Πολλοί λαϊκοί τραγουδιστές δεν κάνουν σωστά το "μπάσιμο" στο ζεϊμπέκικο αλλά καθυστερημένα με αποτέλεσμα να "χάνει" η εκτέλεση του τραγουδιού.
Με τον όρο "Μπάσιμο" των τραγουδιστών στους ρυθμούς των ζεϊμπέκικων, εννοώ την είσοδο στο σωστό χρόνο και όχι αργότερα, καθυστερημένα.
Η μη σωστή είσοδος στο χρόνο - στον χτύπο, έχει σαν αποτέλεσμα (άσχημο) να "χάνει" η εκτέλεση του τραγουδιού.
Ανάλογα με το στυλ του ζεϊμπέκικου, ο τραγουδιστής πρέπει να ''μπαίνει'' σωστά όχι μόνο στον αρχικό τονισμό, αλλά και στους υπόλοιπους τονισμούς του μέτρου. Αυτή η εμπειρία, ειδικά του μπασίματος στην είσοδο, αποκτάται με καλή εκμάθηση του τραγουδιού και με πολλές πρόβες σε αντίστοιχο ρεπερτόριο.
Να υπενθυμίσω το χαρακτηριστικό πολλών ''τραγουδιστών'' λαϊκού ρεπερτορίου, στα "σκυλάδικα", σε ταβέρνες κλπ, να μη "μπαίνουν" εκεί που πρέπει αλλά αργότερα και να σπάνε τα νεύρα των μουσικών. Καλύτερα όχι τόσο καλή φωνή και σωστό μπάσιμο στους τονισμούς του μέτρου, παρά καλλιφωνία και μη σωστός χρονισμός.
Δείτε εδώ το μπάσιμο "Στων Αγγέλων τα μπουζούκια" στο χρόνο 0:40
Δείτε εδώ το μπάσιμο "Δεν είναι όνειρο η ζωή" στο χρόνο 0:27
Δείτε εδώ το μπάσιμο "Ο ταξιτζής" στο χρόνο 0:18
Δείτε εδώ το μπάσιμο "ΜΕΣ' ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ ΤΑ ΣΤΕΝΑ" στο χρόνο 0:19
Σημείωση: Ενημερώθηκα από εκκλησιαστικό ψάλτη για τα εξής:
Υπάρχει άμεση συσχέτιση των ανωτέρω με την παράμετρο που υπάρχει στην ψαλτική. Οι παραδοσιακοί ψάλτες και προφανώς οι σωστοί λαϊκοί τραγουδιστές είχαν ανέκαθεν ψαλτικά ακούσματα. Και στην ψαλτική παρατηρείται η λάθος είσοδος στον χρόνο, στον χτύπο και έτσι χάνει την δύναμή της, τον παλμό της η εκτέλεση του ύμνου. Βέβαια, η είσοδος στην ψαλτική πρέπει να γίνεται με Glissando της φωνής πριν την σωστή είσοδο, αλλά αυτό είναι επιμέρους στοιχείο της όλης παραμέτρου.
Αρκετές φορές γράφονται σε 9/4 για να είναι πιο εύκολο το μέτρημα (πχ μερικά ζεϊμπέκικα, αν γραφούν για μπουζούκι σε 9/8, "θα πάθουν εγκεφαλικό" οι μπουζουξήδες κατά το διάβασμα της παρτιτούρας. Ενώ το ίδιο κομμάτι σε ακόρντα μπάσου ή κιθάρας θα γραφόταν άνετα σε 9/8).
Το video μου για το 9/8 Μοντέρνο Ζεϊμπέκικο (ή "Πεταχτό" ή και "Νέο")
ΕΔΩ :
Μερικά μοντέρνα ζεϊμπέκικα δεν μένουν στον ίδιο ρυθμό, από την αρχή ως το τέλος του τραγουδιού. Η μουσική τους μπορεί να αρχίζει:
Τέτοια ζεϊμπέκικα δεν χορεύονται εύκολα από τον καθένα, δηλαδή δεν μπορεί να τα χορέψει κάποιος χωρίς να τα προβάρει και μάλιστα πολλά απαιτούν έμπειρο χορογράφο.
Πρωϊνό τσιγάρο - Στην Ελευσίνα μια φορά - Ήσουνα ξυπόλυτη (Σαμπάχ)
Αντε σαν πεθάνω στο καράβι (ραστ) - Ψιλη βροχούλα έπιασε (χιτζάζ)
Άνοιξε – Άνοιξε (χιτζάζ) - Θέλω στα μπουζούκια (σεγκιάχ)
Όλα είναι ένα ψέμα - Τα λερωμένα τα άπλυτα (χιτζάζ)
Παίζουν τα μπαγλαμαδάκια (ουσάκ) - Δώδεκα η ώρα θα'ρθω βρε Μαριώ
Συννεφιασμένη Κυριακή - Έχω τόση ώρα στη γωνιά - Στον Πειραιά συννέφιασε
Κοντά στα ξημερώματα - Φέρτε μια κούπα με κρασί (ουσάκ)
Θλιμμένο σούρουπο (ουσάκ) - Εγώ το πλουσιόπαιδο
Το video μου για το 9/8 Ζεϊμπέκικο "παλιό" ή "Κλασσικό"
ΕΔΩ :
ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ ΚΛΑΣΣΙΚΟΥ
Πριν το χάραμα - Μποχώρης - Κάτω στα Λεμονάδικα - Βρε Μανώλη Τραμπαρίφα
Το video μου για το 9/8 "Απτάλικο" Ζεϊμπέκικο
ΕΔΩ :
ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ ΑΠΤΑΛΙΚΟΥ
Πίνω και μεθώ - Ρίξε τσιγγάνα τα χαρτιά
Κάτω στα Λεμονάδικα - Ο μπάρμπα Θωμάς - Τα δυο σου χέρια - Στο Φάληρο που πλένεσαι -Αντιλαλούν οι φυλακές - Κάν’ τονε Σταύρο
To video μου για το 9/8 ‘’Καμηλιέρικο’’ Ζεϊμπέκικο
ΕΔΩ :
Την ονομασία "ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟ" που είναι κατ’ εξοχήν μάγκικος ρεμπέτικος σκοπός διάβασα ότι την καθιέρωσαν ο ΜΠΑΤΗΣ και ο ΚΗΡΟΜΥΤΗΣ και προήλθε από τη Βόρειο Αφρική, επειδή αυτό το ζεϊμπέκικο το χόρευαν οι καμηλιέρηδες για να ξεπιαστούν.
Άλλοι υποστηρίζουν ότι πιθανόν παίρνει το όνομα του από την καμήλα, επειδή ο χορευτής μιμείται το βάδισμα και το λίκνισμα της.
Το αναπόσπαστο συνοδευτικό ρυθμικό όργανο για τα καμηλιέρικα είναι ο μπαγλαμάς.
Συγκρίνεται το με το Παλιό Ζεϊμπέκικο, η μόνη διαφορά είναι ότι το 4ο όγδοο αναλύεται σε δύο δέκατα έκτα. Όμως χορεύεται τελείως διαφορετικά και μάλιστα με ζευγάρια αντικριστά όπως ο Καρσιλαμάς.
Στην παρτιτούρα συναντάμε το Καμηλιέρικο με μέτρο 9/8 στην πλειοψηφία των περιπτώσεων κυρίως για λόγους καλύτερης οπτικής απεικόνισης και ευκολίας στην ανάγνωση.
ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΑ
Το ρολόϊ - Τα ματόκλαδα σου λάμπουν - Μπουζούκι μου διπλόχορδο - Τα κεριά τα σπαρματσέτα - Του κόσμου το περίγελο - Στο τραπέζι που τα πίνω - Το πιτσιρικάκι - Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο - Το βαπόρι απ’ την Περσία - Στου Θωμά το μαγαζί - Είμαι βέρος Πειραιώτης - Ρίξε στο γυαλί φαρμάκι - Στ’ Αποστόλη το κουτούκι - Θα 'ρθω νύχτα τοίχο-τοίχο - Πέντε χρόνια δικασμένος - Του Βοτανικού ο μάγκας - Τα καβουράκια - Ο ψαράς - Ένα τραγούδι - Όρκο κάνω
Κατεβάστε τους ΕΔΩ:
Το ελληνικό τραγούδι έχει πάρα πολύ μεγάλη ποικιλία λαϊκών ρυθμών. Στη λαϊκή κιθάρα, ειδικά στα ζεϊμπέκικα (9/4 , 9/8) και Καρσιλαμάδες (9/8) η προσωπική μου άποψη (εντελώς υποκειμενικό, μπορεί να κάνω λάθος) είναι ότι ο μετρονόμος μπερδεύει και καλύτερη είναι η χρήση Έτοιμων Ρυθμών drums ή Backing Tracks.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29733 / 09.05.2018, 23:38 / Αναφορά Ποιος ψάλτης σας ανέφερε για το glissando, αν επιτρέπεται??? |
#29734 / 10.05.2018, 00:25 / Αναφορά Το άρθρο το έγραψα πριν χρόνια, απλά τώρα δημοσιεύτηκε. Αν κάπου βρω το όνομα θα σου στείλω μήνυμα. Αν και δεν χρειάζεται, απλά το θεώρησα ότι αφού συμβαίνει σε τραγουδιστές γιατί να μη συμβαίνει και σε ψάλτε.Το θέμα είναι αν δεν συμφωνείς με το glissando να γράψεις τη γνώμη σου. Ευχαριστώ για το σχόλιο |
#29736 / 10.05.2018, 03:04 Ίσα ίσα, όχι μόνο δεν διαφωνώ, αλλά ξέρω ακριβώς τι γίνεται με αυτό το φαινόμενο και πώς πρέπει να γίνεται σωστά, γιατί το διδάχθηκα. Στους ψάλτες φυσικά και υπάρχει, αλλά όχι στους σύγχρονους. Σε παλιότερους ψάλτες και σε τραγουδιστές υπήρχε φυσικά και αβίαστα και ήταν και σωστό, όχι όπως σήμερα, που είτε έχουν καταντήσει θηλυπρεπείς (απουσία glissando και εισαγωγή portamento, που είναι το τράβηγμα στο τέλος και αντίθετη κίνηση απ'το glissando, δηλαδή από ψηλότερη σε χαμηλότερη νότα) είτε σαν μεθυσμένοι αργούν να μπουν στις συλλαβές και καταντούν άχρονοι εντελώς. |
#29738 / 10.05.2018, 10:09 Να μια ευκαιρία να γράψεις ένα σχετικό άρθρο |
#29739 / 10.05.2018, 11:22 ...να πω επίσης πως σε μερικά όργανα (απ’ αυτά που παίζω) όπως η φλογέρα, ζουρνάς, φυσαρμόνικα, χαβάγια… εκτελούνται διάφορα μελωδικά στολίδια κυρίως vibrato και glissando... |
#29741 / 10.05.2018, 11:58 Μόνο τα πνευστά μπορούν να κάνουν glissando, περνώντας από κάθε συχνότητα, ακόμα και τις ενδιάμεσες, γιατί ο ήχος παράγεται απ'την φωνή, που είναι το αρτιότερο μουσικό όργανο και αυτό με τις περισσότερες αρμονικές συχνότητες, αντίθετα με τα έγχορδα και τα πληκτροφόρα, που περνάνε μόνο από τις συγκερασμένες συχνότητες. |
#29740 / 10.05.2018, 11:54 Αυτήν την περίοδο έχω αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις, οπότε θα κανονίσω ανάλογα με τον χρόνο μου. Ευχαριστώ |