ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Τίτλοι τέλους από τους Χαΐνηδες– Μετά από 24 χρόνια χωρίζουν οι δρόμοι τους

    TRAVELOGUE
    29.10.2014, 11:37

    Μετά από 24 χρόνια συνεργασίας οι Χαίνηδες, που ξεκίνησαν την δημιουργική τους πορεία στη μουσική από το Ηράκλειο,  έβαλαν πριν από μερικές μέρες  τίτλους τέλους.

    Τα μέλη του κρητικού συγκροτήματος, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του inotos.gr ,  θα δώσουν τον Δεκέμβριο, μερικές παραστάσεις με τον «Ερωτόκριτο» στην Αθήνα (λόγω συμβολαίου)  και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους στη μουσική.

    Από τη μια κόπωση των συναυλιών και από την άλλη ανυπέρβλητα εμπόδια στη συνεργασία, οδήγησαν τους Χαίνηδες στη μεγάλη απόφαση της διάλυσης του συγκροτήματος.

    «Μερικά από τα συμπτώματα μιας χώρας σε κατάσταση κρίσης είναι : φοβικότητα (και συνεπώς επιθετικότητα), ατομικισμός (άρα απουσία οράματος), έλλειψη τόλμης και μόχθου(μοιρολατρεία-ηττοπάθεια), αντιπαραγωγικότητα.

    Ε λοιπόν οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ δεν είναι απ’ αυτή τη χώρα» έγραφαν οι Χαινηδες παρουσιάζοντας τον διπλό τους cd«Αγροτοκτηνοτροφικά» και «Μητροπολιτικά». Σ αυτό το cd είχαν συνεργαστεί:

    ΧΑΪΝΗΔΕΣ:Δ. Αποστολάκης, Δ. Ζαχαριουδάκης, Τ. Κανέλλος, Μ. Κώτη, Δ. Μπρέντας, Μ. Νικόπουλος, Α. Νόνης, Α. Σκαμνάκης, Ε.Τσακίρη

    Και  μοναδικοί και διαφορετικοί ερμηνευτές απ’ όλους τους νομούς της Κρήτης όπως οι: Κ. Αβυσσινός, Μ. Λιαπάκης, Γ. Ξυλούρης(Ψαρογιώργης), Γ. Παπαδάκης, Μ. Τζουγανάκης και ο Ψαραντώνης.

    Τελικά οι Χαίνηδες δεν ήταν απ αυτή τη χώρα…

    ΟΙ ΧΑΙΝΗΔΕΣ

    1990

    Ιδρύονται οι Χαΐνηδες στο Ηράκλειο Κρήτης.

    1991

    Κυκλοφορεί ο πρώτος δίσκος με τίτλο Χαΐνηδες.

    Στο εσώφυλλο υπάρχει σημείωμα του τότε πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργου Γραμματικάκη.

    Στο δίσκο παίζουν οι Χαΐνηδες

    Δημήτρης Αποστολάκης, Δημήτρης Ζαχαριουδάκης, Κάλλια Σπυριδάκη, Μίλτος Πασχαλίδης και Γιώργος Λαοδίκης

    και συμμετέχουν φιλικά ο Μιχάλης Σταυρακάκης και ο Λάμπης Ξυλούρης.

    1993

    Κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος με τίτλο Κόσμος κι όνειρο είναι ένα, στον οποίο συμμετέχει ο Ross Daly και ο Σωκράτης Σινόπουλος.

    Από το συγκρότημα έχει αποχωρήσει ο Μίλτος Πασχαλίδης και έχουν ενταχθεί ο Μιχάλης Σταυρακάκης και ο Γιώργος Σταυράκης.

    1994

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Με κόντρα τον καιρό.

    Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης συνυπογράφουν την παραγωγή.

    Μετά την κυκλοφορία του δίσκου αποχωρεί ο Γιώργος Σταυράκης.

     1997

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Το μεγάλο ταξίδι.

    Στο συγκρότημα έχει ενταχθεί ο Κωστής Αβυσσινός.

    Στο δίσκο συμμετέχουν οι Μανόλης Λυδάκης, Αμιν Αλαγκαμπού, Σωκράτης Σινόπουλος, Περικλής Παπαπετρόπουλος, Μανώλης Πάππος, Χρήστος Κωνσταντίνου, Αχιλλέας Περσίδης, Χάρης Λαμπράκης, Ελένη Καλαϊτζίδου.

    Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία αυτού του δίσκου το συγκρότημα διαλύεται.

    2000

    Οι Δημήτρης Αποστολάκης, Δημήτρης Ζαχαριουδάκης και Μιχάλης Σταυρακάκης από το παλιό σχήμα μαζί με τους Αντώνη Σκαμνάκη, Αλέξη Νόνη και Μαρία Κώτη ξαναφτιάχνουν το συγκρότημα και κυκλοφορούν το διπλό δίσκο Ο ξυπόλυτος πρίγκιπας.

    Στο δίσκο συμμετέχουν οι Ψαραντώνης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Βασίλης Σταυρακάκης, Χρήστος Κωνσταντίνου, Σωκράτης Σινόπουλος, Τιγκράν Σαρκισιάν, Λευτέρης Γρηγορίου, Γιάννης Νόνης, Έρση Νόνη και η μπάντα χάλκινων πνευστών από την Κερατέα.

    2002

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Δελτίο ειδήσεων.

    Στο συγκρότημα έχει ενταχθεί ο Τάκης Μπάρμπας που αποχωρεί μετά την έκδοση του δίσκου.

    2005

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Ο Γητευτής και το Δρακοδόντι, που αποτελείται από 2 cds, το Γητευτή και το Δρακοδόντι.

    Στο συγκρότημα έχουν ενταχθεί ο Περικλής Τσουκαλάς και ο Γιώργος Μανωλάκης και έχει αποχωρήσει ο Μιχάλης Σταυρακάκης.

    Στο Γητευτή συμμετέχουν οι Κωστής Αβυσσινός, Παντελής Θαλασσινός, Γιάννης Χαρούλης, Σωκράτης Μάλαμας, Γιώργος Κοτσίνης, Αχιλλέας Περσίδης, Κυριάκος Γκουβέντας, Τιγκράν Σαρκισιάν, Βαγγέλης Παπαγεωργίου, Αντρέας Σκάνδαλος, Νίκος Παπαναστασίου και παιδική χορωδία από μαθητές του δημοτικού ωδείου Ναυπλίου υπό τη διεύθυνση του Γιάννη Νόνη.

    Στο Δρακοδόντι συμμετέχει ο Ψαραντώνης, το πολυφωνικό σύνολο Χαονία, ο Γιώργος Μακρής και ο Σόλης Μπαρκή.

    2007

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Ο Καραγκιόζης στη Γιουροβίζιον με τη σύμπραξη του καραγκιοζοπαίχτη Άθω Δανέλη.

    Μετά την κυκλοφορία του δίσκου αποχωρεί από το συγκρότημα ο Γιώργος Μανωλάκης και εντάσσεται ο Μιχάλης Νικόπουλος.

     2008

    Κυκλοφορεί ο διπλός ζωντανός δίσκος Η κάθοδος των σαλτιμπάγκων σε σύμπραξη με τους Μode Plagal. Ο δίσκος είναι ηχογράφηση της παράστασής τους στο θέατρο βράχων, στην οποία συμμετέχουν και η Μάρθα Φριντζήλα, ο Κωστής Αβυσσινός και το πολυφωνικό γυναικείο συγκρότημα Σανάδες.

    Μετά την κυκλοφορία του δίσκου αποχωρεί από το συγκρότημα ο Περικλής Τσουκαλάς και εντάσσονται ο Δημήτρης Μπρέντας και ο Τάκης Κανέλλος.

    2011 

    Κυκλοφορεί ο δίσκος Αγροτοκτηνοτροφικά & Μητροπολιτικά, που αποτελείται από δύο CD, τα Αγροτοκτηνοτροφικά και τα Μητροπολιτικά.

