ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Ας ξαναδούμε τους μουσικούς δρόμους

    Mια προσπάθεια για «ξεκαθάρισμα», ώστε να μπορεί ο ερασιτέχνης να χρησιμοποιεί τους δρόμους σε συγκερασμένα όργανα.

    Ας ξαναδούμε τους μουσικούς δρόμους

    Γράφει ο Κώστας Παναγόπουλος (COSTASPANAG)
    19 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 24 Ιούλ 2012

    Το θέμα «δρόμοι» της παραδοσιακής και λαικής μας μουσικής είναι πολύ ενδιαφέρον, αλλά απέραντο και συγκεχυμένο. Έχουν γραφτεί πολλά και όσο περισσότερα γράφονται τόσο η σύγχυση αυξάνει  και το θέμα μπερδεύεται, αντί να ξεκαθαρίσει..

    Θα άξιζε λοιπόν μια προσπάθεια για ξεκαθάρισμα  του ετερόκλητου υλικού. Ώστε, χωρίς θεωρητικές μεγαλοστομίες και απεραντολογίες, χωρίς αμφιβολίες και διχογνωμίες, να μπορεί ο απλός ενδιαφερόμενος ερασιτέχνης  να μάθει και να χρησιμοποιεί τους δρόμους σε συγκερασμένα μουσικά όργανα (πιάνο, ακορντεόν, αρμόνιο, κιθάρα, μπουζούκι κλπ).

    Μια τέτοια προσπάθεια κάνω κι εγώ, σαν ερασιτέχνης και μη ειδικός , εδώ και αρκετά χρόνια. Για προσωπική μου κατανόηση και χρήση και από αγάπη και σεβασμό στην ελληνική μουσική. Με επιλεκτική και όχι επιπόλαιη μελέτη και εμβάθυνση στο απέραντο υλικό που υπάρχει σε βιβλία και στο διαδίκτυο. Παραλείποντας σκόπμα κάθε τι που μπορεί να θεωρηθεί επουσιώδες, αμφισβητήσιμο,  μη απαραίτητο για την κατανόηση και ικανό να δημιουργήσει σύγχυση. Θεωρητικές λεπτομέρειες, διχογνωμίες, αναφορές  σε μικρομόρια, τετράχορδα  και ασυγκέραστα  συστήματα κλπ. Και κυρίως καταβάλλοντας προσπάθεια να ξεχωρισθεί το ουσιώδες από το επουσιώδες.

    Τα κατασταλαγμένα συμπεράσματα  από τις λεπτομερείς αυτές σημειώσεις  μου, απλά και κατανοητά, σκέφτηκα να μοιραστώ εδώ με άλλους ερασιτέχνες που ενδιαφέρονται.

    Οι επαγγελματίες και γνώστες παρακαλούνται να δείξουν κατανόηση και επιείκεια και να μετάσχουν στη συζήτηση με σχόλια, διορθώσεις  των αναπόφευκτων λαθών και παραλείψεων και παρατηρήσεις, για καλύτερο ξεκαθάρισμα.

    Πώς δημιουργήθηκε η σύγχυση

    Η σύγχυση δημιουργήθηκε από διάφορους παράγοντες, όπως: :

    - Η έλλειψη ενιαίου θεωρητικού υπόβαθρου.

    - Η χρησιμοποίηση διαφορετικών εμπειρικών ονομάτων από διάφορους πρακτικούς οργανοπαίχτες και η άκριτη αναπαραγωγή τους στο διαδίκτυο.

    - Η προσπάθεια να υπαχθούν οι δρόμοι στη διεθνή (Δυτικοευρωπαική) ονοματολογία των μουσικών κλιμάκων .

    - Η τυχόν διαφορετική ονομασία του αντίστοιχου μακαμ

    Οι κλίμακες της Δυτικής μουσικής

     Η  μουσική μας παιδεία  ήταν πάντα  μονομερώς προσηλωμένη στη Δυτική Ευρωπαική μουσική και ειδικότερα  την Κλασσική, αγνοώντας ή και υποτιμώντας την εθνική και παραδοσιακή μας μουσική. 

     Το σημειώνω σαν περίεργο μεν αλλά αναμφισβήτητο γεγονός και  χωρίς καμμιά διάθεση υποτίμησης της μουσικής μας παιδείας, από την οποία έχω περάσει  κι εγώ σαν μαθητής Ωδείων.

     Όταν κάποτε ρώτησα έναν Άραβα μουσικό τί εννοούν αυτοί με τον όρο «κλασσική» μουσική, μου μίλησε για την αρχαία εληνική μουσική θεωρία!

     Η αρχαία Ελλάδα είναι η «πατρίδα» και της Δυτικής Ευρωπαικής μουσικής, η οποία πέρασε από το αρχαίο ελληνικό σύστημα τρόπων στους «εκκλησισστικούς τρόπους», αλλά με μπέρδεμα των ονομάτων τους. Ονομάζοντας πχ. τον δώριο τρόπο φρύγιο και αντιστρόφως κλπ. Για να καταλήξει τελικά σε 2 μόνο τρόπους, τον μείζονα και τον ελάσσονα, απορρίπτοντας όλους τους άλλους.. Τους οποίους «παρέλαβε» με τα μπερδεμένα ονόματα dorian, frygian κλπ. η μοντέρνα μουσική και η τζαζ..

     Οι κλίμακες της Δυτικής μουσικής είναι ονομαστικά πολλές,  βασίζονται όμως σ’αυτούς τους δύο  μόνο τρόπους, που αποτέλεσαν το «τονικό» της  σύστημα, με το οποίο γράφτηκαν τα μεγάλα αιώνια αριστουργήματα της μουσικής.

     Οι «δρόμοι»

     Όμως η ελληνική παραδοσιακή και λαική μουσική (δημοτικό, ρεμπέτικο,λαικό, «έντεχνο») χρησιμοποιεί πολλούς τρόπους σχηματισμού συγκερασμένων κλιμάκων. Που δεν διδάσκονται στα Ωδεία σαν μέρος της προγραμματισμένης γενικής μουσικής εκπαίδευσης.

     Οι τρόποι αυτοί  ονομάζονται «δρόμοι».

     Η λέξη «δρόμος» σχετίζεται με τη διαδρομή των δακτύλων του οργανοπαίκτη στα τάστα του συγκερασμένου οργάνου (πχ. μπουζούκι).

     Άλλο δρόμος και άλλο κλίμακα

     Ο δρόμος δεν ταυτίζεται με την κλίμακα,  αλλά με τον χαρακτήρα και τον τύπο (τρόπο) σχηματισμού της. Τη χαρακτηριστική σειρά των διαστημάτων -τόνος (Τ ) , ημιτόνιο (Η) ή τριημιτόνιο (3 Η) ανάμεσα στις διαδοχικές νότες - βαθμίδες ( Ι- VIII).  Είναι ανεξάρτητος του τονικού ύψους. Π.χ. ο δρόμος χιτζάζ μπορεί να δώσει κλίμακα Re χιτζαζ, Μi χιτζαζ κλπ., ανάλογα με το τονικό ύψος (τόνο).

