|
Το κείμενο αυτό είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας των τελευταίων επτά χρόνων και είναι τμήμα ενός βιβλίου που δεν έχει ακόμα εκδοθεί. Δεν ξέρω αν είναι σωστό που στέλνω τόσο μεγάλο κείμενο στο site αλλά καλύτερα να το διαβάσει κάποιος σαν βιβλίο παρά σαν άρθρο.
Η βιβλιογραφία που υπάρχει σχετικά με το θέμα που πραγματευόμαστε είναι κατά κανόνα δυσνόητη και απευθύνεται μάλλον σε μυημένους. Η φύση του θέματος είναι τέτοια που ίσως να είναι δύσκολη η εκλαΐκευσή του, παρόλα αυτά νομίζω ότι ο βασικός λόγος που δεν έγιναν προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση είναι η αντίληψη ότι ο πολύς κόσμος δεν είναι σε θέση να καταλάβει και δεν ενδιαφέρεται για τις γνώσεις της επιστήμης και της τέχνης που κατά συνέπεια αποτελούν αποκλειστικό πεδίο των «ειδικών».
Αυτή η αντίληψη με βρίσκει αντίθετο γιατί πιστεύω ότι το γνήσιο ενδιαφέρον των ανθρώπων για τον κόσμο που τους περιβάλλει δεν έχει σχέση με το επίπεδο σπουδών του καθενός.
Το θέμα που θα πραγματευτούμε είναι η φυσιολογία του μουσικού ήχου. Το ερώτημα που θα θέσουμε για να προσπαθήσουμε να το απαντήσουμε στην συνέχεια είναι: ποια φυσικά αίτια οδήγησαν τους ανθρώπους να επιλέξουν από το σύνολο των ήχων που ακούει το ανθρώπινο αυτί, ορισμένους μόνο σαν μουσικούς ήχους ενώ απέκλεισαν τους υπόλοιπους και κατά δεύτερον -όσο αυτό είναι δυνατόν στα πλαίσια ενός βιβλίου που απευθύνεται σε μη εξειδικευμένους σε κάποιο κλάδο της επιστήμης ή της τέχνης αναγνώστες- την γενικευμένη δράση των ίδιων φυσικών αιτίων σε άλλους τομείς της φύσης, της τέχνης και της ζωής.
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα θα ξεκινήσουμε διερευνώντας τις αριθμητικές σχέσεις που έχουν μεταξύ τους οι μουσικοί ήχοι (αυτούς που στην μουσική ονομάζουμε νότες) και την αιτία αυτών των σχέσεων. Το ενδιαφέρον σ αυτό το θέμα είναι ότι τις σχέσεις αυτές δεν τις δημιούργησε ο άνθρωπος αλλά η φύση. Ο άνθρωπος δηλαδή δεν εφεύρε την μουσική αλλά την «αφουγκράστηκε»και την διδάχθηκε από την φύση. Μπορεί αυτή η αντίληψη να φαίνεται μεταφυσική, αλλά όπως θα δείξουμε είναι πέρα για πέρα επιστημονική.
Οι σχέσεις όμως που διέπουν τους μουσικούς ήχους εμφανίζονται στην φύση και σε άλλα εντελώς ετερόκλητα πράγματα, από τις αποστάσεις των πλανητών του ηλιακού συστήματος έως τις αναλογίες του ανθρώπινου κρανίου. Σαν η φύση να «αρέσκεται» στις μουσικές αναλογίες.
Είναι σχεδόν παράδοξο ότι η σύγχρονη επιστήμη όλο και πιο πολύ επιβεβαιώνει τις αντιλήψεις αρχαίων λαών για την μουσική και τις δυνάμεις της. Αντιλήψεις που μέχρι πρόσφατα εθεωρούντο δοξασίες και προϊόντα άγνοιας ή ελλιπούς επιστημονικής γνώσης.
Οι Πυθαγόρειοι (μαθητές του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού και φιλόσοφου) πίστευαν ότι η μουσική έχει κρυμμένη μέσα της την αρμονία του σύμπαντος. Έλεγαν ότι αυτό που στην ουσία ακούμε ακούγοντας μουσική είναι οι ιερές αναλογίες της φύσης. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι τις αναλογίες των μουσικών ήχων τις συναντάμε σε πολλές και διαφορετικές εκφάνσεις της φύσης, από τον μικρόκοσμο έως τον μακρόκοσμο.
