Είναι πράγματι λυπηρό όταν ο κάθε μουσικός που καλείται να διδάξει στην δημόσια εκπαίδευση, λόγω της άγνοιάς του, καταλήγει να μαθαίνει στα παιδιά απλά το ΝΤΟ, ΡΕ, ΜΙ.
Η φιλοσοφία του karl Orff
Η συνειδητοποίηση του ρυθμού είναι πρωταρχική σε κάθε μουσική δραστηριότητα. Ο ρυθμός πρέπει κατ΄αρχάς να περάσει απο το σώμα και να εκφραστεί μουσικά σε κάποιο όργανο.
Η Φιλοσοφία του εισάγει την έννοια του ρυθμού μέσω της κίνησης αλλά και μέσω του λόγου. Η ομαδική μουσική δραστηριότητα είναι μια άλλη καινοτομία στο σύστημα Οrff. Ο ρυθμικός και αρμονικός συντονισμός των παιδιών σε μια μουσική δραστηριότητα χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης και κοινωνικής συμπεριφοράς.
Ο Orff προτείνει συγκεκριμένες τεχνικές ρυθμικού, μελωδικού, κινητικού και λεκτικού αυτοσχεδιασμού από την πρώτη στιγμή προωθώντας συγχρόνως την εξοικείωση με μουσικές έννοιες και σχήματα,μελωδικά διαστήματα και ρυθμικές αξίες.
Ας βοηθήσουμε τα παιδιά μας να εκφραστούν ακούγοντας μουσική!
Το βιβλίο της 3ης και 4ης Δημοτικού γράφτηκε πάνω στις γενικές αρχές του Karl Orff. Πόσο όμως είναι δυνατόν οι σημερινοί μουσικοί στην Ελλάδα να το διδάξουν; Όταν ακόμη και στο πανεπιστήμιο δεν υπάρχει σχετικό μάθημα που να εξειδικεύει τους μουσικούς;
Η Μουσική Προπαιδεία και η σωστή διδασκαλία της είναι μια ενασχόληση τόσο τρυφερή όσο και το νεαρό της ηλικίας των παιδιών στα οποία απευθύνεται. θα μπορούσε να αποτελεί ξέχωρο κομμάτι ειδίκευσης επάνω στο μουσικό μορφωτικό επίπεδο των δασκάλων που καλούνται να την διδάξουν.
Είναι πράγματι λυπηρό όταν ο κάθε μουσικός που καλείται να διδάξει στην δημόσια εκπαίδευση, λόγω της άγνοιας του καταλήγει να περνά η διδακτική ώρα απλά μαθαίνοντας το Ντο,ρε,μι στα παιδιά.
Με τι είδους υποδομή λοιπόν προσπαθούν να ευδοκιμήσουν ένα τόσο μεγαλεπίβολο σχέδιο; Πως μπορεί κανείς να διδαχτεί το σύστημα Orff ώστε να γίνει ικανός να το εφαρμόσει; Όταν λοιπόν η ώρα της μουσικής-μιας τόσο δημιουργικής ώρας γίνεται ανιαρή τότε σαν αποτέλεσμα έχει να απωθήσει τα παιδιά.
Εκεί το παιχνίδι έχει πλέον χαθεί! Η ανάγκη να προσανατολιστεί η εκπαίδευση στο να φτιάχνει ανθρώπους με κρίση, δημιουργικότητα και φαντασία και όχι ρομπότ γεμισμένα με γνώσεις, είναι έντονη πια περισσότερο από άλλες εποχές!
Ας εκπαιδεύσουμε τα παιδιά να ακούν ορθά την κλασσική μουσική και τα παραδοσιακά τραγούδια. Για να μπορούν να κατευθύνουν σωστά το σώμα τους και να δημιουργούν με το μυαλό και την φαντασία. Είναι τόσο έμφυτα όλα αυτά που απλά χρειάζεται ο τρόπος για να εξωτερικευτούν.
Ας γίνουμε πιο υπεύθυνοι όταν έχουμε να κάνουμε με το εύπλαστο υλικό της προσωπικότητας των παιδιών! Το στίγμα της υπογραφής μας στην εκμάθηση μουσικής στα παιδιά θα 'ναι ανεξίτηλο.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#20439 / 02.07.2010, 09:42 / Αναφορά Είναι πράγματι λυπηρό pou στο πανεπιστήμιο δεν υπάρχει σχετικό μάθημα που να εξειδικεύει τους μουσικούς !!!!!!!! To mono kalo eine pou toulaxiston yparxei simera Μουσική Προπαιδεία ,giati prin kati xronia den to eixame ! As elpisoume pos tha ginei kai kapoios klados sto panepistimio gia tin idiki ...ειδίκευση !! Isos xreiazete ligo ypomoni akoma ???? Eftyxos yparxoun atoma san ki esena pou to vlepoun kai to prospathoun .. continuer comme ça !! Kali sou mera cristalaki merci ! |
#20440 / 02.07.2010, 10:22 / Αναφορά Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, διαπιστώνω άλλη μια εν δυνάμει κόντρα μου με το εκπαιδευτικό σύστημα (σε δυο χρόνια ο γιος μου θα πάει δημοτικό...) Πολύ σωστά τονίζει η Αναστασία στο άρθρο της οτι οι μουσικοί δεν μπορούν να ΔΙΔΑΞΟΥΝ μουσική στα παιδιά, όπως επίσης και οι δάσκαλοι δεν μπορούν να τους ΜΑΘΟΥΝ μουσική, λέω εγώ, οπότε χρειάζονται ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ για τα σχολεία, αλλά αυτό είναι ένα πρόβλημα που υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει στη χώρα μας, όσο τις τύχες της παιδείας διαχειρίζονται ΑΣΧΕΤΟΙ ΗΛΗΘΙΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ... Μένει σε μας λοιπόν, τους γονείς, να μάθουμε τα παιδιά να ακούνε καλή μουσική και να αντιδρούνε σε οτι τους πετάνε στα αυτάκια τους, "μουσικό" κύκλωμα και άσχετοι δάσκαλοι... Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Αναστασία για το άρθρο της, που ξυπνάει ευαισθησίες και δημιουργεί προβληματισμούς για το καλό των παιδιών μας. |
#20441 / 02.07.2010, 11:08 Ένιωσα πολλές φορές οργή όταν το παιδί μου γύριζε απογοητευμένο απο το μάθημα της μουσικής στο σχολείο!!!! Η φράση της "Δεν μ΄αρέσει η μουσική" μου τριβελίζει συνεχώς τ΄αυτιά!!! Και όλα αυτά γιατί δεν μπορούσε να κρατήσει το ρυθμικό βάσιμο με την μελώδικα!!! (Άκουσον άκουσον) Με την μελώδικα!!!!! Και αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια! Χαίρομαι που βρήκα ανθρώπους να με νιώθουν!!! Η αγωνία μου είναι κραυγή για το μουσικό μέλλον αυτού το τόπου!!! Να στε καλα!!! Ευχαριστώ!! |
#20442 / 02.07.2010, 12:23 / Αναφορά ΄Οταν αρθογραφούν μουσικοί και μάλιστα του δικού σου "βελινεκούς", αγαπητό μέλος Kristalo, δίνουν μια άλλη διάσταση στα άρθρα .Πάρα πολύ χρήσιμο άρθρο και συγχαρητήρια που φέρνεις στην επιφάνεια ένα τόσο μεγάλο θέμα , όπως αυτό της μουσικής προπαιδείας στην δημόσια εκπαίδευση. Η μουσική προπαιδεία διεγείρει το ενδιαφέρον μέσα από το τραγούδι, το ρυθμό, την κίνηση, την ακρόαση και τα μουσικά παιχνίδια. Νομίζω πώς ένα τέτοιο σχολικό μάθημα θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο αλλά και πολύ ενδιαφέρον από πολλά άλλα ........... ίσως ανούσια . Σε ευχαριστούμε πολύ που έθιξες αυτό το τόσο σοβαρό θέμα . ΄Εχω την γνώμη πως θα πρέπει να συνεχίσεις να γράφεις για την μουσική προπαιδεία , καθόσον –κατά τη γνώμη μου -είναι αρκετά περιοριστικό να αναπτυχθεί κάπως σε ένα και μόνο άρθρο. Κι αυτό τουλάχιστον για να μαθαίνουμε κι εμείς ,οι αναγνώστες, «πέντε» σχετικά πράγματα . Εγώ τουλάχιστον ,το περιμένω. |
