ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Πώς μπορώ να τραγουδήσω σωστά τις ψηλές νότες;

    Ποιός απ όσους ασχολούνται με το τραγούδι, τόσο ερασιτεχνικά όσο και επαγγελματικά, δεν θα ήθελε να έχει μια άνετη έκταση φωνής, με ευκολία στην εκφορά των ''ψηλών'' μουσικών τόνων; Ας προσεγγίσουμε λιγάκι το θέμα με απλότητα, αποφεύγοντας τη χρήση επιστημονικών όρων και πολύπλοκής γλώσσας.

    Πώς μπορώ να τραγουδήσω σωστά τις ψηλές νότες;

    Γράφει ο Χρήστος (freddiekrueger)
    6 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 08 Ιούν 2020

    Κάθε φωνή είναι ξεχωριστή τόσο για το ηχόχρωμά όσο και για την έκτασή της. Υπάρχουν φωνές με ''σκοτεινή'' μπάσσα χροιά και άλλες με περισσότερο ''καθαρές'' διαυγείς αποχρώσεις και μεγαλύτερη οξύτητα.

    Άλλες επίσης έχουν εκ φύσεως τοποθετημένη την αντήχησή τους στο στήθος, ενώ άλλες έχουν ένα μέρος της έκτασής τους στο στήθος και άλλο στο κεφάλι. Αυτό είναι πιο σύνηθες στις γυναικείες φωνές. Με τον όρο ''έκταση φωνής'' εννοούμε το σύνολο των μουσικών τόνων από τη χαμηλότερη στην ψηλότερη που μπορούμε να παράγουμε κάνοντας χρήση του φωνητικού μας οργάνου.

    Ως φωνητικό όργανο ορίζεται το σύνολο των τμημάτων του σώματός μας που συμμετέχουν στην παραγωγή του ήχου και είναι:

    -Οι μυες που σφιγγουν την κοιλιά για να βοηθήσουν την έξοδο αέρα από τους πνεύμονες προς το λαιμό και θα τους βαφτίσουμε ''συσπαστικούς''.

    -Οι μύες που διατείνουν την κοιλιά για να βοηθήσουν την είσοδο αέρα στους πνεύμονες σαν να είναι δοχεία που γεμίζουν με νερό και θα τους βαφτίσουμε ''αντισυσπαστικούς''.

    Οι μύες αυτοί υπάρχουν σε ζευγάρια και δρούν ανταγωνιστικά και σε άλλα τμήματα του σώματός μας όπως:

    -στα κάτω πλάγια του θώρακα

    -στην πλάτη και πίσω στη θέση των ''νεφρών''

    -στη σύνδεση λεκάνης κορμού-Σπονδυλικής στήλης

    -στον κόκκυγα

    αλλά και στο ΛΑΙΜΟ μας.

    Γενικά οι συσπαστικοί μύες ενεργοποιούνται από την ΕΝΤΑΣΗ όπως πχ όταν σηκώνουμε κάποιο βάρος ή όταν φωνάζουμε. Στο λαιμό ΔΕΝ επιθυμούμε τη συμμετοχή αυτών των μυών ενώ στα άλλα μέρη του σώματος θέλουμε να ενεργοποιείται πάντα σε ισορροπία με τη χρήση των αντισυσπαστικών μυών οι οποίοι ενεργοποιούνται στη βαθειά ΠΡΙΝ το χασμουρητό ΑΝΑΣΑ. Τέτοια θα πρέπει να είναι η ανάσα μας πριν τραγουδήσουμε. Μια ευχάριστη μέτριου βάθους εισπνοή που έχει την τάση να μας κάνει να χασμουρηθούμε.

    Κάποιοι έδωσαν ως παράδειγμα την όσφρηση ενός μυρωδάτου ευωδιαστού άνθους για να περιγράψουν αυτή την εισπνοή. Εγώ να προσθέσω απλά πως η έναρξη της εισπνοής αυτής γίνεται αυθόρμητα όταν απλά νοιώσουμε πως θέλουμε να ανασάνουμε. Σκοπός μας είναι να ΑΔΡΑΝΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ στους συσπαστικούς μύες του λαιμού ώστε να μη συμμετέχουν στη φώνηση, κρατώντας όμως σε δράση τους συσπαστικούς μύες στα άλλα τμήματα του σώματος.

    Η πιο ωφέλιμη άσκηση για αυτό είναι εκείνη στην οποία ξαπλώνουμε με ένα η δύο βιβλία στην κοιλιάς μας και ανασαίνουμε αυθόρμητα για 15 με 20 λεπτά κάθε μέρα. Έτσι η κοιλιά μας ξεκινά να μπορεί σε κάθε αυθόρμητη ανάσα μας να διατείνεται ομαλά. Μετά από κάποιο καιρό θα είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε ακριβώς αυτή την αίσθηση ''τραβήγματος''

    Τότε είναι καλός χρόνος για να κάνουμε το εξής:

    -Εισπνοή με άνοδο της κοιλιάς και των βιβλίων διάρκειας 4 χρόνων (δευτερολέπτων)

    -κράτημα της ανάσας μας για άλλα 4 δευτερόλεπτα

    -Τέλος αργή εκπνοή ΧΩΡΙΣ τα βιβλία ή η κοιλιά να χαμηλώνει μέχρι να τελειώσει ο αέρας μας. Πάλι τότε ΔΕΝ ΧΑΛΑΡΩΝΟΥΜΕ και κρατάμε τα βιβλία ΨΗΛΑ όσο γίνεται.

