Στο παρακάτω μάθημα ντραμς θα μάθουμε από τι αποτελείται ένα drum set, για το κούρδισμα των drums, τα μέρη της μπαγκέτας, το σωστό κράτημά τους και τον σωστό τρόπο να καθόμαστε απέναντι από ένα drum set!
Ας δούμε ένα σετ τυμπάνων (drum set) από τι αποτελείται:
Ακόμη, έχουμε τα πιατίνια (cymbals), άκρως απαραίτητα σε ένα σετ και είναι τα εξής: Hi-Hats, Ride και τα crash. Mε τα Hi-hats & Ride δίνουμε τον χρόνο στον οποίο θα παιχτεί ένα κομμάτι ενώ τα Crash, για να δημιουργούμε εφέ και να τονίζουμε κάποια μέρη ενός μουσικού ρυθμού. Τέλος να επισημάνω ότι το Hi-Hat το παίζουμε και με το πόδι, δεξί ή αριστερό.
Τα παραπάνω, αποτελούν ένα drum set και το κάθε τύμπανο και πιατίνι είναι “οι φωνές” του, κάθε μία από αυτές ηχούν και αφουγκράζονται διαφορετικά. Αυτό συμβαίνει λόγω του διαφορετικού μεγέθους, είδους “ δέρματος” που τοποθετούμε στο κάθε τύμπανο αλλά και κουρδίσματός τους .
Το κούρδισμα γίνεται με ένα μεταλλικό κλειδί (drum key), με το οποίο στην ουσία τεντώνουμε ή χαλαρώνουμε το “δέρμα” στο πάνω και στο κάτω μέρος των τυμπάνων, βιδώνοντας ή ξεβιδώνοντας τις βίδες που βρίσκονται περιμετρικά στο στεφάνι, το οποίο συγκρατεί το δέρμα επάνω στα τύμπανα, για να δώσουμε τον τελικό ήχο που επιθυμούμε.
Ας μην ξεχάσουμε ένα σημαντικό μέσο που χρησιμοποιούμε για να παίξουμε ντραμς. Τις λεγόμενες μπαγκέτες (drumsticks).
Το σχέδιο που ακολουθεί απεικονίζει τα μέρη της μπαγκέτας.
Οι μπαγκέτες λοιπόν κατασκευάζονται κυρίως από δυο είδη ξύλου (Μaple ή Hickory). Το είδος του ξύλου από το οποίο είναι φτιαγμένες, όπως επίσης το πάχος και το μήκος τους, (υπάρχουν δεκάδες παραλλαγές), επηρεάζουν άμεσα τα χέρια του παίκτη, δηλ. πόσο ξεκούραστα παίζει και πόσο καλά τις νιώθει στο κράτημα (grip). Όσον αφορά τον ήχο που παράγει η μπαγκέτα, ρόλο παίζει η άκρη (tip) με τα διαφορετικά σχήματα που μπορεί να έχει, καθώς και το υλικό αυτής. Οι μπαγκέτες ηχούν διαφορετικά όταν η άκρη τους είναι φτιαγμένη από ξύλο, όπως και το υπόλοιπο σώμα και δίνουν έναν πιο ζεστό και γλυκό ήχο και διαφορετικά όταν είναι φτιαγμένη από πλαστικό που δίνει έναν πιο λαμπερό (brilliant ) ήχο κυρίως στα πιατίνια.
Η επιλογή της μπαγκέτας, εν κατακλείδι, είναι καθαρά υποκειμενική για τον παίκτη, καθώς πρέπει με αυτές να νιώθει άνετα και να είναι σε θέση να τις χειριστεί χωρίς να κουράζεται, χωρίς να τραυματίζει τα χέρια του και τέλος να αποδίδει τον επιθυμητό ήχο.
Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ορισμένους τρόπους για το κράτημα (grip) της μπαγκέτας.
Την μπαγκέτα την κρατάμε με τον αντίχειρα και τον δείκτη περίπου στο μέσον και προς το κάτω μέρος της και την περιβάλουμε κλείνοντας τα άλλα τρία μας δάκτυλά χωρίς να την σφίγγουμε στην χούφτα μας.
Στην ουσία την ελέγχουμε και την κινούμε με τα τρία δάκτυλα (μέσο, παράμεσο, μικρό) και την κρατάμε με τον δείκτη και τον αντίχειρα. Αυτός είναι ο πιο διαδεδομένος τρόπος κρατήματος και λέγεται match grip.
Ένας άλλος τρόπος είναι το “traditional grip”, παραδοσιακό κράτημα το οποίο χρησιμοποιήθηκε πολύ από ντράμερ, στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα.
Υπάρχουν και άλλοι τρόποι που κρατάμε τις μπαγκέτες, στους οποίους θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο.
Η φυσική επαφή του παίκτη, απέναντι σε ένα drum set, θα πρέπει να είναι τέτοια, έτσι ώστε να υπάρχει άνεση κινήσεων και εύκολη πρόσβαση σε αυτό. Δεν καθόμαστε δηλαδή, ούτε πολύ μακριά αλλά ούτε και πολύ κοντά. Ο κορμός μας θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό ίσιος, χωρίς να καμπουριάζουμε, ενώ οι μηροί να είναι περίπου παράλληλοι με το έδαφος, έτσι ώστε, όταν καθόμαστε τα γόνατά μας να σχηματίζουν περίπου ορθή γωνία.
Για έναν αρχάριο, αυτές είναι οι βασικές αρχές που θεωρώ ότι πρέπει να γνωρίζει κάποιος ξεκινώντας να μαθαίνει αυτό το μεγαλοπρεπές μουσικό όργανο.
Μάθαμε την ονομασία αλλά και την χρήση του κάθε μέρους, το κούρδισμα των τυμπάνων, το απαραίτητο εργαλείο και τους τρόπους κρατήματος των μπαγκετών και τέλος το κάθισμα του παίκτη.
Στα επόμενα κείμενα, θα αναλύσουμε τα παραπάνω πιο αναλυτικά, προκειμένου να εμβαθύνουμε στην δυναμική διάσταση και πολυπλοκότητα της drums.
Μέχρι τότε, ας θυμόμαστε πως με την τριβή και την συνεχή επαφή ανακαλύπτουμε τι είναι αυτό που μας ταιριάζει καλύτερα.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#27884 / 29.09.2013, 13:27 / Αναφορά Ενδιαφερον αρθρο και συγχαρητηρια, ομως σε καποια πραγματα μηπως χρειαζεται περισσοτερη εμβαθυνση; |