Η σύγχρονη επιστήμη ερευνά την αρμονία τις ισορροπίες και τις «κανονικότητες» του σύμπαντος. Στο βαθμό που θα φωτίζονται αυτά τα μεγάλα μυστήρια θα παίρνουμε απαντήσεις και για την μουσική και την σχέση της με όλο το φυσικό γίγνεσθαι.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#18571 / 07.06.2009, 13:12 / Αναφορά Αν και κάποια απ' αυτά τα γνώριζα, πραγματικά πολύ ενδιαφέρον και όταν εκδοθεί το βιβλίο να μας ενημερώσεις να το προμηθευτούμε!!! |
#18572 / 07.06.2009, 16:51 / Αναφορά Aυτο το κειμενο θα επρεπε να το διαβασει οποιοσδηποτε ασχολειται με την μουσικη..... ελπιζω να εκδοθει συντομα γιατι ειμαι σιγουρος οτι θα εχει μεγαλη απηχηση.... |
#18600 / 13.06.2009, 20:18 / Αναφορά Εξαιρετικής ποιότητας άρθρο. Θερμά συγχαρητήρια φίλε/η. Θεωρώ οτι όταν κάποιος προσεγγίζει την μουσική μέσα απο την πηγή της τότε μπορεί να καταλάβει πολύ περισσότερα πράγματα γύρω απο αυτή, και να δώσει αρκετές εξηγήσεις για την ποιότητα του οργάνου που χρησιμοποιεί αλλα και για τον ήχο που ακούει πολλές φορές και τον ευχαριστεί/δυσαρεστεί. Το άρθρο σου αυτό, βοηθάει πάρα πολύ στο να κατανοήσουμε αυτό ακριβώς. Συγχαρητήρια και πάλι |
#18759 / 22.07.2009, 15:49 / Αναφορά εκπληκτικο κειμενο. συγχαρητηρια!!!!! οταν δημοσιευσεις το βιβλιο ανακοινωσε το να το παρουμε |
#18913 / 16.09.2009, 01:14 Έχω κάποιες ενστάσεις, χωρίς παρεξήγηση και απολύτως φιλικά θα σου πω που βρίσκω λάθη στο θέμα των στάσιμων κυμάτων. Αρχικά το παράδειγμα που φέρνεις με την πισίνα είναι πάρα πολύ σωστό και κατανοητό από εκεί και πέρα τα στάσιμα κύματα δεν εμφανίζονται σε ήχους. Θέλω να πω είναι πολύ πιο σωστό να πεις σε συχνότητες. Δλδ δεν έχουμε στάσιμο κύμα στην νότα Λα, έχουμε στάσιμο κύμα στην συχνότητα 440 Hz. Επίσης, τα στάσιμα κύματα είναι αποτέλεσμα ενός χώρου μέσα στον οποίο αναπτύσονται τα ηχητικά κύματα. Πχ μέσα στη χορδή υπάρχουν όντως στάσιμα κύματα γι' αυτό και μία ΛΑ όταν πάλεται είναι μονίμως ΛΑ. Αν δεν δημιουργούνταν στάσιμο κύμα μέσα στην χορδή όταν την παίζαμε θα ήταν ΛΑ και όσο έπεφτε θα άλλαζε η τονικότητά της. Στάσιμο κύμα λοιπόν έχουμε μόνο εκεί που μπορούμε να έχουμε. Για να γίνω πιο σαφή, αν παίζεις κιθάρα στο μπαλκόνι σου δεν παίζει στάσιμο κύμα για κανέναν λόγο στον χώρο γιατί απλά ο ήχος φεύγει από την κιθάρα και απλώνεται στον χώρο. Ακόμα και πρόσωπο στον τοίχο να είσαι δεν έχεις στάσιμο κύμα. Το στάσιμο κύμα προκαλείται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες τις οποίες μπορούμε να τις συζητήσουμε αν θέλεις. Και κυρίως αφορά συχνότητες. Συμφωνώ ότι οι συχνότητες μεταφράζονται σε νότες αλλά δεν νομίζω να ακούσεις κανέναν να λέει έχει μια στάσιμη C# στο δωμάτιο μου. :-D Και ποτέ δεν έχουμε ένα στάσιμο κύμα, γιατί όταν έχουμε στάσιμο κύμα σε μια συχνότητα χ τότε αυτό μεταφέρεται και σε όλες της τις αρμονικές. Εν συνεχεία, μιλάμε για θεμελειώδη συχνότητα κυρίως και όχι ήχο. Η θεμελειώδης συχνότητα της ΛΑ στην κιθάρα είναι τα 440 Ηz. Τα 440 Ηz υπάρχουν σε όλα τα όργανα στην ίδια νότα το ίδιο και οι αρμονικές τους (αρμονική είναι κάθε ακαίρεο πολλαπλάσιο της θεμελιώδους) αυτό που κάνει την διαφορά όμως ανάμεσα στην ΛΑ της κιθάρας και στην ΛΑ του βιολιού είναι το πως εξελίσονται αυτές οι αρμόνικές στον χώρο. Πόσο δυνατή είναι η καθε μία, πόση ώρα κρατάει κτλ. Επίσης, αυτό που είπες ότι το ανθρώπινο αφτί πιάνει μέχρι 16 αρμονικές δεν το βρίσκω πολύ σωστό γιατί αν έχουμε συχνότητα 440 Hz η τεταρτή της αρμονική