Ο καθένας αναζητά το γρήγορο δρόμο προς την επιτυχία. Για πολλές σύγχρονες μπάντες ή μεμονωμένους καλλιτέχνες επιτυχία σημαίνει να έχεις πολλά likes στο Facebook. Γεγονός είναι, ότι οι άνθρωποι κρίνουν τη μπάντα σας με βάση αυτόν τον αριθμό.
Έρχονται στη σελίδα σας από διάφορες πηγές και συνήθως μπαίνουν στον πειρασμό να ακούσουν τη μουσική σας, να ασχοληθούν μαζί σας, μόνο αν δουν ότι αρέσει σε πολλούς άλλους.
Αυτό λέγεται «κοινωνική απόδειξη». Ακολουθεί ένα διάσημο παράδειγμα:
Ποιο είναι λοιπόν αυτό το shortcut; Μα φυσικά η αγορά ενός πακέτου με ψεύτικα Facebook like!
Είναι ευρέως γνωστό ανάμεσα στους ανθρώπους που ασχολούνται με την πληροφορική ότι υπάρχουν τόσο υπηρεσίες προς πώληση όσο και λογισμικό που μπορεί να αυξήσει την «κοινωνική σας απόδειξη». Με απλά λόγια να σας κάνουν φαινομενικά να φαίνεστε σαν το νέο trend – αυτό που θέλουν οι πολλοί. Πολλές μεγάλες εταιρείες (και στη χώρα μας) επενδύουν πολλά εκατομμύρια σε αυτό το κομμάτι διαφήμισης και επιρροής συνειδήσεων – το οποίο σαφώς μετριέται σε δεκάδες χιλιάδες likes ή εκατοντάδες χιλιάδες views στο Youtube. Σοκαριστήκατε ίσως? Δεν θα έπρεπε. Πάντα έτσι δούλευε το marketing απλώς τώρα εκσυγχρονίστηκε.
Μέχρι πρόσφατα λοιπόν αρκετές μπάντες που «έμαθαν» το κόλπο άρχισαν να αγοράζουν κατάλληλες υπηρεσίες και να αυξάνουν τα likes στη σελίδα τους δείχνοντας μια φαινομενικά εύρωστη εικόνα. Αν μία μπάντα που δεν την ξέρετε καθόλου την δείτε να έχει πχ 5000 likes στο Facebook τότε δικαίως του λόγου ίσως να μην την ξέρετε. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι αυτό το κόλπο το ήξεραν και οι άνθρωποι του Facebook και τελικά βρήκαν τρόπο να το αντιμετωπίσουν τις παρακάτω δύο λέξεις:
Αν δεν το έχετε παρατηρήσει από τότε που ξεκίνησε το Facebook Timeline οι ειδήσεις που λαμβάνετε στο news feed από φίλους και σελίδες που έχετε κάνει like είναι πολύ λιγότερες. Επιπλέον, το ποσοστό των φανς που βλέπουν τις αναρτήσεις σας στη σελίδα της μπάντας έχουν μειωθεί από 100% σε 16% (κατά μέσο όρο). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Timeline εισήγαγε έναν αλγόριθμό που λέγεται EdgeRank ο οποίος φιλτράρει τις ειδήσεις των ανθρώπων με στόχο να προβάλει μόνο ότι εκείνοι θεωρούν σημαντικό. Όχι παράλογο αφού το Facebook όπως και άλλες επιχειρήσεις ταξιδεύουν ολοταχώς προς την εξυπηρέτηση των mobile χρηστών.
Θα ήθελα να καλύψω στο παρόν άρθρο το πως δουλεύει ακριβώς αυτός ο αλγόριθμος αλλά είναι νομίζω καλύτερο να το αφήσω για κάποιο άλλο μελλοντικό άρθρο. Ας μείνουμε στα γεγονότα: Αν έχετε αγοράσει fake likes ή ενισχύσατε την σελίδα σας στο Facebook με μη ορθόδοξο τρόπο τότε μάλλον την έχετε βαμμένη.
Θυμάστε τι αναφέραμε παραπάνω? Μόνο το 16% των φανς σας βλέπει εν δυνάμει τις απαντήσεις σας (για την ακρίβεια 12%-16%). Αν έχετε αγοράσει like, πολλοί από τους ανθρώπους που βλέπουν τις αναρτήσεις σας μπορεί να είναι ψεύτικοι λογαριασμοί!
Εκτός του ότι ο πραγματικός κόσμος ενδεχομένως να χάνει τα νέα σας επειδή αυτά «πέφτουν» τυχαία πάνω στους ψεύτικους λογαριασμούς, το EdgeRank δουλεύει με τέτοιο τρόπο ώστε το ποσοστό 16% να μειώνετε αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την άλλη μεριά.
Γιατί;
Διότι μία από τις 3 μεταβλητές που καθορίζουν τον αλγόριθμό - η οποία ονομάζεται Affinity - απεικονίζει τον αριθμό των ανθρώπων που ασχολούνται με τις δημοσιεύσεις σας (posts).
Πόσο συχνά ένας ψεύτικός λογαριασμός, όπως o Γιάννης ΔενΥπάρχω, θα μπεί στη διαδικασία να σχολιάσει, να κάνει like ή να ανταλλάξει μήνυματα με τη μπάντα σας;
Σωστά... μηδέν.
Άρα εφόσον Edgerank = (Κάτι) x (Κάτι) x (Affinity) με Affinity=0, τότε και Edgerank = 0!
Σαφώς και η παραπάνω είναι μια υπερ-απλουστεύμενη προσέγγιση – δεν σημαίνει ότι αν ένας φαν σας δεν απαντήσει, δεν κάνει like κτλ ότι δεν θα βλέπει τη σελίδα σας κανένας. Aλλά ας πούμε ότι από εκεί που σερβίρατε σε 16% αυτό θα γίνει 10% αν το Facebook δεί ότι δεν ενδιαφονται αρκετά άτομα.
Έτσι σε μια σελίδα με 1000 likes, ο αλγόριθμός σερβίρει μια δημοσίευση πρώτα σε 160 άτομα το πολύ. Αν δεί ότι αυτό το όριο ξεπεράστηκε, αυξάνει το ποσοστό, ώστε να δουν περισσότεροι τις δημοσιεύσεις σας την επόμενη φορά που θα ποστάρετε κάτι. Αν το δούν λιγότεροι θα κοιτάξει να μαζέψει το ποσοστό, ώστε να σερβίρετε την σελίδα σας μόνο σε αυτούς που πραγματικά ενδιαφέρονται για εσάς. Απλό και δίκαιο δεν νομίζετε;
Πολλές φιλικές μπάντες με ρωτούν: «Τι μπορώ να κάνω αν έχω ήδη αγοράσει πλαστά likes στο Facebook;
Θα είμαι απολύτως ειλικρινής:
Δυστυχώς δεν μπορείτε να κάνετε unlike τους ανθρώπους από τη σελίδα σας.
Οπότε έχετε μόνο τις παρακάτω επιλογές:
Αν δεν έχετε πέσει στην παγίδα (ακόμα) και ψάχνετε τρόπους για να αυξήσετε τα like στη σελίδα σας τεχνητά – μία και μόνη συμβουλή: ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ.
Έχετε αγοράσει likes; Τι έχετε κάνει για να αυξήσετε το Edgerank σας; Αφήστε ένα comment παρακάτω και πείτε μας τη γνώμη σας!
