Έχω ένα Yamaha CLP 170 περίπου 10 χρόνων με συνεχή. αλλά πολύ προσεγμένη χρήση από δύο κορίτσια μόνο. Σε αυτό το διάστημα, έχω αλλάξει δύο φορές πλήκτρα που έσπασαν. Τώρα η κόρη μου παραπονιέται ότι δεν μπορεί να παίξει δυνατά γιατί φοβάται μην ξανασπάσουν αν και νομίζω ότι ήδη έχουν σπάσει μερικά.
Το ερώτημά μου είναι αν υπάρχει κάποιο εγγενές ελάττωμα ή αδυναμία στα πλήκτρα των ψηφιακών πιάνων, ή μόνο της Yamaha, ή μόνο μερικών μοντέλων της και αν μετά από κάποιο επίπεδο ένας σπουδαστής - σπουδάστρια πρέπει αναγκαστικά να πάει σε κλασσικό πιάνο, λόγω αυτής της αδυναμίας. (Κάπου διάβασα ότι μερικοί συνθέτες απλά 'δεν παίζονται' σε ψηφιακά πιάνα. Είναι αλήθεια αυτό; Πλιζ χελπ...
Γενικα, το ψηφιακο πιανο δεν ειναι οπως το πραγματικο κι αυτο πρεπει να το καταννοησουμε πριν κανουμε οποιαδηποτε αγορα αντιστοιχου μηχανηματος.
Μου κανει μεγαλη εντυπωση το γεγονος πως εγινε ζημια σε πληκτρα ( και μαλιστα 2 φορες ). Η ζημια εγινε αποκλειστικα απο το παιξιμο ή προηλθε απο ασχημη μεταχειριση του οργανου;
Μιλαμε για κατι που αφορα το πληκτρο ως ευαισθησια ή ως δομη ( δηλαδη το σφυρακι δεν δουλευε σωστα ή εβγαζε εναν ηχο σαν μια μπιλια να "παιζει" μεσα στο πληκτρο ) ή κατι που αφορα σπασιμο του ιδιου του πληκτρου ( κομματι που εφυγε, κλπ );
Οπως και να εχει, σιγουρα μετα απο καποιο σημειο ή θα πρεπει να προχωρησετε στην αγορα ενος καλυτερου ψηφιακου πιανου, με real hammer action ή στην αγορα ενος κανονικου πιανου ( και μεταχειρισμενου ακομα ). Οσο μεγαλωνουν οι απαιτησεις των ταξεων, θα αυξηθουν κι απαιτησεις του εκτελεστη απο το οργανο! Εαν το ψηφιακο πιανο εχει 10-20-50 βαθμιδες ευαισθησιας, το πραγματικο πιανο εχει θεωρητικα απειρες! Κι εκει ξεκιναει η μεγαλυτερη διαφορα ως προς την αισθηση!
Μιλάμε για σπάσιμο κανονικό, ήμουν παρών στην επισκευή από τον πολύ ευγενικό και κατατοπιστικό τεχνικό του Νάκα στην Παιανία, ο οποίος άλλαξε τέσσερα ή πέντε πλήκτρα στην κάθε επισκευή. Ποια πιάνα όμως έχουν real hammer action? Είναι κάτι που δεν έχω ξανακούσει.
Αυτο που μου κανει εντυπωση ειναι πως απο το παιξιμο ( που θεωρητικα ειναι ελεγχομενης δυναμης ) εσπασε κανονικα το πληκτρο! Να καταλαβω μια ζημια στο μηχανισμο ( τον αισθητηρα ή τον επαναφορεα ), αλλα ζημια στο ιδιο το πληκτρο λογω παιξιματος, πρωτη φορα μου τυχαινει να ακουσω.
Πιανα ψηφιακα με real hammered action ειναι αυτο, αυτο, αυτο...Παρολαυτα, κανενα απο τα αυτα τα πιανα δεν συγκρινονται με ενα πραγματικο, εξαιτιας της διαφορετικης δημιουργιας του ηχου. Ενα πραγματικο πιανο στηριζεται στην ενταση που θα κτυπησει η σφυρα τη χορδη, αρα ουσιαστικα εξαρταται καθαρα απο τον εκτελεστη και την ακριβεια του μηχανισμου.
Αντιθετως, ενα ψηφιακο πιανο στηριζεται στη δειγματοληψια που εχει. Εαν για καθε νοτα εχει 80 διαφορετικα δειγματα δυναμικης, τοτε θα αποδωσει 80 διαφορετικες δυναμικες ανα νοτα. Παρολαυτα, επειδη προκειται για ψηφιακο κοσμο, δεν θα υπαρχουν ενδιαμεσες τιμες. Δηλαδη το σιγανο κομματι θα ειναι παντα ιδιας εντασης, σε σχεση με το πραγματικο πιανο που μπορει να ειναι μεχρι και πιανισιμο!
Ο τεχνικός της εταιρείας πάντως κατάλαβε αμέσως, πριν το ανοίξει ότι είχαν σπάσει τα πλήκτρα, πράγμα που μου έκρουσε τον κώδωνα για πιθανή συχνή βλάβη. Το real hammer action αφορά και άλλου είδους πλήκτρα; από άλλο υλικό δηλαδή; Γιατί από ότι είδα στα τεχνικά χαρακτηριστικά, δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Αν έχουμε καλύτερης ποιότητας εφέ και τα πλήκτρα συνεχίζουν να σπάνε, θα πρόκειται για δώρο - άδωρο.
Ευχαριστώ και πάλι και ελπίζω να μη γίνομαι κουραστικός.
Hammered action ειναι το ειδος του μηχανισμου που "οδηγει" το πληκτρο στον αισθητηρα του πιανου. Κατι σαν πραγματικο σφυρι, οπως ειναι σε ενα πιανο! Δεν εχει σχεση με την εξωτερικη οψη του πληκτρου ως υλικο ή ως κατασκευη. Θεωρητικα, το hammered action ψηφιακο πιανο, μιμειται καλυτερα το πραγματικο ( θεωρητικα ).
Μου κανει εντυπωση η συνεχομενη βλαβη, γι' αυτο επιμενω για κακομεταχειριση του πιανου ( πχ, σε μια στιγμη νευρων που ενα κομματι δε βγαινει, να το κτυπαει ο εκτελεστης με μεγαλη δυναμη ). Ενα αντιστοιχο πιανο εχουμε επι 9 χρονια στο θεατρο που εργαζομαι κι εχουν περασει απο πανω του αρκετοι εκτελεστες, ενω μεταφερεται αρκετα συχνα ( πιο συχνα απ' ο,τι θα επρεπε ). Και δεν εχει εμφανισει τετοιου ειδους βλαβη!
Αγαπητέ φίλε dreamcatcher, ευχαριστώ και πάλι για την ανταπόκριση και το ενδιαφέρον. Ο λόγος που συνεχίζω το διάλογο είναι ότι μόλις επέστρεψα από την Παιανία, το κεντρικό σέρβις του Νάκα με το πιάνο μας υπό μάλης. Τελικά είχε επτά (7) σπασμένα πλήκτρα και το κόστος ανταλλαγής έφτασε τα 160 περίπου ευρώ.
Το ζήτημα είναι ότι μετά από μακρά συζήτηση με τον τεχνικό και αφού είδε στο αρχείο τους και τις προηγούμενες επισκέψεις, καταλήξαμε στο ότι ο μουσικός πρέπει να πατάει ίσια (!) τα πλήκτρα και όχι στο πλάι και καλύτερα να μην κάνει ποτέ γκλισάντο, γιατί 'έτσι σπάνε τα πλήκτρα'.
Παρά την ευγένεια και την άμεση εξυπηρέτηση του τεχνικού, προσωπικα κατέληξα στο ότι υπάρχει κατασκευαστικό πρόβλημα στα μοντέλα πριν από το 2008 ή 9, όπως μου είπε ο τεχνικός, οοπότε και η κατασκεαστική 'φιλοσοφία' των κλαβιέ της Yamaha είναι πια εντελώς διαφορετική.