ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Φταίνε Τα Τραγούδια

    Η ιστορία του «Black Or White» του Michael Jackson

    "Μαύρος ή λευκός", τραγουδούσε ο μοναδικός άνθρωπος που έζησε και με τα δύο χρώματα!

    Η ιστορία του «Black Or White» του Michael Jackson

    Γράφει ο Κωνσταντίνος Παυλικιάνης (che)
    230 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 28 Οκτ 2020

    Το «Black Or White» περιλαμβάνεται στον όγδοο δίσκο του Michael Jackson «Dangerous», που κυκλοφόρησε το 1991.

    Πρόκειται για ένα Pop Rock/hip hop τραγούδι, το οποίο εκφράζει μία πραγματικά θλιβερή αλήθεια: το φυλετικό διαχωρισμό. Οι στίχοι του είναι μία έκκληση για την εξάλειψη του ρατσισμού και την προώθηση της φυλετικής ενότητας, αν και μοιάζει αρκετά παράδοξο να τραγουδάει το στίχο «δεν έχει σημασία αν είσαι μαύρος ή λευκός» ένας τραγουδιστής που από μαύρος έγινε λευκός κατέχοντας το μοναδικό παγκοσμίως φαινόμενο ενός ανθρώπου που έζησε και με τα δύο χρώματα!

    Τη μουσική και τους στίχους του τραγουδιού έγραψε ο Michael Jackson ενώ τη μουσική της εισαγωγής και το μέρος του Rap γράφτηκε από τον Bill Bottrell. Οι δυο τους ανέλαβαν και την παραγωγή. Ο Bottrell είχε συνεργαστεί και στο παρελθόν με τον Michael Jackson, για τις ανάγκες του album «Bad» (1987).
    Η ηχογράφηση έγινε το 1990 και την ενορχήστρωση του τραγουδιού έκανε ο ίδιος ο Michael Jackson.

    Το βασικό riff της κιθάρας, που ακούγεται στην εισαγωγή, έπαιξε ο Slash, κιθαρίστας τότε των Guns N’ Roses. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι το riff μοιάζει με το «Hurts So Good» που είχε κάνει επιτυχία ο John Cougar Mellencamp το 1982, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι μοιάζει με το «It Must Be Hell» των Rolling Stones (το οποίο περιλαμβάνεται στο δίσκο «Undercover», που κυκλοφόρησε το 1983). Ο Allan Light, κριτικός του περιοδικού Rolling Stone, έγραψε ότι «ούτε το αργό παίξιμο του Slash, ούτε το riff των Stones στο “Black Or White” προσφέρουν την κάθαρση από το ξέσπασμα του Eddie Van Halen στο “Beat It”, αλλά καταδεικνύουν ότι αυτό που φάνηκε το 1982 ως καταπληκτικό μείγμα διαφορετικών ειδών μουσικής, τώρα έχει πλέον καθιερωθεί ως μέρος της Pop κουλτούρας».

    Εκτός από τον Slash, στην ηχογράφηση συμμετείχαν και οι εξής: Bryan Loren (drums και moog), Terry Jackson (μπάσο), Brad Buxer (κρουστά και πλήκτρα), Bill Bottrell (κρουστά, κιθάρα και έκανε και τη μίξη του τραγουδιού), John Barnes και Jason Martz (πλήκτρα), Tim Pierce (ηλεκτρική κιθάρα), Michael Boddicker και Kevin Gilbert (sequencers), ράπερ L.T.B. (γνωστός και ως Law The Bat, τραγούδησε στο μέρος του ραπ και έκανε τη φωνή του πατέρα που ακούγεται στην εισαγωγή του τραγουδιού) και ο ηθοποιός Andres McKenzie (έκανε τη φωνή του γιου). Το σχεδιασμό του ήχου στην εισαγωγή έκανε ο Matt Forger.

    Ο Teddy Riley, ο οποίος ήταν παραγωγός στα μισά τραγούδια του album «Dangerous», μίλησε για τη συμβολή του στο «Black Or White»:
    - Εγώ πρόσθεσα τα κρουστά στο τραγούδι. Χρησιμοποίησα ξύλινα κρουστά, κουδούνες, shakers και άλλα. Ο Bill Bottrell είχε ένα drum machine που έπαιζε λούπες. Άκουσα το τραγούδι και τότε είπα: «O.K. αυτό είναι ένα καλό κομμάτι, αλλά χρειάζεται ενορχήστρωση». Είχε τις κιθάρες με τον Slash από τους Guns NRoses αλλά ένιωθα ότι αν το τραγούδι παιζόταν ζωντανά τότε θα χρειαζόταν να προσθέσουμε κάποια κρουστά. Ήταν μια περίπτωση στην οποία πίστευα ότι το τραγούδι είχε πολύ έντονο τον ήχο του στούντιο και ήθελα να το κάνω πιο ζωντανό.   

    Τα στελέχη της SONY άκουσαν για πρώτη φορά μία εκδοχή του τραγουδιού καθώς ταξίδευαν με το αεροπλάνο προς τη Neverland. Την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου του 1991, ραδιοφωνικοί σταθμοί της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες άρχισαν να παίζουν το τραγούδι πριν την επίσημη κυκλοφορία του.

    Το «Black Or White» κυκλοφόρησε επίσημα σε single στις 11 Νοεμβρίου του 1991 και ήταν το πρώτο single του επερχόμενου album «Dangerous», το οποίο κυκλοφόρησε δύο εβδομάδες αργότερα. Το single περιείχε επίσης μία ορχηστρική εκτέλεση του τραγουδιού καθώς και το «Smooth Criminal». Μέσα σε 24 ώρες το «Black Or White» κατέκλυσε όλους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς.

    Στις 7 Δεκεμβρίου του 1991 έριξε από την κορυφή το «Set Adrift On Memory Bliss» των P.M. Dawn και ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α., όπου παρέμεινε για 7 εβδομάδες. Ήταν η γρηγορότερη άνοδος που έγινε από το 1969, όταν οι Beatles ανέβηκαν επίσης στο Νο 1 μέσα σε τρεις εβδομάδες με το «Get Back». Το «Black Or White» πούλησε πάνω από 1.000.000 αντίτυπα και έγινε πλατινένιο, ενώ κατέστησε τον Michael Jackson τον πρώτο καλλιτέχνη που είχε Νο 1 επιτυχία στις δεκαετίες 1970, 1980 και 1990.

    Στη Μεγάλη Βρετανία, το «Black Or White» έκανε ένα καταπληκτικό ντεμπούτο ανεβαίνοντας απ’ ευθείας στο Νο 1, κάτι που είχε να συμβεί από Αμερικανό καλλιτέχνη από το 1960, όταν ο Elvis Presley ανέβηκε με τον ίδιο τρόπο στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας με το τραγούδι «It’s Now Or Never».

    Όμως το «Black Or White», εκτός από τις Η.Π.Α. και τη Μεγάλη Βρετανία, έγινε Νο 1 και στην Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Βραζιλία, Γαλλία, Δανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ζιμπάμπουε, Ιαπωνία, Ινδία, Ιρλανδία, Ισραήλ, Ισπανία, Ιταλία, Καναδάς, Κούβα, Μεξικό, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Σιγκαπούρη, Σουηδία, Τουρκία και Φινλανδία! Επίσης, έγινε Νο 2 στη Γερμανία και Νο 3 στην Ολλανδία και Πορτογαλία.

    Θεωρείται το πιο επιτυχημένο σε πωλήσεις Rock τραγούδι της δεκαετίας του 1990 και ένα από τα πιο επιτυχημένα singles του Michael Jackson.
    Το 1993, για την ερμηνεία του στο «Black Or White», ο Michael Jackson ήταν υποψήφιος για βραβείο Grammy στην κατηγορία Best Pop Vocal Performance by Male.

