ελληνική μουσική
    918 online   ·  211.179 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Φταίνε Τα Τραγούδια

    Η ιστορία του «Dub Be Good To Me» των Beats International

    Το κολάζ στη μουσική είναι συχνά μία άσκηση με εκπλήξεις

    Η ιστορία του «Dub Be Good To Me» των Beats International

    Γράφει ο Κωνσταντίνος Παυλικιάνης (CHE)
    229 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 25 Οκτ 2024

    Το «Dub Be Good To Me» περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Let Them Eat Bingo», που κυκλοφόρησε το 1990.
    Πρόκειται για ένα Dub τραγούδι το οποίο εμπνεύστηκε ο Norman Cook, πρώην μέλος των Housemartins.

    Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, οι Housemartins, από το Hull της Αγγλίας, είχαν 6 επιτυχίες στο βρετανικό Top 40, συμπεριλαμβανομένου του «Happy Hour» και του «Caravan Of Love», που ανέβηκε στο No 1. Μετά τη διάλυσή τους το 1988, ο μπασίστας Norman Cook σχημάτισε ένα νέο συγκρότημα, τους Beats International.

    Ο Norman έφερε τον Luke Creswell (drums), τον Andy Boucher (πλήκτρα) και την τραγουδίστρια Linda Layton, η οποία είχε εμφανιστεί στις τηλεοπτικές σειρές «Grange Hill» και «Casualty» καθώς και σε κάποιες διαφημίσεις, και το 1989 ηχογράφησαν το «Dub Be Good To Me».

    Το τραγούδι αυτό ξεκίνησε ως ορχηστρικό κομμάτι με τον τίτλο «The Invasion Of The Estate Agents», το οποίο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη β’ πλευρά του single «For Spacious Lies» (1989) του Norman Cook. Αυτό το ορχηστρικό κομμάτι βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στη μπασογραμμή του «Guns Of Brixton» (1979) των Clash, μ’ ένα sample από το χαρακτηριστικό μουσικό θέμα με τη φυσαρμόνικα από την επική ταινία western «Κάποτε Στη Δύση» (Once Upon A Time In The West, 1968), που είχε γράψει ο Ennio Morricone. Σ’ αυτό το κομμάτι, σε ελαφρώς νέα μιξαρισμένη μορφή, προστέθηκαν φωνητικά από το «Just Be Good To Me» (1983) των S.O.S. Band.

    Η ιστορία του «Dub Be Good To Me» των Beats International


    Το κολάζ στην Pop μουσική είναι συχνά μία άσκηση με εκπλήξεις, βρίσκοντας πράγματα που δεν θα έπρεπε να λειτουργούν μαζί αλλά ως δια μαγείας το κάνουν. Μπορεί, όμως, και να καταλήξει σε χάος. Αλλά ακόμα και τότε, αν χρησιμοποιηθούν σωστά τα τελικά στοιχεία, μπορεί να σωθεί το αποτέλεσμα. Ας φανταστούμε, λοιπόν, τη συνταγή. Ο Norman Cook είναι ήδη γνωστός ως DJ, με πολλές μίξεις και remixes στο βιογραφικό του, και παίρνει το «The Invasion Of The Estate Agents» χτισμένο γύρω από τη μπασογραμμή του «Guns Of Brixton» με αποσπάσματα από Ennio Morricone, περιστασιακά σκρατς και κάτι σαν καζού. Βγαίνει καλό και, όπως συχνά συμβαίνει, αυτό που έκανε ο Cook είναι ένα καλό παράδειγμα χαζούλικης χορευτικής μουσικής που κανείς το 1990 δεν γνώριζε ως «big beat». Διασκεδαστικό, ελαφρύ, αλλά χρειαζόταν και κάτι άλλο. Έτσι, έβαλε από πάνω την Lindy Layton να τραγουδάει μια παλιά μελωδία των SOS Band.

    Στην ουσία, λοιπόν, το «Dub Be Good To Me» αποτελεί συνδυασμό δύο άλλων τραγουδιών, του «Guns Of Brixton» και του «Just Be Good To Me», από το οποίο πήρε και τον τίτλο του αλλά και τα ονόματα των δημιουργών, James Harris III και Terry Lewis, δίπλα σε αυτό του Norman Cook.
    Norman Cook: Να αποδώσουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Ήταν ιδέα της Lindy να κάνουμε μία εκτέλεση της επιτυχίας από το 1984 των S.O.S. Band «Just Be Good To Me». Ήξερα ότι θα πήγαινε καλά με άλλα beats γιατί το είχα δοκιμάσει ως D.J. Ήταν απλώς κάτι που κάναμε ζωντανά και φαινόταν ότι άρεσε σε όλους, οπότε το κάναμε σε δίσκο. Τα πιο επιτυχημένα μου κομμάτια είναι αυτά στα οποία αφιέρωσα τον λιγότερο χρόνο. Το «Dub Be Good To Me» μού πήρε επτά ώρες. Χρησιμοποίησα το μπάσο από το «Guns Of Brixton» των Clash, με το οποίο έβγαζα το καπέλο στους Clash καθώς ήμουν μεγάλος θαυμαστής τους. Ήθελα επίσης να κάνω κάτι πιο αργό από την τρέχουσα house μουσική, αλλά να είναι και κάτι Funky που να σε ελκύει.   

    Και λειτούργησε. Και με τρόπο που ολόκληρο το κομμάτι ανατρέπεται και, πλέον, όλο αυτό το περίεργο υλικό υποστηρίζει τον στωικό πόνο της Layton. Ο δε Morricone τονίζει την εξαντλημένη της πληγή, με τη μπασογραμμή δυνατή αλλά ανελέητη.
    Και ο Cook πρόσθεσε κάτι τελευταίο. Συμπεριέλαβε στο τραγούδι και φωνητικά από τον David John-Baptiste, πιο γνωστό ως DJ Deejay ή απλά DJ. Ο εναρκτήριος και τελευταίος στίχος «Tank fly boss walk jam nitty gritty, you're listening to the boy from the big bad city, this is jam hot, this is jam hot» προέρχεται από το «Jam Hot» (1983) του Johnny Dynell, ενώ το τύμπανο είναι μία λούπα από το «God Make Me Funky» (1975) των Headhunters. Αναφέρεται, επίσης, ότι αυτό το Rap μέρος είναι παρμένο από το «Stoop Rap» των Double Trouble, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στο soundtrack της ταινίας «Wild Style» (1982), της πρώτης ταινίας Hip-Hop που έγινε ποτέ. Αυτό το αβίαστο μπλα-μπλα πλαισιώνει το τραγούδι, μετατρέποντάς το σ’ ένα καρτουνίστικο αστικό τοπίο, για να περιπλανηθεί σ’ αυτό η Layton, και δίνοντάς του την πιασάρικη πτυχή που χρειαζόταν.

    Το «Dub Be Good To Me», γραμμένο σε σολ ματζόρε (G major) και με tempo στα 96 bpm, είναι ένα ελκυστικό μείγμα house και Reggae, όπου τα μπάσα του «Guns Of Brixton» στριφογυρίζουν κάτω από την -κατά τ’ άλλα σχετικά πιστή- απόδοση του «Just Be Good To Me», με καλά φωνητικά από τη Linda Layton. Τα πάντα στο τραγούδι είναι μίμηση, από Rap, house, Funk κ.λπ., σπάνια όμως η μίμηση ηχεί τόσο ωραία. Το πνευματικό τέκνο του Norman Cook ανακαίνισε την παλιά επιτυχία των S.O.S. Band σ’ ένα φρέσκο και εξαίσιο ρυθμικό κομμάτι που δεν πτοείται ποτέ και που θυμίζει τον ήχο του Bristol (Wild Bunch, Massive Attack). Το τραγούδι βγάζει μία ζεστασιά και μία αίσθηση σιγουριάς ότι, παρά την απόγνωση της Layton, όλα στον κόσμο των Beats International θα πάνε καλά. Έτσι, με την χαρακτηριστική του νωθρή ατμόσφαιρα, καταλήγει μεν να είναι λιγότερο γυαλιστερό από άλλα τραγούδια του ίδιου ύφους, όπως π.χ. των Soul II Soul, όχι όμως στο σημείο που να γίνει σκοτεινή μουσική, κάτι που δεν έκανε ποτέ ο Norman Cook. 

    Ο Cook ξέρει πώς να κρατήσει ευχαριστημένο ένα μαζικό κοινό που είναι ακόμα προσανατολισμένο στην Pop, κάνοντας κάτι διαφορετικό κάθε μισό λεπτό κρατώντας αυτό τον rocksteady ρυθμό. Μόλις το ακούσεις, δεν φεύγει ποτέ από το μυαλό σου -κι αυτός είναι ο κλασικός Norman Cook- ακόμα κι αν το τραγούδι κατά κάποιο τρόπο ακούγεται πλέον ξεπερασμένο. Τότε, όμως, ήταν 5-6 χρόνια μπροστά από την εποχή του κι ήταν μια απόλαυση για τον ακροατή να «βλέπει» διάφορα στοιχεία να αναμιγνύονται σ’ ένα υπέροχο και σύγχρονο τραγούδι.

     

    Το «Dub Be Good To Me» κυκλοφόρησε σε single στις 24 Ιανουαρίου 1990, με παραγωγό τον Norman Cook, έχοντας στη β’ πλευρά το «The Invasion Of The Estate Agents» (δηλαδή την αρχική ορχηστρική του εκδοχή). Το δε έργο που απεικονίζεται στο εξώφυλλο είναι του Αμερικανού καλλιτέχνη Kenny Scharf. Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε διάφορες εκδοχές: Acapella, DJ Ryan Dub Remix, Norman Cook’s Excursion On The Hip Hop Version, Norman Cook’s Excursion On The Version, Pedroh & Bass Dub 2 Dub Mix, Raiwa Remix, Single Edit, Smith And Mighty Mellow Remix και Smith And Mighty Remix.

    Το «Dub Be Good To Me» έγινε No 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο (το μοναδικό No 1 τραγούδι των Beats International) και έφτασε στο No 76 των Η.Π.Α. Επίσης έφτασε στο No 2 της Αυστρίας, της Ελλάδας και της Ολλανδίας, No 4 στη Γερμανία και την Ιρλανδία, No 5 στο Βέλγιο και την Ισπανία, No 6 στη Νέα Ζηλανδία, No 10 στη Νορβηγία και τη Σουηδία, No 12 στην Αυστραλία, No 16 στην Ελβετία, No 19 στη Γαλλία και No 22 στην Ιταλία.

    Γενικά θεωρείται το τραγούδι-υπογραφή των Beats International. Το συγκρότημα είχε άλλη μία Top 10 επιτυχία, με το «Won’t Talk About It» (1990), που συνυπογράφτηκε από τον τραγουδιστή Billy Bragg, και μετά από άλλες τέσσερις μικρές επιτυχίες διαλύθηκε.

    Την ίδια χρονιά που κυκλοφόρησε το «Dub Be Good To Me», η Lindy Layton έκανε το ντεμπούτο της ως σόλο καλλιτέχνης κι είχε μία επιτυχία με την επανεκτέλεση του τραγουδιού της Janet Kay «Silly Games», που έφτασε στο No 22 του Ηνωμένου Βασιλείου.
    Μετά τη διάλυση των Beats International το 1993, ο Norman Cook, αφού μπλέχτηκε με διάφορα σχήματα, τελικά ακολούθησε σόλο καριέρα και έγινε διάσημος ως Fat Boy Slim.

    Το MTV Dance κατέταξε το τραγούδι στο No 59 των 100 καλύτερων χορευτικών ύμνων της δεκαετίας του 1990, ενώ το Pitchfork Media το συμπεριέλαβε στα 25 καλύτερα remixes της δεκαετίας. Επίσης, το αυστραλέζικο μουσικό κανάλι Max το κατέταξε στο No 630 των 1000 καλύτερων τραγουδιών όλων των εποχών.

    Άλλες εκτελέσεις:

    • RJ (1993, ως sample στο τραγούδι «Just Be Good To Me»).
    • Faithless & Dido (Οκτώβριος 2002, στο άλμπουμ «NME & Warchild Presents 1 Love»).
    • Marcus Intalex & ST Files (2003, ως sample στο τραγούδι «Jam Hot»).
    • Jack Penate (Σεπτέμβριος 2007, στη β’ πλευρά του single «Second, Minute Or Hour»).
    • ortoPilot (2009, στο άλμπουμ «Covers Vol. One»).
    • Professor Green & Lily Allen (Ιούνιος 2010, με τίτλο «Just Be Good To Green» σε single και αργότερα στο άλμπουμ «Alive Till I’m Dead»).
    • The Ting Tings (Οκτώβριος 2010, στη συλλογή «Dermot O’Leary Presents The Saturday Sessions»).
    • Violara (Αύγουστος 2011, στο άλμπουμ «Timelapse»).
    • MK1 (2012, στο βρετανικό X Factor).

    Οι στίχοι:

    (Tank fly boss walk jam nitty-gritty,
    You’re listening to the boy from the big bad city,
    This is jam hot. This is jam hot)

    Friends tell me I am crazy that I'm wasting time with you
    You'll never be mine
    That’s not the way I see it 'cause I feel you're already mine
    Whenever you're with me

    People always talk about reputation
    I don’t care about your other girls
    Just be good to me
    Friends are always telling me
    You're a loser
    I don’t care what you do to them
    Just be good to me

    Friends seem to always listen to the bad things that you do
    You never do them to me
    You may have many others but I know when you're with me
    You are all mine

    [Chorus]

    (Tank fly boss walk jam nitty-gritty,
    You're listening to the boy from the big bad city,
    This is jam hot. This is jam hot)

    Love is a game of chances so I'll take my chance with you
    And you boy won't ever change
    We talk about it and I'd rather have a piece of you
    Than all or nothing

    Just be good to me in the morning
    Just be good to me in the afternoon all evening
    Just be good to me

    The time is calling
    I won't tie you down when you need me
    I'll be around
    I'll be good to you
    We could be together, be together

    (Tank fly boss walk jam nitty-gritty,
    You're listening the boy from the big bad city,
    This is jam hot. This is jam hot)


    Tags
    Μουσικά Είδη:DanceDubFunkHip-HopPopRapReggaeSoulΜουσικά Όργανα:φυσαρμόνικαΚαλλιτέχνες:Ennio MorriconeDidoLily AllenΜουσική Εκπαίδευση:tempo



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε