Όταν η ανορθογραφία προκαλεί... εκκωφαντικό θόρυβο!
Το «Cum On Feel The Noize» κυκλοφόρησε το 1973 και περιλαμβάνεται στο δίσκο-συλλογή των Slade «Sladest». Ο τίτλος του τραγουδιού εμφανίζεται συχνά και ως «Come On Feel The Noise», όχι μόνο λόγω εφαρμογής της ορθογραφίας αλλά και για λόγους λογοκρισίας (εξαιτίας της σεξουαλικής έννοιας της λέξης «cum»).
Το τραγούδι, κλασικό κομμάτι του glam/Hard Rock, έγραψαν ο Noddy Holder και ο Jim Lea, αμφότεροι μέλη των Slade. Οι Slade έπαιζαν δυνατά τραγούδια-ύμνους, φορώντας επιδεικτικά ρούχα, συχνά με πολύ μακιγιάζ και άφθονη ενέργεια. Το Glam Rock άνθισε στη Μεγάλη Βρετανία στα μέσα της δεκαετίας του 1970 και το «Cum On Feel The Noize» ήταν μία από τις πρώτες επιτυχίες του είδους και, παράλληλα, το πρώτο κομμάτι των Slade όπου το συγκρότημα προσπάθησε να αναδημιουργήσει την ατμόσφαιρα των συναυλιών του και να γράψει γι’ αυτή. Στην ουσία πρόκειται για έναν εκκωφαντικό βρυχηθμό στην κλασική φόρμα των Slade, που γράφτηκε μετά από μία ιδιαίτερα χαοτική νύχτα κατά τη διάρκεια της περιοδείας του συγκροτήματος στη Μεγάλη Βρετανία, το φθινόπωρο του 1972. Ο Noddy Holder είπε σχετικά:
- Όταν ήμασταν επί σκηνής, το κοινό τραγουδούσε τόσο δυνατά σε κάθε τραγούδι που δεν μπορούσα ν’ ακούσω τον εαυτό μου να τραγουδάει!
Αρχικά, το τραγούδι είχε τον τίτλο «Cum On Hear The Noize». Ωστόσο, ο Noddy Holder αναθεώρησε τον τίτλο όταν θυμήθηκε πως «είχα νιώσει τον ήχο του πλήθους να χτυπάει στο στήθος μου» (αν και κάποιες πηγές αναφέρουν ότι ήταν ο Jim Lea αυτός που πρότεινε την αλλαγή στις λέξεις).
Παραγωγός ήταν ο Chas Chandler, πρώην μπασίστας των Animals και μάνατζερ των Jimi Hendrix Experience. Οι λέξεις «Baby, baby, baby!», που ακούγονται στην εισαγωγή, στην πραγματικότητα δεν προορίζονταν ν’ ακουστούν στην ηχογράφηση αλλά ήταν το σύνθημα του Noddy Holder για τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος ώστε να «μπουν» στην ηχογράφηση. Ωστόσο, ο παραγωγός Chas Chandler το κράτησε κι έτσι αυτή η δοκιμή του Holder στο μικρόφωνο έγινε μία από τις πιο χαρακτηριστικές εισαγωγές της εποχής και αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος σε κάθε διασκευή του τραγουδιού.
Το Δεκέμβριο του 1984, το περιοδικό Record Mirror δοκίμασε τη μνήμη του Jim Lea, ζητώντας του να ανακαλέσει την ιστορία πίσω από ορισμένες επιτυχίες.
Jim Lea: Ήμουν σε μία συναυλία του Chuck Berry το 1972 και όλοι τραγουδούσαν τα τραγούδια του. Εκείνος σταματούσε και άφηνε το κοινό να τραγουδήσει και δεν ήταν απλά κάποια άτομα, ήταν όλοι. Ήταν καταπληκτικό και σκέφτηκα «γιατί να μην γράψουμε το πλήθος μέσα στα τραγούδια;». Το επόμενο τραγούδι μας ήταν το «Take Me Bak ‘Ome» και μετά το «Gudbuy T’ Jane», αλλά στη συνέχεια πήγαμε στο «Mama Weer All Crazee Now» και το «Cum On Feel The Noize» και όλες οι φωνές γραφτήκανε μέσα στα τραγούδια.
Στις αρχές του 1986, ο κιθαρίστας Dave Hill μίλησε για τους στίχους του τραγουδιού:
- Το τραγούδι βασίστηκε στο κοινό και στα πράγματα που μας συνέβαιναν. Ήταν απλά εμπειρίες. Προφανώς, όταν είσαι στο δρόμο, γράφεις για το πώς είναι να είσαι στο δρόμο, γράφεις για το τι συμβαίνει.
Έχοντας ήδη τρία Νο 1 στη Μεγάλη Βρετανία, οι Slade ηχογράφησαν το τραγούδι για να γιορτάσουν το συναίσθημα τού να είσαι το καλύτερο βρετανικό συγκρότημα, δημιουργώντας έναν ήχο που έμοιαζε με ζωντανή ηχογράφηση, με πολύ θόρυβο, νεανικές φανφάρες και ποδοπατήματα στην πίστα. Στην ηχογράφηση έπαιξαν ο Noddy Holder (βασικά φωνητικά και κιθάρα), Jim Lea (μπάσο και φωνητικά), Dave Hill (βασική κιθάρα και φωνητικά) και Don Powell (drums).
Το «Cum On Feel The Noize» κυκλοφόρησε σε single στις 23 Φεβρουαρίου του 1973.
Το βρετανικό περιοδικό Disc έγραψε στην κριτική του: «Με μία διαπεραστική κραυγή στο “Baby, baby, baby” είμαστε σ’ ένα άλλο κομμάτι των Slade, που δεν ακούγεται ριζικά διαφορετικό όπως άλλοι κριτικοί επιμένουν ότι είναι. Οι Slade κάνουν αυτό το χορευτικό pop/Rock καλύτερα από οποιονδήποτε και είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε πως άλλες εταιρείες ψάχνουν τους δικούς τους Slade. Ίσως εδώ είναι πιο προφανής η μελωδία, αλλά οι Slade περιλαμβάνουν πάντα ούτως ή άλλως και λίγη μελωδία, κι εδώ έγκειται η επιτυχία τους, και υπάρχει κι αυτό το ποδοσφαιρικό πάμε-όλοι-μαζί ρεφρέν που θα σας αρπάξει. Κατά τ’ άλλα είναι λίγο-πολύ η επιτυχημένη συνταγή του παρελθόντος. Οι Slade μπορούν πραγματικά να παίξουν και ο Chas Chandler έχει κάνει θαύματα μ’ αυτούς».
Το New Musical Express έγραψε: «Καθαροί Slade – ένα ξεσηκωτικό, βραχνό ροκ που ακολουθεί τους προκατόχους του με έναν άμεσα αναγνωρίσιμο ήχο. Ξέρω ότι ακούγεται τετριμμένο αλλά οι Slade κατάφεραν να κάνουν τον ακροατή να περιστρέφεται, ενώ άλλα συγκροτήματα μονάχα ονειρεύονται μία αντίδραση. Αυτή είναι μία σύνθεση των Lea/Holder με τον Noddy να αποτυπώνει μία αυθάδη, δυναμική φωνή και το ακροατήριο να υπογραμμίζει το ρεφρέν. Σίγουρα Νο 1».
Και πράγματι, την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του το «Cum On Feel The Noize» ανέβηκε απευθείας στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας, ένα αρκετά σπάνιο κατόρθωμα για εκείνη την εποχή αν σκεφτεί κανείς ότι ήταν η πρώτη φορά που συνέβη από το 1969, όταν οι Beatles ανέβηκαν απευθείας στο Νο 1 με το «Get Back». Επίσης ήταν το τέταρτο Νο 1 των Slade καθώς είχαν ανέβει ξανά στην κορυφή των βρετανικών charts με επίσης ανορθόγραφους τίτλους τραγουδιών: «Coz I Luv You» (1971), «Take Me Bak ‘Οme» (1972) και «Mama Weer All Crazee Now» (1972).
Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του Noddy Holder, το single είχε μισό εκατομμύριο προπαραγγελίες τις ημέρες πριν την κυκλοφορία του. Το τραγούδι παρέμεινε επί 4 εβδομάδες στο βρετανικό Νο 1, πουλώντας 500.000 αντίτυπα ήδη στις πρώτες 3 εβδομάδες, με αποτέλεσμα να εξαντληθεί το stock και για λίγες ημέρες να μην κυκλοφορεί ούτε ένα αντίτυπο! Αντιθέτως, στις Η.Π.Α. δεν τα πήγε τόσο καλά καθώς έφτασε μόλις στο Νο 98. Ωστόσο, αποτέλεσε την έμπνευση για τους Kiss να γράψουν το δημοφιλή τους ροκ ύμνο «Rock And Roll All Nite» (1975).
Στο πλαίσιο της προώθησής του, το «Cum On Feel The Noize» παίχτηκε σε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές τόσο στη Μεγάλη Βρετανία (π.χ. στο Top Of The Pops) όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ και οι συναυλίες του συγκροτήματος ήταν επίσης μία μορφή προώθησης. Έτσι το τραγούδι, εκτός από Νο 1 στη Μεγάλη Βρετανία, έγινε επίσης Νο 4 στην Ελβετία, Νο 5 στο Βέλγιο, Νο 6 στην Ολλανδία, Νο 8 στη Γερμανία, Νο 10 στην Αυστρία, Νο 18 στην Αυστραλία και Γαλλία και Νο 21 στη Νέα Ζηλανδία.
Το μουσικό βίντεο του «Cum On Feel The Noize» προέρχεται από μία εμφάνιση των Slade στη Χάγη της Ολλανδίας. Το ύφος του βίντεο είναι παρόμοιο με αυτό που είχαν κάνει και στο «Gudbuy T’ Jane». Ο μπασίστας και συνδημιουργός Jim Lea δεν θα μπορούσε να ξεχάσει αυτή τη μέρα των γυρισμάτων γιατί ήταν η μέρα που έπαιξε για πρώτη φορά στον μάνατζερ και παραγωγό Chas Chandler το επόμενο single των Slade, το «Skweeze Me, Pleeze Me».
Το 1977, οι Slade έπαιξαν το «Cum On Feel The Noize», καθώς και παλαιότερες επιτυχίες, σε τηλεοπτικό σταθμό της Ανατολικής Γερμανίας, όπου κάθε μέλος του συγκροτήματος έδωσε και συνέντευξη.
Το 1978, κυκλοφόρησαν μία ζωντανή ηχογράφηση του τραγουδιού, η οποία περιλαμβάνεται στο δίσκο «Slade Alive, Vol. 2». Η ίδια εκτέλεση περιλαμβάνεται και στο άλμπουμ «Slade Alive! The Live Anthology» (2006).
Άλλες εκτελέσεις
Ο Jim Lea σε μία συνέντευξή του στο περιοδικό Record Mirror (και πάλι το Δεκέμβριο του 1983) δήλωσε:
- Οι Quiet Riot μας τηλεφώνησαν και ρώτησαν αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το τραγούδι. Ήταν στ’ αλήθεια λίγο θρασείς επειδή ήδη το είχαν ηχογραφήσει. Πιστεύω ότι έχουν κάνει μία πολύ καλή εκτέλεση και το τραγούδι είναι κλασικό.
Ο Lea ρωτήθηκε αν ήξερε πόσα θα έβγαζε από τα πνευματικά δικαιώματα και απάντησε:
- Ας πούμε αρκετά για ν’ αγοράσω μερικά πολύ καλά χριστουγεννιάτικα δώρα. Λόγω της επιτυχίας του τραγουδιού στις Η.Π.Α., είχαμε επίσης πέντε μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες που προσπαθούσαν να ξεπεράσουν η μία την άλλη και να υπογράψουν μαζί μας ένα μεγάλο συμβόλαιο. Είχαμε γελοίες προσφορές να μας κάνουνε από το τηλέφωνο. Θα σας δώσουμε πέντε Rolls Royce αν έρθετε σε μας, τέτοια πράγματα.
Σε μία συνέντευξή του ο drummer των Quiet Riot, Frankie Banali, ρωτήθηκε «Έχει ειπωθεί ότι η εκτέλεση των Quiet Riot στο “Cum On Feel The Noize” άρεσε περισσότερο στους Slade απ’ ό,τι η αυθεντική. Είναι αλήθεια αυτό;». Ο Banali απάντησε:
- Αν είναι αλήθεια, ποτέ δεν μας το είπαν. Νομίζω ότι υπήρξε λίγη πικρία με την επιτυχία μας στο δικό τους τραγούδι. Είχαν επιτυχία μ’ αυτό σε άλλες περιοχές αλλά όχι στις Η.Π.Α. και αργότερα η δική μας εκτέλεση επισκίασε τη δική τους σε όλο τον κόσμο. Κάθε πραγματική επιτυχία στις Η.Π.Α. φαινόταν πάντα να ξεγλιστράει από τους Slade, οπότε το να έχουν οι Quiet Riot μία μεγάλη επιτυχία με το «Cum On Feel The Noize» ήταν γλυκόπικρο γι’ αυτούς. Όταν οι Quiet Riot έπαιξαν στο Hammersmith Odeon στο Λονδίνο ανοίγοντας για τους Judas Priest το 1983, τους προσφέραμε μία ολοκληρωμένη πρόσκληση να έρθουν με λιμουζίνα για να παρακολουθήσουν την παράσταση, αλλά ποτέ δεν απάντησαν. Αργότερα, ψώνιζα στην αγορά Kensington και έτρεξα στον Jim Lea (τον μπασίστα των Slade), ο οποίος συνέγραψε το τραγούδι. Ήθελα να του σφίξω το χέρι και να τον ευχαριστήσω που έγραψε ένα σπουδαίο τραγούδι. Με κοίταξε στο πρόσωπο και έφυγε αφήνοντας το χέρι μου στον αέρα! Εγώ βλέπω την κατάσταση κάπως έτσι: οι Quiet Riot γνώρισαν μεγάλο μέρος της επιτυχίας τους με τη βοήθεια αυτού του τραγουδιού και οι Slade έλαβαν πολλά χρήματα για τον κόπο τους. Αρκετά δίκαιο!
Το 2007 το γιαπωνέζικο συγκρότημα Beat Crusaders κυκλοφόρησε ένα τραγούδι με τίτλο «Cum On Feel The Noize». Παρά τον τίτλο του, δεν πρόκειται για διασκευή του γνωστού τραγουδιού των Slade.
Τον Ιούλιο του 2005 ο Sufjan Stevens κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ με τίτλο «Sufjan Stevens Invites You To: Come On Feel the Illinoise».
Το «Cum On Feel The Noize» ακούστηκε στις ταινίες «Ο Ψυχοπαθής Ότις» (Otis, 2008, στην εκτέλεση των Quiet Riot), «Μεγάλα Κόλπα Σε Μικρή Πόλη» (Cemetery Junction, 2010, διαδραματίζεται το 1973 και το ερμηνεύει ο ηθοποιός Jack Doolan), «Ροκ Για Πάντα» (Rock Of Ages, 2012, στην αρχή των τίτλων τέλους) και «Σιωπηλά Πνεύματα» (The Quiet Ones, 2014, στην εκτέλεση των Slade) ενώ περιλαμβάνεται και στο soundtrack της ταινίας «Τροπική Καταιγίδα» (Tropic Thunder, 2008, στην εκτέλεση των Quiet Riot). Επίσης χρησιμοποιήθηκε στο trailer της ταινίας «Πειρατές!» (The Pirates! Band of Misfits, 2012). Επιπλέον, ακούστηκε στις σειρές «Malcolm In The Middle» (στην εκτέλεση των Quiet Riot) και «The Grimleys» (1999, σόλο ακουστική εκτέλεση του Noddy Holder) και σε διαφήμιση της τσίχλας Excel (στην εκτέλεση των Bran Van 3000) και της εταιρίας παιχνιδιών GoldieBlox (2014, με αλλαγμένους τους στίχους).
Ο τίτλος του τραγουδιού δόθηκε και στο βιβλίο των Alan Parker και Steve Grantley «Cum On Feel The Noize: The Story Of Slade».
Με το «Cum On Feel The Noize» οι Slade έφτασαν στο αποκορύφωμα της αστραφτερής τους ροκ συλλαμβάνοντας την ουσία εκείνης της εποχής. Στο περιοδικό του fan club των Slade (τεύχος Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 1986), ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας πάνω στο υλικό του συγκροτήματος. Το «Cum On Feel The Noize» ψηφίστηκε ως το καλύτερο single των Slade για τη δεκαετία του 1970.
Στις αρχές του 1999, το περιοδικό Q κατέταξε το «Cum On Feel The Noize» στο Νο 96 των 100 καλύτερων singles όλων των εποχών. Το συνοδευτικό κείμενο έλεγε: «Το 1973, οι Slade –οι Oasis της δεκαετίας του 1970- είχαν ρέντα, με το “Cum On Feel The Noize” να γίνεται το τέταρτο Νο 1 τους στις 10 Μαρτίου. Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο από τα single τους, σ’ αυτό φάνηκε να ενσωματώνουν τη διασκεδαστική ατμόσφαιρα του συγκροτήματος και την αυθάδεια του Wolverhampton* (“So you think my singing’s out of time?/Well it makes me money” – “Ώστε νομίζεις ότι το τραγούδι μου είναι εκτός χρόνου; Λοιπόν αυτό μου φέρνει λεφτά”). Μία κλασική παράσταση από το λαρύγγι-γυαλόχαρτο του Noddy Holder, του καλύτερου φωνακλά του αρχέγονου Rock ‘n’ roll μετά τον Lennon. Παίζεται καλύτερα πολύ-πολύ δυνατά. Καλύτερο σημείο: (0.01) το κλάμα του Holder στο «Baby, baby, baaaybaah!», που ακόμα εγγυάται τον κατακλυσμό της πίστας».
