Ας επανέλθω στη συζήτηση για σχολιασμό:
Συνήθως, μία συζήτηση μένει άνευ νοήματος όταν οι συζητητές πιστεύουν ότι μπορούν να συγκεντρώσουν το νόημά της μέσα στο ίδιο το θέμα συζήτησης. Δηλαδή, είναι σαν να προσπαθείς να βρεις τον καρκίνο του πνεύμονα, βλέποντας αποκλειστικά τον πνεύμονα κι όχι τον άνθρωπο (με τις επιπτώσεις που έχει ο καρκίνος στον άνθρωπο, αλλά και τις γενικότερες αιτίες που τον δημιουργούν εξαρχής)...
Το πρώτο βασικό ζήτημα που έχω θίξει παλαιότερα είναι ότι η οικονομία είναι ΜΙΑ και ΕΝΝΙΑΙΑ. Απλά, οργανώνεται με βάση διαφορετικά αξιακά και μετρητικά συστήματα στις κατά τόπους κοινωνίες. Επομένως, όταν μελετάμε οικονομικά θέματα, οφείλουμε να μελετάμε το ΣΥΝΟΛΟ της οικονομίας και τους αλληλοσυσχετισμούς μεταξύ των ανθρώπων. Η πρόταση 'ας μελετήσουμε το οικονομικό θέμα των δημιουργών κατ' αποκλειστικότητα' είναι από αφελές ως και ανόητο.
Το ίδιο ισχύει και για τους νόμους: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟΠΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, αλλά ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ. Τα εκάστοτε θεωρούμενα τοπικά δίκαια διαλύονται υπό την επήρρεια των εξωτερικών αδικιών. Απλοικό παράδειγμα: η χώρα μας έχει νομοθεσία περί πενυματικών δικαιωμάτων. Έστω ότι το Αζερμπαιτζάν δεν έχει τέτοια νομοθεσία. Κάθε CD είναι δυνατό να αναπαραχθεί ή να μεταπωληθεί στο Αζερμπαιτζάν και να επιστρέψει από εκεί. Δηλαδή, μπορεί κάποιος να πάει στο Αζερμπαιτζάν ή να στείλει ένα CD εκεί και να του επιστρέψουν δεκάδες CDs. Το ίδιο συμβαίνει με τα πνευματικά δικαιώματα των τηλεοπτικών μεταδόσεων. Κάπου στο ...Σουρινάμ, στήνει κάποιος έναν server και μεταδίδει αγώνες δίχως δικαιώματα. Κι όμως, ο περιορισμός του είναι αδύνατος διότι δεν υφίσταται εκεί τέτοια νομοθεσία.
Η παραπάνω τοποθέτηση γεννά ένα παράδοξο: για να εφαρμόσουμε τοπικό δίκαιο θα πρέπει να αναζητήσουμε το γενικό δίκαιο. Δηλαδή, για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε ένα τοπικό δικαίωμα, θα πρέπει να θεσμίσουμε γενικά δικαιώματα, όπως πχ. τα ανθρώπινα δικαιώματα απανταχού του κόσμου.
Οι συζητήσεις, όπως αυτή που αναπτύσσεται εδώ, είναι συντεχνιακού τύπου. Εκείνοι που έχουν συμφέρον είτε από τη μία είτε από την άλλη πλευρά, μαζεύονται και προσπαθούν να επιχειρηματολογήσουν ως προς τους άλλους κι αντίστροφα. (Συμφέρον για έναν χρήστη είναι να δουλεύουν άλλοι για εκείνον τσάμπα, και συμφέρον για έναν παραγωγό είναι να παράγει υπεραξία). Γι' αυτό και δεν έχουν νόημα, και φυσικά το αποτέλεσμά τους θα μηδενιστεί μέσα σε ελάχιστα τέρμινα...
Έτσι, η 'ελεύθερη αγορά' ή αλλιώς η ανταγωνιστική αγορά, προβλέπει να μαζευόμαστε 20 νοματαίοι από τη μία και 20 νοματαίοι από την άλλη και να βγάζουμε τα μάτια μας θεωρώντας ότι είμαστε οι Βόρειοι και οι Νότιοι του εμφυλίου της οικονομίας. Δηλαδή, προάγει το αίσθημα της ομαδομαχίας μέσα σε μία κατά τα άλλα ...κοινωνία.
Έτσι, θα διαφωνήσω με τον Γιώργο που θέλει το θέμα μας να αναλώνεται σε εκατέρωθεν ανακοινώσεις και κόντρα ανακοινώσεις, δελτία τύπου και εξώδικα. Διότι, παρακολουθώντας αυτή τη διένεξη, πέφτουμε σε λούμπα να πρέπει να αναλύσουμε τοπικά ένα σύνθετο φαινόμενο όπως είναι η οικονομία. Επειδή δε, ελάχιστη συνήθως σχέση έχουμε με τη διασύνδεση όλων των φαινομένων, και αφορίζουμε το λόγο αυτό ονομάζοντάν τον 'αμπελοφιλοσοφία' ή και απλά 'φιλοσοφίες', επισημαίνω ένα τεράστιο ζήτημα:
Τα πνευματικά δικαιώματα δεν αφορούν κατ' αποκλειστικότητα την τέχνη. Απεναντίας, η τέχνη είναι εκείνο που επηρεάζεται λιγότερο σε σχέση με την νομοθεσία περί εκείνων. Τα πνευματικά δικαιώματα αφορούν ΚΥΡΙΩΣ ΤΙΣ ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ και την ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ. Οι γενικές νομοθεσίες φωτογραφίζουν κυρίως αυτούς τους τομείς, τους οποίους και προσπαθούν να βάλουν σε τάξη, καθότι ως γνωστόν, οι φαρμακοβιομηχανίες αποτελούν τη μάστιγα της σύγχρονης οικονομίας. Εκείνο που δεν γνωρίζει κανείς διότι συνήθως ασχολείται με υποδεέστερα ζητήματα είναι το ζήτημα της πατέντας στις φαρμακοβιομηχανίες. Σύμφωνα με εκείνο, ο έχων την πατέντα σε ένα φάρμακο (βασικά στέλεχος ή δομή φαρμάκου) μπορεί να απαγορέψει την διακίνησή του ή να τιμολογήσει ελεύθερα το φάρμακό του με βάση το καταστατικό των πνευματικών δικαιωμάτων. Αν υπάρχει κάποιος λόγος που τα φάρμακα 'γδύνουν' τον άνθρωπο σήμερα, εκείνος αφορά τα πνευματικά δικαιώματα των φαρμακοβιομηχανιών.
Έτσι, η μουσική βιομηχανία, παρά το γεγονός ότι έχει τεράστια κέρδη, μαύρα κι άσπρα, δεν απασχολεί τόσο την νομοθεσία, όσο την απασχολούν τα γενικότερα ζητήματα μονοπωλίου των προϊόντων. Η μουσική βιομηχανία αποτελεί μία προέκταση του βασικού ζητήματος, κι όχι τον πυρήνα του. Η νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων προσβλέπει σε άλλα ζητήματα κι αναγκαστικά θίγει και άλλα, εξαιτίας της ομοιότητας στον όρο χρήσης: πνευματικά δικαιώματα.
Μία γενική γεύση του ζητήματος μπορείτε να πάρετε εδώ <----