ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    Γεννήθηκε στις 7 Ιουλίου του 1936 στα Ανώγεια της Κρήτης .Είναι 5 χρονών όταν οι κατακτητές Γερμανοί καίνε το χωριό του και μεταφέρουν τους κατοίκους του, πρόσφυγες στο Μυλοπόταμο.
    Γράφει το μέλος Ανδρέας Παπαδάκης (composer)
    5 άρθρα στο MusicHeaven
    Πέμπτη 22 Μαΐ 2003
    Επιστρέφουν στ΄Ανώγεια μετά την απελευθέρωση. Από πολύ μικρός δείχνει την κλίση του στο τραγούδι και στη λύρα. Στα δώδεκα ο πατέρας του τού αγοράζει την πρώτη του λύρα για να εξελιχθεί πολύ γρήγορα σ΄ έναν από τους πλέον περιζήτητους σε γάμους, βαφτίσια και λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις, οργανοπαίχτες και τραγουδιστές της περιοχής του. Σε ηλικία 17 χρόνων κατεβαίνει για πρώτη φορά να δουλέψει στο Ηράκλειο, στο κέντρο " Κάστρο". Όπως λέει αργότερα σε αφηγήσεις του, εκεί αρχικά τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. '...Εις τα ορεινά χωριά της Κρήτης δεν ημπορούσε να εισχωρήσει αυτό που εισχώρησε στις πόλεις. Εκεί χόρευαν ταγκά, βαλς, ρούμπες,σάμπες και είμαστε υποχρεωμένοι εμείς να τα μαθαίνουμε αυτά τα τραγούδια, να τα παίζουμε στα πανηγύρια και στους γάμους, για να μπορούμε να ζήσουμε και ΄μεις, να βγάλουμε τα έξοδα μας και να τους κάνουμε σιγά-σιγά ν΄ αλλάξουνε και να αγαπήσουνε την κρητική μουσική'. Στα τέλη του 1958 πραγματοποιεί την πρώτη του ηχογράφηση για δίσκο. Είναι το τραγούδι " Κρητικοπούλα μου"("μια μαυροφόρα όταν περνά"). Λίγους μήνες πιο πριν είχε παντρευτεί την Ουρανία Μελαμπιανάκη ,κόρη ευκατάστατης οικογένειας του Ηρακλείου. Εγκαθίστανται στο Ηράκλειο οι οικονομικές δυσκολίες είναι στην αρχή μεγάλες. Το 1960 γεννιέται το πρώτο τους παιδί, ο Γιώργος, και 6 χρόνια μετά το δεύτερο, η Ρηνιώ. Την επιτυχία του πρώτου εκείνου τραγουδιού ακολουθούν αρκετές ακόμα ηχογραφήσεις σε μικρά δισκάκια. Ακριβώς το 1966 βγαίνοντας για πρώτη φορά από την Ελλάδα, συμμετέχει σ΄ ένα φολκλορικό φεστιβάλ στο Σαν-Ρέμο και να παίρνει το πρώτο βραβείο. Το 1967 ανοίγει στο Ηράκλειο το πρώτο κρητικό κέντρο τον "Ερωτόκριτο". Τα πράγματα έχουν γίνει αισθητικά καλύτερα γι΄ αυτόν.

    Τον Φεβρουάριο του 1969 ηχογραφεί την ανοιχτή "Ανυφαντού", ένα τραγούδι που κυριολεκτικά "σπάει τα ταμεία" μέσα στην παραδοσιακή δισκογραφία της εποχής. Τον Απρίλη εκείνης της χρονιάς έρχεται για πρώτη φορά για εμφανίσεις στην Αθήνα, στο κέντρο "Κονάκι" και το Σεπτέμβριο εγκαθιστάτε μόνιμα στην πρωτεύουσα. Ο σκηνοθέτης Ερρίκος Θαλασσινός ,με τον οποίο γνωρίζονται στο "Κονάκι", μιλάει γι΄ αυτόν στον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο, Ήδη όμως από το 1965 οι δυνατότητες του αλλά και ο χαρακτήρας του έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον του διευθυντή -τότε- της δισκογραφικής εταιρείας COLUMBIA, του Τάκη Λαμπρόπουλου. Μετά και την επιτυχία της "Ανυφαντούς", το καλοκαίρι του 1970 ο Λαμπρόπουλος κατεβαίνει μαζί του στ΄ Ανώγεια, γίνονται κουμπάροι και ξεκινούν μια συνεργασία σε νέα πλαίσια.
    Πέρα από τα παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης η φωνή του Ξυλούρη θα περάσει στη σύγχρονη "έντεχνη" δημιουργία επώνυμων συνθετών. Μέσω απ' αυτές τις επιλογές, μέλλεται η γνήσια κρητική έκφραση και το παραδοσιακό τραγούδι της Κρήτης να αποκτήσουν μια πανελλήνια εμβέλεια, μια δυναμική που ποτέ δεν είχαν στο παρελθόν, όσο μεγάλοι κι αν ήταν οι καλλιτέχνες, τραγουδιστές κι οργανοπαίχτες που την υπηρέτησαν.

    Με τον Γιάννη Μαρκόπουλο συνεργάζονται για πρώτη φορά στο "Χρονικό", μια ενότητα τραγουδιών που θέτει σε νέα βάση τη σχέση της παράδοσης με το παρόν. Έξι μήνες μετά κυκλοφορεί ο δίσκος-αναφορά στα "Ριζίτικα" της Κρήτης. Τον Μάιο του 1971 ξεκινούν κοινές εμφανίσεις στην μπουάτ "Λήδρα" στην Πλάκα. Μέσα στην καρδιά της δικτατορίας η φωνή του Ξυλούρη, είτε λέει τα τραγούδια του Μαρκόπουλου, είτε παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης, γίνεται σημαία αντίστασης. "Πότε θα κάνει ξαστεριά" ,"Αγρίμια κι αγριμάκια μου"...Ακολουθούν δυο ακόμα κύκλοι τραγουδιών του Γιάννη Μαρκόπουλου, η "Ιθαγένεια" και ο "Στρατής ο θαλασσινός" αλλά και συνεργασίες με τον Σταύρο Ξαρχάκο ("Διόνυσε καλοκαίρι μας", "Συλλογή"), τον Χριστόδουλο Χάλαρη ("Τροπικός της παρθένου", "Ακολουθία") και τον Χρήστο Λεοντή ("Καπνισμένο τσουκάλι"). Το καλοκαίρι του 1973 κρατά τον καθοριστικό ρόλο τραγουδιστή σε μια παράσταση που ανεβάζουν η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος στο θέατρο "Αθήναιον" με αντικείμενο την ιστορική διαδρομή της Ελλάδας στα νεότερα χρόνια. Είναι "Το μεγάλο μας τσίρκο" .Μέσα από τις αναφορές και τα τραγούδια του βρίσκει τρόπο έκφρασης το τεταμένο πολιτικό κλίμα που οδηγεί στην εξέγερση του Πολυτεχνείου. Είναι από τις ελάχιστες επώνυμες παρουσίες στο χώρο που βλέπουν το φως της δημοσιότητας από τις εφημερίδες εκείνων των ημερών."Ο Νίκος Ξυλούρης ήταν χτες στο Πολυτεχνείο" ενημερωνουν, μετατρέποντας τον ήδη φορτισμένο πολιτικά τραγουδιστή σε "Κόκκινο πανι" της μεταλλαγμένης δικτατορικής κυβέρνησης που ακολουθεί. Από τη "Λύδρα" στην "Αρχόντισσα", μετά στην "Αποσπερίδα". Ξανά στη "Ληδρα", μετά στο "Κύτταρο" και στο "Θεμέλιο". Είναι οι έξι σταθμοί του στις μπουάτ μέχρι το 1979. Τα μεταπολιτευτικά χρόνια τραγουδά κάποια ακόμα τραγούδια του Χρήστου Λεοντή, του Σταύρου Ξαρχάκου και του Γιάννη Μαρκόπουλου. Παράλληλα ηχογραφεί τα "Αντιπολεμικά" τραγούδια του Λίνου Κόκοτου και του Δημήτρη Χριστοδούλου και κάποια μελοποιημένα από τον Ηλία Ανδριόπουλο ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη. Επανέρχεται όμως και στα παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης, ενώ λέει και κάποια λαϊκά τραγούδια του Στέλιου Βαμβακάρη. Με τον "Αργαλειό", το "Φιλεντέμ", τον "Πραματευτή" αλλά και το "Μεσοπέλαγα αρμενίζω" ακούγεται ξανά έντονα η φωνή του. Τώρα λέει και πάλι "τραγούδια ζωής". Είναι όμως η τελευταία φορά που ακούγεται. Ύστερα από ταλαιπωρία ενός χρόνου με την επάρατη νόσο, φεύγει για πάντα στις 8 Φεβρουαρίου του 1980.

    Pigi:www.cretan-music.com




    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #99   /   23.05.2003, 19:44   /   Αναφορά
    Αντρέα πολυ καλή η επιλογή σου για ένα αφιέρωμα στον Ξυλούρη. Αυτοί οι καλλιτέχνες που βρίσκονται μακριά από την εμπορευματοποιημένη και "μιας χρήσεως" μουσική και που επιλέγουν το δυσκολότερο δρόμο να μένουν πιστοί σε ένα είδος μουσικής που δεν διατίθεται για πάτημα σε εύκολη, γρήγορη και μεγάλη επιτυχία και φήμη αξίζουν της προσοχής μας. Αυτοί οι καλλιτέχνες θα έπρεπε πριν απ' όλα να προβάλλονται, καθώς αυτοί μπορούν να αγαπούν και να σέβονται τη μουσική
    #100   /   23.05.2003, 19:53
    Na sai kala Nektaria mou!O Xylouris htan mia morfi sto Elliniko tragoudi...agnos kai katharos panta!Me kala aisthimata gia tous gyrw tou kai idiaitera gia tin patrida tou tin Kriti!

    Efyge nwris omws!



    Evale o theos simadi palikari sta sfakia......fenete pws arese oi fwni stous aggelous kai ton thelane konta tous ....Ton Arxaggelo!

    #137   /   04.06.2003, 01:39   /   Αναφορά
    Andrea Bravo!Epsaxna poly kairo na brw kati gia ton Ksilouri&den evriska!Katalavaineis pws stis meres mas einai dyskolo....Oso kai an prospathoume emeis,oi perisotteroi ksexnoun.....

    Kalo sou brady.
    #4468   /   22.04.2006, 04:32   /   Αναφορά
    htane mia fora matia mou ki ena kairo

    mia omorfh kura arxontissa na se xarw

    mia mikropantremenh korh xanthi

    ton kurh ths prosmenh vradu prwi......

    h krhth kai h ellada h kura, o kurhs pou armenizei sta pelaga o megalos xulourhs pou an kai efuge nwris, afhse th leventia sthn mousikh mas. aiwnia sou h mnhmh.

    euxaristw gia auto to uperoxo arthro, composer!
    #5146   /   16.07.2006, 22:12   /   Αναφορά
    Πολύ δύσκολα θα ξαναβγεί τέτοια φωνή...
    #8381   /   20.05.2007, 17:47   /   Αναφορά
    Να μην ξεχνάμε πως είναι: ο "Αρχάγγελος τσι Κρήτης"
    #8382   /   20.05.2007, 18:06   /   Αναφορά
    Νίκος Ξυλούρης: Ένας λεβέντης,χαρισματικός,μοναδικός,αγγελικός καλλιτέχνης και άνθρωπος! Ο Αρχάγγελος της Κρήτης! Έφυγε αφήνοντας πίσω τη λάμψη της φωνής του..
    #10016   /   22.10.2007, 16:49   /   Αναφορά
    Η ενσαρκωση της απολυτης ελληνικης ψυχης. Ενας απο τους ελαχιστους καλλιτεχνες που με ειχαν σημαδεψει απο πολυ μικρη ηλικια. Η φωνη του, καθε φορα που την ακουω, νιωθω να με διαπερνα.
    #10044   /   24.10.2007, 12:07   /   Αναφορά
    Εμβληματική φυσιογνωμία της σύγχρονης ελληνικής μουσικής ιστορίας. Μπράβο για το άρθρο!
    #11443   /   25.01.2008, 10:50   /   Αναφορά
    Νίκος Ξυλούρης ή Ψαρρονίκος



    Για να θυμούντ’ οι πιο παλιοί κι νέοι ας μαθαίνουν,

    πως και τ’ αηδόνια, ως όλοι μας, κάποια στιγμή πεθαίνουν.



    Ας είναι αιωνία η μνήμη τους

    #15635   /   26.07.2008, 13:38
    Πολύ ωραίο άρθρο...

    Αυτός ο ΕΡΜΗΝΕΥΤΗΣ με έχει συγκλονίσει...

    Το πρώτο κομμάτι που άκουσα από αυτό τον ΑΝΘΡΩΠΟ ήταν το Μπήκαν στην Πόλη οι Οχτροι...Κι εμείς γελούσαμε στις γειτονιές...Κι από τότε...Αυτό ήταν...

    #15641   /   26.07.2008, 16:16   /   Αναφορά
    ο νικος ξυλουρης ειναι αθανατος και η φωνη του και τα τραγουδια του θα μας ακολουθουν παντα οσο ακομα θα αγαπαμε το νικο ξυλουρη
    #18752   /   20.07.2009, 03:25   /   Αναφορά
    Αγρίμι κι αγριμάκι μου , αχ και να έβγαινες απο καμμιά μεριά ...

    να ξορκίσεις την " καλλιτεχνίλα " των καιρών μας !