Ανάμεσα στην «ειλικρίνεια» του playlist προτιμώ την «ανειλικρίνεια» του έμψυχου όντος ακόμα και αν πέφτω στην παγίδα του «μη χείρον βέλτιστον»- άλλωστε βλέπουμε και τι γίνεται και στα «κρατικά/δημόσια μαγαζιά»...
Διαβάζοντας τα σχετικά με την ραδιοφωνική άνοδο του σημερινού -κατά κύριο λόγο playlist και με ελάχιστους παραγωγούς- Μελωδία σε σχέση με τον παλαιό προσωποκεντρικό Μελωδία μου ήρθε στο μυαλό η περίφημη αναμέτρηση του παγκόσμιου πρωταθλητή στο σκάκι, Κασπάροφ με τον υπολογιστή Deep Blue και την τελική -αμφιλεγόμενη- επικράτηση του δευτέρου, το 1997 αλλά και ο στίχος του Γιώργου Ανδρέου «ήμουνα πάντα με τον Έκτορα»...
Όσο και αν υπάρχει άνοδος της ακροαματικότητας ενός υπολογιστή (με τηλεοπτική στήριξη...) και ασχέτως αν κρύβεται από πίσω ανθρώπινη νοημοσύνη και δημιουργικότητα όπως στον Deep Blue, όσο και αν οι ελάχιστοι εξαιρετικοί στη δουλειά τους -αλλά δυστυχώς υποχρεωμένοι να λειτουργούν κατά βάση ως ραδιοπωλητές- παραγωγοί καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες, εγώ ως ακροατής θα είμαι πάντα με το μέρος του ραδιοφωνικού παραγωγού με σάρκα και φωνή με τις όποιες αγκυλώσεις και διαπλοκές του. Που αναλαμβάνει την ευθύνη των επιλογών του και κρίνεται επ΄ αυτών. Που δημιουργεί μια ραδιοφωνική ατμόσφαιρα κεντραρισμένη στον νοητό ακροατή. Γιατί ναι μεν οι αριθμοί και οι δημοσκοπικές αλχημείες εκφράζουν μια πραγματικότητα, το θέμα όμως είναι αν αυτή θεωρείται μετρήσιμη. Και σε ποιο ερώτημα απαντά: «τι ακούς;» ή «γιατί το ακούς;»...
«Σκοτεινά σημεία»υπήρχαν σε όλες τις εποχές του Μελωδία. Αν θα λέγεται «εταιρεία» (παλαιότερα) ή καλλιτέχνης (σήμερα) αυτός που θα πληρώσει για τη διαφήμισή του και για την ραδιοφωνική ενίσχυση του έργου του, αλλάζει μόνο ο τίτλος. Στην ουσία είναι η ίδια τακτική κατά τη γνωστή Βουλγαρακεία ρήση: «ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό». Αν στο μισάωρο ο καθαρός χρόνος τραγουδιών είναι λιγότερος σε σχέση με τις διαφημίσεις, υπήρχε και άλλοτε, υπάρχει και τώρα. Αν προβάλλονται περισσότερο από άλλους ορισμένοι καλλιτέχνες για διάφορους λόγους που δεν έχουν να κάνουν με τη συγκριτική τους αξία, ανεβοκατεβάζοντας έτσι καλλιτεχνικές «κυβερνήσεις» κατά το φιλικό δοκούν, συνέβαινε πάντα. Αλλά αυτά είναι δευτερολογίες και για τους πιο «μυημένους».
Σημασία έχει πως πολλές ώρες την ημέρα και ειδικά τις εύθραυστες μεταμεσονύχτιες ώρες και τα Σαββατοκύριακα εγώ ως ακροατής ραδιοφώνου δεν έχω έναν «ραδιοφωνικό άνθρωπο να πιάσω μπράτσο» (sic)-μιλώντας πάντα για την περίπτωση του Μελωδία-. Δεν ακούω το ζωντανό λόγο του συνεντευξιαζομένου αλλά ένα κονσερβοποιημένο αφιέρωμα. Δεν ενημερώνομαι για το τι ακούω, απλώς το ακούω ψάχνοντας μετά για περισσότερες λεπτομέρειες στο ίντερνετ με λέξεις-κλειδιά...Δεν συμμετέχω σε δράσεις του σταθμού καθώς αυτές δεν υφίστανται (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων όπως οι ωραίες ως σύλληψη θεωρητικές συζητήσεις σταPublicοι οποίες όμως δεν ανταποκρίνονται στον υπαρκτό ρεαλισμό βλ. καθημερινό πρόγραμμα). Εν τέλει δεν αλλάζω σταθμό γιατί με εκνευρίζει η φωνή και (οι ελεύθερες ως ένα βαθμό- καπιταλισμός γαρ) επιλογές του παραγωγού...
Και με απλά λόγια, ανάμεσα σε ένα διευρυμένο (κατ' επίφαση όμως) υπολογιστικό πρόγραμμα τραγουδιών εγώ προτιμώ τα κωλύματα του ραδιοανθρώπου. Ανάμεσα στην «ειλικρίνεια» του playlist προτιμώ την «ανειλικρίνεια» του έμψυχου όντος ακόμα και αν πέφτω στην παγίδα του «μη χείρον βέλτιστον»- άλλωστε βλέπουμε και τι γίνεται και στα «κρατικά/δημόσια μαγαζιά»... Κοινότοπα και μελό όλα αυτά ως διατύπωση. Αλλά για ραδιόφωνο και όχι για γουόκμαν μιλάμε. Πώς αλλιώς να εκφραστείς;
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#28969 / 12.11.2014, 09:50 / Αναφορά Θυμάμαι περίοδο πανελλαδικών εξετάσεων (1998-1999) αλλά και παλαιότερα χρόνια εφηβείας, δηλαδή εποχές όπου οι υπολογιστές είχαν μπει σε λίγα σπίτια (στο δικό μου σίγουρα όχι) και συνεπώς δεν υπήρχαν μηχανές αναζήτησης και εύκολες προσβάσεις. Τότε το ραδιόφωνο (Μελωδία, Σταθμός – νυν Δίεση, Β' Πρόγραμμα) λειτουργούσε σαν όαση συντροφιάς στο διάβασμα αλλά και σαν πηγή εκμάθησης του – τότε – νέου, αλλά και παλιού ελληνικού τραγουδιού. Τότε που ο λόγος του ραδιοφωνικού παραγωγού ήταν ικανός να σε κρατήσει μέσα στο σπίτι για να τον ακούσεις. Σε αντίθεση με τη σημερινή κατάσταση που ο παραγωγός κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να σε διώξει, διαφημίζοντάς σου προϊόντα να βγεις να καταναλώσεις ή εκδηλώσεις που εκ των πραγμάτων δεν προλαβαίνεις να πας, χωρίς να σου μεταδώσει μία κουβέντα για να σκεφτείς ένα βήμα παραπέρα, Λειτουργώντας κι ο ίδιος ως έμψυχο playlist! Ευτυχώς ή δυστυχώς, μεγαλώνοντας και παρατηρώντας, διαπιστώνω ότι η δική μου γενιά είναι μάλλον η τελευταία που πρόλαβε να ζήσει εποχές απλότητας, αυθορμητισμού και ουσίας. Τουλάχιστον έχουμε κάτι να νοσταλγούμε... |
#28974 / 17.11.2014, 20:44 / Αναφορά Θυμάμαι περίοδο πανελλαδικών εξετάσεων (1994-1995) που άκουγα τα μεσάνυχτα Jeronimo Groovy από αναμετάδοση σε επαρχιακή κωμόπολη, με μια σειρά ραδιοφωνικών παραγωγών που διάβαζαν μέχρι και γράμματα ακροατών ή έβγαζαν live on air τις συζητήσεις μαζί τους, μετά έπαιζαν μουσική και μετά άλλη συζήτηση, με μια ωραία αναλογία, χωρίς πολυλογία και με ρυθμό που δεν κουραζόταν το αυτί. Λίγα χρόνια αργότερα, σα φοιτητής σε νέα πόλη, όταν επανασυντονίστηκα, άλλαξα αμέσως συχνότητα... ο λόγος είχε γίνει φλυαρία, η μουσική ανύπαρκτη. Καμιά δεκαετία αργότερα, γύρω στο 2005, το ραδιόφωνο είχε πια μόνο μουσική... έτοιμες λίστες, λόγος ανύπαρκτος. Η μαγεία είχε χαθεί... Συμβαίνει με πολλά ραδιόφωνα, θα μου πείτε, ίσως υπάρχουν άλλα που μπορούν να αναπληρώσουν αυτή την ιδιαίτερη σχέση παραγωγού - ακροατή. Σε μια επαρχία όμως με λίγα ραδιοφωνικά και επικοινωνιακά ερεθίσματα, αυτή η σχέση ήταν τότε κάτι σαν μια μικρή 'όαση' και η έλλειψή της ήταν κάτι παραπάνω απο αισθητή. |
#28975 / 18.11.2014, 14:07 / Αναφορά Το άρθρο είναι μέρος μιας συζήτησης που γίνεται offline εδώ και χρόνια και- παρά τα όσα φαίνονται στις δημοσκοπήσεις- εκφράζει την πλειοψηφία των ακορατών του Μελωδία. Ενδεχομένως στα ταχειφαγεία να γίνεται σφαγή από πελάτες, αλλά καλό φαγητό τρως στο σπίτι σου. Και το πάλαι ποτέ σπίτι έχει γίνει ταχυφαγείο. |
Administrator
|
#28977 / 18.11.2014, 16:43 / Αναφορά Πως γίνεται να πιστέψεις πως ενας παραγωγός σου λέει αλήθεια για τα συναισθήματά του και είναι ειλικρινής, όταν τον ακούς να υποστηρίζει προϊόντα που δεν έχει δοκιμάσει ΠΟΤΕ; Κάθε παραγωγός που κάνει κάτι τέτοιο, χάνει τη μισή του "αλήθεια" από τη σέντρα κιόλας. |