Ένα "όπλο" που πρέπει να έχει ο κιθαρίστας ειναι να γνωρίζει τις νότες πάνω στην ταστιέρα της κιθάρας.
Παρακάτω θα δούμε μία "μέθοδο" για να θυμόμαστε τις νότες.
Μέθοδος απομνημόνευσης της θέσης των νοτών στην κιθάρα.
Ένα "όπλο" που πρέπει να έχει ο κιθαρίστας ειναι να γνωρίζει τις νότες πάνω στην ταστιέρα της κιθάρας.
Παρακάτω θα δούμε μία "μέθοδο" για να θυμόμαστε τις νότες.
1. Ξεκινάμε μαθαίνοντας πως ονομάζονται οι χορδές οταν τις παίζουμε ανοιχτές.
(έτσι όπως ζητάμε τις χορδές και όταν τις αγοράζουμε από τα μουσικά καταστήματα)
1η χορδή - Ε - μι (η πιό ψιλή χορδη ή καντίνι)
2η χορδή - B - σι
3η χορδή - G - σολ
4η χορδή - D - ρε
5η χορδή - A - λα
6η χορδή - E - μι
2. Μετά χρησιμοποιώντας την γνωστή σειρά από τις νότες : ντο, ρε, μι, φα, σολ, λα, σι, ντο, και ταυτόχρονα την γνώση ότι ανάμεσα στις νότες μι-φα και σι-ντο δεν υπάρχει δίεση, έχουμε το αποτέλεσμα με τη σειρά από όλες τις νότες (και τις διέσεις) :
C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C κ.ο.κ.
σημείωση : θα χρησιμοποιώ την ονομασία των νοτών με το αγγλικό αλφάβητο A B C D E F G αντίστοιχα στις νότες λα σι ντο ρε μι φα σολ
3. Χρησιμοποιώντας το προηγούμενο δεδομένο μαθαίνουμε τις νότες στην 6η χορδή.
Ξεκινάμε παίζοντας την κενή, όπως είπαμε ειναι Ε (μι).
Η επόμενη νοτα στο 1ο τάστο της κιθάρας είναι η F (φα), αφου ανάμεσα στη μι και φα όπως είπαμε δεν υπάρχει δίεση.
Στο επόμενο τάστο στο 2ο τάστο ειναι η F# (φα δίεση) και η επόμενη η G (σολ) και η σειρά συνολικά ειναι :
6η χορδή
0 τάστο (κενή) Ε
1ο τάστο F
2ο τάστο F#
3ο τάστο G
4ο τάστο G#
5ο τάστο A
6ο τάστο A#
7ο τάστο B
8ο τάστο C
9ο τάστο C#
10ο τάστο D
11ο τάστο D#
12ο τάστο E
Από το 12ο τάστο και μέχρι το τέλος της ταστιέρας οι νότες ειναι αντίστοιχα ίδιες με αυτόν τον τρόπο :
Η κενή χορδή είναι ίδια νότα με το 12ο τάστο (Ε)
1ο τάστο είναι ίδια νότα με το 13ο τάστο (F)
2ο τάστο είναι ίδια νότα με το 14ο τάστο (F#)
3ο τάστο είναι ίδια νότα με το 15ο τάστο (G) κ.ο.κ.
Παρατηρούμε (και απομνημονεύουμε) ότι οι φυσικές νότες στην 6η χορδή βρίσκονται στα τάστα:
0 Ε
1 F
3 G
5 A
7 B
8 C
10 D
12 Ε κ.ο.κ.
4. Βάση όλων των προηγούμενων, βρίσκουμε και τις νότες στην 5 χορδή Α (λα).
5η χορδή
0 τάστο (κενή) Α
1ο τάστο A#
2ο τάστο B
3ο τάστο C
4ο τάστο C#
5ο τάστο D
6ο τάστο D#
7ο τάστο E
8ο τάστο F
9ο τάστο F#
10ο τάστο G
11ο τάστο G#
12ο τάστο A (όμοια με την κενη)
13ο τάστο A# (όμοια με το 1ο τάστο) κ.ο.κ.
Παρατηρούμε (και απομνημονεύουμε) ότι οι φυσικές νότες στην 5η χορδή βρίσκονται στα τάστα
0 A
2 B
3 C
5 D
7 E
8 F
10 G
12 A κ.ο.κ.
5. Μέχρι τώρα λοιπόν ξέρουμε την 6η και 5η χορδή.
Μπορούμε με τον ίδιο τρόπο, να βρούμε τις νότες και στις υπόλοιπες χορδές, αλλά υπάρχει ενα "κόλπο" με τις οκτάβες γιά να βρίσκουμε τις νότες πιό εύκολα.
Μία οκτάβα της 6ης χορδής ειναι στη 4η χορδη, δύο τάστα πιό ψηλά όμως.
Παράδειγμα : Στο 5ο τάστο της 6ης χορδής είναι η νότα Α (λα). Η οκτάβα της ειναι στο 7ο τάστο της 4ης χορδής.
Με αυτό το κόλπο και αφού έχουμε μάθει ήδη την 6η χορδή, ξερουμε και την 4η.
Μένουν να μάθουμε τις πρώτες νότες της 4ης χορδής που δεν μπορούμε να τις βρούμε με τη "μέθοδο" των οκτάβων.
4η χορδή
0 τάστο (κενή) D
1ο τάστο D#
2ο τάστο E
γράφω και τις υπόλοιπες
3ο τάστο F
4ο τάστο F#
5ο τάστο G
6ο τάστο G#
7ο τάστο A
8ο τάστο A#
9ο τάστο B
10ο τάστο C
11ο τάστο C#
12ο τάστο D
13ο τάστο D# κ.ο.κ.
6. Η "μέθοδος" με τις οκτάβες ισχύει και για την 3η χορδή.
Αφού έχουμε ήδη μάθει τις νότες στην 5η χορδή, ξέρουμε και την 3η.
Παράδειγμα : στην 5η χορδή στο 2ο τάστο έχουμε νότα Β (σι), η οκτάβα της είναι στην 3η χορδή στο 4ο τάστο.
Όλες οι νότες στην 3η χορδή θα είναι :
3η χορδή
0 τάστο (κενή) G
1ο τάστο G#
2ο τάστο A
3ο τάστο A#
4ο τάστο B
5ο τάστο C
6ο τάστο C#
7ο τάστο D
8ο τάστο D#
9ο τάστο E
10ο τάστο F
11ο τάστο F#
12ο τάστο G
13ο τάστο G# κ.ο.κ.
7. Στην 4η και 2η χορδή οι οκτάβες διαφοροποιούνται λόγω του διαφορετικού κουρδισματος.
Έτσι οι οκτάβες αντί για 2 τάστα πιο ψηλά, βρίσκονται 3 τάστα πιο ψηλά.
Παράδειγμα : 4η χορδή 2ο τάστο είναι η νότα Ε (μι), η οκτάβα της ειναι στην 2η χορδή βρίσκεται στο 5ο τάστο.
Όλες οι νότες στην 2η χορδή θα είναι :
2η χορδή
0 τάστο (κενή) B
1ο τάστο C
2ο τάστο C#
3ο τάστο D
4ο τάστο D#
5ο τάστο E
6ο τάστο F
7ο τάστο F#
8ο τάστο G
9ο τάστο G#
10ο τάστο A
11ο τάστο A#
12ο τάστο B
13ο τάστο C κ.ο.κ.
8. α) Οι ίδιες οκτάβες (3 τάστα πιο ψηλα) ισχύουν και για την 3η και 1η χορδή.
Παράδειγμα : 3η χορδή 2ο τάστο είναι η νότα Α (λα), η οκτάβα της ειναι στην 1η χορδή βρίσκεται στο 5ο τάστο.
β) Όλες οι νότες στην 1η χορδή θα είναι όμοιες με τη 6η χορδή αφού είναι και οι δύο Ε (μι)
Όλες οι νότες στην 2η χορδή θα είναι :
1η χορδή
0 τάστο (κενή) Ε
1ο τάστο F
2ο τάστο F#
3ο τάστο G
4ο τάστο G#
5ο τάστο A
6ο τάστο A#
7ο τάστο B
8ο τάστο C
9ο τάστο C#
10ο τάστο D
11ο τάστο D#
12ο τάστο E
13ο τάστο F κ.ο.κ.
Καλή μελέτη Σπύρος Δέλτα.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#17637 / 21.01.2009, 01:17 / Αναφορά Χωρίς να έχω διαβάσει ακόμα το άρθρο που σίγουρα θα ξεκοκαλήσω μπας και γίνω λίγο καλυτερος, μια μικρη παρατήρηση - διορθωση : στο "1" οι χορδες ειναι "αναποδα" 1η χορδή - Ε - μι (η πιό ψιλή χορδη ή καντίνι) 2η χορδή - B - λα 3η χορδή - G - ρε 4η χορδή - D - σολ 5η χορδή - A - σι 6η χορδή - E - μι Αντι 1η χορδή - Ε - μι (η πιό ψιλή χορδη ή καντίνι) 2η χορδή - B - σι 3η χορδή - G - σολ 4η χορδή - D - ρε 5η χορδή - A - λα 6η χορδή - E - μι Ευχαριστούμε πολύ για την παραπάνω μέθοδο!! |
#17638 / 21.01.2009, 01:43 Σωστα. Εστειλα ΠΜ για διορθωση. Ευχαριστω για την παρατηρηση. |
#17828 / 16.02.2009, 00:22 Ποιά είναι η μικρή παρατήρηση και η διόρθωση tsibitos; Έχεις λάθος κατ' αρχήν στην ονομασία των φθόγγων από τον Αμερικάνικο τρόπο γραφής στον Ευρωπαϊκό. Η σωστή αντιστιχία των φθόγγων είναι: A = La - L(A)* B = Si - (B)i* C = Do - (C)o* D = Re - (D)e* E = Mi - (M)i* F = Fa - (F)a* G = Sol - (G)ol* * "μπορείς να τις προφέρεις κι έτσι μέχρι να μάθεις την αντιστιχία" Επίσης, αν αγοράσεις ένα πακέτο χορδές κιθάρας θα δεις ότι και το εργοστάσιο έχει την σωστή σειρά των χορδών στο πακέτο μέσα, δηλ. 1η χορδή - Ε - μι (η πιό ψιλή χορδη ή καντίνι) 2η χορδή - B - σι 3η χορδή - G - σολ 4η χορδή - D - ρε 5η χορδή - A - λα 6η χορδή - E - μι Έχει δίκαιο ο delta66. |
#17639 / 21.01.2009, 12:59 / Αναφορά Αυτή εφαρμόζω και γώ από τότε που κάνω κιθάρα. Γενικά είναι εύκολη αυτή η μέθοδος,αρκεί να ασχολείσαι με το όργανο. |
#17661 / 22.01.2009, 16:17 / Αναφορά poly kalo!!! gia syxordies tha doume tipota??? |
#17832 / 17.02.2009, 08:17 Ευχαριστω για τα καλα σας λογια. Θα ετοιμασω και κατι για συγχορδιες στο αμμεσο μελλον. |
#18025 / 18.03.2009, 15:36 μακαρι να το ειχα δει οταν ξεκιναγα κιθαρα.θα μαθαινα πιο ευκολα τις νοτες... xD |
#18861 / 31.08.2009, 18:25 Καταρχήν εύγε!Πολύ καλή δουλειά! Να εξηγήσουμε ότι η γραφή ABCDEFG προέρχεται από τη δυτική μουσική και δη έναν ιταλό καλόγερο που πήρε έναν ψαλμό του Ευαγγελίου και χρησιμοποιώντας τα αρχικά γράμματα ονόμασε τις νότες. Μια επεξήγηση να δώσω: Οι νότες χωρίς αλλοιώσεις δηλ # και b Ντο-Ρε-Μι κτλ δηλαδή λεγονται φυσικές και συνιστούν την κλίμακα Ντο+ που είναι η μοναδική φυσική μαντζόρε. Σε αυτή την κλίμακα οι αποστάσεις Σι-Ντο και Μι-Φα χαρακτηρίζονται ως ημιτόνιο (τα μοναδικά φυσικά και χωρίς αλλοιώσεις ). Ένα ημιτόνιο είναι η μετάβαση από ένα τάστο στο διπλανό.Δηλαδή πρώτη χορδή μετάβαση από το πρώτο τάστο που είναι η Φα στο δεύτερο είναι η Φα#. Ένα ημιτόνιο είναι και η απόσταση από την ανοιχτή χορδή στο πρώτο τάστο. Π.χ. Πρώτη χορδή ανοιχτή είναι Μι. Πρώτο τάστο στην πρώτη χροδή είναι η Φα, δηλαδή ένα ημιτονιο παρακάτω. Οι υπόλοιπες αποστάσεις πλην σι-ντο μι-φα χαρακτηρίζονται ως τόνος δηλαδή ως 2 ημιτόνια και αντιστοιχεί σε δυο τάστα στην κιθάρα. Έτσι στην δεύτερη χορδή ανοιχτή έχουμε Σι.Πρώτο τάστο πάμε ένα ημιτόνιο που είναι η Ντο.Δεύτερο τάστο είναι η Ντο# και τρίτο τάστο η Ρε. Ντο - Ρε είναι τόνος, σωστά; Αυτά για αρχή. Αν τα έγραψα κάπως περίεργα και σας μπέρδεψα πείτε μου (είναι από τις πρώτες μου απαντήσεις) ώστε να διασαφηνίσω απορίες. Πάντως έχετε υπόψη πως σε παραδοσιακά όργανα όπως σαντούρι, κανονάκι,ούτι κτλ. το κούρδισμα διαφέρει γιατί οι αποστάσεις π.χ. των τάστων του ούτι είναι υποδιαιρέσεις του ημιτονίου γνωστά ως κόμμα...9 κόμμα = 1 Τόνος.Το ημιτόνιο ΔΕΝ είναι 4,5 κόμμα!!! Αλλιώς δε θα παιζόταν.Πόσα τάστα θα κατεβαίναμε;Αλλά μη σας μπερδεύω άλλο. |
#19071 / 22.10.2009, 15:14 / Αναφορά s euxaristw apisteuta polu !!!! molis agorasa ki8ara kai to mono pou katafernw kala einai na tin kourdizw ..oti exw diabasei mexri twra me mperdepse akoma perissotero kai se mia wra me ti boi8eia sou konteuw na ma8w tis notes oles ap eksw !!!! biblia kai xaza ... eisai o an8rwpos mou !!! xaxaxaxa s'euxaristwwwww !!! :) |
#19874 / 31.03.2010, 02:50 / Αναφορά s'euxristw para para polu!!!!!exw treis meres thn kithara kai psaxnw sunexeia voitheia na katanoisw thwria ktl....einai apo t kalutera p exw vrei!!s'euxaristw k pali...... |
#20212 / 02.06.2010, 11:16 / Αναφορά Πολύ καλή μέθοδος μπράβο!!! Μακάρι να το έιχα δει νωρίτερα... :) |
#20398 / 24.06.2010, 06:56 / Αναφορά ΄Ισως ένα από τα το πλέον χρήσιμα άρθρα για αυτούς που ασχολούνται με την κιθάρα.Τα πράγματα απλοποιούνται και ο χρήστης του οργάνου δεν χάνεται μέσα στο πλήθος των νοτών στην ταστιέρα της κιθάρας . Γνωρίζοντας την σειρά των «ανοικτών» χορδών και την σειρά των τόνων- ημιτονίων : c-d=τόνος ,d-e= τόνος,e-f=ημιτόνιο, f-g=τόνος,g-a=τόνος ,a-b= τόνος b-c=ημιτόνιο,(τόνος =διαφορά ηχήσεως σε δυο τάστα ,ημιτόνιο=διαφορά ηχήσεως σε ένα τάστο) έχει ήδη μάθει όλες τις νότες στην κιθάρα . Κι εδώ κατ’ επέκταση θα μου επιτρέψει ο συντάκτης του άρθρου να πώ ότι με την ίδια διαδικασία απομνημονεύουμε τις νότες και στη ταστιέρα του μπουζουκιού, αφού λάβουμε υπό όψη μας την ονομασία των «ανοικτών» χορδών του που είναι RE (D-1η), LA(A-2η), FA(F-3η), NTO(C-4η) . Τα πράγματα γίνονται απλά όταν ακολουθούμε μια συγκεκριμένη τακτική . Προσοχή στο ΚΟΥΡΔΙΣΜΑ των χορδών (είναι βασικό). Αγαπητό μέλος delta66 συγχαρητήρια, γιαυτό το πολύ καλό μαθημα . |