    Το 2009, τη χρονιά που απεβίωσε ο Michael Jackson, το «Black Or White» ξαναμπήκε στα charts φτάνοντας στο Νο 25 της Μεγάλης Βρετανίας, Νο 7 στην Ελβετία, Νο 9 στη Γαλλία, Νο 11 στη Σουηδία, Νο 16 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 17 στην Αυστρία, Νο 18 στη Νορβηγία και Νο 22 στη Δανία. Το 2011 έφτασε και στο Νο 6 της Ουγγαρίας.

    Το τραγούδι συνοδεύτηκε και από ένα εντυπωσιακό βίντεο, το οποίο σκηνοθέτησε ο John Landis, στη δεύτερη συνεργασία του με τον Michael Jackson μετά το ανεπανάληπτο «Thriller» (1984).

    John Landis: Η πραγματική διαφορά μεταξύ του «Thriller» και του «Black or White» είναι ότι το «Thriller» ήταν δικό μου ενώ το «Black or White» ήταν περισσότερο του Michael. Η δουλειά μου ήταν να το καταστήσω πιο συνετό… Ο Michael προφανώς ένιωθε την πίεση να διατηρήσει τον εαυτό του στην κορυφή. Εκείνος πάντα το ήθελε μεγαλύτερο κι εγώ πάντα το ήθελα μικρότερο.

    Το σενάριο το έγραψε ο Marc Lafia και την παραγωγή ανέλαβε ο Reid Shane. Το επιτελείο που ασχολήθηκε με το βίντεο του «Black Or White» απαρτίστηκε από τους εξής:
    Mac Ahlberg, κινηματογραφία
    Deborah Nadoolman, σχεδιασμός κοστουμιών
    Richard Joffray, καλλιτεχνικός υπεύθυνος
    Bill Bottrell, Cameron Hamza και Matthew Iadarola, μίξη ήχου
    Mark Lanza, επεξεργασία ηχητικών εφέ
    Bill Robbins, χειριστής playback
    Scott Frankfurt, προγραμματισμός και σχεδιασμός ήχου
    Michael A. Tice, τεχνικός ειδικών εφέ
    Barb Meier, σχεδιαστής οπτικών εφέ
    Michele Ferrone, παραγωγός οπτικών εφέ
    Michael Van Himbergen, παραγωγός οπτικών εφέ
    Robert O’ Haver, διευθυντής παραγωγής οπτικών εφέ
    Peter Donen, επιβλέπων οπτικών εφέ
    Derek Bruyere και Don Mann, κάμερα και ηλεκτρικός εξοπλισμός
    Bruce Callahan και George A. Sack, οδηγοί
    Derek Raser, υπεύθυνος μεταφορών
    Harry Lu, φύλαξη εξοπλισμού
    Scott Schaffer, προσωπικός βοηθός του Michael Jackson
    Jeffrey D. Stevens, ιατρός

    Σ’ αυτούς θα πρέπει να προσθέσουμε φυσικά όλους τους χορευτές και ηθοποιούς. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι πολλοί από τους ανωτέρω θεωρούνται κορυφαίοι στο είδος τους, με πλούσιο βιογραφικό στο κινηματογραφικό γίγνεσθαι και με τεράστιες επιτυχίες στο ενεργητικό τους, καταλαβαίνει κανείς γιατί το κόστος του βίντεο έφτασε τα 7.200.000 δολάρια!

    Στο βίντεο του «Black Or White» συμμετείχαν ο 12χρονος τότε Macaulay Culkin, ο George Wendt (γνωστός κυρίως από το ρόλο του Norm Peterson στην τηλεοπτική σειρά «Cheers»), η Peggy Lipton (πρώην σύζυγος του Quincy Jones), ενώ προς το τέλος εμφανίστηκε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης John Landis.

    Τα πρώτα λεπτά του βίντεο χαρακτηρίζονται από την εκτεταμένη εισαγωγή του τραγουδιού, στην οποία ένα αγόρι (που υποδύεται ο Macaulay Culkin) ακούει βραδιάτικα πολύ δυνατά μουσική και ο εξαγριωμένος πατέρας του (George Wendt) μπαίνει στο δωμάτιο και του βάζει τις φωνές ζητώντας του να σταματήσει τη μουσική και να ξαπλώσει στο κρεβάτι.

