ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο

    Το ακορντεόν και ο πρόγονός του, η αρμόνικα, έπαιξαν σημαντικό -αν και ακόμα όχι αναγνωρισμένο- ρόλο στο ρεμπέτικο.

    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο

    Γράφει ο Κώστας Παναγόπουλος (costaspanag)
    19 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 19 Απρ 2013

    Το ελληνικό λαικό τραγούδι των αστικών περιοχών ξεκίνησε βασικά με το Σμυρνέικο, το Πολίτικο και το ρεμπέτικο και στις αρχές είχε πολλές ομοιότητες με το παραδοσιακό και δημοτικό τραγούδι.

    Οι πρώτες δισκογραφήσεις ρεμπέτικων έγιναν από το 1900 μέχρι το 1922 στην Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη και από το 1910 στην Αμερική, που μετά το 1917 πολλαπλασιάστηκαν.  Στην Αθήνα μέχρι το 1922 οι δισκογραφήσεις ήταν ελάχιστες. Οι περισσότερες έγιναν μετά τη Μικρασιατική καταστροφή.

    Το Σμυρνέικο ήκμασε ήδη από τα τέλη του 19ου και  τις αρχές του 20ού αιώνα. Το ρεμπέτικο, με ρίζες που χάνονται στο 2οήμισυ του 19ουαιώνα και στο Σμυρνέικο, αναπτύχθηκε κυρίως γύρω στον Πειραιά  και άλλα μεγάλα λιμάνια, κυρίως μετά τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και ήκμασε μέχρι το 1952, οπότε και μεταλλάχτηκε σε αυτό που ονομάζουμε «λαικό».

     

    Αρμόνικα   

    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο
    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο
    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο

    Η αρμόνικα είναι αερόφωνο όργανο με μεταλλικές ελεύθερες γλωσσίδες, χειροκίνητη φυσούνα και κουμπάκια στο δεξί χέρι, πρόγονος του ακορντεόν. Πρωτοκατασκευάστηκε στις αρχές του 19ουαιώνα στη Βιέννη.

    Είναι όργανο (ή μάλλον οικογένεια οργάνων) που, όπως και το ακορντεόν,  παρουσιάζει μεγάλη ποικιλομορφία.

    Ήρθε στην Ελλάδα κυρίως από Μικρασιάτες πρόσφυγες και έγινε γνωστό με διάφορες ονομασίες (φύσα, φυσαρμόνικα, μισοφωνία ή μεσοφωνία, πολίτικη αρμόνικα κλπ), που αντιπροσωπεύουν παρόμοια ή και διαφορετικά όργανα.

    Σε καταστήματα της Κωνσταντινούπολης ή της Σμύρνης πωλούνταν και αρμόνικες.

    Η αρμόνικα χρησιμοποιήθηκε ευρέως στο Σμυρνέικο και το ρεμπέτικο από λαικούς οργανοπαίχτες, στην Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και την Αθήνα, από τα τέλη του 19ουαιώνα μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1930. Εγκαταλείφθηκε όταν τελικά την αντικατέστησε το ακορντεόν και σήμερα η αρμόνικα είναι πλέον άγνωστο όργανο στην Ελλάδα. Σε άλλες χώρες όμως (Αυστρία, Σλοβενία, Ιταλία, Πορτογαλλία κ.α.) συνεχίζει να είναι δημοφιλής και να χρησιμοποιείται στη λαική μουσική.

    Η αρμόνικα είναι μικρότερη, ελαφρότερη και απλούστερη, αλλά και πιο δύσκολη στο παίξιμο απο το ακορντεόν και έχει οξύτερο ήχο. Είναι διατονική, με διαφορετικές νότες στο άνοιγμα και το κλείσιμο της φυσούνας και γιαυτό απαιτεί συχνό και ταχύτατο ανοιγοκλείσιμο.

    Οι Έλληνες λαικοί οργανοπαίχτες της αρμόνικας ανέπτυξαν ιδιαίτερη τεχνική, διαφορετική από τη δυτικοευρωπαική. Έπαιζαν πολύ δεξιοτεχνικά και μονοφωνικά τη μελωδία, χωρίς αλλαγές ηχοχρώματος (ρετζίστρα) και συνήθως χωρίς συνοδεία με μπάσα και συγχορδίες. Πολλές φορές αντικαθιστούσαν το βιολί ή σπανιότερα έπαιζαν μαζί μ’αυτό και το παίξιμό τους έμοιαζε με το παίξιμο του βιολιού. Προφανώς χρησιμοποιούσαν αρμόνικες με περισσότερες από μία σειρές κουμπιών, με δυνατότητα για χρωματική κλίμακα.

