ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Ευρωαπορρίμματα και μουσικοί πιθηκισμοί

    To παρακάτω κείμενο δημοσιεύθηκε στην Ελευθεροτυπία σήμερα 5.3.2003 και αναδημοσιεύεται εδώ. Πιστεύουμε πως αξίζει ο κόσμος να διαβάζει αναλύσεις τέτοιου επιπέδου, άσχετα αν συμφωνεί ή όχι.

    Στο τέλος του άρθρου μπορείτε να αφήσετε τα σχόλια σας.
    Γράφει ο Jorge (jorge)
    300 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 05 Μαρ 2003


    Ευρωαπορρίμματα και μουσικοί πιθηκισμοί

    Το ότι η κοινή γνώμη εκτιμά, σχετικώς, τη δημόσια τηλεόραση, οφείλεται περισσότερο στην κακή ποιότητα της ιδιωτικής και λιγότερο σ' αυτά που η ίδια, από μόνη της, πετυχαίνει. Αυτή την εντύπωση έχει κανείς, συχνά-πυκνά, και η πρόσφατη τελετή της παρουσίασης των υποψήφιων «τραγουδιών» για το διαγωνισμό της Eurovision ήρθε να την ενισχύσει.

    Ελπίζω η παρούσα Διοίκηση να έβγαλε κάποια συμπεράσματα από την προκριματική φιέστα που ξεφούρνισε και φέτος ο εσμός των μισθοφόρων που τη σχεδίασε και τη διέπραξε καθώς, ως Διοίκηση, ήδη την έχει χρεωθεί και κοσμεί το στήθος της σαν λαμπερό παράσημο προαγωγής της υποκουλτούρας. Οι πολίτες που παρακολουθούν με σκεπτικισμό, ή και αγανάκτηση, πώς ξοδεύονται τα χρήματα της αναγκαστικής εισφοράς τους, αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα (ας δοκιμάσουν να τη δημοσκοπήσουν με τίμιο τρόπο) η οποία, απλώς, δεν κάνει φασαρία και γι' αυτό διαφεύγει από την προσοχή των ανεγκέφαλων χωριατογιάπηδων που -αν και άμοιροι επαφής με την πραγματική ελληνική κοινωνία- ισχυρίζονται ότι αυτοί ξέρουν «τι θέλει ο κόσμος» μελετώντας μόνο τα χαρτιά των τηλεμεριδίων, τα διάφορα «τοπ τεν» και τους διαφημιστικούς καταλόγους των αβανταδόρων της βλακείας.

    Η ΕΡΤ αποφάσισε, και φέτος, να λάβει μέρος στον, από χρόνια ευτελισμένο, διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, παρά το γεγονός ότι η χώρα αποκλείστηκε απ' αυτόν ύστερα από τη διδακτική αποτυχία της περασμένης χρονιάς. Αλλά, όπως μας εξήγησε, με νόημα, η παρουσιάστρια κ. Μπόκοτα, τα «καταφέραμε» να πάμε κι αυτή τη φορά. Δηλαδή, καταφέραμε να συμμετάσχουμε ενώ δεν μας ήθελαν. Αυτό, μάλιστα, το σερβίρισε ως παρασκηνιακό(;) κατόρθωμα, υπέρ πατρίδος, αποφεύγοντας όμως να εξηγήσει το πώς ακριβώς «τα καταφέραμε». Ωσάν δηλαδή να μην ήταν δημόσιος ο λόγος της, και ωσάν, η ίδια, να μην ήταν υπάλληλος και εκπρόσωπος δημόσιου φορέα. Οι αξιοπρεπείς Ελληνες πολίτες τηλεθεατές δεν πήραν απάντηση σ' αυτό το θέμα, το οποίο η παρουσιάστρια κατάφερε (ακόμα κι αν δεν ήταν) να το μετατρέψει σε «λεπτό» ερώτημα. Αντί απαντήσεως πήραν ένα θέαμα, το οποίο εδόξασε, άλλη μια φορά, την ασχήμια, την κενοδοξία, την ευτέλεια και την πνευματική πενία.

    Ποιος μπορεί να πει, με ήσυχη συνείδηση, ότι τα δέκα πονήματα που εμφανίστηκαν ως «ελληνικά» τραγούδια τιμούν ή αντιπροσωπεύουν τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα της παράδοσης του ελληνικού τραγουδιού (όλων των ειδών και των εποχών); Τα μόνα που προσμετρώνται σ' αυτά είναι, ακριβώς, ο βαθμός της περιφρόνησης της παράδοσης αυτής καθ' εαυτήν από τη μια, η α-τεχνία και η βαρβαρώδης φύση τους από την άλλη. Ιδού, προς επίρρωσιν, πώς περιγράφει το τραγούδι με το οποίο διαγωνίστηκε η «καλλιτέχνις» Σαμπρίνα, από συνέντευξή της που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα «Eurovision Greece»: «Είναι ένα Dance κομμάτι, ιδανικό για clubbing που γκρουβάρει υπέροχα. Από το πρώτο δευτερόλεπτο θέλεις να χορέψεις και στο ρεφρέν πιστεύω πως θα ξεσηκωθούν όλοι...». Θα ξεσηκωθούν, ναι, αλλά με τι διαθέσεις άραγε;

    Στην ΕΡΤ και τη Διοίκησή της χρεώνεται, επίσης, το αχαρακτήριστο ατόπημα να υιοθετεί «ελληνικά», τάχα, τραγούδια, που μιλούν αγγλικά (και μάλιστα της συμφοράς). Φαίνεται ότι το γιουροβιζιονιστικό επιτελείο της ΕΡΤ, στην απέλπιδα προσπάθειά του να αποσπάσει, επί τέλους, και με κάθε εθνικό εξευτελισμό, ένα ψωροβραβείο τρίτης κατηγορίας, φαντάστηκε ότι η ελληνική γλώσσα, στο εξωτερικό, αποτελεί εμπόδιο και γι' αυτό, εδώ και χρόνια, ενθαρρύνει κάθε είδους φραγκολεβαντινισμό υπερθεματίζοντας σε εθελοδουλεία και ραγιαδισμό ακόμη και εκείνους που ένεκα πνευματικής εξαχρείωσης υποτιμούν και εκμαυλίζουν την παράδοση και τη γλώσσα. Τι να πει κανείς για τη μουσική; Η εθνική ιδιαιτερότητα και ταυτότητα αντιπροσωπεύονται με μουσικούς πιθηκισμούς αμερικανικών εμπορικών προτύπων, και δη, κατά παράβασιν των δεδηλωμένων «προδιαγραφών» της EBU, της οποίας ένας εκ των ιδρυτικών σκοπών ήταν: «Να αντισταθμίσει τη διαρκώς αυξανόμενη επίδραση που ασκούσαν (τότε) στην Ευρώπη τα αμερικανικά μέσα και πρότυπα». Τι πρωτοπορία στη μειοδοσία!

    Εύρημα, επίσης, η διαδικασία επιλογής του ενός και καλυτέρου: Μια οκταμελής δευτεροβάθμια κριτική επιτροπή (αφήνουμε την πρωτοβάθμια διότι σ' αυτήν η ΕΡΤ παρεχώρησε, αυθαιρέτως βέβαια, το αλάθητον του Πάπα) αποφασίζει μεν, αλλά κατά το... 40% μόνον! Ακολουθεί ο «λαός» που ψηφίζει διά μηνυμάτων SMS με μερίδιο 30% στην απόφαση και ο «λαός» που ψηφίζει διά της σταθερής τηλεφωνίας με μερίδιο επίσης 30% (τι σημασία, τώρα, έχει αν μια ψήφος δίδεται από κινητό ή σταθερό τηλέφωνο το γνωρίζουν μόνο τα ξεφτέρια της ΕΡΤ που το επινόησαν). Αυτό όμως το προνόμιο (60%) της ψήφου του «κοινού», που θέλει να περάσει και ως δημοκρατική, τάχα, πρόθεση, αποτελεί στην ουσία πράξη συνειδητού και αδιάντροπου λαϊκισμού, καθώς, όλοι γνωρίζουν ποιοι, κατά κανόνα, συνηθίζουν να τηλεφωνούν σε τηλεοπτικές εκπομπές και ειδικότερα ποιοι τηλεφώνησαν στη συγκεκριμένη περίπτωση. Τι μας βεβαιώνει, δηλαδή, ότι μερικές από τις «χιλιάδες» των τηλεφωνημάτων αυτών δεν έγιναν στο πλαίσιο οργανωμένης επιχείρησης είτε των εταιρειών δίσκων που συνεργάζονται με τους διαγωνιζόμενους είτε από συγγενείς και φίλους, που λέει ο λόγος; Στα σοβαρά ισχυρίζονται ότι ψήφισε το κοινό, δηλαδή η κοινωνία; Ας τ' αφήσουν αυτά, τα εκ του πονηρού. Αν ήθελαν μια γνώμη που να αντιπροσωπεύει την πραγματική κοινωνία θα έπρεπε οι ίδιοι να επιλέξουν και να ζητήσουν ψήφο από ομάδες και ανθρώπους που αποδεδειγμένα να προέρχονται από όλο το πνευματικό φάσμα της κοινωνίας και όχι να περιμένουν, σταυροπόδι, ποιος θα «φιλοτιμηθεί» να τηλεφωνήσει και πόσες φορές.

    Τρίτο και τελευταίο (σαν χαριστική βολή), η συμβολή των παρουσιαστριών. Από τη μια, η κ. Μπόκοτα, οχυρωμένη πίσω από ένα πεποιημένο, όσο και ετοιμόρροπο, στιλ άνεσης και καπατσοσύνης, δεν παρέλειπε συνεχώς να υπενθυμίζει πόσο σημαντικός είναι ο διαγωνισμός αυτός (σημ.: καθώς επίσης και τα ετήσια ταξίδια της στο εξωτερικό, ως μόνιμος «αρχηγός» της αποστολής), πόσα η ίδια γνωρίζει περί αυτού (τάχα εκ των έσω), πόσο μας αγαπάνε εκεί στην Ευρώπη, πόσο βαθιά πιστεύει ότι, πού θα πάει, μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, κάποτε θα το τσιμπήσουμε κι εμείς αυτό το αναθεματισμένο βραβείο, καθώς και άλλα παρόμοια φληναφήματα. Από την άλλη, οι κυρίες Ρίκα Βαγιάννη και Πόπη Τσαπανίδου, γνωστές σχολιάστριες της ΕΡΤικής «πρωινάδικης» μπουρδολογίας (τι εναλλακτικό πνεύμα προγράμματος κι αυτό), αυτάρεσκα και θρασύτατα, προσδιόρισαν, οι ίδιες (!), το ρόλο τους σαν κάτι παρόμοιο (λέει) με το ρόλο των δύο γερόντων του «Μάπετ σόου»! ή του, πάλαι ποτέ, εξώστη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τους έλειψε όμως δραματικά, σε σχέση μ' εκείνους, τόσο η σπιρτάδα όσο και η καλλιέργεια, το κριτικό πνεύμα και η ευφυΐα. Αντίθετα, τους περίσσεψαν η αμηχανία, η κενολογία, οι «κοτσάνες» και η κοινοτοπία. Τι τους ήθελαν, κι αυτές, τους αυτοπροσδιορισμούς; Δεν περιορίζονταν, καλύτερα, στους απλούς διορισμούς που, έτσι κι αλλιώς, φαίνεται ότι απολαμβάνουν ελέω τίνος άραγε διευθυντή ή παράγοντα;

    ΥΓ.: Εις το Φεστιβάλ Eurovision θα επανέλθουμε, συν θεώ, το Μάιο, όταν με το καλό θα επανέλθει και η ελληνική αντιπροσωπεία με τη «συγκομιδή» της, που τολμώ να προβλέψω ότι θα είναι μόνο λίγα ψώνια από τα μαγαζιά της Ρίγας.

    ΓΙΩΡΓΟΣ Ε. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
    ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 05/03/2003

    Tags
    Μουσικά Είδη:DanceΚαλλιτέχνες:ΣαμπρίναEurovisionΜουσική Γενικά:συνέντευξη



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #17   /   05.03.2003, 23:43   /   Αναφορά
    Όλα αυτά που αναφερονται στο αρθρο δεκτα.

    Ολες οι κατηγοριες βασιμες.

    Όλα τα «πρεπει να αλλαξουμε κατι…»υπαρκτα

    Γιατι όμως ολη αυτή η φασαρια γυρω από το συγκεκριμενο θεμα ?

    Τοσο πολύ μας ενοχλει η Eurovision?

    Προσωπικα βαρεθηκα να ακουω κατηγοριες κατά παντως υπευθυνου και κάθε μιας σαχλαμαρας.

    Το μονο που πετυχαινουμε ετσι είναι να δινουμε δημοσιοτητα σε θεματα που δεν το αξίζουν και δεν είναι μονο η Eyrovision αυτή αλλα και παρα πολλα αλλα…..

    Τα βραβεια Αριων είναι βραβεια…….?Χμ …μαλλον όχι

    Τα δελτια ειδησεων είναι δελτια…….?…μπα

    Τα Riality είναι πιο ενδιαφεροντα από τα ντοκυμαντερ του Κουστω??ΝΑΙΙΙΙΙΙ!!!!!

    Και ξερετε γιατι?

    Γιατι εκεινη την στιγμη θελω ν χαλαρωσω και δω(κατά το ..να πω) μια μαλακια.

    Είναι επιλογη μου και το κανω συνειδητα.Δεν ταυτιζομαι με αυτό….

    Που θελω να καταληξω….

    Γιατι δεν αφηνουμε την Eurovision εκει που μονη της επεσε(στην αφανεια) και αντι να την κατηγορουμε δεν ψαχνουμε κατι αξιολογο για να επισημανουμε?

    Είναι πολύ ευκολο να βρουμε ένα σωρο «σκουπιδια» , στην τηλεοραση στους καδους στους συνανθρωπους μας.Ας μην τα μαζεψουμε…

    #18   /   06.03.2003, 11:18   /   Αναφορά
    "Den vlepw ton logo na steilw kapoio tragoudi sto PANIGIRAKI TIS EURWPIS". tade efh Manos Xatzidakis. Parapanw sxolia peritevoun.
    #19   /   07.03.2003, 01:21   /   Αναφορά
    den ante3a oute kan na diavasw oloklhro to keimeno...h eurovision einai to provlhma mas twra?

    afhste re paidia osous 8eloun na asxolh8oun me thn eurovision na to kanoun...den xreiazetai na vrizoume kai na kathgoroume tous pantes kai ta panta, to 8ewrw epieikws vlakwdes!

    h eurovision exei enan xarakthra ton opoio oloi ton 3eroume(prwsopika den me enoxlei alla oute kai mou aresei, eimai teleiws oudeteros)loipon se opoion aresei mporei na thn akolou8hsei se opoion oxi do3a ton 8eo uparxoun ena swro alla pragmata me ta opoia mporei na katapiastei!

    den xreiazetai na anakuklwnoume thn mizeria tou kathgorhthriou, upova8mizoume etsi tous idious mas tous eautous h mhpws emeis eimaste oi alan8astoi?

    me olh thn kalh dia8esh kai xwris na 8elw na 8i3w kanenan, sugnwmh an ginomai kakws...apla mou aresei na vlepw ta pragmata apo thn 8etikh tous pleura!!
    #24   /   16.03.2003, 23:19   /   Αναφορά
    Isws ligo parapanw skliro se orismena simeia to arthro tou Giwrgou E. Papadaki gia tin Eurovision alla kai tin ERT, alla polu swsto se genikes grammes.

    Einai alitheia pws i ERT stin prospatheia tis na erthei "konta sto lao" (poio lao arage?)ypovathmizetai mesa apo ena diagwnismo pou sto vathos katarrakwnei tin elliniki mousiki axioprepeia.

    To mono kalo stin oli ypothesi einai oti i Mantw einai kali ermineytria - toulaxiston sto sygkekrimeno tragoudi. Peran toutou ouden!
    #2157   /   10.05.2005, 16:08   /   Αναφορά
    Θα συμφωνήσω με την άποψη του Michael.

    Δυστυχώς ή ευτυχώς όλα αυτά είναι ένας φαύλος κύκλος. Εμείς δεν έχουμε παρά να επιλέξουμε αυτό που μας αρέσει, αυτό που εκτιμάμε, αυτό που θεωρούμε αξιόλογο.

    Ούτε εγώ συμφωνώ με τον... «θεσμό» της Eurovision, για αυτό και εγώ δεν ασχολούμαι καθόλου.



    Εξάλλου, υπάρχει και η άλλη ακραία, ωστόσο αισιόδοξη άποψη...

    Με όλα αυτά τα Ευρωαπορρίματα και γενικότερα τα απορρίματα είναι ένας τρόπος να φανεί εντονότερα η αξία της πραγματικά καλής και αξιόλογης μουσικής και όχι μόνο.
    #16228   /   30.08.2008, 18:02
    Γιατί αφού έχουμε εντοπίσει όλα τα άσχημα και τα σκουπίδια, δεν αποφασίζουμε να εντοπίσουμε ή να δημιουργήσουμε καλά και σημαντικά πράγματα; Το να κρίνουμε και να βλέπουμε τα λάθη είναι εύκολο, το να βρίσκουμε τα καλά όμως...