Ο δρόμος που τραβάει κάποιος μέχρι να γίνει αστέρας της Rock είναι μερικές φορές πολύ πιο περίεργος από τον μέσο όρο. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον John Kay, τον τραγουδιστή των Steppenwolf.
Το πραγματικό του όνομα είναι Joachim Fritz Krauledat και γεννήθηκε στις 12 Απριλίου 1944 στο Tilsit της Ρωσίας. Τότε, το 1944, το Tilsit ανήκε στη Γερμανία (για την ακρίβεια στην ανατολική Πρωσία). Ο πατέρας του ήταν Γερμανός στρατιώτης που σκοτώθηκε στο ρωσικό μέτωπο ένα μήνα πριν γεννηθεί ο John. Όταν ξεκίνησε η επέλαση του ρωσικού στρατού, η μητέρα του πήρε τον John και πήγε στο Arnstadt, το οποίο όμως τέθηκε υπό την κατοχή των Σοβιετικών. Έτσι, το 1948 οι δυο τους μετακινήθηκαν εκ νέου, αυτή τη φορά στο Ανόβερο της Δυτικής Γερμανίας, το οποίο ανήκε στη βρετανική ζώνη κατοχής. Στα παιδικά του χρόνια ο John άκουγε τον στρατιωτικό ραδιοφωνικό σταθμό, χάρη στον οποίο είχε την πρώτη επαφή με το αμερικάνικο Rock ‘n’ roll αλλά και με την αγγλική γλώσσα. Το 1958, σε ηλικία 14 ετών, η οικογένειά του μετανάστευσε στον Καναδά όπου ο John Kay άρχισε να μαθαίνει μουσική. Το 1965 –κι ενώ μιλούσε πλέον άπταιστα αγγλικά- έγινε τραγουδιστής του συγκροτήματος Sparrows. Δύο χρόνια αργότερα, οι Sparrows διαλύθηκαν. Ο John Kay μαζί με τον κιμπορντίστα Goldy McJohn και τον drummer Jerry Edmonton (όλοι τους μέλη των Sparrows) μετακόμισαν στο Los Angeles και δημιούργησαν τους Steppenwolf (από το ομώνυμο βιβλίο του Hermann Hesse που στα ελληνικά κυκλοφόρησε ως «Ο Λύκος της Στέππας»), περιλαμβάνοντας και δύο νέα μέλη: τον κιθαρίστα Michael Monarch και τον μπασίστα Rushton Moreve.
Τον Ιανουάριο του 1968 οι Steppenwolf κυκλοφόρησαν τον πρώτο τους δίσκο, με τίτλο το όνομά τους. Ο δίσκος αυτός περιλάμβανε μεταξύ άλλων το «Born To Be Wild», το οποίο περιγράφεται από πολλούς ως το πρώτο Heavy Metal τραγούδι που γράφτηκε ποτέ.
Αν και αυτοί οι χαρακτηρισμοί είναι συζητήσιμοι, αυτό που είναι αναμφισβήτητο είναι το γεγονός ότι με το στίχο «Heavy Metal thunder», το «Born To Be Wild» πέρασε στην ιστορία ως το πρώτο τραγούδι που χρησιμοποίησε τον όρο Heavy Metal στη μουσική, βαπτίζοντας έτσι το νεοεμφανιζόμενο και αναδυόμενο τότε υποείδος της Hard Rock, παρά το γεγονός ότι ο στίχος αναφέρεται είτε στο βάρος της μοτοσικλέτας είτε σε ένα γρήγορο αυτοκίνητο και όχι σε είδος μουσικής. Πρωτύτερα ο όρος «heavy Metal» είχε χρησιμοποιηθεί στη λογοτεχνία και συγκεκριμένα στο μυθιστόρημα «The Soft Machine» (1961) του γνωστού Αμερικανού συγγραφέα William Burroughs, ο οποίος περιέγραφε τον χαρακτήρα Uranian Willy ως «the Heavy Metal Kid». Ο Burroughs είπε σχετικά:
- Θεώρησα ότι το βαρύ μέταλλο (heavy Metal) ήταν κάτι σαν την απόλυτη έκφραση εθισμού, ότι στην πραγματικότητα υπάρχει κάτι το μεταλλικό στον εθισμό και ότι το τελικό στάδιο που φτάνει κανείς είναι περισσότερο μεταλλικό παρά φυτικό.
Το «Born To Be Wild» γράφτηκε από τον Καναδό τραγουδοποιό Mars Bonfire (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Dennis Edmonton), ο οποίος δεν ήταν μέλος των Steppenwolf αλλά των παλαιών Sparrows. Επιπλέον ήταν αδερφός του Jerry Edmonton, drummer του συγκροτήματος. Ο Bonfire έγραψε και άλλα τραγούδια για τους Steppenwolf, συμπεριλαμβανομένου του «Ride With Me» και του «Tenderness».
Ο Mars Bonfire εμπνεύστηκε το τραγούδι καθώς περπατούσε μία μέρα στη Hollywood Boulevard. Εκεί είδε μία αφίσα που έγραφε «Born To Ride» και έδειχνε μία μοτοσικλέτα να εκτοξεύεται έξω από τη γη όπως ένα ηφαίστειο με όλη τη λάβα και τη φωτιά γύρω του. Εκείνη την εποχή ο Bonfire μόλις είχε αγοράσει το πρώτο του αυτοκίνητο, ένα μικρό μεταχειρισμένο Ford Falcon. Όλο αυτό το σκηνικό τού έδωσε την ιδέα για έναν τύπο που οδηγώντας μοτοσικλέτα ένιωθε την ίδια αίσθηση ελευθερίας και χαράς που ένιωσε και ο Bonfire αποκτώντας το πρώτο του αυτοκίνητο και έχοντας τη δυνατότητα να οδηγήσει τον εαυτό του οπουδήποτε επιθυμούσε.
Αρχικά το «Born To Be Wild» πέρασε απαρατήρητο. Οι υπεύθυνοι της Leeds Music το πήραν μαζί με κάποια άλλα τραγούδια που τους έδωσε ο Mars Bonfire, χωρίς να δώσουν κάποια ιδιαίτερη σημασία. Το «Born To Be Wild» προσφέρθηκε σε διάφορα συγκροτήματα, μεταξύ των οποίων και στους Human Expression, αλλά απορρίφθηκε. Όμως οι Steppenwolf το ξεχώρισαν και όπως λέει ο ίδιος ο Bonfire: «Ήταν περισσότερο εύνοια της τύχης παρά επίτευγμα».
Και σ’ αυτό είχε μάλλον δίκιο. Στην αρχική του μορφή, όπως δηλαδή το πρωτοπαρουσίασε ο Mars Bonfire, το «Born To Be Wild» ήταν μία folk μπαλάντα για τη ζωή στον ανοιχτό δρόμο. Όμως καθώς οι Steppenwolf επεξεργάστηκαν το τραγούδι, επιτάχυναν το ρυθμό του, άλλαξαν την ενορχήστρωση, προσέδωσαν μία άδολη αγριάδα και τελικά αυτό που προέκυψε είναι αυτό το δυναμικό και αθάνατο κλασικό ροκ τραγούδι, που όλοι γνωρίζουμε καθώς ακούγεται μέχρι και σήμερα.
Η ηχογράφηση έγινε το φθινόπωρο του 1967 και παραγωγός ανέλαβε ο Gabriel Mekler, ο οποίος βοήθησε τα μέγιστα στην επεξεργασία και την πραγματοποίηση της ηχητικής επίθεσης που θα εξαπέλυε σ’ όλο τον κόσμο ο όρος «Heavy Metal». Αν και η συμβολή του Mekler στο ψυχεδελικό αριστούργημα του «Born To Be Wild» ήταν τεράστια, ποτέ δεν έτυχε της αναγνώρισης που είχαν άλλοι δισκογραφικοί παραγωγοί, όπως οι George Martin, Jimmy Miller, Phil Spector και David Foster.
Κανείς δεν είχε κάποια ένδειξη ότι το «Born To Be Wild» θα μπορούσε να γίνει επιτυχία. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, δεν ξεχώρισε από τα υπόλοιπα τραγούδια πάνω στα οποία δουλεύανε οι Steppenwolf. Ως πρώτο single του δίσκου επιλέχθηκε το Pop «A Girl I Knew», το οποίο παίχτηκε πολύ λίγο από το ραδιόφωνο. Ακολούθησε το «Sookie Sookie», το οποίο ήταν μία θορυβώδης διασκευή του ομώνυμου τραγουδιού του Don Covay. Το τραγούδι αυτό τα πήγε σχετικά καλά αλλά δεν παίχτηκε καθόλου από τα ραδιόφωνα των νότιων πολιτειών, καθώς ο ήχος των Steppenwolf δεν κατέστησε σαφές αν επρόκειτο για ένα συγκρότημα λευκών ή μαύρων.
Οι Steppenwolf, λοιπόν, ξέρανε ότι θα είχανε την ευκαιρία να κυκλοφορήσουνε άλλο ένα single προτού θαφτεί ο δίσκος. Η εταιρία έκλινε προς το «Everybody’s Next One», ένα τραγούδι που έγραψε ο John Kay με τον παραγωγό Gabriel Mekler. Όμως ο Red Foster, μάνατζερ του συγκροτήματος, ο οποίος ήταν και d.j. στο KRLA του Los Angeles, βολιδοσκόπησε τους φίλους του που ήταν κι αυτοί d.j.s και η κοινή άποψη ήταν ότι το «Born To Be Wild» ήταν το ισχυρότερο τραγούδι για να βγει σε single.
Το «Born To Be Wild» κυκλοφόρησε τελικά σε single τον Ιούνιο του 1968. Το τραγούδι βρήκε γρήγορα ανταπόκριση τόσο στους ραδιοφωνικούς παραγωγούς όσο και στο κοινό, που δεν μπόρεσε να αντισταθεί στο απειλητικό riff της κιθάρας και στο αρμόνιο, τα οποία πρακτικά εξωθούν τους οδηγούς να… προκαλέσουν τα ραντάρ ταχύτητας και να ανατινάξουν τα ραδιόφωνά τους!
Τον Αύγουστο του 1968, το «Born To Be Wild» έφτασε στο Νο 2 των Η.Π.Α. Αργότερα έφτασε στο Νο 30 της Μεγάλης Βρετανίας (όπου κυκλοφόρησε το 1969). Το τραγούδι έγινε επίσης Νο 1 στον Καναδά, Νο 13 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 16 στο Βέλγιο, Νο 20 στην Αυστρία και Γερμανία και Νο 32 στην Ολλανδία.
Στην Ολλανδία ξανακυκλοφόρησε το 1973 φτάνοντας στο Νο 16 ενώ στη Μεγάλη Βρετανία επανακυκλοφόρησε το 1999 φτάνοντας στο Νο 18.
Το 1971 κυκλοφόρησε και μία ζωντανή ηχογράφηση του τραγουδιού από τους Steppenwolf, η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Live».
Μπορεί το 1968 να ήταν το έτος που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το «Born To Be Wild», όμως η επόμενη χρονιά αποδείχθηκε εξίσου σημαντική για το τραγούδι. Το 1969, λοιπόν, το «Born To Be Wild» ακούστηκε στην ταινία «Ξέγνοιαστος Καβαλάρης» (Easy Rider), με τους Dennis Hopper και Peter Fonda να υποδύονται τους μηχανόβιους που οδηγούν από το Λος Άντζελες στη Νέα Ορλεάνη. Ο Peter Fonda, ο οποίος ήταν και παραγωγός της ταινίας, ήθελε αρχικά τους Crosby, Stills and Nash να κάνουν το soundtrack αλλά ήταν φανερό ότι το τραγούδι των Steppenwolf ταίριαζε απόλυτα στην ταινία. Αντίθετα από το άλμπουμ και από το single, το «Born To Be Wild» ακούγεται στο soundtrack συνοδευόμενο από τους ήχους των μοτοσικλετών ως εισαγωγή (στην ίδια ταινία ακούστηκε και άλλο τραγούδι των Steppenwolf, το «The Pusher»).
Τόσο οι στίχοι του «Born To Be Wild» όσο και το γεγονός ότι το τραγούδι ακούστηκε στον «Ξέγνοιαστο Καβαλάρη», συντέλεσε στη σύνδεση του τραγουδιού με τις μοτοσικλέτες γι’ αυτό και χρησιμοποιείται συχνά ως μουσική υπόκρουση που συνοδεύει την εμφάνιση κάποιου μοτοσικλετιστή ή ατόμου με επαναστατική, αχαλίνωτη ή χίπικη συμπεριφορά (κατά διαβολική σύμπτωση, ο παραγωγός του τραγουδιού, Gabriel Mekler, σκοτώθηκε το 1977 σε ηλικία 35 ετών, σε τροχαίο ατύχημα με μοτοσικλέτα).
Άλλες εκτελέσεις
Εκτός από τον «Ξένοιαστο Καβαλάρη» (Easy Rider, 1969), το τραγούδι ακούστηκε και στις ταινίες: «Coming Home» (1978), «Serial» (1980), «Modern Problems» (1981), «One Crazy Summer» (1986), «Armed And Dangerous» (1986), «Το Τρομερό Παιδί» (Problem Child, 1990), «Opportunity Knocks» (1990), «Speechless» (1994), «The Never Ending Story III» (1994), «Born To Be Wild» (1995), «Wild America» (1997), «Αστυνόμος Της Συμφοράς» (Dudley Do-Right, 1999), «Ο Γιατρός Ξανατρελάθηκε» (Dr.Dolittle 2, 2001), «Recess: School's Out», «Rugrats Go Wild» (2003), «Κατσαριδάκι Για Πάντα» (Herbie Fully Loaded, 2005), «Borat» (2006) και «O Mr. Bean Πάει Διακοπές» (Mr. Bean’s Holiday, 2007). Επιπλέον, το τραγούδι χρησιμοποιήθηκε σε τηλεοπτικά spots για τις ταινίες «Barney's Great Adventure» (1998), «Ζουζούνια» (A Bug's Life, 1998), «Φάρμα Story» (Barnyard, 2006), «Οι Πέντε Θρύλοι» (Rise Of The Guardians, 2012) και «Ένας Σκίουρος Σούπερ-Ήρωας 2» (The Nut Job 2: Nutty By Nature, 2017).
Επίσης ακούστηκε στο ντοκιμαντέρ «The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years» (1988, σε εκτέλεση των Lizzy Borden), στις σειρές «Miami Vice» (1984), «Παντρεμένοι Με Παιδιά» (Married... With Children, 1987), «The Super Mario Bros. Super Bowl!» (1989), «Biker Mice From Mars» (1993, σε εκτέλεση του Jeff Scott Soto), «Γραφείο Κηδειών Φίσερ» (Six Feet Under), «Van Pires: The Next Generation», «Fetch! With Ruff Ruffman» και «Supernatural» (2012), καθώς και στην τηλεοπτική εκπομπή Top Gear.
Το 1998 το «Born To Be Wild» χρησιμοποιήθηκε σε διαφήμιση του Ford Cougar και παλιότερα σε διαφήμιση της Levi’s. Επίσης, χρησιμοποιήθηκε σε διαφήμιση της Blue Cross / Blue Shield Association και του Volkswagen Touran (2016).
Το 1993 το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο παιχνίδι Rock N’ Roll Racing (Super Nintendo) αλλά χωρίς τους στίχους, λόγω των περιορισμών που υπήρχαν στο hardware των κονσόλων.
Το 1996 συμπεριλήφθηκε και στο παιχνίδι Duke Nukem 3D. Σε ένα από τα επίπεδα του παιχνιδιού υπάρχει ένα χώρος που μοιάζει με bar karaoke, με ένα μικρόφωνο και μία οθόνη όπου προβάλλεται μία μηχανή. Αν ο παίκτης πλησιάσει το μικρόφωνο και πατήσει το πλήκτρο δράσης, τότε ο Duke τραγουδάει το διάσημο ρεφρέν του «Born To Be Wild» με μία τραχιά και εκτός τόνου φωνή.
Το 2005 το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο παιχνίδι Singstar Popworld και το 2008 στο Rayman Raving Rabbids TV Party.
Το κομμάτι χρησιμοποίησε επίσης ο επαγγελματίας Αμερικανός παλαιστής Mick Foley, ενώ το 2004 η Paris Hilton ζήτησε από τους Steppenwolf να χρησιμοποιήσει το τραγούδι στο show «The Simple Life 2» αλλά οι Steppenwolf αρνήθηκαν ανυποχώρητα.
Το 1991 το «Born To Be Wild» έδωσε τον τίτλο του στη συλλογή επιτυχιών των Steppenwolf «Born To Be Wild – A Retrospective».
Το περιοδικό Rolling Stone κατέταξε το «Born To Be Wild» στο Νο 129 των 500 σημαντικότερων τραγουδιών όλων των εποχών ενώ το τηλεοπτικό μουσικό κανάλι VH1 το κατέταξε στο Νο 53 των καλύτερων Hard Rock τραγουδιών όλων των εποχών.
Είναι σπάνιο το φαινόμενο ενός συγκροτήματος να στερεοποιείται από ένα και μόνο τραγούδι, αλλά αυτό ακριβώς συνέβη με τους Steppenwolf και το «Born To Be Wild». Παρόλο που είναι χαρακτηριστικό κομμάτι της επαναστατικής νεολαίας της δεκαετίας του 1960, ο turbo ρυθμός και οι στίχοι του τραγουδιού το καθιστούν πάντα επίκαιρο και αντιπροσωπευτικό κάθε νέας γενιάς. Ο τραγουδιστής των Steppenwolf, John Kay, είπε σχετικά:
- Κάθε γενιά σκέφτεται ότι είναι γεννημένη να είναι άγρια και προσδιορίζει αυτό το τραγούδι ως τον ύμνο της.
Το τραγούδι έγινε ο ύμνος των μηχανόβιων με τις μεγάλες Harley Davidson και καταδίκασε το συγκρότημα να φέρει για πάντα τον άτυπο τίτλο της biker band. Αν αυτός ο χαρακτηρισμός ανταποκρίνεται στην αλήθεια ή όχι, είναι θέμα προσωπικής άποψης. Πολλοί πιστεύουν ότι οι Steppenwolf δεν ήταν απλά μία biker band, καθώς είχαν καταπιαστεί με τη Blues, τη Soul, ακόμα και με ψυχεδελικά θέματα, ενώ αργότερα ασχολήθηκαν και με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
Εντούτοις, το συγκρότημα έμεινε στην ιστορία για το «Born To Be Wild», το οποίο πολλές φορές αναφέρεται ως το «απόλυτο τραγούδι οδήγησης όλων των εποχών» από αυτούς που απολαμβάνουν να οδηγούν στο δρόμο τρέχοντας με υψηλές ταχύτητες πάνω στην καυτή άσφαλτο…
BORN TO BE WILD – Steppenwolf
Get your motor runnin'
Head out on the highway
Lookin' for adventure
And Whatever comes our way
Yeah Darlin' go make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space
I like smoke and lightning
Heavy Metal thunder
Racin' with the wind
And the feelin' that I'm under
Yeah Darlin' go make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space
Like a true nature's child
We were born, born to be wild
We can climb so high
I never wanna die
Born to be wild
Born to be wild
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29855 / 05.09.2019, 18:52 / Αναφορά Συγχαρητήρια,ωραίο άρθρο.Θα ήθελα να επισημάνω ότι ο Χιλιανός μουσικός Tom Araya είναι ο τραγουδιστής των Slayer,άρα συμμετέχει έτσι κι αλλιώς. |