είναι στα 14,080 Ηz μια συχνότητα αρκετά οριακή για τα αφτιά του σύχρονου δυτικού κόσμου, πόσο μάλλον η πέμπτη της αρμονική που φτάνει τα 28160 Ηz που εκεί δεν ακούει κανένας (άνθρωπος). Τέλος, ο ήχος διαδίδεται ακριβώς όπως το νερό στην πισίνα. Σε κύκλους δλδ. Τα Hz είναι κύκλοι, δλδ μετράμε τους κύκλους που κάνει το κύμα του αέρα φεύγοντας από το διαπασόν, επομένως, 2 ταλαντώσεις ένας κύκλος. Σκέψου ότι έχουμε ένα μόριο αέρα σε κατάσταση ηρεμίας. Δέχεται μια πίεση (ακουστικό κύμα) και μετακινήται κατά μισό κύκλο προς τα εμπρός και θα γυρίσει στη θέση ισοροπίας (πύκνωση) και άλλον μισό κύκλο προς τα πίσω και θα ξαναγυρίσει στη θέση ισοροπίας (αρέωση). Όλο αυτό θα το κάνει συνέχεια μέχρι να καταναλωθεί όλη η ενέργεια που δέχτηκε και ανάλογα με την συχνότητα που θα κινήται θα βγάλει μια συγκεκριμένη συχνότητα και παραπέρα, αν θες, μια συγκεκριμένη νότα. Την ίδια κίνηση ακριβώς εκμεταλευόμαστε και στο εναλλασόμενο ρεύμα γι' αυτό και χρησιμοποιείται σε audio εφαρμογές. Αυτά από μένα! Υ.Γ.: Γενικά έχεις κάνει καλή δουλειά πάντως! Μπράβο! |
#19823 / 21.03.2010, 21:10 / Αναφορά Παλικάρι καλή η έρευνά σου, καλά τα γράφεις και ωραία τα μέχρι τώρα σχόλια που έχεις λάβει. Θα πρότεινα όμως να σκεφτούμε όλοι μας αν όλοι οι μεγάλοι μουσικοί, ΄'οποιους ο καθένας θεωρεί "μεγάλους", κάθονταν και ασχολιόντουσαν με θεωρείες και δεν έπαιζαν αυτό που ένοιωθαν τη στιγμή που το ένοιωθαν, θα υπήρχαν άραγε? Παλικάρια τη μουσική τη νοιώθεις και αν δεν τη νοιώσεις δε γίνεσαι τρανός όσες σπουδές και έρευνες με βαρύγδουπους τίτλους και αν κάνεις. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε. |
#19825 / 22.03.2010, 14:45 / Αναφορά ’ψογο κείμενο. Να ενημερωθούμε όταν κυκλοφορήσει το βιβλίο. Έχω διαβάσει αρκετά βιβλία για το συγκεκριμένο θέμα, είναι γνωστά πράγματα, αλλά δυστυχώς στην πλειοψηφία των περιπτώσεων γράφονται τόσο μπερδεμένα που είναι πολύ δύσκολο για κάποιους να τα κατανοήσουν. Νομίζω εδώ είναι γραμμένα με τρόπο που και μικρά παιδιά μπορούν να καταλάβουν βασικά πράγματα. Επίσης μου αρέσει πολύ η άποψη για το "μέλλον" της μουσικής, είμαι και εγώ συνθέτης, και δυστυχώς βρίσκομαι συνέχεια αντιμέτωπος με το "σύγχρονο" ρεύμα που θέλει πειραματισμούς στη φόρμα (χωρίς να είναι κακό αυτό), ξεχνώντας την αυθεντική προέλευση της μουσικής, και τον τελικό προορισμό της, που είναι το υποσυνείδητο και όχι το συνειδητό (δόξα το Θεό εάν ήθελα να θαυμάζω εγκεφαλικά επιτεύγματα θα διάβαζα μαθηματικά, δεν θα άκουγα μουσική). Σχετικά με το σχόλιο του Βασίλειου, το θεωρώ εντελώς άστοχο. Η μουσική εξελίχθηκε και έφτασε στο σήμερα, και επέτρεψε στους "μεγάλους" να γράψουν τα αριστουργήματά τους, επειδή κάποιοι μελέτησαν θεωρητικά τον ήχο και φτάσαμε στον συγκερασμό (αν και κάποιοι το θεωρούν μειονέκτημα αυτό). Θεωρία = φιλοσοφία, και χωρίς αυτήν ο άνθρωπος δεν βελτιώνεται. Εννοείται ότι πάντα η αληθινή, ουσιαστική μουσική θα προέρχεται από το υποσυνείδητο και θα απευθύνεται στο υποσυνείδητο, αλλά οι πλούσιες μουσικές δημιουργίες κρύβουν από πίσω τους πολύ θεωρία από την πλευρά του συνθέτη, δεν είναι τόσο απλό το θέμα όπως με τα σημερινά τραγουδάκια που γράφουν μια μελωδική γραμμή και 5 ακκόρντα και άϊντε βγάλαμε μουσική. Όταν πρέπει να κρατήσεις τον ακροατή για μισή ώρα στην καρέκλα με ενδιαφέρον, χωρίς τραγούδι, πρέπει να ξέρεις πολύ καλά τι είναι ήχος και τι επίδραση έχει στην ανθρώπινη φύση. Η μελέτη ποτέ δεν έβλαψε, μόνο ωφέλησε... |