    Δεν είναι γνωστό το ακριβές είδος αρμόνικας που χρησιμοποιήθηκε στις δισκογραφήσεις. Επίσης πολλές φορές οι ονομασίες αρμόνικα και ακορντεόν συγχέονται.

    Φωτογραφία μουσικών με αρμόνικα, σαν αυτήν της photo 3 & 4, σαντούρι (Γιακουμής Μοντανάρης) και κιθάρα, σε γάμο το 1928, υπάρχει στο βιβλίο του Πετρόπουλου (σελ.46).

    Παρόμοια αρμόνικα, με την επιγραφή «Regal Melodeon», 2 σειρές κουμπιών (10+9), στο δεξί χέρι, 2 ρετζίστρα από πάνω και 4 «κουτάλια» στο αριστερό χέρι, χρησιμοποιούσε ο Νίκος Κουλαξίζης.

     

    Ακορντεόν

    Το ακορντεόν είναι λαικό όργανο και χρησιμοποιείται στη λαική μουσική πολλών χωρών.

    Ο τύπος του ακορντεόν που επικράτησε αποκλειστικά στην Ελλάδα από το 1930 είναι αυτός με πλήκτρα σαν του πιάνου στο δεξί χέρι (piano accordion).  

     

    Το ακορντεόν στο ρεμπέτικο

    Αν και συγκερασμένο, δυτικοευρωπαικής προέλευσης όργανο, κατάφερε, χάρη σε ιδιαίτερες τεχνικές και μελίσματα  που ανέπτυξαν οι λαικοί ακορντεονίστες, να ενσωματωθεί στη λαική μας παράδοση και να συμπράξει άνετα ακόμα και με ασυγκέραστα όργανα.

    Ήταν ένα από τα όργανα της ρεμπέτικης και της λαικής ορχήστρας, του Μάρκου Βαμβακάρη, του Χατζηχρήστου, του Παπαιωάννου, του Τσιτσάνη κ.ά.

    Αντικαταστάθηκε παροδικά από τη «μόδα» του ηλεκτρονικού «αρμονίου», αλλά ήδη η δημοτικότητά του ανεβαίνει και έχει αρχίσει να επανέρχεται στις ρεμπέτικες κομπανίες.

     

    Λαικοί δεξιοτέχνες της αρμόνικας και του ακορντεόν

    Ήδη από τις αρχές του 20ουαιώνα σπουδαίοι λαικοί δεξιοτέχνες της αρμόνικας και  στη συνέχεια του ακορντεόν, πλούτιζαν τα παραδοσιακά, τα σμυρνέικα, τα ρεμπέτικα και τα λαικά με τον ιδιαίτερο ήχο του οργάνου τους.

    Οι γνωστότεροι ήταν ο Αμιράλης ή «Παπατζής», ο Τρίμης και ο Κουλαξίζης. Οι δύο πρώτοι είναι αυτοί που έπαιζαν αρμόνικα στις περισσότερες παλιές γραμμοφωνήσεις των 78 στροφών.

     

    «Παπατζής»

    Ο Αντώνης Αμιράλης ή «Παπατζής» (Κορδελιό Σμύρνης 1896 - Αθήνα 1959) ήταν δεξιοτέχνης της αρμόνικας και κατόπιν του ακορντεόν, συνθέτης και στιχουργός. Έπαιζε επίσης βιολί και μπουζούκι. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 κυριαρχεί στις δισκογραφήσεις με αρμόνικα.

    Υπάρχουν προσφωνήσεις σε δίσκους «Γειά σου Παπατζή με την αρμόνικά σου«Ώπα! Αντώνη μου , μ’έκαψες με τη φύσα σου», «Αντώνη μου! Άχ! Μ’έχει πεθάνει η μισοφωνία σου, Αντωνάκη μου!» «Γειά σου Παπατζή μου, γειά σου!».

     

    Τρίμης

    Ο Μιχάλης Τρίμης (Αθήνα 1907-1981) έπαιζε αρμόνικα και ακορντεόν μέχρι το 1960. Ο πατέρας του Σπύρος Τρίμης έπαιζε κι αυτός αρμόνικα και  επισκεύαζε αρμόνικες. Όταν έπαιζαν μαζί, τους φώναζαν «ο Τρίμης και το Τριμάκι».

    Ο Μιχάλης Τρίμης είχε εργαστήριο επισκευής ακορντεόν στην οδό Ζωοδόχου Πηγής με τον γιό του Στέλιο, που μετεκπαιδεύτηκε στο Τρόσσινγκεν της Γερμανίας, στη Χόνερ. Το είχα επισκεφθεί στα τέλη της 10ετίας του 50 αλλά και αργότερα, που μετακόμισαν στην Χαριλάου Τρικούπη 1 και Πανεπιστημίου, για το ακορντεόν μου. Εκεί ο Μιχάλης Τρίμης δούλευε μέχρι το τέλος της ζωής του.