*Wolverhampton: Πόλη της Αγγλίας, απ’ όπου προέρχονται οι Slade.
Στις αρχές του 2005 και πάλι το περιοδικό Q κατέταξε το «Cum On Feel The Noize» στο Νο 62 των 100 καλύτερων κιθαριστικών τραγουδιών.
Στις αρχές του 2010, το περιοδικό Classic Rock έκανε ένα αφιέρωμα στους Slade αξιολογώντας τους δίσκους τους. Ως μέρος αυτού του άρθρου, το «Cum On Feel The Noize» συμπεριλήφθηκε στα 14 προτεινόμενα τραγούδια των Slade.
Το 2002, ο τηλεοπτικός σταθμός VH1 κατέταξε την εκτέλεση των Quiet Riot στο Νο 80 των 100 καλύτερων One-Hit Wonders, αν και το «Cum On Feel The Noize» δεν ήταν η μοναδική επιτυχία του συγκροτήματος και συνεπώς δεν είναι ακριβής ο χαρακτηρισμός του one-hit wonder. Το 2009, ο ίδιος σταθμός το κατέταξε στο Νο 41 των καλύτερων Hard Rock τραγουδιών όλων των εποχών.
Στις 19 Νοεμβρίου 2007 ο τραγουδιστής των Quiet Riot, Kevin DuBrow, πέθανε από υπερβολική δόση κοκαΐνης, σε ηλικία 52 ετών. Το παρακάτω είναι ένα απόσπασμα από τη δήλωση του τραγουδιστή των Twisted Sister, Dee Snider:
- Θα ήθελα να μοιραστώ μία ιστορία. Ο Kevin κι εγώ μιλούσαμε μια μέρα και μου είπε για κάποιες προσκοπίνες που πήγαν στο σπίτι του να πουλήσουνε μπισκότα και όταν άνοιξε την πόρτα, άρχισαν να τραγουδούν το «We’re Not Gonna Take It» (των Twisted Sister), προς μεγάλη του δυσαρέσκεια. Ο Kevin μου είπε ότι το κοινό μπερδεύει συχνά το τραγούδι των Twisted Sister με το «Cum On Feel The Noize» των Quiet Riot και με ρώτησε αν έχει συμβεί ποτέ αυτό σε μένα. Με υπερηφάνεια (και αυτάρεσκα) του είπα πως όχι. Μπορούσα να δω ότι ο Kevin ήταν λίγο στενοχωρημένος απ’ αυτό… Από εκείνη την ημέρα, έχω συχνά ανθρώπους που μπερδεύουν το τραγούδι μου με το «Cum On Feel The Noize», με αποκορύφωμα σε ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός όπου οι κάμερες με ξεχώρισαν από το πλήθος, έβαλαν το πρόσωπό μου στη γιγαντοοθόνη και άρχισε να παίζει το «Cum On Feel The Noize» ενώ χιλιάδες επευφημούσαν. Ήταν σαν ο Θεός να θύμωσε μαζί μου επειδή ήμουν τόσο αυτάρεσκος μαλάκας. Λυπάμαι γι’ αυτό, Kev…
CUM ON FEEL THE NOIZE – Slade
Baby, baby, baby!
Ee-ow...
So you think I got an evil mind, well I'll tell you honey
And I don't know why (x2)
So you think my singing's out of time, well it makes me money
And I don't know why (x2)
Anymore
Oh no
So cum on feel the noize
Girls grab the boys
We get wild, wild, wild (x2)
So cum on feel the noize
Girls grab the boys
We get wild, wild, wild,
At your door
So you say I got a funny face, I ain't got no worries
And I don't know why (x2)
Say I'm a scruff bag well it's no disgrace, I ain't in no hurry
And I don't know why, I just don't know why
Anymore
Oh no
(Chorus)
So you think we have a lazy time, well you should know better
And I don't know why, I just don't know why
And you say I got a dirty mind, well I'm a mean go getter
And I don't know why (x2)
Anymore
Oh no
(Chorus)
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29483 / 13.07.2016, 23:30 / Αναφορά τρελα παρτυ με αυτό το τραγουδι και ολη την Γκλαμ σκηνη το 82/83,Οι περισσοτεροι πιτσιρικάδες τοτε εγιναν Μεταλαδες από αυτό το τραγουδι.Και οι Ποιζον,Μοτλευ Κρου,Ραττ,Χανοι Ροκς στην εκτελεση των Κουαιτ Ραιοτ χρωστανε το Ξεκίνημα της καριερας τους. |