Η εμπειρία των 9/8 ρυθμών αποκτάται μαθαίνοντας καλά, μουσικοί και τραγουδιστές, με πολλές πρόβες το αντίστοιχο ρεπερτόριο ζεϊμπέκικων.
Η ρεμπέτικη μουσική ξεκίνησε αρχές του 20ού αιώνα. Το ρεμπέτικο (χασάπικο, ζεϊμπέκικο) αποτελείται από μουσικές προσμείξεις ελληνικής παραδοσιακής και βυζαντινής μουσικής.
Το ζεϊμπέκικο θεωρείται ατομικό, με την έννοια ότι εκφράζει τους καημούς των απλών ανθρώπων, κάτι εντελώς διαφορετικό από ότι εκφράζει η ανώνυμη δημοτική.
Το ζεϊμπέκικο με ρυθμό 9/8 επιτρέπει ελευθερία έκφρασης στον χορευτή. Λένε πως ήταν αποκλειστικά, σήμερα πάντως όχι, αντρικός χορός. Ο χορευτής την ώρα που χόρευε, δεν επιτρεπόταν να χορέψει κανείς άλλος μαζί του στον ίδιο χώρο. Στο παρελθόν υπήρξαν συμπλοκές για παρεξηγήσεις με αιτία ένα ζεϊμπέκικο.
https://www.youtube.com/watch?v=_W0H7_z7Jtw
Το παραπάνω βίντεο (στα ελληνικά με αγγλική μετάφραση), πιστεύω θα είναι χρήσιμο για τους αρχάριους σε οποιοδήποτε μουσικό όργανο και οπωσδήποτε και για τους τραγουδιστές.
Το «Keeping the time» μπορεί να θεωρηθεί, κατά κάποιον τρόπο, εύκολο για όλα τα απλά και σύνθετα μέτρα, εκτός από τα 9/8 του ζεϊμπέκικου (ΟΧΙ τα 9/8 της Δυτικής Μουσικής. Δείτε λεπτομέρειες γι’ αυτά τα 9/8 ΕΔΩ.
Αυτά τα 9/8 του ελληνικού ζεϊμπέκικου είναι «επιστήμη» και απαιτείται μεγάλη εξάσκηση.
Ένας τρόπος βοηθήματος είναι να εξοικειωθούμε με τη «ΜΠΟΤΑ»
Σημαντικό είναι και το «μπάσιμο». Δείτε λεπτομέρειες για το είδος μπασίματος στο άρθρο ΕΔΩ
Αν το «μπάσιμο» του σολιστικού οργάνου ή του τραγουδιστή (δηλαδή να μπαίνει στο τραγούδι την κατάλληλη στιγμή όχι μόνο στον αρχικό τονισμό, αλλά και στους υπόλοιπους τονισμούς του μέτρου) δε γίνεται σωστά, αλλά πριν ή μετά, το αποτέλεσμα θα είναι το τραγούδι να "χάνει" σε απόδοση. Αυτή η εμπειρία της «μπασίματος» αποκτάται μαθαίνοντας καλά το τραγούδι και κυρίως με πολλές πρόβες στο αντίστοιχο ρεπερτόριο ζεϊμπέκικων. Αλλιώς τέτοιοι τραγουδιστές, όταν δεν "κάνουν μπάσιμο" εκεί που πρέπει, ειδικά στα «σκυλάδικα» σπάνε τα νεύρα των μουσικών της ορχήστρας.
Καλύτερα μια όχι και τόσο καλή φωνή και σωστό timing (χρονισμός) στους τονισμούς του μέτρου, παρά καλλιφωνία και λανθασμένος χρονισμός.
Όλα αυτά εξηγούνται στο παραπάνω αρχικό βίντεο με απλό τρόπο και πολλά παραδείγματα.
Φορτώστε ή κατεβάστε τους 30 έτοιμους ρυθμούς drums στο link ΕΔΩ
https://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=24191
Δείτε επεξηγηματικά βίντεο μου, με την κιθάρα μου, για τα 4 είδη ζεϊμπέκικου εδώ:
Ζεϊμπέκικο “Παλιό”: ΕΔΩ
https://www.youtube.com/watch?v=ZkNei0P2OI8
Ζεϊμπέκικο “Μοντέρνο”: ΕΔΩ
https://www.youtube.com/watch?v=vqCQczTsO_E
Ζεϊμπέκικο ‘’Απτάλικο’’: ΕΔΩ
https://www.youtube.com/watch?v=cKsjCIRgYbQ
Ζεϊμπέκικο ‘’Καμηλιέρικο’’: ΕΔΩ
https://www.youtube.com/watch?v=ukh_V50c0Og
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#30100 / 02.02.2023, 15:12 / Αναφορά Από τους δυσκολότερους ρυθμούς για να παίξω κιθάρα και να τραγουδήσω μαζί. Θέλει πολλή και σωστή εξάσκηση,καλό μέτρημα,αργά στην αρχή,"αντίληψη" του χτυπήματος της "μπότας" όπως πολύ σοφά τονίζετε και φυσικά το μπάσιμο της φωνής ή του σόλο ενός οργάνου που συνοδεύει το ρυθμό είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Οι "μη ρεμπέτικες"εκδοχές του 9/8 όπως πχ με μέτρημα "one-two-three one-two,one-two,one-two"πχ στο "γειά σου χαρά σου Βενετιά" είναι σαφώς ευκολότερες στο μπάσιμο του τραγουδιστή. Τα είδη ζειμπέκικου πολύ όμορφα ταξινομημένα -Όλα τελειώνουν με τη χαρακτηριστική "τριπλέτα 8ων"-3/8 ΕΚΤΟΣ απ το απτάλικο που αν το δείτε χρονικά είναι όμοιο με το παλαιό Ζειμπέκικο απλά ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ η τριπλέτα.Αν κάποιος παίζει μόνο ρυθμό από ένα σημείο και μετά το απτάλικο ακούγεται σαν παλαιό ζειμπέκικο και αντίστροφα. Ωστόσο επειδή σημασία έχει ακριβώς η έναρξη και το μπάσιμο στο κομμάτι τελικά το παλαιό και το απτάλικο έχουν ξεχωριστό άκουσμα. -Η διαφορά μεταξύ παλαιού και σύγχρονου ζειμπέκικου είναι πως στο παλιό ζειμπέκικο το όγδοο βρίσκεται στην αρχή ενώ στο σύγχρονο ζειμπέκικο ανάμεσα στα 16α προσδίνοντας ένα πιο "πεταχτό" χαρακτήρα στο δεύτερο είδος. Το πιο οικείο σε μας είναι το σύγχρονο ζειμπέκικο. Όταν είναι πολύ αργό μπορεί να μετρηθεί και σε 9/4 με αντίστοιχη μετατροπή των επιμέρους αξιών:το 8ο σε 4ο και το 16ο σε 8ο. Πολύ όμορφο θέμα Κε Στέφανε! Ευχαριστούμε |
#30101 / 02.02.2023, 17:24 Ευχαριστώ Χρήστο! Πράγματι είναι απ' τους δυσκολότερους ρυθμούς! Ακόμα και με την πιο τέλεια ορχήστρα , θυμάμαι παλιά, στα ""σκυλάδικα" - πήγαινα συχνά κάποια εποχή, που συνέπιπτε με την εκμάθηση κιθάρας στα 9/8 πως σχεδόν καμμιά τραγουδίστρια δεν το τηρούσε το χρονισμό και οι οργανοπαίχτες (φίλοι μου) ....τσαντίλα!! |
#30102 / 03.02.2023, 08:47 / Αναφορά Το βίντεο με το PART I είναι στο άρθρο. Εδώ συνέχεια με το βίντεο: Zeimpekiko PART II https://www.youtube.com/watch?v=PIaPKt6l_GY |
#30103 / 03.02.2023, 09:46 Ωραίο βιντεάκι και κυρίως δίνει πληροφορίες για ρεπερτότιο σε κάθε είδος. Δυσκολεύτηκα πολύ να εντοπίσω παλαιό ζειμπέκικο επειδή στις νέες εκτελέσεις δε το χρησιμοποιούν αλλά ηχογραφούν το κομμάτι σε σύγχρονο ζειμπέκικο πχ το "πριν το χάραμα" σε σύγχρονο ζειμπέκικο. Από 1:15-1:25 στο βιντεάκι σας είναι ότι πιο ξεκάθαρο σαν άκουσμα παλαιού ζειμπέκικου και ακούγεται υπέροχο. Δυστυχώς όμως τείνει να εκλείψει από το άκουσμα του σύγχρονου. |
#30104 / 03.02.2023, 10:44 ....δεν ξέρουν καν τη διαφορά με όσους έχω συνομιλήσει! |
#30105 / 03.02.2023, 11:23 Έχουν τελείως άλλο άκουσμα! Μπορεί να έχουν κοινό τελείωμα στην τριπλέτα 8ων Αλλά στο "σύμπλεγμα" 8ου-2 16ων η αλλαγή θέσης ώστε το 8ο να μπεί ανάμεσα στα 16α προδίδει αμέσως τη διαφορά ακουστικά. Αν ο ρυθμός ξεκινά με "τίναγμα" "πού-πάμ-πα-πού-παμ" ειναι σύγχρονο ζειμπέκικο και τίποτε άλλο. Αν ξεκινά "πούμ-πα-πα-πούμ-πα" εκεί όπου τονίζω είναι παλαιό ή κλασσικό. |
#30106 / 03.02.2023, 11:28 Ακριβώς! Νομίζω θα έγραφες τέλεια (με λεπτομέρειες πρακτικές) ένα άρθρο για τα ζεϊμπέκικα! Καλημέρα! |
#30107 / 03.02.2023, 11:36 Το καλύψατε τέλεια εσείς Κε Στέφανε μου! Αυτό που ίσως θα μπορούσα να κάνω είναι να ηχογραφήσω δείγματα παιξίματος με κιθάρα και φωνή! Θα είναι και καλή εξάσκηση για μένα τον ίδιο καθώς δε σας κρύβω πως με δυσκολεύει ιδιαίτερα ως ρυθμός! Όταν πρωτομάθαινα(κι ακόμη μαθαίνω)ρυθμική κιθάρα η πρώτη μου γνωριμία ήταν με τη "Στέλλα τη Σμυρνιά".Πόσο "μάτωσα" σε αυτό το κομμάτι να βάλω τη φωνή μου...αν και είναι αργό(9/4)ήταν πολύ δύσκολο! |
#30108 / 03.02.2023, 11:52 Μακάρι! Εγώ με τις φυσαρμόνικες μου χρησιμοποιώ για όλα τα είδη μουσικής τους έτοιμους ρυθμούς Drums! Μου ήταν πολύ χρήσιμοι! |
#30109 / 03.02.2023, 12:11 / Αναφορά Μόλις πήρα το παρακάτω σχόλιο από site στο οποίο κοινοποίησα το άρθρο αυτό! "Λένε ότι ο Νουρέγιεφ γκρίνιαζε ότι ο μόνος χορός που δεν έμαθε ήταν το ζεϊμπέκικο. Δεν του έβγαινε στο μέτρημα.." Δεν αποκλείεται να είναι αλήθεια! Αφού όπως είπαμε το Ζεϊμπέκικο είναι επιστήμη και για τον μουσικό και για τον τραγουδιστή και για τον χορευτή! |
#30111 / 07.02.2023, 14:39 / Αναφορά https://youtu.be/0LIdl1DkNYE https://youtu.be/Msh0rURnuD8 Παλιό ζειμπέκικο!"Αργιλέ μου γιατί σβήνεις" Έτσι για να μη ξεχνάμε την παράδοση! |