    Μετά τον θάνατό του, ο Στέλιος με τον γιό του Μιχάλη άνοιξαν μουσικό οίκο στο ισόγειο του ίδιου κτιρίου.

    Υπάρχουν προσφωνήσεις σε δίσκους «Γειά σου Τρίμη με τη φύσα σου!» «Γειά σου Τριμάκη με τη φύσα σου!» «Γειά σου Τριμάκη με τη φυσαρμόνικα

     

    Κουλαξίζης

    Ο  Νίκος Κουλαξίζης, πρόσφυγας στην Καβάλα με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη, έπαιζε αρμόνικα σε  c  μπάντα στην Κωνσταντινούπολη.

    Ο μεγαλύτερος γιός του, πρώτος από 4 αδέλφια αυτοδίδακτους μουσικούς, Γιώργος Κουλαξίζης (γεννηθείς το 1925), κορυφαίος  λαικός ακορντεονίστας, έπαιζε επίσης και αρμόνικα. Είχε συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα του ρεμπέτικου και λαικού τραγουδιού (Βαμβακάρη, Παπαιωάννου, Τσιτσάνη, Γαβαλά, Καζαντζίδη, Τζουανάκο κ.ά.).

    Τον διαδέχτηκε ο μικρότερος αδελφός του Λάζαρος (γεννηθείς το 1934), δεξιοτέχνης ακορντεονίστας με επίσης μεγάλη και ακμάζουσα καλλιτεχνική δραστηριότητα, άξιος συνεχιστής της οικογενειακής παράδοσης.

    Επίσης ακορντεονίστας είναι ο Μπάμπης, ενώ ο Αχιλλέας είναι λαικός κιθαρίστας, μπουζουκτσής, συνθέτης και τραγουδιστής και επισκευαστής ακορντεόν.

    Είχα την ευκαιρία να  γνωρίσω τον Αχιλλέα όταν το 2000 μου έκανε «αναπαλαίωση» στο ακορντεόν και είδα ότι παίζει πολύ δεξιοτεχνικά και ακορντεόν.

     

    Άλλοι

    Βασίλης Ψαμμαθιανός, Γιάγκος Ψαμμαθιανός, Στέφος, Ιωάννης Φωτίου ή «Χιώτης», Μαυρόπουλος  κ.ά.

    Ο πατέρας του Στέλιου Κηρομύτη έπαιζε «μισοφωνία».

     Όπως μου είπε ο Θέμης Ρούσσος, παλιός δεξιοτέχνης ακορντεονίστας, ο πατέρας του, Μικρασιάτης πρόσφυγας στη Δάφνη, χορδιστής πιάνων και κατασκευαστής ομπρελλών, έπαιζε «μισοφωνία» με άλλους πρόσφυγες και είχε φτιάξει μόνος του ακορντεόν.

     

    Σχετικά βίντεο


    Γιώργος Κουλαξίζης

    Λάζαρος Κουλαξίζης

     Μάρκος Βαμβακάρης, Ρίτα Αμπατζή, Σαν είσαι μάγκας και νταής (1934), αρμόνικα Μιχάλης Τρίμης

    Αντώνης Διαμαντίδης (Νταλγκάς), Μανές της καληνυχτιάς "Ήρθε η ώρα κι η στιγμή" (1929),  Παπατζής

    Συρτό ντερμπεντέρικο, ακορντεόν Παπατζής

    Αμανές πολίτικος (1930), Καρίπης, Παπατζής

    Δημητριάδης, Ο μάγγας του Ψυρρή (Νταλγκά) 1932, Παπατζής

    Απόστολος Χατζηχρήστος (Σμυρνιωτάκι)-Η πεντάμορφη, 1949, Χατζηχρήστος, Μάρκος, Καλφοπούλου, ρεμπέτικη ορχήστρα με ακορντεόν

    Απόστολος Χατζηχρήστος, Η άμαξα μέσ'τη βροχή, ρεμπέτικη ορχήστρα με ακορντεόν

    Σμυρνέικος Μανές, Πόλη 1910, τραγούδι & αρμόνικα Γιάγκος Ψαμμαθιανός

    Το μποχώρι (1931) Παπατζής αρμόνικα, Καρίπης κιθάρα

    Χασάπικο πολίτικο (1931) αρμόνικα Παπατζής


    --------------------------------

    Πηγές

     

    Γρηγορία-Μαρία Ανδρουλάκη: Η αρμόνικα, ένα άγνωστο όργανο του ρεμπέτικου, πτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας & Θράκης, Τμήμα μουσικής επιστήμης και τέχνης, Θεσσαλονίκη 2011

    Παναγιώτης Κουνάδης: Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών, κείμενα γύρω από το ρεμπέτικο, Αθήνα 2003.

