Άλλο θέμα το να ακομπανιάρουμε Jazz, άλλο το ακομπανιάρισμα σε λαϊκά και ρεμπέτικα με κλασική κιθάρα και άλλο το παίξιμο ρεπερτορίου κλασικής κιθάρας. Όταν βελτιωθεί το ρυθμικό σας παίξιμο ισόποσα θα βελτιωθεί και το σολάρισμα σας.
Το άρθρο δεν μπορεί να συγκριθεί με την άμεση επικοινωνία μεταξύ δασκάλου και μαθητή. Ειδικά όσον αφορά την κλασσική κιθάρα πρέπει απ’ την αρχή να μαθευτεί με τα δάκτυλα και τα πρώτα τουλάχιστον μαθήματα να γίνουν από δάσκαλο κιθάρας, ή τουλάχιστον από δεξιοτέχνη της κλασσικής γιατί αργότερα (εννοώ αν μάθεις πρώτα με πένα, ακουστική ή ηλεκτρική κιθάρα) θα πρέπει να ‘’γκρεμίσεις’’ για να ‘’χτίσεις’’ στη νέα τεχνική. Αν μαθευτεί η νέα τεχνική από μηδενική βάση θα είναι πολύ ευκολότερα και μετά αφού μάθετε την κλασσική ο δρόμος προς την ηλεκτρική (ή ακουστική με πένα) είναι πιο εύκολος.
Βέβαια οι τεχνικές, τουλάχιστον της κλασσικής κιθάρας, δεν είναι στάσιμες αλλά εξελίσσονται και οι κιθαρίστες θα πρέπει να ενημερώνονται από τους κατάλληλους δασκάλους, ωδεία, αξιόπιστες ιστοσελίδες.
H κλασική εκτός από κλασσικά κομμάτια παίζει παραδοσιακές μουσικές όπως:
Ισπανική (Flamenco), Latin (Βραζιλιάνικη - Αργεντίνικη...), Aνατολίτικη, Κλασσική κιθάρα.
Ακούστε τέτοιες μουσικές στο Θέατρο Απόλλων Ερμούπολης Σύρου από τον πολύ καλό κιθαρίστα Χρήστο Καλαμαρά. Εδώ: Είναι ένα ρεπερτόριο που ακούγεται όλες τις ώρες και είμαι σίγουρος ότι θα ενθουσιάσει τους κιθαρίστες κλασσικής και απ' το οποίο έχετε να ''κλέψετε'' πολλές τεχνικές.
Η ακουστική συνήθως ακομπανιάρει συνοδεύοντας τη φωνή του ίδιου του κιθαρίστα ή τραγουδιστή σε πολλά μουσικά είδη:
Λαϊκά, Έντεχνα, Pop – Rock ξένα & ελληνικά.
Η ηλεκτρική αναδεικνύει πολλά μουσικά είδη, με συνοδευτικές αλλά και σολιστικές κυρίως εκφάνσεις. Σήμερα στην Ελλάδα οι ηλεκτρικοί κιθαρίστες ασχολούνται με μουσικά είδη όπως:
Λαϊκά, έντεχνα ακόμα και παραδοσιακά πολλών λαών, αλλά και ελληνικά δημοτικά.
Κυρίως όμως με τα είδη:
Rock, Pop, Blues, Jazz, Heavy Metal, Latin, Country.
Μελετήστε όταν έχετε χρόνο και τα άρθρα:
Μπορώ να μάθω κιθάρα μόνος;
Πριν την αγορά ακουστικής κιθάρας
Οι χορδές κρούονται είτε με νύχια είτε με πένα. Όμως άλλο θέμα το να ακομπανιάρουμε Jazz, άλλο το ακομπανιάρισμα σε λαϊκά & ρεμπέτικα με κλασική κιθάρα και άλλο το παίξιμο ρεπερτορίου κλασικής κιθάρας (πχ πρελούδιο - φούγκα).
Τα νύχια, όπως και τα δάκτυλα είναι τα βασικά εργαλεία του κάθε κιθαρίστα.