    Τα ονόματα των δρόμων

     Οι περισσότεροι έχουν το όνομα του αντίστοιχου μακάμ, πχ ουσάκ, χιτζαζ κλπ.  Άλλοι έχουν ονόματα από τους τρόπους της Δυτικής μουσικής (ματζόρε, αρμονικό μινόρε). Άλλοι από περιοχές της Ελλάδας (Πειραιώτικος) ή από τίτλους τραγουδιών (Ταμπαχανιώτικος).

     Αν και πολλές ονομασίες τους έχουν αραβική ή και τουρκική προέλευση,  οι δρόμοι σχετίζονται με τους  «ήχους» της Βυζαντινής μουσικής, που αποτελούν συνέχεια των «τρόπων» της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Έχουν σχέση με τα αραβοπερσικά μακάμ (μακάμια ή μακαμάτ), αλλά δεν ταυτίζονται με αυτά. Τα μακάμ είναι πολύ περισσότερα και δεν αντιστοιχούν απόλυτα με τους δρόμους που φέρουν το ίδιο όνομα  Αντιστοιχούν και αυτά με Βυζαντινούς ήχους, αν και υπάρχουν ήχοι που δεν έχουν αντίστοιχο μακάμ (πχ. ο ήχος Άγια ή Νενανώ, τον οποίο ακολουθεί το χασάπικο Πολίτικο «Έμορφη γλυκειά πολίτισσά μου»).

     Χρήσιμα γενικά συμπεράσματα και παρατηρήσεις

     - Οι δρόμοι που εξετάζονται εδώ είναι προσαρμοσμένοι σε συγκερασμένα όργανα, με μικρότερο διάστημα το ημιτόνιο  (πχ. πιάνο, ακορντεόν, αρμόνιο, μπουζούκι, κιθάρα).

     -Όλοι οι δρόμοι δεν είναι το ίδιο συχνοί. Οι συχνότεροι είναι οι μισοί περίπου.Τα περισσότερα αριστουργήματα του ρεμπέτικου και τα περισσότερα δημοτικά και λαικά τραγούδια βασίζονται σε πολύ λίγους, συχνούς δρόμους, οι οποίοι πρέπει γιαυτό  να έχουν προτεραιότητα στη μελέτη.

     -Η ελληνική παραδοσιακή μουσική μπορεί να μοιάζει με την τουρκική, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει «τουρκική προέλευση». Οι Έλληνες είχαν δημιουργήσει  υψηλό μουσικό πολιτισμό στη Μικρά Ασία  πολύ πριν έλθουν εκεί οι Τούρκοι..

     -Η αραβοπερσική και τουρκική μουσική χρησιμοποιούν ασυγκέραστα όργανα (ούτι, βιολί, σάζι κλπ) και μακαμ με μικρομόρια και όχι συγκερασμένα, όπως είναι οι δρόμοι του μπουζουκιού.

     -Η Δυτική μουσική υστερεί σε πλούτο κλιμάκων και ρυθμών σε σχέση με την παραδοσιακή μας μουσική.

     -Είναι λάθος να πιστεύεται ότι κάθε επιρροή  από  ξένα στοιχεία είναι απορριπτέα και καταδικαστέα .

     Οι δρόμοι,  με αλφαβητική σειρά

     Το (εμπειρικό) καθιερωμένο όνομα κάθε δρόμου, η σχετική συχνότητά του, ο αντίστοιχος συγγενικός ήχος της Βυζαντινής μουσικής, οι βαθμίδες ,τα διαστήματα μεταξύ βαθμίδων (χαρακτηριστικός τύπος σχηματισμού της κλίμακας), οι συχνότερες συγχορδίες και  παραδείγματα τραγουδιών.

     Σε όλους τους δρόμους χρησιμοποιήθηκε εδώ σαν παράδειγμα ο τόνος Re (D). Μπορεί όμως να  χρησιμοποιηθεί οποιοσδήποτε αλλος τόνος, αρκεί να ακολουθείται ο ίδιος δρόμος, η ίδια χαρακτηριστική σειρά διαστημάτων.

     -Αρμονικό μινόρε

    Ο τρόπος της  ελάσσονας αρμονικής της Δυτ. Μουσικής. Συγγ. Ήχος Δ’σκληρού διατόνου.

    Συχνός!

     D E F G A Bb C# D 

     H-H-T-T-T-3H-H

     Συγχορδίες:

    Im, IVm, V (7), ΙΙΙ,  VI

    Πχ. Φραγκοσυριανή,  Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά, Σ’αγαπώ γιατί είσαι ωραία, Πριν το χάραμα, Μ’έχεις μαγεμένο, Μπαχτσέ τσιφλίκι,

     -Διατονικό μινόρε

    (ή φυσικό ή νησιώτικο μινόρε)

    Συχνός!

    Αντιστοιχεί στον Α’ ήχο της Βυζ. Μουσικής

     D E F G A Bb C D

     Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ

     Στην ανιούσα η VIη βαθμίδα μπορεί να μην είναι χαμηλωμένη κατά ένα ημιτόνιο.

     Συγχορδίες

    Im, IVm, Vm, III , IV7, VI , VII

     Θαλασσάκι μου, Πέρα στους πέρα κάμπους

     -Κα(ρ)(τ)σι(γ)( ι)άρ

     Ήχος Β’ δευτερόπρωτος

     D E F G Ab B C D

     T-H-T-H-3H-H-T

     Στην κατιούσα η ΙΙη βαθμίδα  μπορεί να είναι χαμηλωμένη κατά 1 ημιτόνιο.

     Im , (IIm), IIIm, IV, VII (VII m στην κατιούσα)

     Τί σε μέλλει εσένανε

     -Κιουρντί

     Συχνός

    Ήχος πλ.Α’ σκληρού διατόνου

     D E F G Ab B C D

    Τ-Η-Τ-Η-3Η=Η-Τ

    Im, IIm, IV, Vm, III,  VII

     Σαράντα παλληκάρια, Όμορφη Πειραιώτισσα, Θα σπάσω κούπες

     -Ματζόρε  

    Συχνός!

     Ο τρόπος της μείζονας κλίμακας της Δυτ. μουσικής , συγγενής ήχος πλ.Δ’

     D E F# G A B C# D

     T - T - H - T - T - T - H

     I, IV, V,  (V7-δεν συνηθίζεται), ΙΙm

     Φαληριώτισσα, Συνεφιασμένη Κυριακή, Η άμαξα μες τη βροχή, Είμαστι αλάνια, ΈναΝερό κυρα Βαγγελιώ, Αιγιώτισσα, Παρασκευούλα

     -Νιαβέντ (ι) (ή νεβεσέρ)

    Συχνός

    Ήχος (Δ’ σκληρού διατόνου ;) - πλ.Β’ από Δι

    Σαν το αρμονικό μινόρε, αλλά με οξυμένη IV.

     D E F G# A Bb C# D

    Τ-Η-3Η-Η-Η-Τ-Η

     Im, , Vdim, VI, ΙV# dim, V7

     Τί σου λέει η μάνα σου για μένα, Από ξένο τόπο, Στου παπα-Λάμπρου την αυλή

     -Νικρίζ (Σουζινάκ ή ποιμενικό μινόρε ή  ρουμάνικο μινόρε)

    Ο κατ’εξοχήν δρόμος των τσιγγάνων.

    Πλ.Δ’ σκληρός χρωματικός

     D E F G# A B C# D

    Η VII  μπορεί να είναι 1 ημιτόνιο χαμηλότερη

     T-H-3H-T-H-T

     Im, II, IVdim., Vm

     Τσοπανάκος ήμουνα, Καραγκούνα, Τρία παιδιά Βολιώτικα

     -Ουσάκ

    Συχνότατος! Ο σπουδαιότερος μινόρε δρόμος.

    Ήχος Α’

     D Eb F G A Bb C D

    Γράφεται με τον οπλισμό της Gm

     H-T-T-T-H-T-T

     Im, IVm, VIIm, II , III , VI

     Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά, Της τριανταφυλλιάς τα φύλλα , Ρουμπαλιά, Σήκω Διαμάντω, Νερατζούλα φουντωμένη, Είμαστε ορκισμένα τα καημένα, Αυτή η νύχτα μένει

     -Πειραιώτικος

     D Eb F# G# A Bb C# D

     Η-3Η -Τ-Η-Η-3Η- Η

     Η VII μπορεί να μην είναι οξυμένη.

    Στην κατιούσα  η IV κατά 1 ημιτόνιο χαμηλότερη

    Ι,  ΙV, VII  ΙΙ7,  IV m, VIIm

     Ο μποχώρης, Εισαγωγή μοδιστρούλας

     -Πεντατονικό ματζόρε

    (Ηπειρώτικο)

     D E F# A B D

     -Πεντατονικό μινόρε

     D F G A C D

     -Ραστ

    Συχνός

    Πλ.Δ’

     D E F# G A B C# D

    Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η

    Στην κατιούσα η VII είναι χαμηλότερη κατά 1 ημιτόνιο (αυτή είναι και η  διαφορά του από τον ματζόρε)

     I,  IIm, IV, V

     Μήλο μου κόκκινο, Καπετάν Αντρέα Ζέππο

    Σαμπά(χ)

    Πλ. Α’ Παθητικός ή δίφωνος

    Συχνός

     D E F Gb A Bb C D

     Τ-Η-Η-3 Η –Η-Τ-Τ

     H VIII βαθμίδα μπορεί να είναι χαμηλωμένη κατά 1 ημιτόνιο

     Ιm, ΙΙΙ ,  VII

     Ήσουνα ξυπόλυτη, Κανελλόριζα, Τα παιδιά της γειτονιάς σου, Γιατί καλέ γειτόνισσα, Ένας μάγκας στο Βοτανικό

     -Σε(ν)γκιά(χ)

    Ηχος Δ’λέγετος

    Όχι συχνός

     D E# F# G A Bb C# D

     3H- H-H-T-T-T-H

    Στην κατιούσα η  VII  μπορεί να χαμηλωνει κατά 1 ημιτόνιο.

     I, IVm, V

    Σε καινούρια βάρκα μπήκα

    -Ταμπαχανιώτικος

    πλ.Δ’

    D E F# G A Bb C# D

    Τ-Τ-Η-Τ-Η-3Η-Η

     I, IVm, V

     -Xιτζάζ

    ήχος πλ.Β’

    Ο σπουδαιότερος και συχνότερος ματζόρε δρόμος

    Αυτόν ακολουθούν τα περισσότερα παραδοσιακά και δημοτικά τραγούδια.

     D Eb F# G A Bb C D

    (Γράφεται με τον οπλισμό της Gm)

     H-3H-T-H-T-T

     Στην ανιούσα η VI μπορεί να είναι 1 ημιτόνιο χαμηλότερη

     I, II , IV m, VII m

    Αμάραντος, Μαράθηκαν τα δέντρα, Πουλάκι ξένο, Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια, Μ’έκαψες γειτόνισσα, Έχε γεια, πάντα γεια, Περβολαριά, Λαλούδι της Μονεμβασιάς, Έρη ερηνάκι μου, Ξημερώνει και βραδιάζει, Γκιουλ Μπαχάρ, Η νυχτερίδα, Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι, Εβίβα ρεμπέτες, Μισιρλού.

     -Χιτζαζκιάρ

    Πολύ συχνός

     D Eb F# G A Bb C# D

    (Γράφεται με τον οπλισμό της Gm)

     H-3H- Η- T-H-3Η-Η

     Ι, ΙΙ, ΙVm, A

     Μοιάζει με τη Χιτζαζ, με τη διαφορά ότι η VII είναι οξυμένη κατά 1 ημιτόνιο.

     Δυό ήλιοι δυό φεγγάρια, Ο πασατέμπος, Το χρήμα δεν το λογαριάζω, Για την απονιά σου

    -Χουζάμ

    Ήχος μέσος του Β’

     D E# F# G A Bb C# D

     3Η-Η-Η-Τ-Η-3 Η-Η

    Στην κατιούσα η VII μπορεί να είναι κατά 1 ημιτόνιο χαμηλότερη.

     Ι, ΙVm, V

     Τα μελιτζανιά

    ------





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #25023   /   24.07.2012, 15:57   /   Αναφορά

      Πολύ καλή η προσπάθεια σας και ρίχνει κι άλλο φως στην υπόθεση , απλά αν μου επιτρέπετε να προσθέσω- συμπληρώσω κάποιες πληροφορίες στην πολύ σωστή τοποθέτησή σας για την προέλευση της δυτικής μουσικής.


    Πολύ σωστά λέτε :


      Η αρχαία Ελλάδα είναι η «πατρίδα» και της Δυτικής Ευρωπαϊκής μουσικής, η οποία πέρασε από το αρχαίο ελληνικό σύστημα τρόπων στους «εκκλησιαστικούς τρόπους»


    και συμπληρώνω :


    Όντως τρόποι της ευρωπαϊκής μουσικής δημιουργήθηκαν  (ως γρηγοριανά μέλη με μια μουσική καθαρά συγκερασμένη βασιζόμενη στο βυζαντινό μέλος της εποχής εκείνης .


      Πήραν τις καλύτερες μελωδίες των βυζαντινών (στέλνοντας ,μετά απο το σχίσμα, μουσικούς - κατασκόπους στα παράλια της Μικράς Ασίας  αλλά και σε όλο το τότε Βυζάντιο)  και κατέγραψαν σε ένα σύστημα επτά φθόγγων τα μέλη που υποτίθεται άκουσαν  ,τα δε ονόματα τα δανείστηκαν  από την αρχαία Ελλάδα άλλα σκοπίμως μετέφεραν ένα τόνο (όνομα) κάτω , οπότε ο φρύγιος των αρχαίων Ελλήνων ονομάστηκε  δώριος και κοκ βέβαια οι σχέσεις των αρχαίων τρόπων ειναι πολύ μακρυά απο αυτούς των εκκλησιαστικών της ευρωπαικής τότε μουσικής, ούτε καν έκαναν έρευνα αν είναι ή όχι πρέπον και σωστό να χρησιμοποιήσουν τα ονόματα τους !


      Αυτή είναι η αλήθεια που κρύβουν οι φίλοι μας οι Ευρωπαίοι (οχι όλοι ευτυχώς ,οι πληροφορίες αυτές μας έρχονται  άκουσον ! απο πανεπιστήμιο της Λειψίας ). Στο δε ευρύ κοινό  και στο θέμα της δημιουργίας του γρηγοριανού μέλους λένε ότι περισυνέλεξαν τις ωραιότερες μελωδίες της εποχής εκείνης , και έφτιαξαν τα μέλη ....


       Κατόπιν αυτοί οι επτά τρόποι (modus) δώριος φρύγιος κτλ μεταλλάχτηκαν και κατέληξαν μόνο σε δυο βασικούς τον ιωνικό και τον αιολικό  όπου έμελε να εξελιχθούν και αυτοί με τη σειρά τους στις γνωστές κλίμακες  Μείζονες και Ελάσσονες αντίστοιχα .


    Άρα όταν μιλάμε για σημερινή ευρωπαϊκή  μουσική (αυτή του τονικού μουσικού συστήματος) μιλάμε για ένα αντιδάνειο των ευρωπαϊκών εκκλησιαστικών μελών που παίρνουμε εμείς από αυτούς που ήδη τα έχουν δανεισθεί από εμάς (εννοώ τους Έλληνες του Βυζαντίου )


    Ευχαριστώ για τον χρόνο σας και ελπίζω να βοήθησα και εγώ έστω και λίγο στην αξιόλογη προσπάθειά σας για να λυθούν τα προβλήματα της μουσικής μεταξύ των τεχνοτροπιών της Δύσης με την Ανατολή




    #25029   /   24.07.2012, 21:59

    Είναι τιμή για έναν ερασιτέχνη να δέχεται σχόλια από έναν επαγγελματία μουσικό και μάλιστα Καθηγητή μουσικής σε Μουσικό Σχολείο. Οι  σημαντικότατες πληροφορίες με τις οποίες συμπληρώνεις το άρθρο είναι πολύτιμες και πρέπει να τις διαβάσουν προσεκτικά όλοι όσοι αγνοούν ή υποτιμούν τον ρόλο του ελληνικού μουσικού πολιτισμού στη Δυτική μουσική.  Ευχαριστώ για την πολύτιμη συμβολή σου.


    #29801   /   18.10.2018, 02:17

    #25026   /   24.07.2012, 18:22   /   Αναφορά

    Διαβαζοντας το αρθρο σου αγαπητε φιλε Κωστα,και αφου σε συγχαρω για την νεα σου πολυ καλη προσπαθεια,αναλογιζομαι τις δυσκολιες που εχει το επαγγελμα του μουσικου για να αποκτησει την μουσικη παιδεια που χρειαζεται.Εσυ εχεις αυτες τις γνωσεις αν και εισαι γιατρος.Θα μπορουσες να εισαι και μουσικος συμβουλος σε οποιοδηποτε οργανισμο.Ειμαι βεβαιος για αυτο.Τα γραφομενα σου βοηθουν θεωρητικα και πρακτικα επαγγελματιες και ερασιτεχνες.Δεν ειμαι επαγγελματιας μουσικος για να τα σχολιασω αλλα ερασιτεχνης για να τα ενστερνιστω και να τα εφαρμοσω.Και παλι συγχαρητηρια.Μπραβο σου!!Περιμενω και αλλα απο σενα ενδιαφεροντα αρθρα.

    #25030   /   24.07.2012, 22:15

    Ευχαριστώ Βασίλη Billtas για τα καλά σου λόγια. Το άρθρο γράφτηκε από ερασιτέχνη με σκοπό να βογηθήσει άλλους ερασιτέχνες.  Θα χαρώ αν βρεις σ'αυτό κάτι πρακτικά χρήσιμο και εφαρμόσιμο στην με πολύ μεράκι ενασχόλησή σου με το ελληνικό  και ιδιαίτερα το λαικό και ρεμπέτικο τραγούδι.


    #25031   /   24.07.2012, 23:12   /   Αναφορά

    ... μερικές διορθωσούλες ...


     


     -Αρμονικό μινόρε


    Τα διαστήματα δεν είναι  H-H-T-T-T-3H-H  αλλά  Τ-H-T-T-Η-3H-H


    (Οι νότες είναι σωστές)


    -Διατονικό μινόρε


    Ανιούσα : Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Τ-Η  ->   Im IIm  IV V


    Κατιούσα : Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ  ->   Im, IVm, Vm, III , IV7, VI , VII


    -Κα(ρ)(τ)σι(γ)( ι)άρ


    ->   IIm, IIIm, IV, VII


    Δεν έχει Κατιούσα, Η πρώτη βαθμίδα είναι ελλατωμένη


    Το «Τί σε μέλλει εσένανε» Δεν είναι Καρτσιγάρ


    -Κιουρντί (Δωρικός)


    Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η-Τ  -> Im, IΙm, III, IV, Vm, VII


    -Ματζόρε  


    Όπως Ιωνικός / Ραστ Ανιούσα


    -Νιαβέντ (ι)


    Τ-Η-3Η-Η-Η-3Τ-Η  -> Im,  V, VI, VIIm


     -Νικρίζ


    T-H-3H-H-T-T-H  -> Im,  II, V,  VIIm


     -Ουσάκ


    H «Πραγματική» Ουσάκ έχει 1,5Η-1,5Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ   (έχει αντί για Τόνο-Ημιτόνιο, Ενάμιση Ημιτόνιο – φυσικά δεν παίζεται από τα συγκερασμένα όργανα)


    -Πειραιώτικος


    Η-3Η -Τ-Η-Η-3Η- Η ->  I,  IIΙm


    Δεν έχει Κατιούσα


    -Ραστ


    Ράστ Ανιούσα όπως Ματζόρε, Ιωνικός


    Ράστ Κατιούσα : Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ -> I, IΙm, IV, Vm, VIm, VII


     


    -Σαμπά(χ)


     Τ-Η-Η-3Η-Η-Τ-Τ  -> Im, IΙI, Vm, VI


     


    -Σε(ν)γκιά(χ)


    3H- H-H-T-H-3H-H -> I, IΙIm, IVm


     


    -Ταμπαχανιώτικος


    Τ-Τ-Η-Τ-Η-3Η-Η  ->  I, IΙIm, IVm, V


    -Xιτζάζ


    H-3H-H-T-H-T-T  ->  I, IΙ, IVm, VIIm


    Δεν έχει Ανιούσα


    H «Πραγματική» Ανιούσα Χιτζάζ έχει διαστήματα : H-3H-H-T-Τ-1,5Η-1,5Η   (έχει αντί για Ημιτόνιο-Τόνο- Τόνο, Τόνο-Ενάμιση Ημιτόνιο- Ενάμιση Ημιτόνιο – φυσικά δεν παίζεται από τα συγκερασμένα όργανα)


    -Χιτζαζκιάρ


    H-3H- Η- T-H-3Η-Η -> I, IΙ, IΙΙm, ΙVm


    -Χουζάμ


     3Η-Η-Η-Τ-Τ-Τ-Η -> I, IΙΙm, IV, VΙm


     


    /Πέτροc {#emotions_dlg.smartass}

    #25032   /   24.07.2012, 23:15

    Περισσότερα για το 1,5 Ημιτόνιο μπορείτε να βρείτε εδώ :


    http://wiki.kithara.gr/%CE%A0%CF%8E%CF%82_%CE%BD%CE%B1_%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%AD%CF%88%CE%B5%CF%84%CE%B5_%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%BA%CE%B9%CE%B8%CE%AC%CF%81%CE%B1_%CF%83%CE%B1%CF%82_%CF%83%CE%B5..._%CE%BF%CF%8D%CF%84%CE%B9_%28nEwBiE%29


    /Πέτροc Innocent


    #25033   /   24.07.2012, 23:33

    Ευχαριστώ για τις (απαραίτητες) διορθώσεις .


    #25035   /   25.07.2012, 09:07   /   Αναφορά

    Η γνώση δε γνωρίζει εποχές...


    Τα καλά άρθρα και το καλοκαίρι έχουν τη θέση τους και βρίσκουν τους αναγνώστες τους, όπου κι αν κρύβονται...



    Οι μουσικοί δρόμοι, μέσα από ένα λεξικό, που μάλλον θα βρει το δρόμο του, αφού ο COSTASPANAG φρόντισε να το διανθίσει με χρήσιμες πληροφορίες !!!


    Καλή συνέχεια !!!

    #25045   /   25.07.2012, 21:46

    οι αρχαιοελληνικοι τροποι ηταν 7...με αρχικο και θεμελιο τροπο-κλιμακα τον ιονικο(μειζωνα),.,ο τελευταιος τροπος που "ανακαλυψαν"οι προγονοι μας ηταν ο μυξολιδιος,,,


    στο βυζαντιο εγινε μια επιτυχημενη προσπαθεια σβησιματος απο την μνημη των ανθρωπων ολων αυτων των τροπων καθως κατα την γνωμη τους οι μονοι αποδεκτοι τροποι ηταν μονο δυο,,,μειζων-ελλασων...δεν ειναι τυχαιο αλλωστε το diabolus in musica που επιβληθηκε στην ακμη της εκκλησιοκρατιας...παραδειγματα πολλα οπως ας πουμε η απαγορευση της ελλατωμενης πεμπτης επειδη ακουγοταν "σκοτεινο"και ακουστικα παρεπεμπε σε "ανατολιτικο"


    δυστυχως δεν υπαρχουν εστω καποιες γραπτες οδηγιες για μελωδιες η συνθεσεις αρχαιοελληνικης μουσικης....απο την στιγμη που ηταν εφευρετες των τροπων ειχαν και γνωση των συγχορδιων...και απο την στιγμη που δεν υπηρχε καποιος περιορισμος η εξαναγκασμος στον τροπο τον οποιο επρεπε μια μουσικη συνθεση να ακουγεται(τετοιοι περιορισμοι απειροι στην βυζαντινοκρατια αλλα και στους κλασσικους συνθετες που συχνα γραφανε συμφωνα με τα στανταρ της εποχης τους) τοτε το μουσικο αποτελεσμα μονο να το φανταστουμε μπορουμε και σιγουρα δεν θα διεφερε τοοοσο πολυ με τα σημερινα!!



    η Ελλαδα μουσικα δεν χρειαζοταν το βυζαντιο....το αντιθετο μαλιστα...αλλα ειναι πλεον κουραστικο την αποκρυψη(για πολιτικοθρησκευτικους λογους)  και την κλεψια να την ονομαζουμε παραδοση και μαλιστα δικη μας!!



    #25103   /   30.07.2012, 12:59

    Για ποια κλεψιά λες;


    #25158   /   11.08.2012, 10:32

    προφανων ειναι βυζαντινοhater!


    #25067   /   27.07.2012, 15:19   /   Αναφορά

    Το άρθρο μου ‘’ Κλίμακες, δρόμοι και maqams’’ http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3396


    μπορεί να θεωρηθεί συμπλήρωμα του δικού σου ή το αντίστροφο το δικό σου συμπλήρωμα του δικού μου.


    Απλώς εγώ δίνω περισσότερη έμφαση στους πιο κοινούς δρόμους  που έχουν διατηρηθεί  και χρησιμοποιούνται  στις δυτικές λαϊκές και παραδοσιακές μουσικές σήμερα που είναι οιι:


    Ionian , Dorian, Phrygian, Mixolydian και Aeolian.

    #25071   /   28.07.2012, 08:12   /   Αναφορά

    @ costaspanag : Πολύ χρήσιμο το άρθρο Κώστα , με λεπτομερή  περιγραφή .  Έχεις κάνει πολύ καλή δουλειά .  


    @ mpjxprt : Πέτρο μου είναι  δύσκολο να αντιληφθώ (σαν ερασιτέχνης) σε τι κάνεις διόρθωση, καθόσον αναλύεις και συ όλους τους δρόμους , ωστε  να μου είναι αρκετά δύσκολο να κάνω την σύγκριση  σε κάθεναν απ’ αυτούς  και να αντιληφθώ  τις ακριβείς διαφορές. Η μόνη διαφορά που  κατάλαβα είναι στο αρμονικό μινόρε που σαφέστατα προκύπτει ότι είναι  «τυπογραφικό» καθόσον οι νότες  σωστά αναφέρονται στο άρθρο.


    Μου έκανε εντύπωση όμως  και μου δημιούργησε απορία το εξής:


       Στη κλίμακα νιαβέντ που αναφέρεις (Τ-Η-3Η-Η-Η- 3Τ; -Η),  έχουμε διάστημα 3 τόνων ή είναι είναι  και αυτό «τυπογραφικό;


      

    #25097   /   29.07.2012, 17:45

    Φίλτατε reteos, το σύνολο των διαστημάτων μέσα σε μια κλίμακα είναι 12 (όπου Ημιτόνιο=1, Τόνος=2 και Τριημιτόνιο=3) ... άρα, το 3Τ ήταν σαφώς ορθογραφικό λάθος αντί του σωστού 3Η, και σε ευχαριστώ που μπήκες στον κόπο και τα διάβασες ...


    Οι διορθώσεις που κάνω βασίζονται στις κλίμακες που ήδη ανάφερε ο costaspanag (δεν αναφέρω κάποια νέα κλίμακα) και σηνήθως είναι διορθώσεις που έχουν να κάνουν είτε με τα διαστήματα κάθε κλίμακας ή με τις συγχορδίες της ...


    (...και για να πω το "μυστικό", έχω περάσει τις κλίμακες σε excel καθώς και την παραγωγή των συγχορδιών, οπότε για κάθε διαφοροποίηση στα διαστήματα κάθε κλίμακας, μου βγάζει αυτόματα τις βαθμίδες της ... βοηθάει αφάνταστα ... αλλά ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΠΑΙΔΕΨΩ ΔΕΝ ΕΧΩ ...)


    /Πέτροc Cool



    #25100   /   29.07.2012, 23:39

    H ιδέα σου να περάσεις τις κλίμακες σε  excel  Πέτρο ,μου άρεσε πάρα πολύ . Θα προσπαθήσω να το κάνω  κι εγώ . Ευκολο και πολύ πρακτικό το βλέπω . Πιστεύω πως θα μου είναι πολύ χρήσιμο.


    #25105   /   30.07.2012, 18:43

    ... αν χρειαστείς βοήθεια, πες το ...{#emotions_dlg.helpsmilie}



    /Πέτροc {#emotions_dlg.rolleyes}


    #25110   /   30.07.2012, 20:21

    Γνωρίζω αρκετά  καλά το excel  Πέτρο και ακόμα καλύτερα το Lotus123 (περίπου όμοιο με το excel) στο οποίο μάλλον θα κάνω την εργασία.   Δεν νομίζω να αντιμετωπίσω πρόβλημα .  Πάντως σ΄ευχαριστώ πάρα πολύ για την  καλή σου διάθεση και προθυμία . Νάσαι καλά. 


    #25104   /   30.07.2012, 13:01   /   Αναφορά

    Φίλε καταπληκτικό το άρθρο σου!Θα σταθώ σε αυτό που είπες ότι η παραδοσιακή μουσική μας δεν είναι τούρκικη όπως την παρουσιάζουν κάποιοι....Μπράβο για τις διευκρινίσεις που δημοσιοποίησες...

    #25159   /   11.08.2012, 10:35   /   Αναφορά

    πολύ καλό άρθρο


    να προσθέσω ότι εκτός από ανταλλαγές με τουρκία και αραβικές χ'ωρες


    έχουνε γίνει και άλλες με την αλβανία και τα λοιπά βαλκάνια

    #25160   /   11.08.2012, 20:48

    Οι χώρες αυτές, όπως δείχνει και ο χάρτης,


    map.jpg (JPEG Image, 1200 × 841 pixels) - Scaled (74%)


    ήταν μέρος της Ανατολικής Ρωμαικής αυτοκρατορίας, όπου συμβίωναν Έλληνες και άλλοι λαοί, με υπερίσχυση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.



    "Εσμέν γαρ Έλληνες το γένος, ως ή τε φωνή και η πάτριος παιδεία μαρτυρεί"


    Γεώργιος  Γεμιστός "Πλήθων", φιλόσοφος (1355-1452).


    #25170   /   12.08.2012, 20:03
    Μα αυτός ο χάρτης αναφέρεται σε συγκεκριμένη περίοδο.Επίσης,αυτά τα έθνη υπάρχουν σήμερα αυτόνομα και όχι αφομοιωμένα στο ελληνικό,και αλληλεπιδράσεις γίνονταν μέχρι πρόσφατα

    #25171   /   13.08.2012, 10:41

    H συγκεκριμένη αυτή περίοδος δεν ήταν λίγα χρόνια μόνο, αλλά αιώνες και δεν ήταν δυνατόν να μην αφήσει ίχνη.


    Η μουσική της περιόδου αυτής δεν ήταν ξεκομμένη από την αρχαία ελληνική μουσική θεωρία, η οποία επηρέασε τη μουσική  Ανατολής και Δύσης.


    Αλληλεπιδράσεις μεταξύ γειτονικών πολιτισμών οπωσδήποτε γίνονται, αλλά ορισμένοι   υπερισχύουν.


    #25174   /   14.08.2012, 17:23

    δηλαδή δεν είχε ο κάθε λαός του βυζαντίου δική του μουσική παράδοση;αφου ξέρουμε ότι και μεταξύ των ελληνικών πηθυσμών υπάρχουν διαφορές από περιοχή σε περιοχή


    βασικά νομίζω ότι λέμε το ίδιο πράγμα!Δεν αμφισβήτησα την προέλευση της παραδοσιακής μας μουσικής,και προς Θεού δεν  αποκαλώ αλβανικη η σλαβικη η τουρκικη την μουσικη κάποιων περιοχών,αλλά πιστεύω ότι (ας το πω μπακαλίστικα)  "δώσαμε" πολλά μεν,αλλά και "πήραμε'' στοιχεία.πχ ποιός αρνείται τη συμβολή των τούρκων στην κλασσική μουσική της Πόλης;κανείς...


    #25175   /   14.08.2012, 22:19

    Καλώς. Είπες την άποψή σου, είπα κι εγώ τη δική μου. Ας επιστρέψουμε στο θέμα μας, που είναι οι "δρόμοι".


    #25176   /   14.08.2012, 22:51

    Φυσικά!Καπου είχε πάρει το μάτι μου μια απόδοση του χουσεινι στα συγκερασμένα,μήπως έχετε ακούσει τίποτα;


    #25178   /   16.08.2012, 00:08

    Ο δρόμος Χουσεινί στην ανιούσα είναι ο δρόμος ματζόρε χωρίς προσαγωγέα:


    πχ D E F# G A B C D 


    (T -T -H -T -T -H -T)


     Στην κατιούσα γίνεται διατονικό μινόρε:


    D C Bb A G F E D.


    Χρησιμοποιείται σε ταξίμια.


    Δεν έχει σχέση με το ομώνυμο  μακάμ (μακάμ χουσεινί), που αντιστοιχεί στον ήχο Α' της Βυζαντινής μουσικής, με αντίστοιχο δρόμο τον Κιουρντί:


     D E F G A B C D 


    (T- H -T -T -H -T)


    #29684   /   28.12.2017, 10:34
    Για την ακρίβεια με την υπόλοιπη μεσογειακή ευρώπη πριν την Αναγέννηση, είχαμε πιο κοντινούς δρόμους από όλες τις χώρες τις οποίες ανέφερες, άσχετα αν αυτές εξέλιξαν την μουσική τους μέσω των συγκερασμένων κλιμάκων από την αναγέννηση και ύστερα, ενώ η Ελλάδα παρέμεινε κυρίως στις ασυγκέραστες, όπως και τα Βαλκάνια και η μέση ανατολή

    #25180   /   16.08.2012, 19:03   /   Αναφορά

    Συγνώμη, στην αντιγραφή ξέφυγε ένα Τ από τον τύπο του Κιουρντί, που είναι


    Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η-Τ.

    #25184   /   18.08.2012, 22:02   /   Αναφορά

    Πολύ καλή δουλειά το άρθρο!


    Ευχαριστούμε πολύ & για το κράξιμό σε μας τους δυτικόμορφους!!!!!!!!


    Δεν το λέω για κακό, πλλές φορές μας χρειάζεται!!!!!!!!!


    Τώρα όσον αφορά το κατά πόσο η ελληνική παραδοσιακή μουσική ανατολικοφέρνει, ακρεί να αναρωτηθούμε ότι η αρχή της βρίκεται πολύ μέσα στους αιώνες & ότι οι αρχαίοι Έλληνες βρήκαν στο δρόμο τους λαούς εξ ανατολάς που τους επιρρέασαν πάρα πολύ, αμφότεροι!!!!!!!!!!!!

    #25185   /   18.08.2012, 22:15

    Ευχαριστώ Νεκταρία. Τιμή μου που μιά επαγγελματίας μουσικός διάβασε και σχολιάζει το άρθρο. Η λέξη "κράξιμο" είναι υπερβολική, δεν είχα βέβαια τέτοια πρόθεση! Ξέρω όμως ότι δεν το λες για κακό.


    #25189   /   24.08.2012, 00:40   /   Αναφορά

    Όπως τονίστηκε στο κείμενο του άρθρου, το θέμα είναι απέραντο και συγκεχυμένο. Έτσι ορισμένα λάθη ήταν αναπόφευκτα.


    Συνιστάται να γίνουν οι εξής διορθώσεις :


    Αρμονικό μινόρε : Τ - Η - Τ- Τ - Η - 3Η - Η


    Κιουρντί : D E F G A B C D     T - H - T - T - T - H - T


    Nιαβέντ : Τ - Η - 3Η - Η - Η - 3Η - Η      Ιm, IVm, (IVdim), V, VI.


    Νικρίζ : ή Τ - Η - 3Η - Η - Τ - Τ - Η


    Σε(ν)γκιά(χ) : 3Η - Η - Η - Τ - Η - 3Η - Η

    #25201   /   25.08.2012, 23:44

    Ένα βασικό χαρακτηριστικό των δρόμων αυτών είναι οτι βασίζονται στην τροπική θεωρία των maqam.


    Θεωρώ όμως ότι για να τους μάθουμε πρέπει να υπάρχει και γνωστό ρεπερτόριο.


    Εγω δεν έχω ασχοληθεί παρά μόνο με Χιτζάζ και Ουσακ δρόμους όπου το ελληνικό ρεπερτόριο είναι ανεξάντλητο και ειδικά στα παραδοσιακά μας τραγούδια.


    Τελευταία είπα να ασχοληθώ με το ΝΙΑΒΕΝΤ που μοιάζει με το αρμονικό μινόρε αλλά με οξυμένη IV όπως λες.


    Έφτιαξα λοιπόν μια ΝΙΑΒΕΝΤ και προσπάθησα να παίξω (με bold) μερικούς απ’ τους τίτλους που πήρα από τα βιβλία Fagotto Ρεμπέτικα:


    ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ - ΤΙ ΣΟΥ ΛΕΕΙ Η ΜΑΝΑ ΣΟΥ ΓΙΑ ΜΕΝΑ


    ΡΙΞΕ ΤΣΙΓΓΑΝΑ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ - ΕΧΕΙΣ ΚΟΡΜΙ ΑΡΑΠΙΚΟ


    ΘΑ ΚΑΝΩ ΝΤΟΥ ΒΡΕ ΠΟΝΗΡΗ - Ο ΑΝΤΩΝΗΣ Ο ΒΑΡΚΑΡΗΣ


    ΠΑΝΤΑ ΛΥΠΗΜΕΝΗ - ΕΙΜΑΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ


    ΑΛΑΝΙΑΡΑ ΑΠ’ ΤΟΝ ΠΕΡΑΙΑ - ΕΜΑΘΑ ΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΜΑΓΚΑΣ


    ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ


    Μου κανε εντύπωση αφού το ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ το έπαιζα σε διατονική Dm και δεν υπήρχε πρόβλημα γιατί ένα βιβλίο (βιβλίο Fagotto Ρεμπέτικα 1ον σελίδα 10'')  ευρείας κατανάλωσης το λέει νιαβεντ.


     


    Πριν κάνα δυο μήνες  συζήτησα το θέμα ''μινόρε της αυγής'' μ’ ένα φίλο , επαγγελματία μπουζουκτσή και μου είπε ότι το ''μινόρε της αυγής'' ναι μεν είναι αρμονικό μινόρε το ταξίμ του όμως είναι Νιαβέντ.


    Πιστεύω ότι το όνομα της κλίμακας παίρνεται από το τραγούδι κι όχι από το ταξίμ του. Έτσι τουλάχιστο βγαίνει το συμπέρασμα για το ''μινόρε της αυγής''


    Θα παρακαλούσα όσοι γνωρίζετε τίτλους νιαβέντ να τους γράψετε.


    Μεχρι στιγμής το ρεπερτόριο μου σε ΝΙΑΒΕΝΤ είναι πενιχρό (κρίμα τη φυσρμόνικα που μετέτρεψα)


    Το ίδιο πιστεύω και για τους υπόλοιπου δρόμους. Χωρίς ρεπερτόριο ξεχνιούνται ταχιστα


     


    #25206   /   27.08.2012, 20:28

    Κύριοι, (STEFANOS604 και costaspanag)


    Η κλίμακα Νιαβέντ(ι) είναι :


    Τ - Η - 3Η - Η - Η - 3Η - Η


    Τα ακόρντα της είναι : Ιm, V, VΙ , VIΙ#m.


    (πχ. Ρε Μινόρε, Λα Ματζόρε, Σι Ύφεση Ματζόρε και Ντό Δίεση Μινόρε


    ή αν θέλετε από Λα : Λα Μινόρε, Μι Ματζόρε, Φα Ματζόρε και Σολο Δίεση Μινόρε)


    Η κλίμακα είναι σπανιότατη ...


    Δεν ξέρω κανένα κομμάτι να βγαίνει σ' αυτήν την κλίμακα...


    (τα "Τι σου λέει η Μάνα σου", "Ερωτευμένος με τα μάτια σου" και το "μινόρε της αυγής" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Νιαβέντ)


    /Πέτροc {#emotions_dlg.crying}



    #25207   /   28.08.2012, 00:02   /   Αναφορά

    Στέφανε και  Πέτρο ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.


    @Στέφανε


    συμφωνώ ότι ο καλύτερος τρόπος εκμάθησης των δρόμων είναι μέσα από το παίξιμο και τη μελέτη τραγουδιών.


    Μάλιστα πολλά τραγούδια δεν κινούνται μόνο σε ένα δρόμο, αλλά σε περισσότερους. Γιαυτό ίσως η φυσαρμόνικα Νιαβέντ που έφτιαξες σου φάνηκε "άδικος κόπος".


    Έριξα μια ματιά στις χειρόγραφες παρτιτούρες μου και είδα ότι :


    Το "μινόρε της αυγής" σε  τόνο Am έχει εκτός από σολ# και ρε# (οξυμένη 4η), άρα περνάει και από νιαβέντ (αρμονικό μινόρε & νιαβέντ).


    Ο "Αντώνης ο βαρκάρης", επίσης. Σε τόνο Ρε έχει εκτός από ντο# και σολ#.


    Το "Πάντα λυπημένη" του Τσιτσάνη σε Am έχει εκτός από σολ# και ρε#, άρα και αυτό περνάει και από νιαβέντ.


    Το"από ξένο τόπο" σε Ρε έχει ντο# και ντο φυσικό αλλά όχι σολ#, είναι μινόρε αρμονικό και διατονικό, αλλά όχι νιαβέντ.