    Παναγιώτης Κουνάδης: Τα ρεμπέτικα, ένα ταξίδι στο λαικό αστικό τραγούδι των Ελλήνων, Αθήνα 2010

    Ηλίας Πετρόπουλος: Τα ρεμπέτικα τραγούδια, 3ηέκδοση, Αθήναι 1974

    Αχιλλέας Κουλαξίζης: προσωπική επικοινωνία

    Θέμης Ρούσσος: προσωπική επικοινωνία

    Ίντερνετ


    Tags
    Μουσικά Όργανα:ακορντεόνβιολίφυσαρμόνικακιθάραΚαλλιτέχνες:Ρίτα ΑμπατζήΜουσική Εκπαίδευση:συγχορδίες



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #27123   /   19.04.2013, 09:53   /   Αναφορά

    Μπράβο Κώστα, πολύ ενημερωτικό,κατατοπιστικό και πλουσιο σε ιστορικά ντοκουμέντα


    το άρθρο σου!Σ ευχαριστούμε πολύ !

    #27124   /   19.04.2013, 10:11   /   Αναφορά

    Βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες στο άρθρο σου Κώστα, και μ΄ενθουσίασαν οι φωτο των παλιών οργάνων :) δεν ξέρω τι παθαίνω με κάτι τέτοια !!! Ευχαριστώ και για το άρθρο και για την επιλογή δικού μου βίντεο :)  

    #27125   /   19.04.2013, 10:14   /   Αναφορά

    Το βίντεο με τον μεγάλο λαικό ακορντεονίστα Γεώργιο Κουλαξίζη δυστυχώς δεν διατίθεται πλέον στο youtube. Παρακαλώ τους διαχειριστές να αντικατασταθεί με αυτό:


    #27126   /   19.04.2013, 10:21   /   Αναφορά

    Σάκη και Μαίρη  σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας για το άρθρο και για τα καλά σας λόγια.

    #27128   /   19.04.2013, 10:46   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και διδακτικό άρθρο. Να προσθέσω ότι το ρεμπέτικο παίχτηκε όχι μόνο με Αρμόνικα και Ακορντεόν αλλά και με φυσαρμόνικα όπως εδώ με τον Παγιουμτζή σε ηχογράφηση του 1946 και μάλιστα σε F ματζόρε.


    #27131   /   19.04.2013, 11:30

    Στέφανε σε ευχαριστώ για την συμπλήρωση του άρθρου με την αναφορά σου στη φυσαρμόνικα στο ρεμπέτικο.


    Να τονίσουμε εδώ ότι η φυσαρμόνικα στόματος, η αρμόνικα και το ακορντεόν είναι συγγενή όργανα, που έχουν τον ίδιο τρόπο παραγωγής του ήχου (με μεταλλικές γλωσσίδες). Γιαυτό και οι ονομασίες τους πολλές φορές συγχέονται. Το ακορντεόν στα Ιταλικά λέγεται fissarmonica, η αρμόνικα χειρός λεγόταν και φυσαρμόνικα ή φύσα και η φυσαρμόνικα στόματος λέγεται και αρμόνικα (mund harmonica ή harmonica).


    #27130   /   19.04.2013, 11:14   /   Αναφορά

    Πολύ όμορφο κείμενο, Κώστα! Μας χάρισες άφθονη γνώση και ενδιαφέρον για ακόμη περισσότερο ψάξιμο!



    Καλημέρα!Smile

    hp
    #27132   /   19.04.2013, 16:23   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο άρθρο, πανέμορφα τραγούδια και καταπληκτικές οι φωτογραφίες.


    Το ακορδεόν το λάτρεψα στις ηχογραφήσεις με τον Δάσκαλο Γκαντίνη, ο συνδυασμός με το κλαρίνο είναι απο τα ωραιότερα ακούσματα. Οι άνθρωποι φτιάχναν αριστουργήματα!!





    όπως και εδω με τον Ανεστόπουλο, 1 απο τα κύκνεια άσματα....




    #27133   /   19.04.2013, 23:37   /   Αναφορά

    Πάρα πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου Κώστα. Μας έκανες γνωστά πράγματα που δεν γνωρίζαμε, ειδικά σχετικά με την αρμόνικα, και την ιστορία της.