    Πάμε τώρα στην αδρανοποίηση των συσπαστικών μυών του λάρυγγα. Χρήσιμες είναι οι ασκήσεις με τρίλιες χειλιών (lip roll). Αναζητήστε τες στο youtube υπάρχουν αναρρίθμητα παραδείγματα εκτέλεσης αυτής της πολύ χρήσιμης άσκησης.

    Πως δουλεύει η άσκηση αυτή:

    Στην ουσία όταν κάνει το μπρρρρ με τα χείλη σου δημιουργείς δόνηση στη θέση της μάσκας δηλαδή πίσω από τα μπροστινά δόντια της άνω γνάθου σου και κάτω από τη μύτη σου. Το μπρρρρ σε ''ξεγελάει' ώστε να επικεντρωθείς στη χρήση των χειλιών σου που μπορείς να ελέγξεις και όχι στην πορεία του παραγώμενου ήχου σου που ΔΕΝ μπορείς να ελέγξεις (στην αρχή τουλάχιστον). Όταν ανεβαίνεις τονικά με το μπρρρρ ή χωρίς κατά ένα απλό ημιτόνιο τότε προσπάθησε να αντιληφθείς τη μικρή μεταβολή της θέσης δόνησης σαν χασμουρητό.

    Κάνε στο νου σου την εικόνα κάποιου που χασμουρίεται. Έτσι θα χαλαρώσεις το λαιμό σου και θα μάθεις να παράγεις ήχο χωρίς σύσπαση. Η γλώσσα σου καλό να γυμναστεί για να μάθει να παίρνει διαφορετικές θέσεις κατά την άρθωση των διαφορετικών φωνηέντων. Η κάτω γνάθος πρέπει να αδρανήσει.

    Μια καλή άσκηση για να το καταφάρεις αυτό είναι να μιλάς ή να τραγουδάς έχοντας δαγκώσει ένα κομμάτι φελό ή σοκολάτα ανάμεσα στα δόντια σου. Θα δυσκολευτείς στην αρχή αλλά αποδέξου τον αστείο ήχο που θα παράγεις και εστίασε στην αντήχηση της φωνής στη μάσκα.

    Υπάρχουν ένα σωρό ασκήσεις για να γυμνάσεις σωστά τη φωνή σου. Τις παραπάνω ασκήσεις θα τις κάνεις σε όλη την άνετη έκτασή σου. Σιγά σιγά η έκταση αυτή θα δεις ότι θα αρχίσει να αυξάνεται από μόνη της. Με την πάροδο του χρόνου θα επεκτείνεις όλο και περισσότερο τα ανώτερα και κατώτερα όριά της.

    Έτσι θα είσαι σε θέση να τραγουδήσει ψηλές νότες ΕΧΟΝΤΑΣ ΞΕΧΑΣΕΙ την αγωνία ότι τώρα θα τραγουδήσεις ψηλά κι επομένως θα πρέπει να επιστρατεύσεις την τάδε τεχνική πανικού.

    Είναι μια διαδικασία που  απαιτεί ΠΟΛΥ χρόνο όμως αξίζει ο κόπος. Έτσι θα γνωρίσεις καλύτερα τη φωνή σου και τις δυνατότητές της.

    Μη βιαστείς να κατατάξεις τον εαυτό σου σε φωνητική κατηγορία και να τον καταδικάσεις στο ότι δενμπορεί να τραγουδήσει ψηλά.

    Να θυμάσαι τέλος πως η εκείνη η ίδια η εμμονή με τις ψηλές νότες είναι που σε απομακρύνει από τη σωστή γεμάτη υγεία και ωραία χροιά κατακτησή τους.


    Tags
    Μουσική Εκπαίδευση:φωνητική



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #29903   /   08.06.2020, 19:22   /   Αναφορά
    Κατανοητό, μεστό και πολύ βοηθητικό το άρθρο σου με τις ασκήσεις που παραθέτεις. Ευχαριστούμε!
    #29904   /   08.06.2020, 22:12
    Παρακαλώ!
    Είναι μια εντελώς απλοποιημένη προσέγγιση του θέματος που δίνει σαφείς κατευθύνσεις για όποιον επιθυμεί να μελετήσει φωνητική στην πράξη.

    Έχω δανειστεί δεδομένα από το βιβλίο του Alan greene ''Μιλάω και τραγουδάω σωστά'' όπως και εξηγώ τη χρησιμότητα της απλής άσκησης με τα βιβλία στο πάτωμα και της τρίλιας των χειλιών.

    Να τονίσω επίσης πως τα παραπάνω δεν αποτελούν συνταγή μαγειρικής.

    Μην περιμένει κάποιος να τραγουδήσει τρελές νότες αμέσως.

    Μιλώντας προσωπικά ως αρχάριος είχα φωνητική έκταση από Ε2 -D4 με μεγάλη πίεση της φωνής.

    Η δε άνετη έκτασή μου ήταν από G2 ως G3.

    Εκεί δούλεψα και μετά από 17 χρόνια έχω άνετη έκταση από Ε2 έως F4.

    Όπου άνετη έκταση=η έκταση στην οποία τραγουδάς χωρίς καθόλου πίεση.