    @Πέτρο


    Κατ'αρχήν όπως τονίστηκε στο άρθρο, ας μην ξεχνάμε ότι "άλλο δρόμος και άλλο κλίμακα".


    Ο τύπος του δρόμου Νιαβέντ που  έστειλες είναι ο σωστός και όπως θα δεις ήδη τον έχω γράψει έτσι στο σχόλιό μου με συνιστώμενες διορθώσεις λίγο πιο πάνω.  Η αρχική σου διόρθωση  αντί για το 2ο 3Η έγραφε 3Τ και τις συγχορδίες τις  έχεις ήδη δώσει και εκεί.


    Ο δρόμος νιαβέντ δεν είναι σπανιότατος, είναι συχνός και μπορεί να εναλλάσσεται με αρμονικό μινόρε. Η οξυμένη 4η βαθμίδα λειτουργεί σαν προσαγωγέας της δεσπόζουσας (5ης).


    #25208   /   28.08.2012, 12:55

    Να προσθέσω ότι ο δρόμος νιαβέντ λέγεται και "νιαβέντ καμπίρ", σε αντιδιαστολή προς το σκέτο "νιαβέντ" που κάποιοι λένε έτσι το φυσικό (διατονικό ή νησιώτικο) μινόρε!


    #26063   /   08.12.2012, 19:37   /   Αναφορά

    Κύριοι, (STEFANOS604 και costaspanag) και βεβαίως όλοι όσοι έχουν την υπομονή και μας παρακολουθούν …


    Μετά από προσεκτική εξέταση της  Νιαβέντ, αναθεωρώ καθότι βρίσκω πολλά και ωραία πράγματα …


    Κατ΄αρχήν, τα διαστήματά της (Τ - Η - 3Η - Η - Η - 3Η – Η) ισχύουν φυσικά, αλλά παρουσιάζονται τα εξής ωραία φαινόμενα :


    α.   Παίρνοντας σαν παράδειγμα τη Νιαβέντ από Ρε, ( ρε – μι – φα - σολ# - λα – σιb - ντο# - ρε )τα ακόρντα που σχηματίζονται είναι τα παρακάτω :


    Ρε μινόρε (τονική)


    Λα Ματζόρε (Πέμπτη Βαθμίδα Ματζόρε )


    Σι ύφεση Ματζόρε αλλά ΚΑΙ Σι ύφεση μινόρε (έκτη βαθμίδα)


    Ντο Δίεση Ματζόρε αλλά ΚΑΙ Ντο Δίεση μινόρε (έβδομη βαθμίδα)


    Φαινόμενο το οποίο ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ στην κλασική Αρμονία  …  αλλά απ’ ότι φαίνεται δεν υπάρχουν λαϊκά τραγούδια που να στηρίζονται  σ’ αυτή τη αρμονική ανάλυση …


    Και βέβαια, ακόμη υποστηρίζω ότι η κλίμακα είναι σπανιότατη, και μόνο αν συνδυαστεί με την αρμονική μινόρε (βασικά με τη 4ηβαθμίδα μινόρε πχ. Σολ μινόρε) τότε όντως χρησιμοποιείται συχνά …


     


    /Πέτροc Cool

    #29682   /   28.12.2017, 10:25   /   Αναφορά
    το συγκεκριμένο άρθρο δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα που θέλει τους Ελληνες να ταυτίζουν την "Δυση" με τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε από την Αναγέννηση και μετα, και άρα ως κάτι ξένο προς εμάς. Σε ολόκληρη την Ευρώπη μέχρι το 1500 επικρατούσαν τα ασυγκέραστα συστήματα, η εξέλιξη προς τις συγκερασμένες κλίμακες ξεκίνησε σχετικά αργά, ενώ η Ελλάδα δεν μπόρεσε να ακολουθήσει λόγω τουρκοκρατίας. Κατά τα άλλα, το μεγαλύτερο μέρος της παραδοσιακής μας μουσικής (όπως και του υπόλοιπου πολιτισμού μας) δεν διέφερε ιδιαίτερα από αυτήν της Ευρώπης πριν την Αναγέννηση, η διαφορά είναι ότι εμείς είχαμε μείνει σε πρωτόγονες μη συγκερασμένες κλίμακες, ενώ η υπόλοιπη Ευρωπαϊκή μουσική ανέπτυξε τις συγκερασμένες κλίμακες, που προφανώς αποτελούν παγκοσμίως το πιο εύηχο δείγμα μουσικής
    #29683   /   28.12.2017, 10:29   /   Αναφορά
    Συμπληρωματικά, σε αυτά που είπα στο προηγούμενο σχόλιο, τι σχέση έχει η μουσική της Ελλάδας (προφανώς με εξαίρεση την ενδότερη μικρασιάτική μουσική) με την μουσική της Τουρκίας, εκτός ίσως από το ότι και οι 2 χρησιμοποιούν μη συγκερασμένες κλίμακες? (κάτι το οποίο ίσχυε για ολόκληρη την Ευρασία μέχρι την Αναγέννηση)
    #29802   /   18.10.2018, 02:18   /   Αναφορά
    Καλημέρα σας,

    όπως γνωρίζουμε, υπάρχει κάποια σύγχυση στην ονομασία ή και στην δομή μερικών δρόμων της ελληνικής λαϊκής
    μουσικής (η του ρεμπέτικου).
    Π.χ. συναντάμε το Ουσάκ μιά φορά σαν ΡΕ, ΜΙ-ύφεση, ΦΑ,... και την άλλη ΡΕ, ΜΙ, ΦΑ, ...(Και εδώ το ΜΙ γίνεται ΜΙ-ύφεση στην κατιούσα).
    Αυτοί που ισχυρίζονται το δεύτερο ονομάζουν το πρώτο Κιουρντί.

    Τώρα εγω, ο οποίος θέλει να φέρει μιά τάξη στους δρόμους, σκέφτηκα το εξής:
    Αυτοί οι δρόμοι προέρχονται από τα τούρκικα μακάμ (αν και μόνο αμέσως).
    Επομένως θα πρέπει να έχει γίνει κάποιο λάθος στην μεταβίβαση από την τούρκικη στην ελληνική μουσική.
    Όταν λοιπόν μετατρέπουμε ένα ασυγκέραστο φθόγγο σε ένα συγγερασμένο (για να σχηματίσουμε τον ελληνικό δρόμο) τότε θα πρέπει να πάρουμε τον φθόγγο πού βρίσκεται πιό κοντά σε έναν συγκερασμένο τόνο για να αντικαταστήσουμε έναν ασυγκέραστο φθόγγο του
    τούρκικου μακάμ.
    Σωστή η σκέψη ή λείπει κάτι βασικό;
    Ξέρω ότι εδώ λείπουν οι πληροφορίες περί 4χόρδων και 5χόρδων αλλά σαν μιά βάση όπου τουλάχιστον οι φθόγγοι του δρόμου θα έίναι σωστοί, ίσως θα βοηθούσε καμμιά τέτοια προσπάθεια.
    Ποιά είναι η γνώμη σας;
    Ευχαριστώ