O Kay Darens είναι ιδρυτικό μέλος και τραγουδιστής των Schooldrivers (www.facebook.com/schooldrivers), πτυχιούχος Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων του ΤΕΙ Πειραιά με πολυετή πείρα ως μηχανικός τηλεπικοινωνιών σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ στον ελεύθερο χρόνο του εργάζεται part-time ως Σύμβουλος Διαδικτυακής Στρατηγικής και Ανάπτυξης. Για άμεσες απορίες, free συμβουλές και ότι άλλο θέλετε να μάθετε μπορειτε να επικοινωνείτε και προσωπικά στο kaydarens@gmail.com.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#25475 / 07.10.2012, 17:38 / Αναφορά "Μα φυσικά η αγορά ενός πακέτου με ψεύτικα Facebook like! " Άντε βρε .... υπάρχουν πακέτα με ψεύτικα Likes, για τα οποία, μάλιστα, πληρώνεις και αντίτιμο για να τα αποκτήσεις ??? Δηλαδή, όπως έλεγε ο τρισμέγιστος Ντίνος Ηλιόπουλος στον "Θανασάκη τον πολιτευόμενο" : "Πληρωμένα παλαμάκια" !!! Βρε τι μαθαίνει κανείς [ενταξει, μη βαράτε ρε παιδιά, δεν σκαμπάζω και πολλά από fb] .... Η ενασχόλησή μου με το fb άρχισε εδώ και μόλις μια - δυο βδομάδες, οπότε και έθεσα σε λειτουργία τη σελιδούλα μου, όπου θα κάνω αποκλειστικά και μόνο λόγο για τα "πεπραγμένα" μου στην τραγουδοποιία !!! Στο πλαίσιο της, ακόμα μικρής, ενασχόλησής μου με το fb θα πω μόνο ένα : Οι καλλιτέχνες που στη σελίδα τους στο fb έχουν κουμπί "friend requests, add a friend" και άλλα συναφή, και όχι μόνο ένα ξερό "Like" με την ένδειξη "ν", είναι πολύ ψηλά στην εκτίμησή μου !!! Τέτοιοι άνθρωποι είναι σαν να μού λένε : "θέλω γύρω μου να έχω φίλους {έστω, ιντερνετικούς, διότι, μετά το fb το ... ιερό και λεπτό ζήτημα της "φιλίας" τίθεται σε άλλες βάσεις}, όχι "χειροκροτητές"" !!! Και τέτοιους ανθρώπους, όποτε θα τους συναντώ, θα τους κάνω με μεγάλη μου χαρά friend request ... Τέλος, ευχαριστούμε τον Kay για την κατατοπιστική του δημοσίευση !!!!
|
#25477 / 07.10.2012, 21:22 Καλησπέρα Κώστα, Όταν κάποιος δεν έχει Friend Request / Add Friend και έχει μόνο Like δεν σημαίνει ότι την "έχει δεί" - και σίγουρα δεν είναι λόγος για να τον δείς αρνητικά. Απλώς όταν βλέπεις μόνο LIKE αυτό είναι μια ΣΕΛΙΔΑ - άρα προφανώς αυτός μπορεί να είναι ένας καλλιτέχνης που σε αυτό το χώρο προβάλλει το επαγγελματικό του προφίλ. |
#25478 / 08.10.2012, 00:04 Είσαι πολύ κατατοπιστικός Κay !!! Thanx !!! Λοιπόν, το "προσωπικό μου προφίλ" [ας το πούμε έτσι], που "άνοιξα" στο facebook το χαρακτηρίζω ως "μια γωνίτσα, δική μου, προσωπική, όπου θα δίνω πληροφορίες αποκλειστικά για τις μουσικές μου δραστηριότητες" !!! Αυτές, όμως, τις μουσικές μου δραστηριότητες σκοπεύω να τις "συζητάω" και κάπως σε "προσωπικό επίπεδο" με όσους θα έχουν την καλή διάθεση να με κάνουν add ως "φίλο στο fb" !!! Για παράδειγμα, θα είναι π.χ. για μένα "ιδανικό" το εξής : Να γράψω στο "χώρο" μου, στο "κουτάκι" με την ένδειξη "What's on your mind" την ιστορία κάποιου τραγουδιού μου, τις πηγές έμπνευσής μου κλπ και κάποιοι απ' τους "ιντερνετικούς φίλους" μου να απαντήσουν με σχόλια, να εκθέσουν τις απόψεις τους, τις δικές τους παρόμοιες εμπειρίες κλπ κλπ ! Έτσι επιτυγάνεται διπλός στόχος : α/ αφενός γίνεται ένας κάποιος λόγος για τα τραγούδια μου, β/ αφετέρου υπάρχει μια σχέση "ζεστασιάς" και μια επικοινωνία με όσους έχουν διάθεση να ασχοληθούν με τα τραγούδια μου !!! Δηλαδή, θα γίνεται μεν λόγος για τραγούδια,όμως, υποδόρια, θα γίνεται λόγος και για προσωπικά ή κοινωνικά ζητήματα ! Ενώ αν στη "σελιδα" υπάρχει η ένδειξη Like και τίποτε άλλο, προκειμένου μόνο να περνάς από εκεί και να πατας το .... κουμπί με το "ν", τότε ... χάνεται και η ζεστασιά, και η επικοινωνία που πρέπει να έχεις με τους ακροατές σου !!! Η όλη "κατάσταση" γίνεται "άψυχη" !!! Κι αυτό δεν είναι ό,τι καλύτερο για έναν καλλιτέχνη, να "αποξενώνεται" από τους ακροατές του !!! Αν και ... τι να τα κάνεις τα Likes και τα facebook ... την πραγματική, την ουσιαστική αγάπη του κόσμου την εισπράττεις στη σκηνή ... στο σανίδι !!! Εκεί θα λάβεις τα αυθεντικά Likes ... Εκεί σε δει ο ακροατής σου ζωντανά, με σάρκα και οστά, να παίζεις, να τραγουδάς, θα σε χειροκροτήσει, θα νιώσει χαρά βλέποντάς σε να τραγουδάς ή να παίζεις κάποιο μουσικό όργανο .... εκεί θα δεις κι εσύ τον ακροατή σου να ευχαριστιέται, να σε ακούει με προσοχή, αλλά και να εντοπίσεις "σε ποια τραγούδια απ' αυτά που παίζεις το ενδιαφέρον του ακροατή μειώνεται" .... Εκεί είναι το αληθινό, το "αυθεντικό" "δούναι και λαβείν" μεταξύ καλλιτέχνη και ακροατή : στην πραγματική, στην εκτός υπολογιστή ζωή !!! Η "πραγματική" ζωή δεν μπορεί να αναπληρωθεί και να αντικατασταθεί με τίποτα, ούτε με ίντερνετ, ούτε με facebook, ούτε ... ούτε ... |
#25476 / 07.10.2012, 19:41 / Αναφορά Πράγματι είναι πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφει ο Kay (νομίζω πως και ο jorge,που κι'αυτός είναι επαγγελματίας τού χώρου,είχε επίσης γράψει σχετικό άρθρο παλαιότερα. Το "κόλπο" τών fake likes πάντως είναι πολύ πολύ παλιό και το είχαν ανακαλύψει οι πολιτευόμενοι πρίν κάν το internet υπάρξη ώς όραμα στά μυαλά τών δημιουργών του (και πολύ πρίν γεννηθούν αυτοί οι ίδιοι οι δημιουργοί του).Η περίφημη "κλάκα",ήτοι οι πληρωνόμενοι "θαυμαστές" και ζητωκραυγάζοντες,που ακολουθούσαν τον κάθε πολιτευτή στίς συγκεντρώσεις και στις ομιλίες του και χειροκροτούσαν "αυθορμήτως" σε αυστηρώς καθωρισμένα σημεία τής ομιλίας,υπήρχε ήδη από τον 19ο αιώνα,στίς απαρχές τής ύπαρξης τής νεωτέρας Ελλάδος ώς ανεξαρτήτου κράτους.Ειδική επιτροπή τού κόμματος εξέταζε τους υποψηφίους ώς πρός το πόσο δυνατά μπορούσαν να φωνάξουν "ζήτω" και απ'αυτό το γεγονός προήλθε η έκφραση "αυτός δέν κάνει ούτε γιά ζήτω",που έλεγαν γιά όποιον ήταν τόσο ανίκανος ώστε ούτε να ζητωκραυγάζη δέν μπορούσε....... ΥΓ.Υπάρχει άραγε και πακέτο με fake dislikes; :))))) |
#25479 / 08.10.2012, 00:05 / Αναφορά κατι αναλογο συνεβαινε παλιοτερα στο myspace που εβαζες ενα προγραμμα να κανει αιτησεις φιλιας σε ατομα με κριτηρια τα οποια εσυ ειχες επιλεξει..ηλικια..μερος διαμονης...ακουσματα κτλ... το αποτελεσμα ηταν να αυξηθουν τα plays στα κομματια που ειχες ανεβασει και ως ακολουθο και οι σχολιασμοι στο προφιλ σου |
#25480 / 08.10.2012, 01:01 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά... Το είχα υποψιαστεί ότι κάτι θα έπαιζε με fake "likes" όταν έβλεπα σελίδες σχετικά καινούριες να έχουν ξαφνικά 5ψήφιο αριθμό likes. |
#25482 / 08.10.2012, 04:05 Γειά σου φίλη! Αν κάποιος βρήκε τις προσκλήσεις σε pages από φίλους ας μας ενημερώσει! |
#25483 / 08.10.2012, 07:14 Ακριβώς αυτό έχω παρατηρήσει κι εγώ... Πολλές φορές την έχω πατήσει λέγοντας "θα μπω να δω τη σελίδα και να κάνω like... αργότερα"! Και μετά δεν βρίσκω πλέον τις notifications πουθενά! Παλιότερα (πριν από το http://www.facebook.com/pages) ήταν καλύτερα: οι προσκλήσεις για σελίδες βρίσκονταν μαζί με όλα τα υπόλοιπα requests. |
#25984 / 03.12.2012, 10:45 Επιτέλους προστέθηκαν οι προσκλήσεις σε αυτή τη σελίδα: |
#25481 / 08.10.2012, 01:53 / Αναφορά Συνοπτικά: Μην αγοράζετε Facebook LIKES! H αλλιώς : Μη στηρίζεσαι στα ψέματα!!! Δεν θα σου βγει σε καλό ... Μάθε να ζεις με την αλήθεια, όποια κι αν είναι αυτή ... |
#25487 / 09.10.2012, 18:40 / Αναφορά Moύ ήρθε η ... "φλασιά" να γράψω κι άλλο σχόλιο εδώ [όχι ακριβώς "εντός θέματος", αλλά όχι και τόσο "άσχετο"] !!! Ο Κay έγραψε : Στα προσωπικά τους προφίλ οι χρήστες έχουν δυνατότητα να έχουν οριακά μέχρι 5000 φίλους, 5.000 φίλοι !!! Πολύ μεγάλος αριθμός !!! Αν έχεις στο προφίλ σου τόσο κόσμο, μετά η επικοινωνία "χάνεται" !!! Πώς θα μπορείς να επικοινωνείς με τόσους ανθρώπους ??? Προσωπικά, στο δικό μου προφίλ, όταν θα φτάσω περί τους 150 "φίλους" μάλλον θα σταματήσω να κάνω friend requests !!! Θέλω η επικοινωνία μου να είναι ουσιαστική και να υπάρχει μια κάποια "ζεστασιά" [όση, τελοσπάντων, δύναται να υπάρξει στον κόσμο του fb και του ίντερνετ] !!! Αν είναι να έχω 5.000 φίλους μόνο και μόνο για να έχω τις φωτογραφίες τους στη στήλη friends του προφίλ μου .... τι να το κάνω ???
|
#25488 / 09.10.2012, 20:04 Γειά σου Κώστα, |
#25553 / 19.10.2012, 09:45 / Αναφορά Καλημέρα σε όλους! Δεν έχω καταλάβει τι εννοείς να ''αγοράσεις'' likes. Μάλλον εννοείς να διαφημίσεις τη σελίδα σου...? Πάντως είναι πολύ κατατοπιστικά αυτά που μας είπες και σε ευχαριστούμε. Πράγματι το θέμα με τις σελίδες είναι απογοητευτικό. Πολλές φορές ενημερώνομαι για likes αλλά ο αριθμός μένει κολλημένος και σίγουρα τις αναρτήσεις δεν τις βλέπουν όλοι οι fans, ίσως για να μας παροτρύνουν να πληρώσουμε για διαφήμιση. Δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο. Το κυνήγι των like μου φαίνεται τελικά ανούσιο...και όχι ανταποδοτικό στην ουσία των πραγμάτων. |
#25558 / 20.10.2012, 06:59 Καλημέρα Revenikol! |
#28988 / 27.11.2014, 19:58 / Αναφορά Πολύ καλό άρθρο, δυστυχώς είχαμε πέσει στην παγίδα μερικά χρόνια πριν, όπως και πολλοί πελάτες μας! Υπάρχει παρόλα αυτά τρόπος να ξεφορτωθείτε ΟΛΑ τα ψεύτικα like της σελίδας σας! Είναι χρονοβόρο βέβαια, όμως με τις τελευταίες αλλαγές του facebook, είναι ακόμα σημαντικότερο να έχουμε αυθεντικούς φαν αν θέλουμε οι αναρτήσεις να φαίνονται έστω στο 10% αυτών! Διαβάστε αν θέλετε τον τρόπο εδώ http://interpreneur.gr/pseutika-likes-katastrefoun-facebook-selida-pos-diagrapsoume/ Ελπίζουμε να βοηθήσει όσους έφτασαν στο σημείο της απελπισίας που είχαμε φτάσει! Ευχαριστούμε για το άρθρο Kay, είναι κρίμα οι μπάντες να ακολουθούν τέτοιες τακτικές! |