Περισσότερη ποικιλία στην μουσική παρακαλώ! Κάποια ιστορικά παραδείγματα για την σχέση μεταξύ μουσικής παραγωγής και ομοιογένειας/ποικιλομορφίας στην μουσική...
Αρκετές μελέτες* υπονοούν μια πολύ ενδιαφέρουσα σχέση μεταξύ της ποικιλομορφίας ή ομοιογένειας στην μουσική και του τρόπου που παράγονται οι δίσκοι, δηλαδή σε ποιόν ανήκει η μουσική και ποιος αποφασίζει τι ηχογραφείται και τι φτάνει στα αυτιά των ακροατών.
Σύμφωνα με αυτές τις έρευνες, υπάρχουν δύο δυνάμεις που επηρεάζουν τον βαθμό ομοιογένειας ή ποικιλομορφίας στην μουσική παραγωγή.
α. Ένας είναι ο λόγος της συγκέντρωσης του κλάδου, όπου πολύ υψηλός ή πολύ χαμηλός δείκτης σημαίνει λιγότερη ποικιλία ή περισσότερη ομοιογένεια των προϊόντων μουσικής. Τι εννοούμε με αυτό; Σε απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι εάν αυτοί που έχουν το δικαίωμα να πουλάνε την μουσική είναι πολλοί λίγοι ή πάρα πολλοί τότε μάλλον οι ομοιογένεια είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Άρα η ισορροπία μεταξύ πολύ λίγων και παρά πολλών είναι μάλλον ζητούμενο…Προσοχή εδώ γιατί υπάρχει συνήθως μια τυπική παρεξήγηση! Το ποιος έχει δικαίωμα να πουλάει την μουσική μπορεί να είναι άλλος από αυτόν που την δημιούργησε, δηλαδή από τον καλλιτέχνη! Και αυτό γιατί τα τυπικά συμβόλαια μεταξύ καλλιτεχνών και δισκογραφικών υπαγορεύουν ότι για να χρηματοδοτήσει η δισκογραφική μια ηχογράφηση πρέπει να της «μεταβιβάσει» ο καλλιτέχνης τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της ηχογράφησης που θα προκύψει.
β. Το δεύτερο είναι η οργανωτική δομή της παραγωγής μουσικής. Δηλαδή ποιος αποφασίζει ποιος θα ηχογραφήσει και ποιος όχι. Ένα αποκεντρωμένο σύστημα παραγωγής, που μεταφράζεται σε ανεξάρτητους (οικονομικά) παραγωγούς ή καλλιτεχνικά ελεύθερους δημιουργούς (θυμίζει λίγο Marx;), ενισχύει την ποικιλομορφία. Από την άλλη, μια «κεντρική» παραγωγή μουσικής, όπου λίγες εταιρείες ελέγχουν πλήρως το τι θα ηχογραφηθεί έχει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή ομοιογένεια στο ρεπερτόριο που μπορούν να ακούσουν οι ακροατές.
Ιστορικά, στην Αμερική γιατί εκεί αναφέρονται οι περισσότερες μελέτες, μέχρι την δεκαετία του 1950 η μουσική βιομηχανία είχε ένα πολύ συγκεντρωτικό σύστημα παραγωγής μουσικής που πρόσφερε ένα μάλλον ομοιογενές ρεπερτόριο.
Οι major δισκογραφικές βλέποντας τις πωλήσεις τους να πέφτουν (και να πέφτουν και να πέφτουν…) έχουν περιορίσει δραστικά σχεδόν οποιαδήποτε χρηματοδότηση νέων καλλιτεχνών εκτός από λίγες περιπτώσεις που τις έχουν ποτίσει με υπερβολικό promotion για να σιγουρέψουν την «επένδυσή» τους.
Σίγουρα όμως, παράλληλα με τις major δισκογραφικές έχει αναπτυχθεί και μια indie βιομηχανία η οποία ανθεί όσο ποτέ! Ποικιλία φαίνεται να υπάρχει, αρκεί να έχει κάποιος χρόνο και όρεξη να ψάξει…
*Για όποιον ενδιαφέρεται μερικές από αυτές τις μελέτες είναι:
- Dowd, T. J., 2004. Concentration and Diversity Revisited: Production Logics and the U.S. Mainstream Recording Market, 1940-1990. Social Forces, 82(2): 1411-1455.
- Lopes, P.D., 1992. Innovation and Diversity in the Popular Music Industry, 1969 to 1990. American Sociological Review, vol. 57, no. 1, pp. 56-71.
- Peterson, R. A. and Anand, N., 2004. The Production of Culture Perspective, Annu. Rev. Sociol., 30: 311-34.
- Peterson, R. A. and Berger, D. G., 1975. Cycles in Symbol Production: The Case of Popular Music, American Sociological Review, vol. 40, no. 2, pp. 158-173.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#24436 / 17.03.2012, 18:11 / Αναφορά Ευχαριστούμε πάρα πολύ!!!!!!! Χρήσιμη δουλειά! |