Δείτε τα 2 σχετικά άρθρα:
Στην κλασσική/Ακουστική κιθάρα τον ήχο τον παράγουμε και με τα δάχτυλά μας (εκτός από το υλικό κατασκευής της κιθάρας που παίζει σπουδαίο ρόλο στον ήχο). Αυτό που πρέπει να μάθουμε κυρίως είναι να παράγουμε τον καλύτερο δυνατό ήχο και αυτό το πετυχαίνουμε κυρίως από το χέρι που χτυπάμε τη χορδή, καθώς και με την χρήση του δέρματος και του νυχιού ταυτόχρονα.
Γράμματα / Σύμβολα που χρησιμοποιούνται πιο συχνά στις παρτιτούρες:
h - hammer on
p - pull off
hammer on - pull off (που αναφέραμε ακριβώς στην παραπάνω παράγραφο)
v - vibrato (sometimes written as ~)
t - right hand tap
b (bend) = λύγισμα χορδής (αλλάζουμε την τονικότητα από λίγα Cents μέχρι ημιτόνιο ή και τόνο
pb (pre-bend) = πρώτα λύγισμα της χορδής και μετά άρπισμα της χορδής.
rb ή r (release bend) = επαναφορά στην πρωθύστερη θέση της χορδής που λυγίσαμε.
s (slide) = γλίστρημα του δαχτύλου στην επόμενη νότα.
/ - slide up
- slide down
Oh2
Η κατά λέξη μετάφραση είναι:
Open string/hammer/2nd fret.
Αν στη Σημειολογική Παρτιτούρα το oh2 δείχνεται πχ στην D χορδή της κιθάρας τότε σημαίνει:
Αρπίζετε την ανοιχτή χορδή D και πριν η χορδή σταματήσει να δονείται με γρηγοράδα ‘’σφυροκοπάτε’’ (hammer on–Δείτε την έννοια των τεχνικών Leggato παραπάνω) τη χορδή D θέτοντας το δάκτυλο στο 2ο τάστο.
Ένα site με πολλούς ξένους ρυθμούς, αλλά που πολλοί εξ αυτών ταιριάζουν κυρίως και σε δικά μας έντεχνα τραγούδια, όπου προσωπικά έχω χρησιμοποιήσει και ακόμα και σήμερα εξακολουθώ να χρησιμοποιώ είναι:
20 Guitar Fingerstyle Patterns: ΕΔΩ
20 Guitar Strumming Patterns: ΕΔΩ
Δείτε και μια σελίδα για δακτυλοθεσία με το δεξί χέρι (finger- style ) – πριν 40 χρόνια που μάθαινα εγώ κιθάρα Εδώ:
Μόλις συνηθίσουν τα δάκτυλα κάντε την εξάσκηση στο Μί Μινόρε (Em). Χτυπούμε όλες τις χορδές χωρίς όμως καθόλου πατήματα με το αριστερό χέρι:
Σε ρυθμό 6/8 αρπεζέ παίξτε το Em:
Χτυπώντας με τον αντίχειρα (α) τη Μι μπάσο (Ε) και μετά διαδοχικά και ισόχρονα την Σολ (G)με το δείκτη (δ) - την Σι (B) με τον μέσο (μ) - την Μι καντίνι (e) με τον παράμεσο (π) - την Σι (B) με τον μέσο (μ) - και την Σολ (G) με τον δείκτη (δ).
Μόλις μάθετε αυτά συνεχίστε το ίδιο μοτίβο 6/8 με άλλα ακόρντα σε αρπεζέ (arpeggios) με ακριβώς τον ίδιο τρόπο και θα αισθανθείτε τη γλυκύτητα των ακόρντων.
Δείτε το video μου με finger-style και αρπεζέ:
https://www.youtube.com/watch?v=qey5ZIRjubU
Ομοίως να μάθετε αρπεζέ για ρυθμό 8/8 κλπ.
Αν γνωρίζετε να διαβάζετε παρτιτούρα τότε εκτελέστε αρπεζέ και τα παρακάτω:
Αν παίζετε με πένα τότε μπορείτε να μιμηθείτε τα ανωτέρω παίζοντας το αρπεζέ με την πένα.
Βέβαια η ηχητική μεγαλοπρέπεια δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο του παιξίματος με τα δάκτυλα. Ακούστε εδώ ένα μεγαλοπρεπές ηχητικό με πένα (χωρίς finger-style) σε Boogie- Boogie στυλ. Δείτε το εδώ.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο