Με το Nebraska, ο
Bruce Springsteen επέστρεψε πίσω στα βασικά. Ηχογραφώντας το δίσκο σ’ένα τετρακάναλο στο σπίτι, με μιά
ακουστική κιθάρα, έριξε μιά σκληρή ματιά στην Αμερική – και δεν του άρεσε αυτό που είδε...
Αυτό τ’οποίο θα καθορίσει τη θέση του Springsteen στην ιστορία του Rock’n’Roll,
όταν ξεχαστούν οι συναυλίες στα μεγάλα στάδια,θα είναι τα τραγούδια τα οποία έγραψε κι ένας δίσκος σταθμός,στον κατάλογο της δισκογραφίας του,θα είναι το Nebraska.
Σ’αυτό το δίσκο είναι βαθειά συναισθηματικός,σε σχέση με τις ρίζες του,πιό παραδοσιακός και πιό μυστηριώδης.Τα σημάδια είχαν φανεί απ’το The River,που μπορεί να χαρακτηριστεί ο προπομπός του Nebraska.
Κομμάτια όπως το Stolen Car ή το Wreck on the Highway και το Independence Day
έδειξαν τον Springsteen,μέσα από Folk και Hillbilly δρόμους,να κοιτάζει μέσα του, επιρρεασμένος απ’τον
Hank Williams τον Jimmy Rodgers και τον Woody Guthrie.
Η μοναχική περίοδος που διανύει,όσον αφορά τη προσωπική του ζωή,αποτυπώνεται στο Open all Night.Λέει την ιστορία ενός εργάτη απ΄το New Jersey,που οδηγεί μες΄τη νύχτα προκειμένου να επιστρέψει στο κορίτσι του,όμως φαίνεται πως είναι περισσότερο γιά το ταξίδι παρά γιά τον προορισμό.
Αλλού φαίνεται να ψάχνει γι’απαντήσεις σ’ερωτήματα που τον βασανίζουν όλη του τη ζωή.Η δύσκολη σχέση με τον πατέρα του,εμφανίζεται στο My Father’s House.
Περιγράφει ένα όνειρο,στο οποίο είναι παιδί και τρέχει μέσα στο δάσος γιά να πάει στο σπίτι του πατέρα του.Ξυπνώντας οδηγεί προς το σπίτι,όπου μιά άγνωστη γυναίκα του λέει πως ο πατέρας του δε ζεί πιά εκεί.
Πολλά απ’τα τραγούδια περιγράφουν με κινηματογραφική λεπτομέρεια,στιγμιότυπα
μιάς Αμερικής σε οικονομική αναστάτωση και διχασμένη πολιτικά.
Σε μιά συναυλία το Νοέμβρη του 1980,μετά την εκλογική νίκη του Ρήγκαν,ο Springsteen έκανε το πρώτο του δημόσιο πολιτικό σχόλιο,λέγοντας πως το αποτέλεσμα τον φοβίζει.
Είδε από κοντά τις ουρές των ανέργων και τις οικογένειες τους,που αναγκάζονταν να ζουν κάτω από άθλιες συνθήκες.Η οικονομική πολιτική του Ρήγκαν,μπορεί να ήταν καλή γιά τη Wall Street, όμως οδηγούσε ένα μεγάλο ποσοστό των Αμερικανών πέρα
απ’τα όρια της φτώχειας.
Στο Johnny 99,λέγοντας την ιστορία ενός άνεργου μηχανικού αυτοκινήτων βυθισμένου στα χρέη,που οδηγείται στο φόνο,περιγράφει τη σκοτεινή πλευρά της Αμερικάνικης ψυχής.
Όπως στο Johnny 99 έτσι και στο Atlantic City,ο πρωταγωνιστής έχει χρέη που «κανένας τίμιος άνθρωπος δεν θα μπορούσε να πληρώσει».
Στο Highway Patrolman περιγράφει έναν αγρότη.Οι τιμές του σιταριού έπεσαν τόσο που ένοιωθε σα να τον κλέβουν.Η αγορά είναι ο κλέφτης.
Η προεδρία του Ρήγκαν, πρόσφερε στον Springsteen το συναισθηματικό έδαφος,στο οποίο η δουλειά του μπορούσε ν’ανθίσει.Η κατανόηση του,γιά τους απλούς ανθρώπους,τους εργάτες και τους περιθωριοποιημένους της Αμερικάνικης κοινωνίας,
τον οδήγησε στη δόξα του Born in the USA, το οποίο δεν θα είχε υπάρξει χωρίς το Nebraska.
Άλλωστε κομμάτια του Born in the USA όπως το Downbound
Train το Working on the Highway αλλά και το ομώνυμο,υπήρχαν στα demos του Nebraska που δεν χρησιμοποιήθηκαν.
Η απλότητα του Nebraska και η διάθεση του Springsteen ν’αποκαλύψει τόσα γιά τον εαυτό του,έκανε θαύματα.Τα τραγούδια ακούγονται «αληθινά» και ο ίδιος δείχνει πως μπορεί να «μιλήσει» στο κοινό του,χωρίς τη βοήθεια της ορχήστρας.
Όπως είπε και ο
Johnny Cash :«Είναι ωραίο να βλέπεις κάποιον σα τον Bruce να παίρνει μιά
ακουστική κιθάρα και να δείχνει αυτό που έχει στο κοινό του».