Αφιερωμένη στη μνήμη έξι από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες κλασικής μουσικής του 20ού αιώνα και του αντιπροσωπευτικού έργου-παρακαταθήκη που άφησαν πίσω τους, είναι η συναυλία In memoriam που δίνει το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής στις 16 Οκτωβρίου (ώρα 20:30) στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Η συναυλία εντάσσεται στον κύκλο Μουσικές του 20ού και 21ου αιώνα.
Πρόκειται για συνθέσεις με την υπογραφή των Ιάκωβου Χαλιάσα, Γιάννη Α. Παπαϊωάννου, Λεωνίδα Ζώρα, Αντίοχου Ευαγγελάτου, Γιώργου Σισιλιάνου και Δημήτρη Δραγατάκη.
Τα έργα που θα παρουσιαστούν αναδεικνύουν το ανήσυχο πνεύμα των δημιουργών τους, τις αισθητικές κατευθύνσεις και τις διαφορετικές τεχνοτροπίες τους.
Το συγκρότημα θα διευθύνει ο Θόδωρος Αντωνίου με ερμηνευτές τις μεσόφωνους Αγγελική Καθαρίου και Μαργαρίτα Συγγενιώτου και τους βαρύτονους Τάσο Αποστόλου και Βαγγέλη Μανιάτη.
Η συναυλία ξεκινά με τους Πέντε Αυτοσχεδιασμούς για κουϊντέτο πνευστών, έργο 14 του Ιάκωβου Χαλιάσα (1920-2001). Το έργο που γράφτηκε το 1968 κι ερμηνεύτηκε από το Ελληνικό Κουϊντέτο την περίοδο 1970-1979, έχει, όπως ο ίδιος ο συνθέτης του αναφέρει, «μια ελεύθερη ηχητική αντίληψη της ατονικής γλώσσας».
Το Κουαρτέτο για όμποε, κλαρινέτο, βιόλα και πιάνο (1968) του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου (1910-1989) που ακολουθεί, κινείται σε καθένα από τα πέντε μέρη του, σε διαφορετική ψυχολογική ατμόσφαιρα.
Στη συνέχεια θα παρουσιαστεί το έργο Η ψυχή μας αύριο κάνει πανιά (1956), έργο για βαρύτονο και ενόργανο σύνολο σε ποίηση Γ. Σεφέρη του Λεωνίδα Ζώρα (1905-1987), που αποτελεί έναν κύκλο εννέα ποιημάτων του μεγάλου Έλληνα ποιητή (Δε θέλω τίποτα άλλο, Το αίμα σου πάγωνε, Τρία κόκκινα περιστέρια, Στο περιγιάλι το κρυφό, Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές, Λυπούμαι γιατί άφησα να περάσει, Λίγο ακόμα, Κι αν ο αγέρας φυσά, Εδώ τελειώνουν τα έργα της θάλασσας).
Το έργο -αντιπροσωπευτικό δείγμα της αγάπης του συνθέτη για την ποίηση- έχει ενορχηστρώσει για τη συναυλία αυτή ο Ιάκωβος Κονιτόπουλος και θα παρουσιαστεί σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση της ορχηστρικής εκδοχής του η οποία είναι προσαρμοσμένη για μικρό σύνολο, με σολίστ τον Τάσο Αποστόλου.
Το δεύτερο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει τη Σονάτα για
βιολί και πιάνο (1955) του Αντίοχου Ευαγγελάτου (1903-1981), έργο αφιερωμένο στο Βύρωνα Κολάση και την Κρινιώ Καλομοίρη που πρώτοι το ερμήνευσαν, αλλά και το «Παντούμ», op. 46 για
βιολί, τσέλο και πιάνο (1981) του Γιώργου Σισιλιάνου (1920-2004). Ο Σισιλιάνος έγραψε το έργο Παντούμ -πρόκειται για λαϊκό ποιητικό είδος της Μαλαισίας- βασιζόμενος τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τη φόρμα στο ομώνυμο ποίημα του Σεφέρη, επιδιώκοντας θεματική αντιστοιχία ανάμεσα στους στίχους του ποιήματος και στις μουσικές ενότητες του έργου.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με τις Αντιθέσεις για τέσσερις φωνές και μικρή ορχήστρα (1995) του Δημήτρη Δραγατάκη (1914-2001). Το μικρό σε έκταση αυτό έργο αναδεικνύει συμπυκνωμένα όλες τις συνθετικές ικανότητες του Δ. Δραγατάκη μέσα από μια γλώσσα λιτή και κατανοητή.
news.in.gr