    #27146   /   21.04.2013, 03:41   /   Αναφορά

    Κι άλλα βίντεο με αρμόνικα:


    "Σούστα"  και "Χασάπικο Γκάιδα" Ψαμμαθιανός (Κωνσταντινούπολη 1913)

    #27147   /   21.04.2013, 03:59   /   Αναφορά

     "Χασάπικο Γκάιδα" και "Σούστα" -Ψαμμαθιανός (Κωνσταντινούπολη 1913)





    Αντώνης Αμιράλης ("Παπατζής") "Τσιφτετέλι" (1934) Κιθάρα ο Κώστας Σκαρβέλης.


    "-Γειά σου Παπατζή με την αρμόνικα!"




    Μιχάλης Τρίμμης ("Τριμμάκι"),  "Γαλατιανό χασάπικο" και "Πλακιώτικο ζειμπέκικο" (1935)



    #27162   /   22.04.2013, 18:11   /   Αναφορά

    Οι πληροφορίες που μας δίνεις Κώστα, είναι πολύτιμες  και σχεδόν μοναδικές , ειδικά για την αρμόνικα , στο διαδίκτυο.


    Σε ευχαριστούμε . 

    #27164   /   22.04.2013, 20:51

    Σε ευχαριστώ, Γιάννη. Είχα την τύχη να έχω και  πληροφορίες "από πρώτο χέρι". Άλλωστε το θέμα με ενδιέφερε πάντα και το έψαχνα.


    #27195   /   01.05.2013, 12:57   /   Αναφορά

    τι ωραία δουλειά. επιτέλους μάθαμε και κάποια πράγματα παραπάνω για τους παλαιότερους δεξιοτέχνες Smile

    #27197   /   02.05.2013, 11:11   /   Αναφορά

    εξαιρετικο αρθρο γεματο αγνωστες πληροφοριες για τις ριζες του ακκορντεον!μπραβο!

    #27262   /   19.05.2013, 12:59   /   Αναφορά

    Ο λαικός δεξιοτέχνης του ακορντεόν Λάζαρος Κουλαξίζης, live με τον Αριστείδη Μόσχο και την ορχήστρα του, σε ένα παραδοσιακό Σμυρνέικο ορχηστρικό:



    #27976   /   18.10.2013, 18:33   /   Αναφορά

    Σόλο από τον λαικό δεξιοτέχνη του ακορντεόν Λάζαρο Κουλαξίζη, live σε συναυλία



    #28631   /   21.05.2014, 00:04   /   Αναφορά

    Ο κορυφαίος λαικός ακορντεονίστας Γιώργος Κουλαξίζης (μεγαλύτερος αδελφός του Λάζαρου) με τον Γιώργο Μητσάκη, τη Σωτηρία Μπέλλου και τον λαικό κιθαρίστα Γιάννη Δέδε (από τηλεοπτική εκπομπή):


    #28689   /   28.05.2014, 03:06   /   Αναφορά

    Τρία κομμάτια ακόμα με τον δεξιοτέχνη της αρμόνικας Αντώνη Αμιράλη ή Παπατζή:


    "Κασαμπαλιώτικο ζειμπέκικο", βιολί Ογδοντάκης, κιθάρα Σκαρβέλης


    "Καλαματιανός" (παραδοσιακό) 1929 "-Γειά σου Παπατζή με την αρμόνικά σου!"


    "Ο σκυλόμαγκας" (ρεμπέτικο) Πέτρος Κυριακός (1930) "-Παίξε ρε Παπατζή, αδελφέ μου εσύ, τη φύσα σου, με τα κουμπάκια σου τα όμορφα!"






    #28690   /   28.05.2014, 03:13   /   Αναφορά

     "Ταμπαχανιώτικος μανές", με τον Γιάγκο Ψαμμαθιανό και στην αρμόνικα τον Βασίλη Ψαμμαθιανό (Κωνσταντινούπολη 1929)


    #29081   /   27.02.2015, 13:56   /   Αναφορά

    Ο Γιώργος Κουλαξίζης με αρμόνικα και ο αδελφός του Αχιλλέας με κιθάρα:


    "Γιώργος και Αχιλλέας Κουλαξίζης με αρμόνικα και κιθάρα!" https://www.facebook.com/greekarmonika/photos/a.1463187347264701.1073741828.1463172810599488/1540678872848881/?type=1

    #29277   /   17.09.2015, 00:41   /   Αναφορά
    Γιώργος Κουλαξίζης, αρμόνικα: Χασάπικο Πολίτικο
    https://www.youtube.com/watch?v=8SO9eUSvwO4