    Το αγόρι αποφασίζει να τον αγνοήσει και τοποθετεί κάτι τεράστια ηχεία στο σαλόνι, όπου χαλαρώνει ο πατέρας του, συνδέοντας σ’ αυτά μία ηλεκτρική κιθάρα. Βάζοντας την ένταση των ηχείων στο τέρμα, και φορώντας δερμάτινα γάντια και γυαλιά ηλίου, ο γιος δίνει μία εξαιρετικά δυνατή συγχορδία στην κιθάρα με αποτέλεσμα να σπάσουν τα παράθυρα του σπιτιού και να εκτοξευθεί η πολυθρόνα μαζί με τον πατέρα του. Η μητέρα (Peggy Lipton) δηλώνει στο παιδί ότι ο πατέρας του θα είναι πολύ νευριασμένος όταν γυρίσει.

    Ο πατέρας προσγειώνεται τελικά στην… Αφρική και ο Michael Jackson ξεκινάει να τραγουδάει το «Black Or White» περιτριγυρισμένος από Αφρικανούς κυνηγούς που χορεύουν μαζί με τον τραγουδιστή. Κατόπιν, μέσω μιας σειράς προηγμένων ειδικών εφέ, ο Michael Jackson χορεύει με Ταϊλανδές, με Ινδιάνους, με μία γυναίκα από την Ινδία και με Ρώσους. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι αντιπροσωπεύουν διαφορετικούς πολιτισμούς, οι οποίοι εναλλάσσονται σκηνή με σκηνή, με τον τραγουδιστή να εκθειάζει έναν κόσμο χωρίς φυλετικά εμπόδια.

    Σ’ αυτό το τμήμα συμμετέχουν ως Αφρικανοί χορευτές ο David R.Maier και ο Dante Henderson ενώ ανάμεσα σ’ αυτούς που υποδύονται τους Ρώσους χορευτές είναι ο David Sidoni και ο Kevin Alexander Stea (ο οποίος χόρεψε και στο video-clip του τραγουδιού «Vogue» της Madonna). Ανάμεσα στους υπόλοιπους χορευτές είναι ο Ernie Whitecloud και ο 9χρονος τότε Wade Robson (ο οποίος 10 χρόνια αργότερα έγινε χορογράφος της Britney Spears και μετέπειτα χορογράφος του τηλεοπτικού show «So You Think You Can Dance»). Στο βίντεο κάνει και μία cameo εμφάνιση η Brandi Jackson, ανιψιά του Michael και κόρη της Jackie Jackson.

    Παρά το υψηλό επίπεδο παραγωγής, δεν έλειψαν τα λάθη. Στη σκηνή που ο τραγουδιστής χορεύει με μία Ινδή στη μέση του δρόμου, κρατάει ένα φύλλο εφημερίδας, το οποίο τσαλακώνει και πετά μακριά. Το φύλλο το παρασέρνει ο αέρας, αλλά ως δια μαγείας το φύλλο παρουσιάζεται αργότερα άθικτο δίπλα στο πόδι του Michael Jackson! Στην επόμενη ακριβώς λήψη, το φύλλο εξαφανίζεται και πάλι!

    Μετά τις σκηνές των χορευτών κι ενώ το τραγούδι μπαίνει στη γέφυρα, ο Michael Jackson περπατάει περνώντας μέσα από φωτιές και τραγουδάει «I aint scared of no sheets, I aint scared of nobody», αναφερόμενος στους Ku Klux Klan και στις τελετές που κάνανε με τους πυρσούς. Μετά ακολουθεί μία σκηνή Rap, όπου εμφανίζεται ξανά ο Macaulay Culkin μαζί με κάποια άλλα παιδιά. Η σκηνή αυτή ολοκληρώνεται με τη δήλωση «Im not gonna spend my life being a color», και η εικόνα μεταφέρεται στον Michael Jackson που τραγουδάει πάνω στον πυρσό του Αγάλματος της Ελευθερίας. Στη σκηνή αυτή υπάρχει άλλο ένα λάθος. Ο Michael Jackson φοράει μία άσπρη μπλούζα με κοντά μανίκια κι απ’ έξω ένα άσπρο πουκάμισο με μακριά μανίκια. Σε μία λήψη το πουκάμισο κρεμιέται κάτω από τον αγκώνα του κι έτσι αποκαλύπτεται ένα μέρος από το μπράτσο του, ενώ στην επόμενη ακριβώς εικόνα το πουκάμισο είναι φορεμένο κανονικά χωρίς να φαίνεται το μπράτσο του τραγουδιστή. 

    Καθώς το πλάνο με τον Michael Jackson χάνεται στο βάθος, βλέπουμε ότι το Άγαλμα της Ελευθερίας περιβάλλεται από άλλα διάσημα οικοδομήματα παγκοσμίως, όπως η Σφίγγα και οι Πυραμίδες της Γκίζας, η Αγία Σοφία, ο Παρθενώνας, το Taj Mahal, ο καθεδρικός ναός του Αγίου Βασιλείου στη Μόσχα, η Γέφυρα Golden Gate στο San Francisco, το Big Ben και ο Πύργος του Άιφελ.

    Μετά ακολουθεί το φινάλε όπου μπροστά στην κάμερα εναλλάσσονται διάφορα πρόσωπα όλων των τύπων, άντρες-γυναίκες, λευκοί-μαύροι, ξανθοί-μελαχρινοί κ.λπ. Ανάμεσα σ’ αυτά τα πρόσωπα εμφανίζεται η 18χρονη τότε Tyra Banks, που μόλις ξεκινούσε την καριέρα της ως supermodel, καθώς και οι ηθοποιοί Cree Summer, Jeffrey Anderson Gunter και Glen Chin.

    Στη σκηνή με τις εναλλαγές των προσώπων, χρησιμοποιήθηκε η τεχνική του morphing, με την οποία επιτυγχάνεται η μεταφορά από μία εικόνα σε μία άλλη δημιουργώντας παράλληλα και ένα εφέ μετάβασης. Η τεχνική αυτή ήταν ιδέα των τραγουδοποιών και σκηνοθετών video-clips, Kevin Godley και Lol Crème, οι οποίοι χρησιμοποίησαν το morphing για πρώτη φορά το 1985 στο video του δικού τους τραγουδιού «Cry». Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η τεχνική του morphing χρησιμοποιήθηκε μόνο σε ταινίες, όπως το «Willow» (1988) και «Εξολοθρευτής 2: Η Ημέρα Της Κρίσης» (1991), ενώ στο βίντεο του Michael Jackson το εφέ αυτό δημιουργήθηκε από την Pacific Date Images.

    Το βίντεο έτυχε έντονης προβολής και ακολουθήθηκε συγκεκριμένη διαφημιστική εκστρατεία. Έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στις 14 Νοεμβρίου 1991 ταυτόχρονα σε τέσσερα κανάλια, MTV, BET, VH1 και Fox (δίνοντάς τους τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης που γνώρισαν ποτέ) και σε 27 χώρες. Οι παραγωγοί υπολόγισαν ότι το βίντεο είδαν περισσότεροι από 500.000.000 θεατές, οι περισσότεροι που είδαν ποτέ ένα μουσικό βίντεο.

    Το «Black Or White» ήταν ίσως το πιο αμφιλεγόμενο βίντεο που έκανε ποτέ ο Michael Jackson, κυρίως εξαιτίας της διαμάχης που δημιουργήθηκε σχετικά με τα 4 τελευταία λεπτά του βίντεο. Στη μεγάλης διάρκειας έκδοση (11 λεπτών), και μετά τις εναλλαγές των προσώπων, ο Michael Jackson μεταμορφώνεται σε μαύρο πάνθηρα (έμμεση αναφορά στους Μαύρους Πάνθηρες, οργάνωση των Αφροαμερικανών για τα πολιτικά δικαιώματα και την αυτοάμυνα της κοινότητάς τους, που έδρασε κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του 1960). Στη σκηνή αυτή συμμετέχει και ο διάσημος τότε καλαθοσφαιριστής Isiah Thomas.

    Βγαίνοντας στο δρόμο, ο πάνθηρας μεταμορφώνεται και πάλι στον τραγουδιστή, ο οποίος αρχίζει να εκτελεί, σε έναν σκοτεινό δρόμο της πόλης, μερικές από τις πιο περίπλοκες χορευτικές κινήσεις με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που χόρευε στο βίντεο του «Billie Jean». Αυτό το μέρος περιέχει σεξουαλικά υπαινικτικές σκηνές, με τον Jackson να πιάνει τα γεννητικά του όργανα και να τραβάει το φερμουάρ του. Επιπλέον, δείχνει τον τραγουδιστή να σπάει τζάμια, να διαλύει ένα αυτοκίνητο, και να προκαλεί έκρηξη σε ένα ξενοδοχείο που λέγεται Royal Arms.

    Όπως εξήγησε ο ίδιος ο Michael Jackson, αυτές οι σκηνές αντιπροσώπευαν το ένστικτο και τη ζωώδη συμπεριφορά του πάνθηρα. Όμως, οι βίαιες σκηνές του τέλους ήταν μία επιλογή αρκετά περίεργη για ένα τραγούδι που υποτίθεται ότι έχει ειρηνικούς σκοπούς. Με την πρώτη προβολή του βίντεο οι τηλεοπτικοί σταθμοί δέχτηκαν καταιγισμό από τηλεφωνήματα διαμαρτυρίας αγανακτισμένων τηλεθεατών. Μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσαν οι επίμαχες σκηνές, ο Michael Jackson προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
    - Με αναστατώνει η σκέψη ότι το «Black Or White» θα μπορούσε να ωθήσει κάποιο παιδί ή ενήλικα σε μία αρνητική συμπεριφορά, είτε σεξουαλική είτε βίαιη. Πάντα προσπαθούσα να είμαι ένα καλό πρότυπο και γι’ αυτό το λόγο έχω κάνει κάποιες αλλαγές ώστε να αποφευχθεί κάθε πιθανότητα δυσμενούς επιρροής στη συμπεριφορά οποιουδήποτε ατόμου. Λυπάμαι βαθιά αν με το τελικό τμήμα του «Black Or White» έβλαψα παιδιά, ή τους γονείς τους ή οποιονδήποτε θεατή.  

    Έτσι, για να γίνει ο βανδαλισμός πιο ευπρόσδεκτος στους θεατές, πάνω στα παράθυρα που σπάει ο Michael Jackson προστέθηκαν με ψηφιακό τρόπο ρατσιστικά μηνύματα με γκράφιτι όπως «Nigger Go Home» (όπου τα 3 g σχηματίζουν το 666), «No More Wetbacks» («Wetbacks» αποκαλούνται ρατσιστικά οι Μεξικανοί που μπαίνουν παράνομα στις Η.Π.Α. διασχίζοντας τον ποταμό Rio Grande), «Hitler Lives» (που μαζί με μία σβάστικα τοποθετήθηκαν ψηφιακά στα παράθυρα του αυτοκινήτου) και «KKK Rules» (σε μία πόρτα μαγαζιού).

    Εντούτοις, τόσο το MTV όσο και άλλα κανάλια συνέχισαν να προβάλουν το βίντεο στη λογοκριμένη του μορφή, σταματώντας το στο σημείο που ο Michael Jackson μεταμορφώνεται σε μαύρο πάνθηρα. Στα 4 λεπτά που «κόπηκαν», περιλαμβάνεται και η τελική σκηνή με την cameo εμφάνιση των Bart και Homer Simpson, όπου ο Homer λέει στον Bart να κλείσει την τηλεόραση.

    Η ολοκληρωμένη εκδοχή του βίντεο, δηλαδή με τις κομμένες σκηνές, προβλήθηκε μεταμεσονύχτια από το MTV2 στις Η.Π.Α., στο πλαίσιο της εκπομπής «Most Controversial Music Videos», και περιλαμβάνεται και στα DVD του Michael Jackson. Η αυθεντική εκδοχή, χωρίς τα γκράφιτι στα παράθυρα, διατέθηκε στο www.mtvmusic.com και περιλαμβάνεται επίσης στη βιντεοκασέτα και στο laser disc του «HIStory – The Video Greatest Hits». Το DVD με τον ίδιο τίτλο περιέχει την εκδοχή με τα γκράφιτι. Στο iTunes Music Store η εκδοχή που είναι διαθέσιμη είναι κομμένη ακριβώς μετά τις εναλλαγές των προσώπων και δεν περιλαμβάνει ούτε τις σκηνές του πάνθηρα ούτε το φινάλε με τους Simpsons.

    Το βίντεο του «Black Or White» κέρδισε το NAACP Image Award στην κατηγορία Best Music Video και ο Michael Jackson τον τίτλο του Entertainer Of The Year. Επίσης, το βίντεο του τραγουδιού ψηφίστηκε από το VH1 της Αυστραλίας στο Νο 1 των 90’s Cameo Appearances.

    Τέλος, στα καταστήματα παιχνιδιών κυκλοφόρησε μία κούκλα-Michael Jackson, η οποία τραγουδά το «Black Or White» με τη φωνή του τραγουδιστή και με τα ρούχα που φορούσε στη σκηνή του πυρσού. 

    Βίντεο του τραγουδιού περιλαμβάνονται στα DVD «Dangerous – The Short Films» (1993/VHS, 2001/DVD και 2008 σε box set μαζί με το album «Dangerous»), «Video Greatest Hits – HIStory» (1995, περιλαμβάνει ολόκληρο το video του τραγουδιού), «Number Ones» (2002, περιλαμβάνει τη λογοκριμένη εκδοχή), «The One» (2004), «Live In Bucharest: The Dangerous Tour» (live του 1992, που κυκλοφόρησε το 2005) και «Michael Jackson's Vision» (2010, ολόκληρο το βίντεο).

    Στο πλαίσιο της περιοδείας του Michael Jackson το 1992 (Dangerous World Tour), το τραγούδι χρησιμοποιήθηκε από την Pepsi για την προώθηση τόσο του αναψυκτικού όσο και της περιοδείας, ενώ η Nocturne Video Productions έπαιζε στην ανάπαυλα των συναυλιών τις σκηνές του πάνθηρα από το βίντεο του «Black Or White». Το clip ήταν κατά 20 δευτερόλεπτα πιο μικρό από το αντίστοιχο τμήμα του βίντεο καθώς είχαν αφαιρεθεί οι επίμαχες βίαιες και σεξουαλικές σκηνές. Εντούτοις, η σκηνή που ο τραγουδιστής σηκώνει το φερμουάρ του, δεν κόπηκε και προβλήθηκε κανονικά.

    Ο Michael Jackson ερμήνευσε το «Black Or White» το 1995 στα MTV Video Music Awards καθώς και το Σεπτέμβριο του 2001 στο επετειακό show για την 30ητου επέτειο (με τη συνοδεία του Slash).

    Το 1992 κυκλοφόρησε ένα single με 5 remix του «Black Or White» (The Clivillés & Cole House/Club Mix, The Clivillés & Cole House/Dub Mix, The Underground Club Mix, House With Guitar Radio Mix και Tribal Beats). Τα remix έκαναν οι παραγωγοί Robert Clivillés και David Cole, οι οποίοι είχαν γίνει γνωστοί στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ως C+C Music Factory βγάζοντας τη Νο 1 επιτυχία «Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now)». Το single με τα remix έφτασε στο Νο 14 της Μεγάλης Βρετανίας, στο Νο 11 της Ιρλανδίας και στο Νο 18 της Αυστραλίας. Παρά τη θετική αποδοχή που συνάντησε, το remix δεν περιλήφθηκε ποτέ σε συλλογή ή album του Michael Jackson εκτός από τη γαλλική έκδοση του «King Of Pop» που συμπεριέλαβε το remix στο τρίτο CD της συλλογής με τις μεγαλύτερες επιτυχίες του τραγουδιστή.

     

    Άλλες εκτελέσεις

    • Genesis (1991, στο βίντεο του τραγουδιού «I Can’t Dance» παρωδούν το «Black Or White». Συγκεκριμένα, στο τέλος ο Phil Collins σε λευκό φόντο μιμείται τον Michael Jackson και τη σκηνή του «πάνθηρα»).
    • Adam Lambert (2009, ως διαγωνιζόμενος στην όγδοη περίοδο του American Idol). 
    • Das Racist (2011, κυκλοφόρησαν το τραγούδι «Michael Jackson», στο μουσικό βίντεο του οποίου παρωδούν το «Black Or White»).
    • Lajon Witherspoon & Bruce Kulick (2013, στη συλλογή «Thriller - A Metal Tribute To Michael Jackson»).

     

    Το 2012 η Αμερικανική μουσική σειρά Glee παρουσίασε μία εκτέλεση του τραγουδιού, η οποία έφτασε στο Νο 64 των Η.Π.Α. και στο Νο 69 του Καναδά.
    Η παιδική εκπομπή «Σουσάμι Άνοιξε» (Sesame Street) έκανε μία απομίμηση του τραγουδιού δίνοντας τον τίτλο «Wet Or Dry».

    Η αμερικανική χιουμοριστική τηλεοπτική εκπομπή «In Living Color» παρουσίασε μία καταπληκτική παρωδία του βίντεο, όπου ο «Michael Jackson» (τον οποίο υποδύεται ο Tommy Davidson) τραγουδάει «Look me in the face and tell me if you think Im black or white». Στο τέλος, στη σκηνή με το σπάσιμο του αυτοκινήτου, εμφανίζεται ένας αστυνομικός ο οποίος τον συλλαμβάνει περνώντας του χειροπέδες. Τότε ο τραγουδιστής κοιτάζει στην κάμερα και λέει: «Oh! I Guess I am black»! (εννοώντας ότι για να τον συλλάβει η αστυνομία, σημαίνει ότι είναι μαύρος). 

    BLACK OR WHITE – Michael Jackson

    I took my baby on a Saturday night bang
    Boy is that girl with you, yes we're one and the same
    No I believe in miracles
    And a miracle has happened tonight
    But if you're thinking about my baby
    It don't matter if you're black or white

    They print my message in the Saturday sun
    I had to tell them I ain't second to none
    And I told about equality and it's true
    Either you're wrong or you're right
    But if you're thinking about my baby
    It don't matter if you're black or white

    I am tired of this devil
    I am tired of this stuff
    I am tired of this business
    So when the Going gets rough
    I ain't scared of Your brother
    I ain't scared of no sheets
    I ain't scared of nobody
    Girl when the goin' gets mean

    Protection
    For gangs, clubs an nations
    Causing grief in human relations
    It's a turf war
    On a global scale
    I'd rather hear both sides
    Of the tale
    See it's not about races
    Just places
    Faces
    Where your blood comes from
    See, It's Not About Races
    Is where your space is
    I've seen the bright get duller
    I'm not going to spend my life being a color

    Don't tell me you agree with me
    When I saw you kicking dirt in my eye
    But if you're thinking about my baby
    It don't matter if you're black or white

    I said if you're thinkin' of being my baby
    It don't matter if you're black or white
    I said if you're thinking of being my brother
    It don't matter if you're black or white

    Ooh-ooh
    Yeah, yeah, yeah now (x2)

    It's black, it's white
    It's tough for you to get by
    It's black, it's white, whoo

     

    Κωνσταντίνος Παυλικιάνης


    Tags
    Μουσικά Είδη:AmericanDanceMetalPopRapRockΚαλλιτέχνες:Michael JacksonBritney SpearsElvis PresleyGleePhil CollinsVan HalenGrammyΜουσικά Όργανα:κιθάραΕταιρίες:SONY



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε