Νυχτωδίες στην παραλία ή Ο καλύτερος τρόπος να σκοτώσετε ένα (κατα)πληκτικό απόγευμα Τετάρτης.
"Κατάμεστο Καυτανζόγλειο, συνεπέστατη έναρξη, υπέροχος ήχος και ατμόσφαιρα, λατρεμένοι στίχοι και μουσική, παρών ο Ξυδούς. Μαγική βραδιά!"
"Υπέροχη συναυλία. Ευχαριστούμε."
"Οι παλιότεροι θυμηθήκαμε τι ήταν αυτό που μας έκανε να μη χορταίνουμε να τους ακούμε ξανά και ξανά και οι νεότεροι γνώρισαν το πληρέστερο και ωριμότερο ελληνικό συγκρότημα της τελευταίας (τουλάχιστον) 20ετίας! Ευχαριστούμε!"
...είναι μερικά από τα σχόλια που μπορεί να αναγνώσει κανείς σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, προερχόμενα κατά κύριο λόγω από το age group των 15-20, και, προς έκπληξη της συγγραφέως, κάποιων αρκετά μεγαλύτερων αυτού. Γιατί, κατά την ταπεινή άποψη μιας ακροάτριας που, ηλικιακά, βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο, το συγκεκριμένο συναυλιακό γεγονός αποτέλεσε ένα από τα χειρότερα που έτυχε να παρακολουθήσει.
Το είχα προβλέψει προ πολλού. Από τη στιγμή που έπεσε στην αντίληψή μου το δελτίο τύπου με την ανακοίνωση των εν λόγω εκδηλώσεων. Όσο σθεναρή κι αν ήταν η άρνησή μου να έχω οποιαδήποτε περαιτέρω επαφή μαζί τους -αν μη τι άλλο, μετά το «Τέλος» του 2004 και τη σειρά συναυλιών «Χωρίς Ανκόρ» του ίδιου έτους, ένιωθα σα να με περιπαίζουν ευθαρσώς- υπέκυψα στα επίμονα παρακαλετά των παιδικών μου φίλων να τους συνοδεύσω, δίνοντας στον εαυτό μου το πρόσχημα πως, εφόσον ως -ανώριμη μουσικά- έφηβη υπήρξα φαν, θα μπορούσα, ίσως, να διασκεδάσω. Επιπλέον, μετά τις επιτιμητικές κριτικές των συναυλιών, που είχαν διεξαχθεί στην πρωτεύουσα δυο μήνες νωρίτερα, το καμπανάκι της περιέργειας άρχισε να ηχεί προκλητικά, ωθώντας με να διαπιστώσω την αλήθεια ιδίοις όμμασι.
Το λοιπόν, το απόγευμα της Τετάρτης με βρήκε εν μέσω μιας λαοθάλασσας σχολιαρόπαιδων, να κρύβω από ντροπή την πραγματική μου ηλικία και να κρατώ αγκαζέ την 13χρονη αδερφή της φίλης μου, που αδημονούσε για το επερχόμενο γεγονός. Με γροθιές και με κλωτσιές φτάσαμε ως τον χώρο επικύρωσης εισιτηρίων, όπου πρόχειρα είχαν στηθεί κάποιες σιδερένιες ράμπες, σε μια προσπάθεια να οριοθετηθεί υποτυπωδώς ο χώρος. Το καλύτερο σημείο της βραδιάς ήταν ακριβώς εκεί: οφείλεται εξ ολοκλήρου στην καλή θέληση ενός φύλακα, που μας επέτρεψε την είσοδο στο στάδιο, χωρίς ο αριθμός των εισιτηρίων μας να ανταποκρίνεται στον ακριβή -δικό μας- αριθμό.
Σχεδόν άμεσα, την αγαλλίαση του μπήκα-τζάμπα ήρθαν να αμαυρώσουν οι πρώτες εντυπώσεις, με το βλέμμα μας να ακολουθεί τις αφίσες γνωστής εταιρίας παραγωγής ζύθου, που αγκάλιαζαν περιμετρικά το χώρο. Το έδαφος στο Καυταντζόγλειο ήταν ακόμη νωπό από την πρωινή βροχή και σε όλο το μήκος του γηπέδου είχαν απλωθεί πάνινα και πλαστικά καλύμματα, προμηνύοντας την ορμητική έφοδο του πολυάριθμου κοινού. Μουσική υπόκρουση η διαφήμισή της Άμστελ, η οποία προβάλλονταν ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη γιγαντοοθόνη πάνω στη σκηνή. Η τελευταία και οι χώροι παραπλεύρως της απαρτίζονταν από φθηνές εγκαταστάσεις που άσθμαιναν και ωχριούσαν, στην προσπάθεια να θυμίσουν κάτι από τον επαγγελματισμό συναυλιών με ανάλογη προσδοκώμενη προσέλευση. Έχοντας παραλείψει να αγοράσουμε το πιο απαραίτητο αγαθό για μια συναυλία, νερό, άξιοι της μοίρας που μας έλαχε θύματα της συναυλιακής αισχροκέρδειας, πληρώσαμε 0,50€ για ένα πλαστικό ποτήρι με νερό και πάγο.
...το σόου ξεκινάει, λίγα λεπτά μετά την καθορισμένη ώρα, με εμένα να έχω επίσης ξεκινήσει τη γκρίνια και τους φίλους μου να έχουν ήδη κλείσει τα αυτιά τους για να μην (με) ακούν. Προβλέψιμη έναρξη, προβλέψιμη συνέχεια, με Φίλιππο Πλιάτσικα και Μπάμπη Στόκα «κατ' εξαίρεση» να ερμηνεύουν τραγούδια από τη σόλο μετέπειτα πορεία τους, με τον δεύτερο να πείθει πως ήταν ο ίδιος Ανόητη Αγάπη, χαρίζοντας στο αποθεωτικό κοινό ένα ανεκδιήγητο φιλί, με τον ήχο να μην φτάνει αυτούσιος σε όλο το στάδιο, αλλά αντ' αυτού, σε διάσπαρτα σημεία, να αντηχεί ένας παρατεταμένος υπόκωφος θόρυβος από πενιχρές ενορχηστρώσεις, αδύναμες και συγκεχυμένες απαγγελίες, επίπεδη τονικότητα και συνθέσεις ανίκανες να έχουν εναλλαγές, φαντασία και ρυθμό. Όλα αυτά στις πλάτες ενός ανθρώπου που, αντίθετα με τα λεγόμενα και το «φόρο τιμής» οπτικό υλικό, δεν ήταν Εκεί, ενός ανθρώπου, που, αν κρίνω από τις πάλαι ποτέ συναυλίες που υποτίθεται πως υπήρξαν το πέρας του συγκροτήματος, κάπως αλλιώς οραματιζόταν αυτήν την -αχμ- «επανένωση».
Ένα πέρας που, για μένα, δεν έφτασε ποτέ. Δεν άκουσα το τελευταίο τραγούδι, δε θαύμασα το επιβλητικά πυροτεχνήματα, δεν ήμουν μια από τις φωνές που ζητούσαν συνέχεια. Προτίμησα να φύγω αρκετά λεπτά πριν την επίσημη λήξη της συναυλίας, αφού δε σκόπευα να διαθέσω άλλες δυο ώρες από τη ζωή μου, προσπαθώντας να εξέλθω από το χώρο: γιατί, μια ήταν η θύρα που εξυπηρετούσε την έξοδο του Καυταντζογλείου.
Εν κατακλείδι, θα χαρακτήριζα την εκδήλωση αυτή περισσότερο κοινωνική, παρά μουσική. Ήταν όλοι εκεί: η θεία κι ο μπατζανάκης, που είχα να συναντήσω από τον τελευταίο γάμο μιας άγνωστής μου ξαδέρφης, οι συμμαθητές που με κοιτούσαν με μισό μάτι, γιατί στο γυμνάσιο ήμουν η κουλτουριάρα φαν εκείνων-των-πώς-των-λένε-των-Πυξ-Λαξ, οι γείτονες με το τρίχρονο παιδί τους, που με ξυπνούσαν τα πρωινά βάζοντας στη διαπασών τον Ήλιο Του Χειμώνα. Αυτοί και χιλιάδες ακόμη, μια σύναξη ανθρώπων διαφορετικών μουσικών πεποιθήσεων, διαφορετικής παιδείας και ηλικίας, μια σύναξη που, σε καιρούς επανάστασης, θα μπορούσε να αποδειχθεί σπουδαία και ελπιδοφόρα, ικανή να προωθήσει την αλλαγή. Αδυνατώ να προσδιορίσω με ακρίβεια ποιος παράγοντας της μουσικής των Πυξ Λαξ κατόρθωσε να πραγματοποιήσει μια τέτοια ιδιάζουσα μάζωξη˙ αυτός, όμως, είναι κι εκείνος που οφείλω να τους αναγνωρίσω. Έστω κι αν, στην πράξη, τον διέψευσαν.
Η μουσική είναι μια κινητοποιός δύναμη. Το δίδαγμα της βραδιάς; Ότι ο κόσμος, επί της παρούσης, δεν έχει ανάγκη ανώτερες μουσικές συνθέσεις με στιχουργικό βάθος. Έχει ανάγκη αυτό, τον καφέ που έχει κρυώσει, τις ώρες που θέλει να λησμονήσει, τα ρούχα που πετιούνται ψηλά, τις γυναίκες που χάνονται μέσα σ' ένα τσιγάρο. Όσο παράδοξο κι αν φαντάζει στο δικό μου κουλτουριάρικο κεφάλι, είναι μια αλήθεια με την οποία θα ζήσω... από μακριά. Γιατί οι Πυξ Λαξ, το φινάλε τους το έκαναν. Οριστικά κι αμετάκλητα.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#23416 / 16.09.2011, 20:56 / Αναφορά E καλά οι τύποι είναι άθλιοι.Λυπάμαι για λογαριασμό τους... |
#23417 / 16.09.2011, 22:23 Λοιπόν, συμφορουμίτισσα, μού αρέσει ο τρόπος που γράφεις !!! Και, μάλιστα, μού αρέσει που δεν μένεις μόνο στην περιγραφή της συναυλίας αλλά αναφέρεσαι και στις ... "κοινωνικές προεκτάσεις" της, όπως τις αντιλαμβάνεσαι με τη δική σου ματιά !!! Ελπίζω στο μέλλον να διαβάσω κι άλλες δημοσιεύσεις σου .... Από κει και πέρα για τους Πυξ Λαξ .... δεν μπορώ να εκφέρω άποψη για τις πρόσφατες συναυλίες τους, καθόσον δεν ήμουν σε καμία από αυτές !!! Θα εκφράσω μια γενική άποψη για την πορεία τους όλα αυτά τα χρόνια : Κάμποσα όμορφα τραγούδια τα άφησαν !!! Αυτό, τουλάχιστον, θυμάμαι μέχρι λίγο μετά τα μισά των 90ς, οπότε και σταμάτησα να τους παρακολουθώ !!!! Εδώ υπάρχουν ένα σωρό καλλιτέχνες που πουλάνε τρελά, κάνουνε μεγάλη καριέρα, έχουν αποκτήσει μεγάλο κοινό, αλλά εγώ, προσωπικά, όσο κι αν ψάξω .... δεν βρίσκω ΟΥΤΕ ΕΝΑ τραγούδι τους να μού κάνει "κλικ" !!! Στους Πυξ Λαξ, τουλάχιστον, 5 - 10 τραγούδια, που τα αυτιά μου και η ψυχή μου θα εισπράξουν με ευχαρίστηση, σίγουρα θα βρω ..... |
#23420 / 17.09.2011, 19:44 / Αναφορά Το άρθρο σε γενικές γραμμές, περιέχει ώριμη σκέψη και όχι ακραία έκφραση αρέσκειας ή δυσαρέσκειας προς το συγκρότημα (όπως συχνά παρατηρώ στο ίνερνετ...) Έχω δει τους Πυξ Λαξ, αρκετές φορές. Παλιότερα, σε Λυκαβηττό, σε Vox, σε Δίπλα στο Ποτάμι, στο ΟΑΚΑ φέτος, στο Terra Vibe...Έχω παρακολουθήσει το έργο τους συνολικά και με άγγιξε, με εξέφρασε, ήταν σαν να μιλήσαν, με τον πιο απλό, αλλά μελωδικό τρόπο για μένα, κάποιοι άλλοι. Οι φετινές συναυλίες, σίγουρα δεν είχαν την αίγλη του παρελθόντος όσον αφορά το ερμηνευτικό κομμάτι,για τον εξής απλό λόγο...Έλειπε ο Μάνος, ένα αναπόσπαστο κομμάτι της χημείας των Πυξ Λαξ, που έδινε μια νότα προσθετική αλλά μαζί και διαφορετική, πιο έντονη και ροκ. Όσον αφορά το κοινό, αλήθεια είναι πως μεγάλος αριθμός του κόσμου που παρευρέθησε στις συναυλίες αυτές, ήταν παιδιά που ήθελαν να τους δουν πρώτη φορά, χωρίς να ξεχωρίζουν απαραίτητα τη διαφορά των Πυξ Λαξ π.χ. από τους One, είτε άλλους που το είδαν απλώς σαν ένα φθηνό πανηγυράκι (λόγω της χαμηλής τιμής των εισητηρίων), και ήρθαν σε μια από αυτές τις συναυλίες, ενώ αργότερα ίσως βρεθήκαν σε κάποιο μπουζουκτζίδικο της κοντινότερης πόλης. Όμως, δεν ήταν όλοι έτσι. Ήμουν και εγώ εκεί, και πολλοί/λες σαν εμένα,που ακούγαμε πυξ λαξ από παλιότερα, γιατί βρίσκαμε μια μελωδική απλότητα, μια γνηστιότητα, που δεν μάθαμε τους Πυξ Λαξ ούτε απ' το έπαψες αγάπη να θυμίζεις, ούτε απ' το δεν θα δακρύσω πια για σένα (που, για να μην αδικούμε την ιστορία, είναι εξαιρετικά τραγούδια, απλά το θέτω με το κριτήριο της δημοφιλίας και της εμπορικότητας), αλλά θέλαμε να ακούσαμε και τα ποδήλατα δίχως φρένα, τα καμίνια, το γιατί, την εικόνα του χειμώνα, το ακόμα προσπαθώ, το παιδί που περπατάει με τα χέρια, το υπάρχουν χρυσόψαρα εδώ, την πυξίδα, το senor...Και, το συγκρότημα σεβάστηκε απόλυτα το σύνολο της δισκογραφίας του και της πορείας του, λέγοντας τα όλα τα παραπάνω...Δεν επέλεξε μόνο τα εμπορικά, σεβάστηκε όλα τα φάσματα των ακροτατών που μπορεί να τους ακούνε. Το συμπέρασμα είναι αυτό που και ο Μπάμπης ο Στόκας είχε πει κάποτε, και είναι αλήθεια...Οι Πυξ Λαξ, ήταν λαϊκό συγκρότημα. Με ροκ υφή, έντεχνη διάρθωση στα τραγούδια, αλλά με λαϊκή βάση, αφού προήλθε από απλούς ανθρώπους, παιδιά που μεγάλωσαν με ντύλαν, πινκ φλόυντ, αλλά και με ήχους μπιθικώτση, καζαντζίδη, σαββόπουλου κτλ... Όλοι αυτοί που τους κρίνουν λοιπόν, λόγω ''δήθεν ροκ'', βρίσκονται εκτός πραγματικότητας, θέτουν απ' την αρχή, μια λάθος βάση στη σκέψη τους, γιατί αυτοί δεν καπηλεύτηκαν ποτέ την ροκ. Όπως ροκ δεν μπορείς να πεις ούτε τον Μαχαιρίτσα, τον Καζούλλη, τον Περίδη και πολλούς άλλους, με τους οποίους στην ίδια κατηγορία ανήκουν οι Πυξ Λαξ. Όσοι όμως γνωρίζουμε κάτι παραπάνω για αυτό το συγκρότημα, το οποίο ακολουθούσαμε χρόνια (ακόμη και τώρα), γνωρίζουμε ότι είναι πολύ δύσκολο αυτό που έκαναν...Από μια γειτονιά του πουθενά, με γνωριμίες του τίποτα (πλην της συνάντησης με τον Ξυδούς που ήταν καθοριστική), με αρκετή υπομονή τα πρώτα 5 χρόνια μέχρι να σταθούν στο μουσικό προσκήνιο, με μεγάλους τίτλους και όχι εμπορικούς στους δίσκους και τα τραγούδια τους (π.χ. ο μπαμπούλας τραγουδάει μόνος τις νύχτες, για τους πρίγκιπες της δυτικής όχθης κτλ), κάνοντας αυτό που ξέρουν απλά, χωρίς πολλά εφέ, με πείσμα, αλλά και με ήρεμο τόνο, κάνοντας αυτό που γουστάρουν και όχι αυτό που οι εταιρείες πρόσταζαν,κατάφεραν, κάθε δίσκος τους (απ' τους 5 δημοφιλέστερους) να μπει σε τουλάχιστον 100.000 σπίτια...Και οι τίτλοι οι μεγάλοι, συνεχίστηκαν και προς το τέλος της πορείας τους (τα δοκάρια στο γρασίδι περιμένουν τα παιδιά,χαρούμενοι στην πόλη των τρελών, δίσκοι με δύσκολα ως προς το άκουσμα τραγούδια, και όχι της πλάκας,ευκολοτραγούδηστα κτλ.). Και όλοι αυτοί οι (για μένα) υπέροχοι, μελωδικότατοι δίσκοι, οι πρίγκιπες, ο μπαμπούλας, η στίλβη, αλλά και τα χρυσόψαρα...ήταν δίσκοι που θα αργήσουν πολύ να πάψουν να ακούγονται, έχοντας μια μυρωδιά γνησιότητας, και αλήθειας. Όποιος τους έχει ακούσει προσεκτικά, γνωρίζει τι λέω. Ουσιαστικά, το 2004 οι Πυξ Λαξ έπαψαν. Γιατί τότε ήταν αρτημελής μπάντα, και τότε έπεσε η αυλαία. Σήμερα, οι συναυλίες αυτές, με έκαναν να θυμηθώ, να νοσταλγήσω, και όχι να συγκρίνω, δεν υπάρχει λόγος να το κάνω.Αλλά ναι, μου είχε λείψει όλο αυτό, να ακούσω αυτές τις μελωδίες και τους στίχους που με επηρέασαν, από ανθρώπους που τα δημιούργησαν και τα ερμηνεύσαν.Μπορεί να μην ήταν όπως τότε, λόγω συνθηκών που ανέφερα παραπάνω, αλλά...είχε κάτι απ΄τον αέρα του τότε... Πρακτικά, σεβάστηκαν απόλυτα το κοινό, αφού σ' αυτή την περιοδεία παίζουνε σχεδόν 2.30 ώρες ασταμάτητα. Για μένα, πρέπει να πάψουμε να ασχολούμαστε συνέχεια με το κοινό κτλ, και να βλέπουμε την ουσία,τα τραγούδια, τον τρόπο που μας τα μεταδίδουν, και το οτιδήποτε μας θυμίζουν. Και σίγουρα, υπάρχουν πολλοί που ακούνε τους πυξ λαξ ακόμα, όπως τους ακούμε εμείς, όπως άλλωστε οι ίδιοι μας έκαναν να τους ακούμε...με σκέψη και αλήθεια. Και να ευχαριστούμε αυτούς, που μας συντροφεύσαν, σε όποια περίοδο της ζωής του καθενός, με τις μελωδίες τους. |
#23437 / 22.09.2011, 00:35 ΟΧΙ..... ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΩ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΕΚΤΕΘΩ ΑΝΕΠΑΝΟΡΘΩΤΑ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΡΑΤΗΘΩ!!!! |
#23444 / 23.09.2011, 21:14 / Αναφορά ...δεν θα γραψω κανενα κατεβατο για τον λογο του οτι υπηρξα και γω 15 χρονων ερωτευμενη με τον Πετρο 3 χρονια μεγαλυτερο, μεγαλο φαν των Πυξ Λαξ τοτε, και ξυπνουσα και κοιμομουν με τον Μπαμπουλα που τραγουδαει μονος τις νυχτες στο discman... απλα χαιρομαι πολυ που υπαρχει και αυτο το κειμενο στον κυβερνοχωρο γιατι δεν αντεχα την ματια του σχολιαροπαιδου μοναχα.. οχι οτι ειναι ασχημο καποιος να ζει καποια πραγματα μετα απο σενα, απλα στο κατω κατω ειναι και ατυχος γιατι εχουν χασει πανω κατω τη μαγεια που ειχαν τοτε. Εν κατακλειδι, τους εκτιμουσα τους Πυξ Λαξ, γιατι μπορει να αργησαν να το ληξουν τοτε, αλλα το ληξανε. Αυτα τα καραγκιοζιλικια περι αρπαχτής μέ το όνομα "reunion" ειναι αν μη τι αλλο αντιθετα με την ορθη φιλοσοφια που οφειλει καθε καλλιτεχνης -στον εαυτο του- να εχει ... (εκτος και αν εισαι Zeppelin...) |
#23511 / 07.10.2011, 22:24 / Αναφορά Ίδια κακή εντύπωση άφησαν και στο ΟΑΚΑ.. Σαν να έκαναν μεγάλη αγγαρεία και αν τους διακατείχε κάποιο πνεύμα επανένωσης, σίγουρα το κράτησαν για τους εαυτούς τους και δεν μετέδωσαν κάτι στο κοινό.. Συν του ότι η ηχοληψία ήταν κακή και η ατμόσφαιρα μύριζε κερδοσκοπία! Δεν ξέρω αν φταίει το γεγονός ότι δεν είχαν διαχειριστεί ποτέ στο παρελθόν τόσο μεγάλο κοινό, αλλά σίγουρα δεν είναι μόνο αυτό.. Ωραία "έκλαψαν το μακαρίτη!" |
#23512 / 09.10.2011, 00:54 / Αναφορά Τελικά Curiosity killed the cat...... τόσα και τόσα διαβάσατε στα reviews αλλά θέλατε να δώσετε το παρόν..... |