#20444 / 02.07.2010, 15:39 / Αναφορά Πολύ καλό το άρθρο και το κυριότερο επίκαιρο. Είναι γεγονός η υποβάθμιση της μουσικής παιδείας στα σχολεία. Ακούω από γνωστούς, που τα παιδιά τους πηγαίνουν δημοτικό, να εκφράζουν συνεχώς την απέχθεια αυτών για τη μουσική, που τη χαρακτηρίζουν βαρετή και ανούσια. Για αυτό το λόγο έχει καθιερωθεί στα δημοτικά ότι η μουσική είναι κάτι σαν "την ώρα του παιδιού". Στην ουσία κανείς δεν παρακολουθεί το μάθημα, όλοι απασχολούνται με κάτι άλλο και κυρίως πληττουν αφόρητα με τις λιγοστές γνώσεις που προσπαθεί να τους περάσει ο καθηγητής. Αυτό οφείλεται στην αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών να δημιουργήσουν ένα σωστό τρόπο διδασκαλίας και εκμάθησης, που βασίζεται σε επιπλέον δημιουργικές δραστηριότητες και όχι μέσω απλής "παπαγαλίας", για να επεκταθούμε και σε άλλα σχολικά μαθήματα. |
#20445 / 02.07.2010, 17:12 ωραιο το ζητημα που θετεις, εαν οι μουσικοί-δάσκαλοι είναι ικανοι να διδαξουν τα βιβλια... γιατι πολυ απλα αυτο συμβαινει και στα αλλα μαθηματα του δημοτικου οι δασκαλοι να μην ειναι ικανοι να διδαξουν τα καινουργια βιβλια.. με αποτελεσμα να συνεχιζεται παλιος τροπος... που οι καθηγητες μου αναφερουν οτι είναι λάθος(σπουδαζω δασκαλα)... |
#20446 / 02.07.2010, 22:47 / Αναφορά Μπράβο σου Αναστασία Πολύ καλό το άρθρο σου και δυστυχώς δυσάρεστα αληθινό Αν κι εγώ ευτυχώς είχα την τύχη να πέσω σε εξαίρεση κατά τα παιδικά μου χρονιά στο δημοτικό που βέβαια τότε δεν υπήρχε καν σαν μάθημα και ήταν πρωτοβουλία του δάσκαλου μας τότε Κου Καλατζή (καλή του ώρα) ο όποιος αντί για χειροτεχνία μας έκανε μουσική προπαιδεία κι αυτό ήταν και η πρώτη μου επαφή και γνωριμία με την αγαπημένη μου μουσική :-) Και πάλι μπράβο για το αφυπνιστικό σου άρθρο |
#20457 / 05.07.2010, 08:50 / Αναφορά Αγαπητή φίλη, δεν μπαίνω συχνά στο m-h κι από ότι φαίνεται δεν κάνω καθόλου καλά, αφού χάνω -ποιος ξέρει- πόσα αξιόλογα άρθρα, μεταξύ των οποίων και το δικό σου. Συμφωνώ μαζί σου (έχω άλλωστε κι εγώ τον "καημό" του γονιού -ένα παιδί στην Γ΄Δ.Σ. κι ένα στην Α΄Δ.Σ.)και προσυπογράφω και -αν μου επιτρέπεις- επεκτείνω τον προβληματισμό σου και στον -υποτίθεται- εξειδικευμένο χώρο των Ωδείων, από είχα δεκαπενταετή θητεία πριν τα βρονήξω. Και τα βρόντηξα μετά από χρόνων προσπάθειες να εισάγω "Orffικά" στοιχεία μέσα στη διδασκαλία της Α΄(περισσότερο) αλλά και της Β΄και Γ΄Θεωρίας. Πού πας ρε Καραμήτρο; Μάλλον πας γυρεύοντας... Πού ακούστηκε να διδάσκεις το τριμερές μέτρο με λεκτικά παιχνίδια του τύπου: Η/ γέ-φυ-ρα/ έ-πε-σε/ (εν)-α-πό/ ψεύ-τι-κους/ φί-λα-θλους/ - - -/ άχ -πως -το/ χά-ρη-κε/ (εν)-(εν)-το/ σύ-στη-μα. Εμ πήγαινα γυρεύοντας κι εγώ. Τέλος πάντων για να μη μακρηγορώ, θεωρώ ότι μια σειρά μαθημάτων Μουσικής Προπαιδείας είναι απαραίτητο να καλύπτει τους εξής τομείς: Α. Κίνηση -γνωριμία με το σώμα και τις δυνατότητες του- ικανοποίηση του κινητικού ενστίκτου -παιχνίδια για τη συνειδητοποίηση της σωματικής έκφρασης - αυτοσχεδιασμός -κίνηση σε δοσμένο ρυθμικό μοτίβο -ένταση - χαλάρωση - απόδοση συναισθημάτων -κινητικές φόρμες - ρυθμός και κίνηση -χορευτικές φόρμες - παραδοσιακοί και «νέοι» χοροί Β. Λόγος -λόγος πεζός ή «πεζός»; έμμετρος λόγος - μετρική -ζωντάνεμα (δραματοποίηση-αν και δεν μου πολυπάει ο όρος) κειμένων με κίνηση και μουσική -αναπνευστικές ασκήσεις - αγωγή λόγου και φωνής -απαγγελία και τραγούδι - διδασκαλία τραγουδιού Γ. Μουσική -το σώμα μας ως όργανο (body instruments) -ευαισθητοποίηση της ακουστικής αντίληψης -αυτοσχεδιασμός -ρυθμικές και μελωδικές ασκήσεις- ostinato -διάφοροι τρόποι μουσικής γραφής - εικαστική παρτιτούρα -μουσική δομή και φόρμα -σταδιακή γνωριμία με τα όργανα της ορχήστρας ORFF -συντονισμός και δημιουργία ορχήστρας -η φωνή ως μουσικό όργανο - δημοτικό τραγούδι. Πόσοι αλήθεια μπορούν να ανταποκριθούν με επάρκεια σ' αυτή την "'υλη" και -το κυριότερο- διδαγμένοι πού κι από ποιούς; Τέλος πάντων σας ζάλισα... Είναι που δεν ήθελα να μακρηγορήσω... |
#20458 / 05.07.2010, 09:05 Μεινε Βασίλη στο ΜΗ θα τους κάνουμε εμεις μαθήματα!!!!! Κάποια νερα θα ταραξουμε!!! |
#20635 / 29.07.2010, 01:45 / Αναφορά Διαβασα ολα τα αρθρα που γραφτηκαν περι του ζητηματος και ενω συμφωνω κατα βαση, θα ηθελα να κανω καποιες παρατηρησεις(οντας και γω δασκαλα μουσικης σε παιδια-ολοημερου δημοτικου). Καταρχην ειμαι απολυτα συμφωνη, οτι η πλειονοτητα των δασκαλων δεν ξερει και δεν θελει να μαθει να διδασκει στα παιδια οποιαδηποτε μουσικη...Οχι απλα τα ορφ, αλλα ακομα και τα τραγουδια.Πολλες φορες απλα τα παιδια μπαινουν στις ταξεις και ζωγραφιζουν(δυστυχως),Α Λ Λ Α...ακομα και αυτοι που ξερουν, η εστω προσπαθουν να δωσουν μια μικρη ιδεα τι θα πει μουσικη βρισκουν τις εξις σημαντικοτατες δυσκολιες: Περσι εκανα μαθημα σε 3 σχολεια δημοτικα σε σχετικα πλουσια περιοχη, 1 μονο απο αυτα διεθεται καποια τυμπανακια και ντεφια τιποτε αλλο.Μαλιστα το ενα δεν διεθεται καν αρμονιο.Δευτερον, οι ωρες που διδασκονται τα μαθηματα ειναι υποχρεωτικα μετα τις 11 εως στις 5(στα ολοημερα)διοτι θεωρειται δευτερευον μαθημα και τα παιδια επειδη ειναι κουρασμενα δεν ειναι σε καμια διαθεση ουτε καν να τραγουδισουν .Τριτον βιωνουμε τον"ρατσισμο" οτι το μαθημα μας ειναι δευτερευων και απο τους δασκαλους,αλλα το κυριωτερο απο τους γονεις(δεν ειναι ολοι μουσικοφιλοι)οι οποιοι δινουν αυτην την κατευθυνση και στα παιδια τους.Τελος θεωρω οτι ειστε πολυ τυχεροι εν μερη, που η δασκαλα της μουσικης μπηκε εστω στον κοπο να τους μαθει μελωντικα(βεβαια με λαθος τροπο εαν στεναχωρησε το παιδι)καθως τα μουσικα οργανα στην πραξη μονο τραβανε τα παιδια.Και μπορει να μην το βοηθησει στο μελλον, αλλα τουλαχιστον εξασκει το αφτι του παιδιου και την συνεργασια του με τους συμμαθητες του,που αποτελει μερος του στοχου μας. Αυτα ειχα να παρατηρησω ελπιζοντας να δωσω μια διαφορετικη αποψη απο τους προλαλησαντες.Σιγουρα θα ηταν καλο να υπηρχε εκπαιδευση και ενημερωση, αλλα και τα σχολεια δεν ειναι τελεια, ουτε οι συνθηκες ουτε οι γονεις και ολοι εμεις θα χρειαστουμε την βοηθεια σας, οσο γινεται πιο πολυ.Ευχαριστω για τον χρονο σας. |
#20638 / 29.07.2010, 08:33 Νομιζω αγαπητο μελος Andy 1983 πρεπει να ξαναδιαβάσεις το άρθρο λεπτομερεστατα και ξανά!!! Το θέμα δεν ειναι οι δάσκαλοι της μουσικής! Αυτοί καλά κάνουν όπως το κάνουν γιατι δεν γνωρίζουν τον τροπο να το κάνουν!! Το θέμα με την μελόντικα που έθεσες δεν ειναι έτσι! Δεν έμαθε καν τι ειναι μελοντικα το παιδι! Της ειπαν θα πατάς αυτό και αυτό και θα κρατάς τις συγχορδίες!! Ας τις έπαιζε στην κιθάρα της για να κρατάει το ρυθμό! όταν δεν ξερεις νότες θα παιξεις συγχορδίες; Απαραδεκτο αν ξέρεις τι εστι πνευστό όργανο!!!! Το θεμα λοιπον για να επανέλθω ειναι αυτο ακριβως που το έθεσες σε λάθος βάση!!! Πως λοιπόν έχουν την απαιτηση να μάθουν τα παιδια μας μουσική όταν το ίδιο το συστημα δεν εξειδικευει τους δασκαλους ή δεν αγοραζει όργανα στις τάξεις (κρουστα εννοω) ή δεν τοποθετει το μάθημα της μουσικης σε ώρα που ειναι ενεργειακη για τα παιδιά; Άρα εδω κραζουμε το σύστημα και όχι τους δασκάλους που σίγουρα και αυτοί πρέπει να κάνουν σεμιναρια. |
#20646 / 30.07.2010, 00:07 Δεν ειπα το αντιθετο οσο αφορα το γενικο θεμα.Εγκυκλωπαιδικα παιζω τρομπετα, οποτε ξερω τι εστι πνευστο οργανο.Το λαθος ηταν στον τροπο του δασκαλου οχι στην εκμαθηση αυτου καθε αυτου.Αυτες οι ηλικιες δεχονται ερεθισματα.Πολλες φορες τα περισσοτερα δεν μπορουν να τα εξηγησουν και απλα τα αποστηθιζουν.Ειναι οπως με την γλωσσα, πρωτα πρατεις και μετα κατανοεις και εκφραζεις.Υποθετω οτι η δασκαλα,με λαθος τροπο, το δεχομαι, προσπαθησε να δωσει στα παιδια την αισθηση της μελωδικοτητας,να αναπτυξει τον συντονισμο του παιδιου κ.τ.λ.Τα παιδια,αναλογα το ταλεντο τους ανταποκρινονται πιο ευκολα η πιο δυσκολα.Το κακο με την ταξη ειναι οτι δεν μπορεις να ασχοληθεις μονο με ενα παιδι, καθως τα αλλα θα ξεσηκωθουν.Εγω απλα ηθελα να σημειωσω, οτι και το"συστημα"δεν λειτουργει και τα σεμιναρια, δεν ειναι η λυση καθως, εαν δεν το ζησεις στην πραξη κανεις δεν μπορει να στο περιγραψει.Το μονο που μπορουμε να ελπιζουμε ειναι οι ιδιοι οι δασκαλοι, να φροντισουν μεσα απο την πρακτικη και το διαβασμα να εξελιξουν τους εαυτους τους και κατ επεκταση να μπορεσουν να δωσουν στα παιδακια μια πρωτη ιδεα τι ειναι μουσικη.Εαν θεωρεις οτι ξεφυγα απο το θεμα, σου ζητω συγνωμη,δεν θα πλατιασω αλλο! :) |
#20640 / 29.07.2010, 09:24 / Αναφορά Η δημόσια εκπαίδευση έχει γενικώς πιάσει πάτο, οπότε και τα δευτερεύοντα εικαστικά - μουσικά - γυμναστικές είναι πολύ λογικό να βρίσκονται στον πάτο του πάτου. Καθηγητές που παλεύουν το ντορεμί και τις μελόντικες είναι για κορνιζάρισμα, ο συντριπτικός κανόνας είναι τραγουδάκια με χαβαλέ και σαϊτες.. |