Στο άρθρο αυτό θα κάνουμε μία εισαγωγή στο Walking Bass αναφέροντας 10 βασικούς κανόνες για να σχηματίσουμε ωραίες και εύκολες μπασογραμμές.
To walking bass είναι μια τεχνική στο μπάσο που τη συναντάμε στην εποχή Μπαρόκ (1600-1750) και μετά στον 20ο αιώνα στη Blues και Jazz μουσική.
Συνήθως δημιουργεί μια αίσθηση κίνησης, παίζοντας τέταρτα και νιώθουμε όπως όταν περπατάμε και εναλλάσσουμε τα πόδια μας.
Το μπάσο βρίσκεται στο χαμηλότερο ηχητικό εύρος της μουσικής. Επομένως στο πιάνο, το μπάσο παίζεται με το αριστερό χέρι στο κάτω μέρος του πληκτρολογίου του.
Η περιοχή που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι:
Όμως για να ακούσουμε καλύτερα και θα ήταν προτιμότερο να κινηθούμε μεταξύ:
Κανόνας 1oς (Κλίμακα καθοδικά)
Κατεβείτε διατονικά την κλίμακα από την τονική της μίας συγχορδίας, στην τονική της άλλης.
Κανόνας 2ος (Κλίμακα ανοδικά & χρωματική προσέγγιση)
Ανεβείτε διατονικά την κλίμακα από την τονική της μίας συγχορδίας και προσεγγίστε την επόμενη τονική χρωματικά.
Κανόνας 3ος (Κλίμακα ανοδικά & προσέγγιση με νότα της κλίμακας)
Ανεβείτε διατονικά την κλίμακα από την τονική της μίας συγχορδίας και προσεγγίστε με νότα της κλίμακας, που βρίσκεται πάνω από την επόμενη τονική της συγχορδίας.
Κανόνας 4ος (Αρπέζ ανοδικό & χρωματική προσέγγιση)
Ανεβείτε με αρπέζ με τις νότες της συγχορδίας και προσεγγίστε την επόμενη τονική χρωματικά.
Κανόνας 5ος (Aνεστραμμένο αρπέζ & χρωματική προσέγγιση)
Κατεβείτε και ανεβείτε με αρπέζ τις νότες της συγχορδίας και προσεγγίστε την επόμενη τονική χρωματικά.
Κανόνας 6ος (Αρπέζ καθοδικό & χρωματική προσέγγιση)
Κατεβείτε με αρπέζ με τις νότες της συγχορδίας και προσεγγίστε την επόμενη τονική χρωματικά.
Κανόνας 7ος (Aνεστραμμένο αρπέζ & χρωματική προσέγγιση)
Ανεβείτε και κατεβείτε με αρπέζ τις νότες της συγχορδίας και προσεγγίστε την επόμενη τονική χρωματικά.
Κανόνας 8ος (Νότες κλίμακας)
Χρησιμοποιείστε νότες της κλίμακας, πηγαίνοντας στην επόμενη τονική .
Κανόνας 9ος (Επαναλαμβανόμενες νότες)
Επαναλάβετε την τονική και συνήθως την πέμπτη ή την τρίτη της συγχορδίας.
Κανόνας 10ος (Τονική & Πέμπτη)
Χρησιμοποιείστε την τονική και την πέμπτη της συγχορδίας.
Αυτοί οι πολύ βασικοί κανόνες, χρησιμοποιούνται συνήθως όταν έχουμε μία συγχορδία σε ολόκληρο το μέτρο.
Προσοχή! Όταν έχουμε μία συγχορδία για δύο η περισσότερα μέτρα, τότε μπορούμε στο επόμενο μέτρο της ίδιας συγχορδίας, να μην παίξουμε πρώτα την τονική αλλά μια άλλη νότα της συγχορδίας πχ: την τρίτη ή την πέμπτη.
Προσοχή! Όταν έχουμε δύο συγχορδίες σε ένα μέτρο, τότε παίζουμε τις τονικές των συγχορδιών στο ένα και στο τρία του μέτρου και τις προσεγγίζουμε με χρωματικές νότες ανοδικά ή καθοδικά.
Μελετήστε πολλές φορές στην αρχή μόνο το αριστερό χέρι παίζοντας ‘’walking bass’’ μέσα σε διάφορες αρμονικές σειρές και σε διάφορα Jazz standards.
Μετά προσπαθήστε να παίξετε με το δεξί χέρι τις συγχορδίες, την μελωδία ακόμα και να αυτοσχεδιάσετε κρατώντας σταθερό το αριστερό σας χέρι.
Χρησιμοποιείστε στην μελέτη σας μετρονόμο που θα σας μετράει στο δύο και στο τέσσερα για να έχετε καλύτερο παλμό (groove), τονίζοντας ελαφρά το δύο και το τέσσερα στο μπάσο.
Πολύ σημαντικό: Ακούστε τους κορυφαίους μπασίστες της Jazz:
Ray Brown, Ron Carter, Paul Chambers etc. και προσέξτε πως χειρίζονται άψογα την τεχνική του ‘’walking bass’’.
Σας εύχομαι να ευχαριστηθείτε τη μελέτη σας. Αν έχετε οποιαδήποτε απορία, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζι μου στο Jazzteaching@gmail.com για να σας βοηθήσω.
Εάν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο, επισκεφτείτε το www.Jazzteaching.gr και παρακολουθήστε και άλλα μαθήματα.
Χρήστος Μαστρογιαννίδης
Jazz piano teacher
Kunst Universität Graz Austria
Berklee College of Music USA
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29604 / 08.05.2017, 20:04 / Αναφορά εξαιρετικο και κατανοητο.....μερσι !!! |