ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Video-Παρτιτούρες Φυσαρμόνικας

    Μια πρακτική μορφή... παρτιτούρας για φυσαρμόνικα.

    Video-Παρτιτούρες Φυσαρμόνικας

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    128 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 09 Απρ 2013

    Η γνώμη μου για τις σημειολογικές παρτιτούρες εκφράστηκε εδώ.

    Βέβαια δεν είμαι δογματικός, αφού μάλιστα το αντίστοιχο θέμα, στο οποίο συμμετέχω ενεργά, με τίτλο Φυσαρμόνικα (παρτιτούρες) διαπιστώνω ότι έχει χιλιάδες επισκέψεις  με ποικίλα σχόλια που σχεδόν στο σύνολο τους είναι θετικά και γίνονται συνεχείς ανανεώσεις με νέες παρτιτούρες.

    Αυτό σημαίνει ότι έχει απήχηση και ότι το εμπιστεύονται απόλυτα οι νέοι κυρίως παίχτες διατονικής φυσαρμόνικας.

    Στο παρόν άρθρο σας προτείνω ένα τρόπο, που εφήρμοσα ήδη στη χρωματική φυσαρμόνικα και είχε απήχηση-ειδικά στα ξένα sites- που πιστεύω ότι βοηθά άμεσα τον νέο παίχτη –ειδικά αν η μελωδία είναι σε χαμηλό tempo-αφού η παρτιτούρα είναι επί του video σε σχέση με την σημειολογική γραπτή παρτιτούρα.

    Αυτός ο τρόπος έχει το πλεονέκτημα ότι ο χρήστης ακούει και ταυτόχρονα βλέπει σε ποια οπή πρέπει να φυσήξει/ρουφήξει, ακόμη κι αν αυτός που την έφτιαξε δεν ακολουθεί την πραγματική παρτιτούρα (πενταγράμμου) ή αν το τραγούδι περιέχει εισαγωγή, licks, riffs, τρέμολο, παρατεταμένη νότα, fade in - out.

    Θα είναι πιστεύω εξαιρετικά ωφέλιμη για την εκπαίδευση σε εισαγωγές, ταξιμ  (πχ εισαγωγή του ‘’Μινόρε της Αυγής’’).

    Ο τρόπος αυτός φαίνεται και ακούγεται ΕΔΩ:

    Εγώ σαν ηλικιωμένος δεν μπορώ να ασχοληθώ να βιντεοσκοπήσω άλλες τέτοιου είδους παρτιτούρες όμως οι νεότεροι που έχουν μεράκι και πειστούν ότι είναι πράγματι ωφέλιμη μπορούν να το κάνουν. Απλά απαιτείται ένα software επεξεργασίας video -πχ Adobe Premiere ή το Cyber link Power)

    Βέβαια αν η προτεινόμενη video-παρτιτούρα φυσαρμόνικας είναι για μελωδία υψηλού tempo όπως πχ για την μελωδία (με τον καλύτερο διεθνή παίχτη διατονικής) ΕΔΩ:

    Ειδικά από το χρόνο 2:15 που το tempo γίνεται γρήγορο, πιστεύω ότι είναι σχεδόν αδύνατο να γραφεί με σημειολογική γραπτή παρτιτούρα, με την παρούσα δε μέθοδο, η οθόνη θα ήταν γεμάτη από αριθμούς και θα δημιουργούνταν κομφούζιο στον παίχτη.

    Αν όμως ο νέος παίχτης ξεκινήσει με χαμηλό tempo, τότε στο μέλλον δεν θα του είναι –όπως υποστηρίζω-απαραίτητες οι παρτιτούρες.


    Tags



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #27077   /   09.04.2013, 10:25   /   Αναφορά

     


    Παρακάτω φαίνονται video-παρτιτούρες με Χρωματική Φυσαρμόνικα που περιγράφτηκε αναλυτικά ΕΔΩ:


    AVE Maria Schubert



    AVE Maria   Bach Gounod


    #27161   /   22.04.2013, 15:41   /   Αναφορά

    Οι Σημειολογικεςς παρτιτουρες που αναφερθηκα στο αρθρο εχουν τη μορφη:


    #28372   /   19.01.2014, 09:16   /   Αναφορά

    Έλαβα μήνυμα για το πως παίζεται το: ''Τι σού' κανα και πίνεις''


    θα απαντήσω εδώ κι ΟΧΙ με ΠΜ για να ενημερωθούν και ίσως το ξανασυζητήσουμε το θέμα.


    Παρτιτούρες για Φυσαρμόνικα


    ΌΠως αναφέρω και στο κείμενο είμαι αντίθετος στη χρήση τους.


    Το χρόνο που θα διέθετες γι αυτές είναι καλύτερα να τον διαθέσεις να ‘’παίζεις στα δάκτυλα‘’ την κλίμακα ανεβαίνοντας και κατεβαίνοντας την και κατόπιν να συγκεντρωθείς σε δύο τρείς γνωστές μελωδίες (θα σου πρότεινα τα : ‘Χιόνια στο καμπαναριό’ , ‘Άγια Νύχτα’ ή όποιο άλλο εσύ νομίζεις , αλλά να τα μάθεις να τα παίζεις αργά ,μετά  γρήγορα , και έπειτα πολύ γρήγορα ).


    Στο μέλλον θα δεις ότι ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΜΙΑ ΜΕΛΩΔΙΑ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ και ειδικά αν ξέρεις να τη σφυρίζεις, ΤΟΤΕ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΤΗΝ ΠΑΙΞΕΙΣ.


    Οι παρτιτούρες φυσαρμόνικας είναι ένα  ‘κόλπο’ των σχολείων φυσαρμόνικας….. Θα σου δώσω ΕΔΩ μια διεύθυνση με εκατοντάδες παρτιτούρες:


    Θα διαπιστώσεις ότι δεν μπορείς να παίξεις ΑΠΟΛΥΤΩΣ καμιά διότι απλά δεν ξέρεις τη μελωδία της  αλλά ούτε και τον ρυθμό της.


    Εντάξει στην αρχή αν ξέρεις τον σκοπό ενός τραγουδιού και εμπιστεύεσαι αυτόν που έφτιαξε την παρτιτούρα τότε χρησιμοποίησε την, ειδικά αν συνοδεύεται με video ή ηχητικό απόσπασμα.


    Αυτή η σημειολογία είναι δύσκολο να αναγνωσθεί ειδικά όταν η μελωδία είναι γρήγορη. Μουσικοί άλλων οργάνων αγνοούν παντελώς την ύπαρξη της.


    Δείτε αυτό που προτείνω για τις σημειολογικές παρτιτούρες ΕΔΩ :


    https://www.youtube.com/watch?v=nQtZR02cuwc


     


     https://www.youtube.com/watch?v=lGxg8W6REw0


     ή ένα άλλος τρόπος αν συνοδεύεται από ηχητικό απόσπασμα ή Video που ακολουθεί επ’ ακριβώς τη σημειολογία . Πχ η φωτογραφία με την σημειολογική παρτιτούρα ΕΔΩ : και το video ΕΔΩ: που ακολουθώ ακριβώς τη μελωδία….


    Με τις διατονικές ματζόρε ή μινόρε αν μάθεις τη μια τονικότητα, τότε ξέρεις να παίζεις και τις υπόλοιπες 11 τονικότητες. { οι εταιρείες το κάνουν για σένα εύκολο αλλάζοντας τα μήκος και πάχος των γλωσσιδίων της φυσαρμόνικας (τα λεγόμενα reeds)}. Απλά ‘’βγάζεις’’ από την τσέπη σου την κατάλληλη τονικότητα , ενώ μουσικός άλλων μουσικών οργάνων χρειάζεται μήνες ή χρόνια για να παίζει σ’ όλες τις τονικότητες.


    Σου προτείνω αντί παρτιτούρας με επιμονή-υπομονή-συνέπεια:


    Τον πρώτο μήνα πρακτική εξάσκηση σε μια νότα φυσήματος και σε μία ρουφήγματος στην ίδια οπή ακούγοντας τον ήχο της και την χροιά της.



    • Παίξε την  να ακουστεί καθαρά ,

    • Παίξε την σιγανά ,

    • Παίξε την δυνατά,

    • Παίξε την βαθμιαία σιγανότερα ,

    • Παίξε την βαθμιαία δυνατότερα,

    • Παίξε την με τρέμολο,

    • Παίξε την αλλάζοντας το βάθος του τρέμολου,

    • Παίξε την χρωματιστά (κάνοντας ελαφρό bending),

    • Παίξε την διατηρώντας  την για αρκετό χρόνο ,

    • κάνε την να τελειώσει απότομα ,

    • Συνέχισε τα ίδια με άλλες οπές.


     Το πιο σπουδαίο από τα παραπάνω είναι να την κάνεις να ακουστεί καθαρά. Αυτό σημαίνει ότι αν ακούγοντας την , ακούς και ένα περιφερειακό θρόισμα  ή ακούς και  νότες από τις διπλανές οπές  τότε διόρθωσε αυτή την αδυναμία σου από την αρχή της μάθησης γιατί μετά θα είναι δύσκολο.



    • Η διόρθωση για το περιφερειακό θρόισμα γίνεται γλύφοντας (υγραίνοντας) τα χείλη και ρυθμίζοντας τη στοματική κοιλότητα ώστε να μη διαρρέει αέρας αλλά να περνά όλος ο αέρας μέσα από την οπή που φυσάς ή ρουφάς.

    • Η διόρθωση για καθαρή νότα γίνεται σπρώχνοντας τη φυσαρμόνικα βαθύτερα στη στοματική κοιλότητα.


     


     Το τραγούδι  ‘’Τι σου ‘κανα και πίνεις’’ είναι σε κλίμακα μινόρε:


    Εγώ το παίζω με φυσαρμόνικα Dm (H) – δηλαδή Ρε Μινόρε Αρμονικό {προσοχή  αν αγοράσεις τέτοια φυσαρμόνικα ΟΧΙ Μινόρε φυσικό Dm (NAT) αλλά αρμονικό }.


    ΦΥΣΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΠΑΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΤΕ ΑΛΛΗ ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ  ΜΙΝΟΡΕ.


    Ξεκίνα από την οπή 3 blow ή 6 blow


    Και το ρεφραίν ξεκίνα από 6 draw ή 10draw


     


    ΕΠΙΣΗΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑΤΟ ΠΑΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ  ΜΑΤΖΟΡΕ ΟΠΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ (τότε απαιτείται τεχνική bending σε κάποιες νότες)


    Ξεκίνα από την οπή 5 blow ή 8 blow


    Και το ρεφραίν από 5 draw ή 9 draw


    ΕΔΩ υπάρχουν 13 Μαθήματα Φυσαρμόνικας . Αρχικά φυλλομέτρησε τα και μετά μελέτησε αυτά που σ’ ενδιαφέρουν  και μετά από ένα μήνα όποια μελωδία έχεις στο μυαλό σου θα την παίζεις. Ναι μεν κουραστικό και ανιαρό αλλά έτσι είναι γι αυτό τα παρατάνε με την πρώτη δυσκολία.


    Κάντο και θα με θυμηθείς.


    Για οποιαδήποτε άλλη απορία να απαντήσω ευχαρίστως όμως σ’ ένα από τα αντίστοιχα άρθρα μου ΕΔΩ γιατί πιστεύω ότι πρέπει να ενημερώνονται όλοι ακόμα και με την πιο ‘’αφελή’’ απορία κάποιος θα βρεθεί να απαντήσει.


    Αντί τόσα που σου έγραψα θα μπορούσα πιο εύκολα να σου γράψω την παρτιτούρα που ζήτησες. Δεν το κάνω γιατί πιστεύω σ' αυτά που είπα παραπάνω.


    Ευχαριστώ για το ΠΜ