    Στα Αγροτοκτηνοτροφικά συμμετέχουν οι:

    Κωστής Αβυσσινός, Μανώλης Λιαπάκης, Γιώργης Παπαδάκης, ΜιχάληςΤζουγανάκης, Γιώργης Ξυλούρης (Ψαρογιώργης) και Ψαραντώνης.

    Στα Μητροπολιτικά συμμετέχουν οι:

    Κωστής Αβυσσινός, Δημήτρης Πουλικάκος, Θοδωρής Ρέλλος, Περικλής Παπαπετρόπουλος και Κλεοπάτρα Βάγια.

     

    Γιώργος Γραμματικάκης

    «Τους Χαΐνηδες, γράφει στο εσώφυλλο του πρώτου δίσκου των Χαίνηδων ο ευρωβουλευτής και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Γιώργος Γραμματικάκης, άκουσα για πρώτη φορά κατά την εορτή υποδοχής των πρωτοετών φοιτητών στην Σχολή Θετικών Επιστημών, τον Οκτώβριο του 1990. Οι στίχοι και η μουσική τους κατέκτησαν αμέσως ένα αμφιθέατρο – που είχε την τραγική μοίρα να ονομασθεί αργότερα «Αμφιθέατρο Βασίλης Ξανθόπουλος» – κατάμεστο από φοιτητές, υπαλλήλους του Πανεπιστημίου και Καθηγητές. Δεν ήταν περίεργη αυτή η απήχηση. Διότι, ενώ οι Χαΐνηδες αντλούν το θαυμάσιο υλικό τους από την παραδοσιακή Κρητική μουσική και ποίηση, τολμούν, εν τούτοις ν” ανοίγουν δικούς τους δρόμους ευαισθησίας και μουσικής διαθέσεως. Αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να σημειωθεί, και να σημειωθεί με έμφαση: η «κρητική μουσική, έχει ταλαιπωρηθεί πολύ από αδέξιες προσπάθειες εκσυγχρονισμού» και από τον τουριστικό εκφυλισμό της. Οι Χαΐνηδες ωστόσο έχουν γνώση, ποιότητα και πραγματικό ταλέντο, επομένως, όχι μόνο αποκαθιστούν τις διαστάσεις της σπουδαίας αυτής μουσικής, αλλά εδώ ή εκεί δοκιμάζουν νέες.

    Ένα δεύτερο γεγονός, που πρέπει να σημειωθεί, είναι οι καταβολές του συγκροτήματος. Οι Χαΐνηδες δημιουργήθηκαν κατ” ουσίαν μέσα στο φοιτητικό χώρο του Πανεπιστημίου. Στην πολιτιστική ανέχεια, που χαρακτηρίζει την σύγχρονη Ελλάδα – και που ανακλά ιδιαίτερα στα Πανεπιστήμια της – τούτο απαιτεί, υποθέτω, ευθύ μόχθο και επιμονή. Το αποτέλεσμα αυτούσιο δείχνει ότι όταν υπάρχουν οι προϋποθέσεις, οι δημιουργικές ανησυχίες των φοιτητών βρίσκουν διεξόδους. Τούτο αποτελεί παράδειγμα όχι βέβαια προς μίμηση, αλλά με ευρύτερη σημασία.

    Σε τελευταία ασφαλώς ανάλυση ένας δίσκος και ένα μουσικό συγκρότημα κρίνεται από τους ακροατές του. Έχω την πεποίθηση ότι ο καλός ακροατής θα εκτιμήσει ανεπιφύλακτα τους Χαΐνηδες και την ποιότητα της δουλειάς τους. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης χαίρεται, και χαίρεται με ειλικρίνεια γιατί η δουλειά συνδέεται με τον χώρο και την ιστορία του» καταλήγει ο Γιώργος Γραμματικάκης.

    Αναδημοσίευση άρθρου του Βασίλη Σπυριδάκη από το inotos.gr