Η ανάγκη να γνωρίσουμε κάποιους από τους ανθρώπους που έγραψαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την ιστορία της ελληνικής λαϊκής μουσικής, μας οδήγησε σε αυτή τη σειρά των δημοσιεύσεων.
Στην ουσία πρόκειται για βιογραφίες, μέσα από τις οποίες μαθαίνουμε γενικά στοιχεία τόσο για την ζωή των δημιουργών αυτών, όσο και για το έργο τους. Έτσι λοιπόν, στο πρώτο μέρος είχαμε ασχοληθεί με δύο σημαντικούς ανθρώπους της μουσικής που δεν είναι άλλοι από τους Γιώργο Μητσάκη και Μπάμπη Μπακάλη.
Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με δύο ακόμα δημιουργούς που πιστεύουμε πως παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έχοντας πάντα κατά νου πως δε πρόκειται για ολοκληρωμένες βιογραφίες ή απόλυτες αναφορές του έργου τους, αλλά περισσότερο, κίνητρο για παρά πέρα έρευνα από όποιον ενδιαφέρεται για περισσότερα πράγματα.
Ο Κώστας Καρίπης γεννήθηκε στην Πόλη το 1865 και πέθανε στην Αθήνα το 1944. Όταν αναγκάστηκε το 1922 να πάρει τον δρόμο της προσφυγιάς είχε διαγράψει ήδη μια καλλιτεχνική πορεία 40 χρόνων. Είχε εργαστεί σε όλη τη Μικρά Ασία σαν κιθαρίστας και τραγουδιστής πάντα με τους καλύτερους της εποχής του. Αντίστοιχη ήταν η πορεία του από το 1922 και μέχρι τον θάνατό του, στην Αθήνα αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας. Οι αναφορές τον θέλουν ως έναν πολύ καλό άνθρωπο με μόνη του αδυναμία τον ποδόγυρο. Αυτός ήταν και ο λόγος που πολλοί συνάδελφοί του, του σκάρωναν φάρσες. Έχοντας όμως καλή αίσθηση του χιούμορ ποτέ δεν κρατούσε κακία. Τραγούδια του είναι τα πολύ γνωστά «δε σε θέλω ποιά» και «Αρμενίτσα», ενώ μερικά ακόμα δικά του τραγούδια είναι τα «Ελένη Ελενάκι», «η Κούλα», «η μόρτισσα της κοκκινιάς», «τον Βενιζέλο χάσαμε» κ.ά.
Μία άλλη περίπτωση μικρασιάτη μουσικού είναι αυτή του Ζαχαρία Κασιμάτη που γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1896. Το 1910, σε ηλικία 20 χρονών, εμφανίζεται σε κέντρο της Σμύρνης σαν μέλος του συγκροτήματος «τα Πολιτάκια» πλάι στους Δ. Χριστοδούλου, Νούρο, Ομπερτάκη Τζινιόλη κ.ά., παίζοντας μαντολίνο. Το 1922 πιάστηκε αιχμάλωτος από τους Τούρκους ενώ στην Ελλάδα έρχεται το 1923. Το πρώτο μαγαζί στο οποίο ξεδίπλωσε το ταλέντο του, ήταν του Παπαδάκη στον Πειραιά μαζί με τον παλιό του γνώριμο Δ. Χριστοδούλου. Από τότε και μέχρι τον θάνατό του το 1965, δούλεψε συνέχεια τόσο με Σμυρναίικα όσο και με δημοτικά αλλά και με ρεμπέτικα συγκροτήματα ως κιθαρίστες, πλέον, και τραγουδιστής. Στα πολλά χρόνια που δούλεψε στην Ελλάδα συνεργάστηκε με όλους σχεδόν του κορυφαίους, όπως τους Βαμβακάρη, Κηρομύτη, Γενήτσαρη, Μπέλου, Ρούκουνα, Μητσάκη κ.ά. Αξίζει να σημειωθεί πως για πολλά χρόνια ήταν μέλος του Δ. Σ. του σωματίου λαϊκών μουσικών, του οποίου υπήρξε και πρόεδρος. Τραγούδια του είναι τα «Αντελικιώτισα», «δε με τουμπάρεις», «η γκόμενα μ’ απάτησε», «Καλογεράκι» κ.ά.
Βιβλιογραφία
1. Τάσου Σχορέλη, Ρεμπέτικη Ανθολογία, τόμος Β’, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1978.
2. Γιώργος Νοταράς, Το ελληνικό τραγούδι των τελευταίων 30 χρόνων, Λαϊκά έντεχνα και προσωπικά, εκδ. Νέα Σύνορα, Αθήνα 1991.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#18652 / 25.06.2009, 00:43 / Αναφορά ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΙΠΗΣ .... Από τους πλέον αγαπημένους μου συνθέτες του ρεμπέτικου τραγουδιού .... Ίσως να ήταν ο πιο ΜΕΛΩΔΙΚΟΣ ρεμπέτης ... Τα τρία πιο αγαπημένα τραγούδια μου από τον γλυκύτατο αυτό συνθέτη είναι τα "Μ' ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΣΑΝ ΚΟΥΡΕΛΙ", σε ρυθμό χασαποσέρβικου, "ΠΕΣ ΤΟ ΝΑΙ ΚΙ ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑ", σε ρυθμό ζεϊμπέκικου, τραγουδισμένα με την ανεπανάληπτη φωνή της ΙΩΑΝΝΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, και η "ΚΑΛΛΙΘΙΩΤΙΣΣΑ", τραγουδισμένη από τη φωνή του ΣΤΡΑΤΟΥ ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗ [γι' αυτή, πια, τι φωνή .... ό,τι σχόλιο και να γράψω θα είναι πολύ - πολύ λίγο]. Και τα τρία τραγούδια στηρίζονται, πάνω κάτω, στην ίδια μελωδική κλίμακα. Επίσης, και τα τρία τραγούδια έχουν καταπληκτικές εισαγωγές [πενιές], ενώ η ηχογράφησή τους έγινε στο - θρυλικό πλέον - στούντιο της Columbia περί τα τέλη της δεκαετίας του '30. Σε όσους ασχολούνται με το ρεμπέτικο τραγούδι, προτείνω ανεπιφύλακτα να αναζητήσουν αυτά τα τρία τραγούδια και, αν μαθαίνουν μπουζούκι, να τα "βγάλουν". Η δε αδυναμία του Καρίπη στο ωραίο φύλο είναι εμφανής στους εξής στίχους της "Καλλιθιώτισσας" : Ντυμένη στα μετξωτά και με ψιλή καλτσίτσα, στη μέση ακόμα πιο γλυκιά απ' όλα τα κορίτσια, Καλλιθιώτισσα τσακίστρα και μεγάλη ξεμυαλίστρα". Και ... ο επίλογος :"Θα κατεβώ την Κυριακή κάτω στην Καλλιθέα, και στη θερμή σου αγκαλιά θα την περάσω ωραία". Τέλος ... επειδή κι εγώ παίζω μπουζούκι έχω τους λόγους μου για να θεωρώ τον Κώστα Καρίπη ως ΕΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΜΟΥ και να αντιμετωπίζω το έργο του με ευγνωμοσύνη [παρόλο που τα τραγούδια του που δισκογραφήθηκαν δεν πρέπει να είναι πάνω από καμιά δεκαριά ... Είμαι, όμως, σίγουρος ότι αυτός ο άνθρωπος είχε γράψει κι άλλα τραγούδια, τα οποία δεν είδαν το "φως της δισκογραφίας" με αποτέλεσμα, δυστυχώς, να μην τα μάθουμε ποτέ ... ] ..... Όσον αφορά στον ΖΑΧΑΡΙΑ ΚΑΣΙΜΑΤΗ .... περισσότερο γνωστός υπήρξε ως τραγουδιστής παρά ως συνθέτης. Κι επειδή είχε πολύ γλυκιά φωνή, αρκετοί συνθέτες του είχαν εμπιστευθεί τα τραγούδια τους. Άραγε πόσοι γνωρίζουν ότι η πρώτη εκτέλεση του πασίγνωστου ΠΙΝΩ ΚΑΙ ΜΕΘΩ [... οφ αμάν, μέρα νύχτα τραγουδώ] του ΣΠΥΡΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ έγινε από τον Ζαχαρία Κασιμάτη στα μέσα της δεκαετίας του '30 ????? |
#18816 / 07.08.2009, 20:34 / Αναφορά "Μία άλλη περίπτωση μικρασιάτη μουσικού είναι αυτή του Ζαχαρία Κασιμάτη που γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1896. Το 1910, σε ηλικία 20 χρονών, " Κάποιο λάθος παίζει εδώ , σωστά??? |