Διάλεξα σαν 1η κλίμακα την Ε ουσάκ καθώς είναι κι αυτή χωρίς αλλοιώσεις, αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι η "Ε" είναι η πιο χαμηλή νότα του κλαρίνου.
Όπως έχουμε πει το κλαρίνο είναι Όργανο Μεταφοράς. Δείτε το άρθρο μου εδώ.
Πριν ξεκινήσετε τις κλίμακες μάθετε πρώτα την χρωματική κλίμακα, ξεκινώντας από όποια νότα επιθυμείτε (θα πρότεινα στην αρχή την: G-G#-A-A#(Bb) – B – B# (C) - ..κλπ.
Αρχικά στη μικρή οκτάβα:
Ε3 – Α3
μετά στην 1η οκτάβα:
C3 – Β4
μετά στην 2η οκτάβα:
C4 – B5
και μετά στην 3η οκτάβα:
C5 – B6
Ένας καλός βοηθός είναι τα fingering Charts (Δείτε το άρθρο μου: Χρωματική Κλίμακα εδώ).
Σημείωση:
Το register key ("ΨΥΧΗ") του κλαρίνου αυξάνει τη νότα κατά 12η (Δωδεκάτη = 1 οκτάβα + 1 Πέμπτη = 1,5 οκτάβα) και όχι για οκτάβα (Ογδόη), όπως συμβαίνει στο σαξόφωνο, φλάουτο, όμποε κλπ.
Ένα λίγο πιο δύσκολο σχήμα είναι να ξεκινήσετε από τη ‘’Ε’’ (χαμηλότερη νότα στο standard κλαρίνο) μέχρι το ‘’Ε’’ 3 οκτάβες ψηλότερα.
Διάλεξα τις πιο εύκολες (για μένα) κλίμακες:
Καλόν είναι να μαθευτούν πρώτα αυτές με χρήση και των 3 registers του κλαρίνου και αργότερα να μαθευτούν οι πιο δύσκολες κλίμακες.
Το σωστό είναι να κάνεις πρακτική των κλιμάκων με ένα μετρονόμο ξεκινώντας από αργό τέμπο πχ 60 Beats Per Minute. Ξεκίνα από την ‘’Ε’’ και παίξε την για 4 Beats. Παίξε την κλίμακα σε groups των 4 νοτών (σύνολο 16 secs). Παύση για αναπνοή μετρώντας 4 beats. Πχ:
Ε – F – F# - G –ΑΝΑΠΝΟΗ - G# - A – Bb – B – ΑΝΑΠΝΟΗ….ΚΛΠ
Όταν μαθαίνεις μια κλίμακα, μάθε τις νότες της κλίμακας κι όχι τους δακτυλισμούς της.
Καθώς όμως μαθαίνετε τις κλίμακες, σταδιακά να μαθαίνετε όχι μόνο τα διαστήματα που συνθέτουν το σχήμα της κάθε κλίμακας, αλλά να μπορείτε να ‘’ακούσετε’’ στο μυαλό σας το πώς ακούγονται, έτσι ώστε αντί να χρειάζεται να ξέρετε κάθε νότα της κλίμακας μια προς μια (παπαγαλία) να αναπτύξετε σταδιακά την ακουστική ικανότητα που θα επιτρέπει στα αυτιά σας να λένε αμέσως και υποσυνείδητα ποια δακτυλοθεσία να κάνετε χωρίς να τη σκεφτείτε.
Θα μου πείτε γιατί διάλεξα να ξεκινήσω με δρόμο την κλίμακα Ε Ουσάκ και όχι με τρόπο ματζόρε Κλίμακα C ( χωρίς αλλοιώσεις) ή μινόρε (κλίμακα Am Φυσικό χωρίς αλλοιώσεις).
Απλά γιατί η κλίμακα Ε ουσάκ είναι κι αυτή χωρίς αλλοιώσεις αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι η ‘’Ε’’ είναι η πιο χαμηλή νότα του κλαρίνου.
Δακτυλoθεσία της κλίμακας Ε Ουσάκ: Δείτε τα σκίτσα με φωτογραφίες ΕΔΩ:
https://musiciandata.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
Δείτε και το βίντεο μου με τη Δακτυλoθεσία της κλίμακας Ε Ουσάκ και με κάποιες γνωστές μελωδίες Ουσάκ αλλά και άλλες λεπτομέρειες:
ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙΑ
ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ - ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ - ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ
ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΟΥΣΤΑΝΙ (Η ΝΥΧΤΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ) - ΘΑ ΣΟΥ ΦΥΓΩ ΣΤΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ
ΣΤΟ ΑΔΕΙΟ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΙ - ΘΑ ΤΑ ΚΑΨΩ ΤΑ ΡΗΜΑΔΙΑ
ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ - ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΩ
ΜΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΠΙΑ - ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΥΣΙΑ - ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ
ΡΑΓΙΖΕΙ ΑΠΟΨΕ Η ΚΑΡΔΙΑ - ΟΙ ΜΑΓΚΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ
ΑΧ ΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑ - ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΤΕ (εγω θα κάνω παρέα)
ΘΑ ΦΥΓΩ ΚΑΙ ΘΑ ΜΕ ΖΗΤΑΣ - ΦΥΓΕ ΚΙ ΑΣΕ ΜΕ - ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ
ΕΙΣΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ ( ΔΕΝ ΛΑΧΤΑΡΗΣΑ ΓΥΝΑΙΚΑ) - ΝΑ ‘ΧΑ ΧΙΛΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΟΣΟ ΕΙΣΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΜΟΥ - ΟΣΗ ΓΛΥΚΑ ΕΧΟΥΝΕ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ
ΝΗΣΙΩΤΙΚΑ
Γιάντα - ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΗΤΕΣ - ΑΡΜΕΝΑΚΙ
ΝΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ ΙΝΤΑ ΘΕΛΑ - ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΕΛΑΓΑ
ΝΑ ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΚΥΜΑΤΑ - ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΟΥ ΦΙΛΙ
BOLERO
Θυσιάστηκα για σένα - ΥΠΑΡΧΩ - ΙΣΩΣ ΑΚΟΜΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ
ΜΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΣ - ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΩ ΒΡΟΧΗ
VALSE
ΟΛΕΣ ΕΙΣΑΣΤΕ ΙΔΙΕΣ - ΚΟΥΚΛΑ
ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ
ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΝΩ - ΑΛΑΝΑ - ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΠΟΥΛΑΝ - ΚΥΡΑ ΖΩΗ - ΣΤΟΙΒΑ ΚΑΛΑΜΙΕΣ
- ΚΑΙ ΜΕ ΠΙΑΝΟΥΝ ΤΑ ΚΛΑΜΑΤΑ - ΡΟΛΟΪ - ΚΟΜΠΟΛΟΪ
Σαν 2η κλίμακα προτείνω να μάθετε την Gmajor και όχι την Cmajor (που δεν έχει διέσεις/υφέσεις) λόγω δακτυλοθεσίας και χρήση της Chalameau Register.
Εδώ το ρεπερτόριο είναι τεράστιο από όλα τα είδη Ελληνικής και ξένης μουσικής.
Δακτυλoθεσία της κλίμακας Gmajor: Δείτε τα σκίτσα με φωτογραφίες ΕΔΩ
https://musiciandata.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
Δείτε και το βίντεο μου με κάποιες γνωστές μελωδίες και άλλες λεπτομέρειες:
Φυσικά το ίδιο ρεπερτόριο που παίξατε στην κλίμακα Gmajor μπορείτε τώρα να το τρανσπορτάρετε στην κλίμακα Cmajor.
Δακτυλoθεσία της κλίμακας Cmajor: Δείτε τα σκίτσα με φωτογραφίες ΕΔΩ.
https://musiciandata.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
Δείτε και το βίντεο μου με κάποιες γνωστές μελωδίες και άλλες λεπτομέρειες:
Δακτυλoθεσία της κλίμακας Aminor: Δείτε τα σκίτσα με φωτογραφίες ΕΔΩ.
https://musiciandata.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
Δείτε και το βίντεο μου με κάποιες γνωστές μελωδίες και άλλες λεπτομέρειες:
Δακτυλoθεσία της κλίμακας Ghitzaz: Δείτε τα σκίτσα με φωτογραφίες ΕΔΩ.
https://musiciandata.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
Δείτε και το βίντεο μου με κάποιες γνωστές μελωδίες και άλλες λεπτομέρειες:
Για καλύτερη κατανόηση (όχι μόνο αυτών των 5) μελετήστε και τα άρθρα μου:
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Α’. Βασικές Γνώσεις: ΕΔΩ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4738
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Β’. Χρωματική Κλίμακα: ΕΔΩ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4743
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Γ’ : Embouchure (Μάσκα): Εδώ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4747
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Δ’. Συντήρηση Κλαρίνου: Εδώ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4752
Μαθαίνω κλαρίνο Μέρος E'. ''Παραξενιά'' κλαρίνου: Εδώ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4757
«Κούρδισμα» κλαρίνου, Μέρος ΣΤ' .ΕΔΩ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4764
“Ενίσχυση Κλαρίνου” , Μέρος Ζ. εδώ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4770
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο