, οφείλει πολλά στα μουσικά αυτά όργανα που είναι αρχαία και παραδοσιακά όσο η ίδια η μουσική. Οι ‘’απόγονοί’’ τους εξελίχθηκαν κυρίως ανάμεσα στον όγδοο και τον δέκατον αιώνα, όταν ο κλασικός ισλαμικός πολιτισμός έφτασε στο δημιουργικό του ζενίθ. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στo ούτι (οι δεξιοτέχνες της Μέσης Ανατολής το ονομάζουν "ο βασιλιάς όλων των οργάνων"), το κρουστό τάμπλα, το κανονάκι ("qanun", απόγονος της αρχαίας αιγυπτιακής άρπας), το περσικής καταγωγής πνευστό νέι, το μπουζούκι, το ντέφι και το δίαυλο κλαρινέτο mijwiz (δημοφιλές στη Συρία, το Λίβανο και την Παλαιστίνη). Από τους πολλούς καλλιτέχνες- εκπροσώπους της μουσικής της Μέσης Ανατολής αναγνωρίσιμες στο διεθνή χώρο είναι οι δύο μεγάλες ντίβες του αραβικού τραγουδιού, η Um Kulthum και η Fairuz,
http://almashriq.hiof.no/base/music.html
http://www.rootsworld.com/crossroads/
ΙΝΔΙΑ
Η ινδική μουσική έχει μια παράδοση όχι μόνο τεράστια σε διάρκεια, αλλά και συνεχής, οι ρίζες της οποίας φθάνουν τα δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Ο πολιτισμός της Ινδίας σήμερα είναι το αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης φυλών και πολιτισμών, τόσο αυτοχθόνων, όσο και ξένων, κι είναι ακριβώς η μελέτη της συνεισφοράς όλων αυτών των παραγόντων που μας δίνει μια εικόνα της εξέλιξης της ινδικής μουσικής. Η μουσική της βόρειας Ινδίας είναι γνωστή με το όνομα "hindustani" και της νότιας ως "karnatic". Η προέλευσή τους είναι ίδια, μόνο η προσέγγιση και το στιλ αλλάζουν. Πότε και με ποιον ακριβώς τρόπο αποκρυσταλλώθηκαν οι δύο αυτές κύριες σχολές δεν είναι γνωστό. Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι αρχαιότερες από τις γνωστές αναφορές στη μουσική της Ινδίας δεν κάνουν διάκριση σε σχολές του Νότου και του Βορρά. Ως σημαντικότερη ξένη επιρροή θα πρέπει ασφαλώς να επισημάνουμε αυτήν του Ισλάμ, αποτέλεσμα αιώνων υποδούλωσης, που όμως μάλλον το ύφος της μουσικής του Βορρά επηρέασε, παρά μετέβαλε τη δομή. Ένα από τα πλέον δημοφιλή παραδοσιακά όργανα της Ινδίας είναι το κρουστό tabla, βασικό στοιχείο της κλασικής ινδικής μουσικής του Βορρά ενώ πολύ διαδεδομένες είναι οι ιδιότυπες
κλίμακες ragas. Περνώντας στους σύγχρονους Ινδούς μουσικούς, θα σταθούμε πρώτα στο
Ravi Shankar, αριστοτέχνη ερμηνευτή του εγχόρδου sitar και πολιτιστικού πρεσβευτή της μουσικής της πατρίδας του σε όλο τον κόσμο. Ο Shankar, που πρόσφατα έκλεισε τα 77, είναι ο άνθρωπος που διέδωσε την ιδική μουσική στη Δύση. Ο
George Harrison μάλιστα, των Beatles, τον έχει αποκαλέσει "Νονό της world music". Από τη νεότερη γενιά Ινδών μουσικών αξίζει να επισημάνουμε τη Sheila Chandra. To 1982, στα 17 της χρόνια, έγινε η πρώτη ασιάτισσα
Pop σταρ της Βρετανίας, τραγουδώντας με τους Monsoon. Αμέσως μετά ακολούθησε μια σόλο καριέρα, πειραματιζόμενη με χρήση της φωνής της ως μουσικού οργάνου και δημιουργώντας νέες πιθανότητες και προοπτικές για την προερχόμενη από την ασία
Fusion μουσική
http://www.aoe.vt.edu/~boppe/MUSIC/music.html http://www.labyrinth.net.au/~latamo/Articles/Exisiting/Bibliography . http://www.tablasite.pair.com/index.html http://www.ravishankar.org http://www.gl.umbc.edu/~achatt1/Bio/ravisankar.html http://www.rahul.net/hrmusic/artists/scart.html http://www.caroline.com/realworld/chandra/
ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ
Βασικό τοπικό μουσικό ιδίωμα, από τα πιο φημισμένα είναι το "gamelan". Το όνομα gamelan προέρχεται από τη λέξη gamel που στη διάλεκτο της Ιάβας σημαίνει σφυρί. Και αυτό γιατί τα περισσότερα όργανα είναι φτιαγμένα από σφυρηλατημένο μέταλλο τα οποία παίζονται με μπαγκέτες. Τα γκρουπ ποικίλλουν από μικρές συναθροίσεις χωρικών έως τεράστια σύνολα συναυλιών, με αριθμό μεταλλικών οργάνων που ξεπερνά τα 70.
http://www.si.umich.edu/CHICO/MHN/gamelanVT/gamelanVT7.html http://www.indonesianmusic.com/http://indonesia.elga.net.id/music.html http://www.sover.net/~frogpeak/agi.html
ΚΟΡΕΑ - ΚΙΝΑ
Σε γενικές γραμμές η μουσική της Κορέας παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με αυτήν της Κίνας. Η μουσική τους και κυρίως της Κορέας, γενικά διακρίνεται σε μουσική για τις τελετές των βασιλέων και της αυλής τους ("κλασική" μουσική) και σε μουσική για τις γιορτές των απλών ανθρώπων ("λαϊκή" μουσική), μια ταξική διάκριση που αναπτύχθηκε στη διάρκεια της δυναστείας των Cho-san (14ος-20ός αιώνας μ.Χ.).
http://www.issa.re.kr/~ecsung/korean_music/intro.html http://compiler.kaist.ac.kr/~cookcu/trad/
http://pasture.ecn.purdue.edu/~agenhtml/agenmc/china/cmusic.html http://www.monsterbit.com/mots/chinese.html http://www.oliversudden.com/english/
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΒΑ
Συνεχίζοντας την αναφορά στις μουσικές της Ασίας φτάνουμε στα όρη της Τούβα, ενός ανεξάρτητου, απομονωμένου κρατιδίου στα σύνορα Σιβηρίας / Μογγολίας. Το khoomei, είναι το βασικό στοιχείο της μουσικής παράδοσης το οποίο απαρτίζεται με την ιδιαίτερη "υπερτονική"
φωνητική τεχνική με συνισταμένη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του διαφράγματος, του λαιμού και της στοματικής κοιλότητας.
http://www.tc.umn.edu/nlhome/g057/sklar001/khoomei.htm http://www.furious.com/perfect/tuva.html
Συνεχίζεται…