Είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να παίζουμε χωρίς να κοιτάμε το κλαβιέ.
Στο δεύτερο μέρος, θα ασχοληθούμε με την εξοικείωσή μας με το κλαβιέ. Είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να παίζουμε χωρίς να κοιτάμε το κλαβιέ. Έτσι, τα μάτια μας θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να μπορούν να απορροφούν κάθε νότα που υπάρχει στην παρτιτούρα και θα έχουμε την άνεση να διαβάζουμε γρήγορα. Θα σας δώσω κάποιες λεπτομέρειες, καθώς και ασκήσεις, για να επιτύχετε αυτή την εξοικείωση.
Θα ξεκινήσουμε με μια πολύ απλή άσκηση που θα μας βοηθήσει να βελτιώσουμε τη σχέση μας με το κλαβιέ.
Καθίστε στο σκαμπώ του πιάνου και χωρίς να κοιτάτε το κλαβιέ, τοποθετήστε τα χέρια σας στις δύο μαύρες νότες (C#,D#) με το 2ο και 3ο δάχτυλο μια οκτάβα πάνω απο το μεσαίο ντο για το δεξί χέρι και μία οκτάβα κάτω από το μεσαίο ντο για το αριστερό αντίστοιχα.
Προσπαθήστε τα χέρια σας να έρχονται γρήγορα σε αυτή τη θέση. Εάν δυσκολεύεστε, κάντε το με ανοιχτά μάτια στην αρχή και μετά κλείστε τα και επαναλάβετε, μέχρι να νιώσετε ότι σας είναι πολύ εύκολο. Συνεχίστε από τις δύο μαύρες νότες (C#,D#) και προχωρήστε τα χέρια σας στις επόμενες τρεις (F#,G#,A#) με τα δάχτυλα 2, 3 και 4 αντίστοιχα στα δύο χέρια, κρατώντας μεταξύ τους απόσταση μίας οκτάβας. Συνεχίστε στις επόμενες δύο και με αυτόν τον τρόπο προχωρήστε προς τα κάτω ή προς τα πάνω σε όλο το κλαβιέ.
Μελετήστε την άσκηση μέχρι να νιώσετε ότι τα χέρια σας πηγαίνουν αυτόματα στις συγκεκριμένες νότες και βέβαια χωρίς να κοιτάτε το κλαβιέ.
Τοποθετήστε το δεξί χέρι στο μεσαίο ντο και προσπαθήστε να ανεβείτε όλο το κλαβιέ με το 1, 2 και 3 δάχτυλο, παρακολουθώντας τις νότες που παίζετε με το μυαλό σας. Κάντε το ίδιο με το αριστερό χέρι, ξεκινώντας από το μεσαίο ντο και κατεβείτε το κλαβιέ πάλι με τα δάχτυλα 1, 2 και 3,παρακολουθώντας τις νότες που παίζετε.
Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε ένα «δεύτερο πιάνο» μέσα μας, που να το βλέπουμε ξεκάθαρα ολόκληρο, χωρίς να χρειάζεται να πηγαινοφέρνουμε τα μάτια μας από τη μία οκτάβα στην άλλη και να μπορούμε να κοιτάμε μόνο την παρτιτούρα μας. Έτσι,σιγά σιγά χτίζουμε τη σειρά των νοτών και των διαστημάτων, «βλέπουμε τα χέρια μας πάνω στο κλαβιέ» και μπορούμε να δώσουμε την εντολή να πατήσουμε οποιαδήποτε νότα χωρίς να την κοιτάμε.
Το επόμενο βήμα είναι πιο δύσκολο και μπορείτε να εφαρμόσετε πολλές παραλλαγές, ανάλογα με το επίπεδό σας. Μπορείτε να ξεκινήσετε παίζοντας μείζονες κλίμακες σε μία-δύο οκτάβες και να προχωρήσετε στα αρπέζ πάλι σε δύο οκτάβες σιγά σιγά και χωρίς να κοιτάτε το κλαβιέ. Σας δίνω μερικές ασκήσεις για τυφλή μελέτη.
Αφού εξοικειωθούμε με την οριζόντια σχέση μας με το κλαβιέ παίζοντας με άνεση τις παραπάνω ασκήσεις, ξεκινάμε τη μελέτη μας με τις συγχορδίες, για να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε και την κάθετη σχέση μας.
1. Μελετώντας χωριστά τα χέρια, ξεκινήστε παίζοντας χρωματικά όλες τις συγχορδιές, ξεκινώντας από την ελαττωμένη συγχορδία και πηγαίνοντας προς την αυξημένη και το ανάποδο.
Όλοι μπορούν να αντιληφθούν το όφελος που θα έχουν, αν εξοικειωθούν με το κλαβιέ, ώστε να μπορούν άνετα να αφοσιωθούν στην ανάγνωση της παρτιτούρας. Μην ξεχνάτε ότι κάθε βήμα που κάνουμε το ελέγχουμε και το σταθεροποιούμε με κλειστά μάτια. Ξεκινάμε να κάνουμε αργά όλες τις ασκήσεις. Δεν μας νοιάζει η ταχύτητα ή η δεξιοτεχνία. Μας ενδιαφέρει να παρακολουθούμε τα δάχτυλά μας συνεχώς στο μυαλό μας και να ξέρουμε τι νότες παίζουμε κάθε στιγμή.
Με τη μελέτη αυτή πετυχαίνουμε και τη σωστή θέση του χεριού μας, γιατί το κάθε χέρι ξέρει πώς να σταθεί σωστά και βρίσκει τη θέση που το βολεύει, όταν απαλλαχθεί απο την οπτική λογική, ενώ παράλληλα εκπαιδεύουμε τα αυτιά μας που παρακολουθούν εάν παίζουμε σωστά.
Άρα, λοιπόν, η εξοικείωση με το κλαβιέ έχει μεγάλη σχέση με το άμεσο διάβασμα της παρτιτούρας και είναι ένα απαραίτητο εργαλείο που πρέπει να αποκτήσουμε.
Σας εύχομαι να ευχαριστηθείτε τη μελέτη σας. Αν έχετε οποιαδήποτε απορία, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζι μου στο jazzteaching@gmail.com για να σας βοηθήσω.
Εάν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο, επισκεφτείτε το www.jazzteaching.gr και παρακολουθήστε και άλλα μαθήματα.
Χρήστος Μαστρογιαννίδης
jazz piano teacher
Kunst Universität Graz Austria
Berklee College of Music USA
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο