Embouchure (Μάσκα), Articulation, Anchor tonguing, Air attack, Αναπνοή από το Διάφραγμα, Σωστό Κράτημα του Κλαρίνου, Πόνος στον Αντίχειρα και τα ΠΑΝΤΑ για το Καλαμάκι! Έννοιες από τις οποίες εξαρτάται ο καλός ήχος του κλαρίνου και οι οποίες στο άρθρο επεξηγούνται περιφραστικά αλλά και με ηχητικά και βίντεο.
Δείτε πρώτα τα 2 σχετικά άρθρα:
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Α’. Βασικές Γνώσεις: ΕΔΩ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4738
Μαθαίνω Κλαρίνο Μέρος Β’. Χρωματική Κλίμακα: ΕΔΩ:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4743
(Γαλλική λέξη = κρατώντας κάτι στο στόμα, στοματική Κοιλότητα, ‘’μάσκα’’)
Λεπτομέρειες για τη φωνητική ‘’μάσκα’’ δείτε στα 2 άρθρα μου εδώ: κι εδώ
Στη μουσική, στα πνευστά χάλκινα και γλωττιδόφωνα, με τον όρο embouchure υπονοείται ο τρόπος με τον οποίο ένας παίχτης τέτοιων οργάνων χρησιμοποιεί τα χείλη του, τη γλώσσα του, τα δόντια του, το σαγόνι του, τους μύες του προσώπου του για να κρατήσει το επιστόμιο στο στόμα του καθώς και ο τρόπος της αναπνοής του, για να παράγουν, όλα μαζί τον σωστό ήχο.
Επειδή παίζω τρομπέτα, φυσαρμόνικα, φλογέρα, ζουρνά, αυλό του Πανός και τελευταία κλαρίνο (πριν 1 μήνα περίπου) να πω πως υπάρχει κάποια διαφορά στη ‘’Μάσκα’’ για κάθε όργανο.
Εδώ θα ασχοληθούμε αναλυτικά με τη ‘’Μάσκα’’ για το κλαρίνο, σε συνδυασμό με το καλαμάκι και το επιστόμιο του κλαρίνου και τη γενικά καλή κατάσταση του κλαρίνου.
Δείτε πρώτα, πριν συνεχίσετε το σχετικό video μου εδώ
Μια καλή, σταθερή ‘’Μάσκα’’, ή έστω με ελαχίστη αλλαγή κάπου-κάπου, επιτρέπει στον κλαρινετίστα να παράγει έναν καλό ήχο, με σωστό τόνο και articulation, σ’οποιαδήποτε οκτάβα (στο κλαρίνο ονομάζονται: Η χαμηλή οκτάβα = Chalumeau Register = όπως οι νότες φλογέρας και οι άλλες 2 οκτάβες = Clarion Registers = όπως οι νότες σάλπιγγας)!
Αν λοιπόν οι άλλοι παράμετροι (η σωστή τοποθέτηση του καλαμιού, η γωνία συγκράτησης του κλαρίνου, η σωστή τοποθέτηση δακτύλων στις οπές - όχι με τις άκρες των δακτύλων - η μη διαρροή από κάποια οπή, μη φθαρμένες τάπες, η σωστή ένταση των ελατηρίων κάθε κλειδιού, αν το ελατήριο έχει ‘’γεράσει’’ ή σπάσει το επαναφέρω προσωρινά με ένα λαστιχάκι!) είναι σωστοί αλλά η μάσκα δεν είναι σωστή τότε πάλι: σιγανός, μουντός ή πνικτικός ήχος ή με τσιρίγματα και αποσυντονισμένος από τη σωστή συχνότητα.
Με υπομονή και επιμονή καθημερινά κάντε ασκήσεις με τα παρακάτω βήματα:
Ονομάζεται η μουσική παράμετρος που καθορίζει το πώς θα ακουστεί μια νότα staccato, legato με τρίλλιες και που από τους συνθέτες στο πεντάγραμμο δείχνεται με διάφορα σύμβολα όπως στη φωτογραφία:
Η σταθερότητα του Embouchure θεωρείται το κρισιμότερο στοιχείο για να επιτευχθεί σωστό articulation.
Ένα από τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αρχάριος κλαρίνου και άλλων πνευστών είναι το φούσκωμα στα μάγουλα για να παράγει ξεχωριστές νότες. Δηλαδή δεν χρησιμοποιεί τη γλώσσα για την δημιουργία του διαχωρισμού νοτών. Το βλέπουμε τότε στην κίνηση του λαιμού και στα μάγουλα του που φουσκώνουν σε κάθε articulation.
Με απλά λόγια ενώ η ροή αέρα πρέπει πάντα να είναι σταθερή, ο παίχτης σταματά τη ροή για να κάνει το διαχωρισμό αντί να διακόψει τον αέρα με τη γλώσσα.
Συλλαβές όπως ‘’tee ή ‘’dee’’ κρατούν τη γλώσσα ψηλά και διατηρούν το σχήμα της ‘’Μάσκας’’ (κάντε πρακτική εξάσκηση μόνο με τα τμήματα επιστομίου και βαρελάκι). Όταν μαθευτεί το articulation με σταθερή ροή αέρα και με σωστό embouchure, τότε δοκιμάζομε και με το όλο όργανο νιώθοντας τη μεγαλύτερη αντίσταση.
Οι πιο προχωρημένοι που θέλουν να δημιουργήσουν ‘’stopped staccato’’ ας προσθέσουν στις ανωτέρω συλλαβές ένα ‘’t’’…..’’deet’’ ή ‘’teet’’
Αν σε κάθε articulation κινείται το σαγόνι ή τα χείλη (τα χείλη να έχουν τη δυνατότητα να δονούνται σταθερά κι ελεύθερα χωρίς μεγάλη πίεση του επιστομίου σ’ αυτά) τότε έχουμε το Anchor tonguing. Δηλαδή το άκρον της γλώσσας αγκυροβολεί πίσω από τα κάτω δόντια και τότε το articulation δημιουργείται με το μέσον της γλώσσας να αγγίζει το καλαμάκι. Το ιδανικό είναι, σ’ αυτό το είδος articulation (προφέρετε τη συλλαβή ‘’ewe’’ σαν να γλύψατε λεμόνι), η άκρη της γλώσσας να αγγίζει ακριβώς κάτω απ’ την άκρη του καλαμιού για το σταμάτημα των δονήσεων.
Σημαίνει χρήση της ταχύτητας του αέρα που φυσάμε και της ‘’Μάσκας’’ για τον έλεγχο του ξεκινήματος των δονήσεων του καλαμιού χωρίς όμως τη γλώσσα - Anchor tonguing.
Ξεκινήστε λοιπόν μια νότα με χαμηλή ροή αέρα και σιγά – σιγά αυξάνοντας τη ροή, αναπνέετε, συνηθίζοντας την διαφραγματική αναπνοή και σημειώστε που έχετε τον καλύτερο και καθαρότερο τόνο! Έτσι να παίζετε αν δεν χρησιμοποιείτε τη γλώσσα.
Η αναπνοή στα χάλκινα και γλωττιδόφωνα είναι κάπως αφύσικη. Πρέπει να την σκεφτούμε για να την πραγματοποιήσουμε!
Κανονική αναπνοή σημαίνει να γεμίζουμε αργά τους πνεύμονες με αέρα που σίγουρα δεν τους γεμίζουμε πλήρως (μάλλον περίπου κατά το 1/3!) και κατόπιν, ασυναίσθητα και αργά να εκπνέουμε!
Όταν όμως παίζουμε κλαρίνο και ειδικά το μπάσο κλαρίνο, συχνά δεν έχουμε χρόνο για εισπνοή αλλά πρέπει να έχουμε μεριμνήσει να γεμίσουμε τα πνευμόνια μας στο φουλ. Και τότε φυσάμε με ελεγχόμενη ένταση. Με τον καιρό συνηθίζεται κάτι που στην αρχή μπορεί να μας ζαλίζει.
Υπάρχουν 2 βασικοί τρόποι αναπνοής για τους ανθρώπους:
Πολλές μελέτες υποστηρίζουν ότι ο τρόπος ζωής επηρεάζει την αναπνοή μας σε μεγάλο βαθμό και καλόν είναι να αφιερώνουμε λίγα λεπτά κάθε μέρα (στο κρεβάτι ξαπλωμένοι ανάσκελα) κάνοντας βασικές ασκήσεις αναπνοής. Λένε ότι κάνει καλό και στη φωνητική αλλά αυτό ας το πούνε οι ειδικοί. Πάντως η εκμάθηση της κακό δεν κάνει.
Διάφραγμα είναι ο μυς που χωρίζει το στήθος από την κοιλιά.
Για καλή εκφραστικότητα από το πνευστό μας και πολύωρο παίξιμο πρέπει να μάθουμε να αναπνέουμε και με το διάφραγμα και όχι μόνο με το στήθος που έτσι κι αλλιώς αναπνέουμε ασυναίσθητα.
Όταν αναπνέουμε με το στήθος το καταλαβαίνουμε γιατί όταν εισπνέουμε το στήθος φουσκώνει και όταν εκπνέουμε το στήθος ξεφουσκώνει.
Επειδή αναπνοή με το διάφραγμα, σαν τεχνική χαλάρωσης, παραγκωνίζει το άγχος τη χρησιμοποιώ και σε πολλές άλλες στιγμές (πχ περιμένοντας στη στάση του λεωφορείου).
Κάντε συχνά την παρακάτω άσκηση και σύντομα θα συνηθίσετε να αναπνέετε με το διάφραγμα:
Βέβαια δεν υπάρχει ‘’αφύσικος’’ τρόπος αναπνοής στο παίξιμο του πνευστού.
Εννοώ ότι ο αέρας (πχ στα γλωσσίδια φυσαρμόνικας) μπορεί προέρχεται από το διάφραγμα, από το στήθος ή και από τη στοματική κοιλότητα είτε με συνδυασμό και των τριών).
Να διευκρινίσω ότι η διαφραγματική αναπνοή δεν γίνεται αυθόρμητα-ασυνείδητα αλλά αφού σκεφτούμε να την κάνουμε. Σαν ερασιτέχνης μουσικός πνευστών: κορνέτας, φλογέρας, ζουρνά και φυσαρμόνικας αλλά και τραγουδώ (σε παρέες) βρίσκω τη διαφραγματική αναπνοή να διευκολύνει, να δίνει αντοχή αλλά το σπουδαιότερο εκφραστικότητα στο πνευστό (τεχνική bending που επιτυγχάνεται με διαφραγματική αναπνοή). Επειδή κάνει καλό και στην υγεία είτε παίζουμε είτε όχι πνευστό, καλόν είναι να συνηθίσουμε να αναπνέουμε και από το διάφραγμα. Ειδικά δε για τη φυσαρμόνικα που είναι το μοναδικό όργανο που για το παίξιμο της απαιτούνται και εισπνοές και εκπνοές, είναι το παν!
Χρησιμοποιείται από τους ζουρνατζήδες
https://musiciandata.blogspot.com/2015/01/circular-breathing.html
Δείτε την ‘’πατέντα’’ στο βίντεο μου εδώ
Μπορείτε να το έχετε τέρμα κάτω ή τραβώντας το σε κάποια άλλη θέση (1 έως 2 mm), ώστε να αλλάξει το μήκος του κλαρίνου και να πετύχετε τον καλύτερο συντονισμό με τα άλλα όργανα της ορχήστρας. Αν συνεχίζετε να έχετε νότες flat τότε αν όλα τα άλλα σωστά ίσως απαιτείται αλλαγή με μικρότερου μήκους βαρελάκι (65-67 mm)
Οποιαδήποτε στιγμή, κατά τη αποσυναρμολόγηση νοιώσετε αντίσταση εξαγωγής (πάντα περιστροφικά) σημαίνει ότι απαιτείται ειδικό γράσο, συνήθως σε στυλ κραγιόν, αν δεν έχετε, τότε λίγη βαζελίνη.
Επίσης τράβηγμα αυτών (περιστροφικά) αλλάζει ελαφρώς το μήκος του κλαρίνου και άρα τον συντονισμό του (για να μη φαίνεται ο φελλός στις αρθρώσεις, υπάρχουν σετ δακτυλιδιών από διάφορα υλικά - τα καλύτερα είναι τα μπρούτζινα.)
Αποθηκεύστε τα καλαμάκια σε μια καλή θήκη καλαμιών. Τα καλαμάκια στεγνώνουν καλύτερα σε μια καλά αεριζόμενη θήκη με ραβδώσεις, ώστε ο αέρας να κυκλοφορεί παντού.
Μερικές θήκες του εμπορίου έχουν γυάλινη επιφάνεια για να εμποδίσουν κύρτωση του καλαμιού στην άκρη του.
Άλλες θήκες του εμπορίου περιέχουν κάψουλα με ουσία που ρυθμίζει την υγρασία καθώς η σωστή υγρασία είναι ένας παράγοντας μακροζωίας του καλαμιού.
Ποτέ όμως μη φυλάσσεις τα καλάμια σε μια θήκη παντελώς κλειστή, θα μουχλιάσουν!
Δυστυχώς δεν παίζουν καλά όλα τα καλάμια σε ένα πακέτο. Προτού βρεθείτε σε μια τέτοια δυσάρεστη κατάσταση:
Υπάρχουν και συνθετικά καλάμια (όμως μόνο από Νο 2 και άνω) διαθέσιμα που δεν απαιτούν συντήρηση, είναι όμως πολύ ακριβά. Ομοίως και καλαμάκια επικαλυμμένα με πλαστικό. Όμως οι καλοί κλαρινετίστες πιστεύουν ότι ο ήχος που παράγεται από αυτά δεν είναι τόσο καλός ή καθαρός όσο με τα φυσικά καλαμάκια, αλλά αυτό είναι θέμα τεχνικής του παίκτη αλλά και της προτίμησης του ακροατή.
Η διαφήμιση τους όμως γίνεται και από γνωστούς κλαρινετίστες όπως οι Larry Combs και Barnaby Robson… που λένε πως διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα , δεν απαιτείται ύγρανση τους πριν το παίξιμο, υπόκεινται σε ελάχιστες ρωγμές ή σχισίματα αλλά και πως παράγουν πλήρες φάσμα συχνοτήτων και όμορφο ήχο με τη μικρότερη προσπάθεια!
Ξεβιδώστε ελαφρώς το σφιγκτήρα και σύρετε προσεκτικά το καλάμι έξω από κάτω.
Αφαιρέστε το καλάμι και σκουπίστε το (αν είναι απαραίτητο) απαλά για να το στεγνώσετε. Μπορείτε να το αφήσετε να βυθιστεί σε καθαρό νερό για λίγο (αυτό θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής του καλαμιού).
Βάλτε το καλάμι σε θάλαμο καλαμιού μέχρι να το χρησιμοποιήσετε ξανά. Ένας θάλαμος καλαμιού είναι για το καλάμι ένα ασφαλές μέρος τοποθέτησης που ταυτόχρονα το στεγνώνει και οι θάλαμοι σας επιτρέπουν να μεταφέρετε με ασφάλεια περισσότερα από ένα καλάμια ταυτόχρονα.
Λόγω της μεγάλης σπουδαιότητας θα τον περιγράψω αναλυτικά στο επόμενο άρθρο.
Αφού μάθεις όλα αυτά τα βασικά, ρίχνοντας μια ματιά και στα προηγούμενα 2 άρθρα μου που τα links τους δίδονται στην αρχή, πρέπει να συνηθίσεις να παίζεις, όπως και κάθε μουσικό όργανο, με αίσθημα, ευαισθησία και εκφραστικότητα! Το παίξιμο μουσικών οργάνων είναι τέχνη!
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29923 / 18.08.2020, 14:40 / Αναφορά Καλησπέρα, Στέφανε. Τα τρία άρθρα σου για το μαθαίνω κλαρίνο μόνος είναι άκρως κατατοπιστικά για έναν αρχάριο, αλλά και επανάληψη για τους έμπειρους κλαρινετίστες. Ακόμη και ένας αδαής, όπως εγώ, προς το όργανο καταλαβαίνει την αξία του και μαζεύει πληροφορίες για περαιτέρω γνώση. Ε.Σ. |
#29924 / 19.08.2020, 07:43 Ευχαριστώ πολύ! "Για να περιγράψεις κάτι κατανοητά πρέπει πρώτα να το έχεις κατανοήσει εσύ" |
#29925 / 20.08.2020, 07:04 / Αναφορά Κατατοπιστικό και για τη φλογέρα μου! |
#29950 / 14.10.2020, 23:45 / Αναφορά Συγχαρητήρια και πάλι για το άρθρο! Αυτό με τα πλαστικά καλάμια ούτε καν το ήξερα. Λογικά θα έχουν προσπαθήσει να τα φτιάξουν έτσι ώστε να ακούγονται σαν τα ξύλινα, ποιος ξέρει.. Πάντως δεν μου έχουν βγει και πολλά ελαττωματικά ξύλινα καλάμια.. Γενικά είναι ΟΚ φάση.. Σα μάσκα το κλαρινέτο είναι καλόβολο, σε προετοιμάζει και για τα σαξόφωνα και οι δακτυλισμοί είναι κοντινοί.. Η τρομπέτα έχει άλλου τύπου δυσκολίες και είναι πολύ πιο δύσκολη από το κλαρινέτο (συμφωνείτε πιστεύω..) Η πατέντα σας για τον αντίχειρα καλή ιδέα πάντως! :-) Πάρα πολλές πληροφορίες μαζεμένες! |
#29951 / 15.10.2020, 06:08 Ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Πάντως πολλά καλαμάκια ελλαττωματικά (''καμπούρα'' , μεγαλύτερο πάχος...) μέχρι στιγμής τα έχω επιδιορθώσει με την αναφερόμενη μέθοδο στο ΤΙΡ 3 του βίντεο :https://www.youtube.com/watch?v=GVGgawLvdco Απ' ότι έχω διαβάσει και σκέφτομαι πλέον να αγοράσω και σαξόφωνο ( αν βρω κάποιο καλό μεταχειρισμένο Bb ή και Eb - αν έχεις κάτι υπ' όψη ενημέρωσε με!) η μάσκα για το σαξόφωνο είναι ευκολότερο να σχηματιστεί και η απαιτούμενη ενέργεια (φύσημα) είναι πολύ μικρότερη απ' ότι του κλαρίνου! Η τρομπέτα (παίζω πάνω από 15 έτη απαιτεί εντελώς διαφορετική μάσκα |
#29952 / 15.10.2020, 12:57 / Αναφορά Τα σαξόφωνα ΘΕΛΟΥΝ κάποια φύσημα - λίγο περισσότερο από του κλαρινέτου (ΟΚ, παίζει ρόλο και το καλάμι αλλά όχι τόσο πολύ..) Μεταχειρισμένο δεν ξέρω αν πουλάει κάποιος. Είναι καλή ιδέα να πάρεις καλή μάρκα σαξοφώνου - έστω και μεταχειρισμένο - γιατί εγώ έχω ένα σχετικά φθηνό άλτο και υπάρχουν κάποια θεματάκια.. όχι σπουδαία, αλλά υπάρχουν.. Πρέπει πάντως να διαλέξεις με κάποια προσοχή ανάμεσα σε σοπράνο (σι ύφεση), άλτο (μι ύφεση) ή τενόρο (σι ύφεση) (φαντάζομαι δεν ενδιαφέρεσαι για βαρύτονο!). Το πιο συνηθισμένο είναι το άλτο και μετά το τενόρο. Έχουν διαφορές στο μέγεθος, στον ήχο και στη μάσκα (στη μάσκα σε συγκεκριμένες νότες - γενικά τις χαμηλές), αν και πολλά πράγματα (κλειδιά-νότες) είναι ολόιδια! Γενικά το θεωρώ εύκολο όργανο, σαν το κλαρινέτο, ίσως ελάχιστα δυσκολότερο.. |
#29953 / 15.10.2020, 16:23 Δεν το θέλω για επαγγελματικούς σκοπούς , όπως και τα υπόλοιπα πνευστά μου, απλά για απασχόληση! Σίγουρα το Eb θα είναι πιο εύκολο, όσον αφορά το φύσημα! Αν πέσει κάτι στην αντίληψη σου ενημέρωσε με! |
#29956 / 17.10.2020, 08:38 Στο άρθρο έπρεπε να υπάρχει ο τίτλος { ''Μάσκα'' για κλαρίνο } κι αν μπορεί ο Jorge να τον συμπληρώσει γιατί το άρθρο , έστω για εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, αξίζει να διαβαστεί από μουσικούς ! Απλά εγώ είχα θέσει σαν τίτλο την γαλλική λέξη ''Empochure'' που πίστευα πως αποδίδει περισσότερο απ' ότι η ''μάσκα'' όμως δεν θυμήθηκα ότι δεν επιτρέπονται ξενόγλωσσοι τίτλοι!!! |