Είναι το 1ο μάθημα της σειράς: "Μαθαίνω μόνος σαξόφωνο" που απευθύνεται κυρίως σε αρχάριους αλλά εμπεριέχει στοιχεία, ειδικά στα βίντεο, χρήσιμα και για επαγγελματίες.
Aν θες να μάθεις μόνος σαξόφωνο (αλλά και οποιοδήποτε άλλο πνευστό), σκέψου πως σε αντίθεση με ένα έγχορδο τα πνευστά απαιτούν τεχνικές που δεν είναι άμεσα "εμφανεις", εννοώ πως δεν μπορούν να εξηγηθούν καλά μέσω σχετικών βιβλίων η video και ένας δάσκαλος που θα σου δείξει πως να παίζεις αλλά και το πως θα διορθώνεις τα λάθη σου, θα ήταν ότι καλύτερο.
Είναι το 1ο μάθημα της σειράς: "Μαθαίνω μόνος σαξόφωνο" που απευθύνεται κυρίως στους αρχάριους αλλά εμπεριέχει στοιχεία, ειδικά στα βίντεο, χρήσιμα και για επαγγελματίες.
Πρώτη φορά που πιάνω σαξόφωνο στα χέρια μου. Το παράγγειλα την Black Friday 2020 και το έλαβα αρχές Δεκέμβρη του 2020. Θα μου πείτε και γράφεις άρθρο; Στην ουσία δεν είναι διδασκαλικό σύγγραμμα αλλά καθαρογραμμένες σημειώσεις μαθητή. Το ίδιο είχα δηλώσει πριν λίγο καιρό και για το 1ο άρθρο μου για το κλαρίνο.
Η απάντηση λοιπόν είναι ‘’Ναι’’ γιατί ένας μουσικός, ακόμα και ο ερασιτέχνης που αγαπά τη μουσική, αν μελετήσει την δομή του όποιου οργάνου - και σήμερα σου δίνονται αναρίθμητα βοηθήματα - ακόμα και να μην ξέρει να παίζει ή να μπορεί να μάθει καλά ή και καθόλου, πρέπει να μπορεί να το ‘’διδάξει’’ ή καλύτερα να δείξει τουλάχιστον τα βασικά του οργάνου σ’ ένα αρχάριο. Το έβλεπα στο δάσκαλο μου της Φιλαρμονικής Αρναίας που ήξερε να παίζει μόνο φλικόρνο αλλά δίδασκε όλα τα υπόλοιπα.
Πιστεύω πως αν κάτι το έχεις καταλάβει καλά τότε μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια και να το μεταδώσεις και στους άλλους. Είναι το μότο μου και για τα 6 πνευστά που παίζω ερασιτεχνικά.
Ο Βέλγος κατασκευαστής οργάνων Adolphe Sax κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το σαξόφωνο το 1846.
Το σαξόφωνο, από soprano μέχρι bass ανήκει στα γλωττιδόφωνα, αν και χάλκινο, λόγω του επιστομίου με μονό καλαμάκι, που όπως όλα χρησιμοποιεί μια στήλη δονούμενου αέρα για να παράγει τα ηχητικά κύματα που ακούμε.
Ένας σαξοφωνίστας, όπως και ο κλαρινετίστας με κάποιες σημαντικές διαφορές μεταξύ τους στο embouchure (Μάσκα προσώπου), πρέπει να παρέχει μια πολύ σωστή πίεση ροής αέρα μέσω του ανοίγματος του θαλάμου του επιστομίου και του καλαμιού, έτσι ώστε το καλαμάκι να δονείται, δημιουργώντας μια ταλαντούμενη ροή αέρα.
ΔΕΙΤΕ ΠΡΙΝ ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΟΥ: ΕΔΩ
https://www.youtube.com/watch?v=UiOFLELJK4k
Σ’ οποιονδήποτε τύπο σαξόφωνου τα 3 δάκτυλα του αριστερού και τα 4 δάκτυλα του δεξιού χεριού στα κλειδιά πατημένα αποφασίστηκε να ονομάζεται νότα ‘’C’’ είτε ακούγεται σαν ‘’C’’ είτε όχι.
Μόνο τέσσερις τύποι σαξοφώνου απ’ τους πολλούς (7) είναι σε ευρεία χρήση σήμερα.
Σε σειρά τονικότητας από υψηλό σε χαμηλό είναι:
Κάθε ένα από αυτά τα σαξόφωνα έχει εύρος που εκτείνεται σε δυόμισι οκτάβες.
Επειδή έχει κωνικό σχήμα και όχι κυλινδρικό, με άλλα λόγια ο σωλήνας του γίνεται σταδιακά πιο φαρδύς προς το ένα άκρο, σε αντίθεση με ένα κλαρινέτο, όπου η διάμετρος του σωλήνα παραμένει σχετικά σταθερή, το σαξόφωνο παράγει ήχο, που αν δημιουργείται σωστά, είναι κάπως παρόμοιος με την ανθρώπινη φωνή. Αυτό το καθιστά ιδανικό ως σολιστικό όργανο αλλά και με εξέχουσα θέση στην ιστορία της τζαζ μουσικής. Nα γνωρίζετε ότι και τα 4 παρακάτω μοντέλα χρησιμοποιούν την ίδια δακτυλοθεσία, πράγμα που σημαίνει ότι εάν μπορείτε να παίξετε το ένα μοντέλο, μπορείτε, τεχνικά, να τα παίξετε όλα.
Ανάλογα με το μοντέλο, όλα αυτά τα μέρη μπορεί να διαφέρουν σε μέγεθος.
Αλλαγή του επιστομίου (με μικρότερο ή μεγαλύτερο θάλαμο) έχει δραστική επίδραση στον τρόπο που παίζει το όργανο. Όλα τότε από τον τόνο, την ποιότητα του ήχου και την άρθρωση θα είναι διαφορετικά.
Ο φελλός στο τέλος του λαιμού του σαξόφωνου επιτρέπει την προσάρτηση ποικίλων επιστομίων, ώστε οι παίκτες να μπορούν να τα αλλάξουν ανάλογα με τον ήχο που επιθυμούν να πετύχουν. (Αν ο φελλός σφικτός τον τρίβουμε με ‘000’’ σμυριδόπανο) και στην αρχή τουλάχιστον χρησιμοποιούμε πολλές φορές γράσο - Cork Grease. Αν ο φελλός είναι χαλαρός τον περιτυλίσσουμε με λίγο τεφλόν που χρησιμοποιούν οι υδραυλικοί.
Το σαξόφωνο κατασκευάζεται σε πολλά μεγέθη και συνιστάται οι αρχάριοι και ειδικά τα παιδιά να ξεκινούν από το «Alto Saxophone» (μήκους περίπου 62,5 εκατοστών), που παράγει λαμπρότερο και ψηλότερο τόνο με ευκολία φυσήματος και λόγω του γεγονότος ότι το ελαφρώς μικρότερο απ’ αυτό (Soprano) είναι πιο δύσκολο και το αμέσως μεγαλύτερο (Tenor) πολύ βαρύτερο αλλά και απαιτεί μεγαλύτερα χέρια για να φτάνουν τα κλειδιά. Ίσως το alto είναι το πιο ευέλικτο σαξόφωνο από όλα, θα το ακούσετε σε όλα τα είδη μουσικής, από τζαζ και κλασική μουσική έως Rock και Pop.
Εμείς , με όλα τα βίντεο μου θα ασχοληθούμε με το Alto Eb
Να τονίσω απ’ την αρχή πως ο ήχος του σαξόφωνου δεν εξαρτάται από το υλικό κατασκευής, συνήθως κράμα χαλκού, κράμα αργίλιου αλλά αποκλειστικά από τον σαξοφωνίστα και από ‘’πακέτο’ επιστόμιο – καλαμάκι – σφιγκτήρα.
Σύμφωνα με την Φυσική Ακουστική, για την δημιουργία του ήχου από φτηνά/πανάκριβα σαξόφωνα δεν υπάρχει διαφορά ή είναι ελάχιστη (ελάχιστη πχ σε διαφορετικές συνθήκες περιβάλλοντος). Η τεράστια διαφορά κόστους διαφόρων σαξόφωνων ίδιου τύπου (πχ Alto) είναι στα υλικά, στα διαφορετικά μίγματα που κάθε εταιρεία διαφημίζει ότι είναι τα καλύτερα αλλά και σε πραγματικά γεγονότα ότι οι μηχανισμοί της κάθε εταιρείας (υλικό, χειροποίητα μέρη, ράβδοι, κλειδιά με σωστή ευθυγράμμιση που να ακούγονται ελάχιστα κατά το άνοιγμα/κλείσιμο των οπών, ελατήρια, βίδες, σωστό κλείσιμο ταπών για καθόλου διαρροή) δεν θα πάθουν ''ποτέ'' βλάβη. Το κακό είναι ότι αν σου τύχει κάποιο μη σωστά σεταρισμένο θα σου κάνει δύσκολη ζωή ειδικά αν είσαι αρχάριος.
https://www.youtube.com/watch?v=WvaE-DI099w
Καθώς επίσης και το βάρος του σώματος των είναι ελαφρύτερο. Πχ σ' ένα πολύ ακριβό ALTO SAXO το βάρος του είναι μέχρι 2,19kgr. Σαξόφωνο όμως σαν το δικό μου, πάμφθηνο Κινέζικο, Κgr 2,85 ασήκωτο, ίσως από μη σωστά μίγματα πιθανόν σε μικρό χρονικό διάστημα να παρουσιάσει βλάβη σε κάποιον απ’ αυτούς τους μηχανισμούς, να παρουσιάσει του κόσμου τις διαρροές). Θα ακολουθήσει ειδικό αναλυτικό άρθρο.
Στο σαξόφωνο δηλαδή ο ήχος καθορίζεται από το επιστόμιο ( Chamber + Baffle + Tip Opening) + αντίσταση καλαμιού (Νο 1 - Νο 5 Resistance) + θέση καλαμιού στο επιστόμιο (μια τρίχα πάνω ή κάτω από το άκρο του επιστομίου) + θέση σφιγκτήρα στο επιστόμιο (πάνω ή κάτω από το ξυρισμένο μέρος του καλαμιού) + την μάσκα (δείτε αναλυτική περιγραφή παρακάτω) + τη θέση του σώματος (καθιστού και όρθιου) + το είδος αναπνοής (από το στήθος, από το διάφραγμα, κυκλική αναπνοή αναλυτική περιγραφή παρακάτω) και πολύ ελάχιστα από το υλικό του σώματος του οργάνου.
Δείτε το σκίτσο του βίντεο στο timeline: 3:00 - 3:44
https://www.youtube.com/watch?v=qM2ub8s5k-c
Το alto και το tenor sax παίζουν ακριβώς το ίδιο εύρος νοτών, που σημαίνει ότι ο χαμηλότερες και υψηλότερες νότες τους είναι ίδιες. Η μόνη διαφορά είναι το pitch τους, και ορισμένοι λένε ότι το pitch του alto είναι παρόμοιο με αυτό της γυναικείας φωνής, ενώ το pitch του tenor είναι παρόμοιο με την ανδρική φωνή.
Αν ξέρετε φλογέρα (German Fingering) – δείτε το άρθρο εδώ η δακτυλοθεσία της 1ης οκτάβας είναι παρόμοια και στα σαξόφωνα. Λέω σαξόφωνα γιατί όποιας τονικότητας σαξόφωνο κι αν διαλέξεις η δακτυλοθεσία δεν αλλάζει.
(Γαλλική λέξη = στοματική Κοιλότητα, ‘’μάσκα’’)
Λεπτομέρειες για τη φωνητική ‘’μάσκα’’ δείτε στα 2 άρθρα μου εδώ: κι εδώ
Στη μουσική, στα πνευστά χάλκινα και γλωττιδόφωνα, με τον όρο embouchure υπονοείται ο τρόπος με τον οποίο ένας παίχτης τέτοιων οργάνων χρησιμοποιεί τα χείλη του, τη γλώσσα του, τα δόντια του, το σαγόνι του και γενικά τους μύες του προσώπου του για να κρατήσει το επιστόμιο στο στόμα του καθώς και ο τρόπος της αναπνοής του (κυρίως από το διάφραγμα), για να παράγουν όλα μαζί το σωστό ήχο. Υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις για το πιο είναι το καλύτερο embouchure.
Επειδή παίζω τρομπέτα, φυσαρμόνικα, φλογέρα, ζουρνά, αυλό του Πανός, κλαρίνο και τελευταία σαξόφωνο (πριν 1 μήνα περίπου) να πω πως σίγουρα υπάρχει διαφορά στη ‘’Μάσκα’’ για κάθε όργανο.
Στο άρθρο εδώ θα ασχοληθούμε αναλυτικά με την πιο δημοφιλή ‘’Μάσκα’’ για το σαξόφωνο, σε συνδυασμό με το καλαμάκι και το επιστόμιο και τη γενικά καλή κατάσταση του σαξόφωνου.
Σωστό embouchure (‘’Μάσκα’’)
Με υπομονή και επιμονή καθημερινά κάντε ασκήσεις με τα παρακάτω βήματα:
https://www.youtube.com/watch?v=Us8GodXJ_zo
Αν είστε doubler (κλαρινετίστας + σαξοφωνίστας) κι αν δεν σας βλέπουν, κάντε συνεχώς την άσκηση: «Εξαναγκασμένο χαμόγελο’’ – Σφύριγμα, γράμμα ‘’Ο’’ – ‘’V’’.
Ονομάζεται η μουσική παράμετρος που καθορίζει το πώς θα ακουστεί μια νότα staccato, legato, με τρίλιες και που από τους συνθέτες στο πεντάγραμμο δείχνεται με διάφορα σύμβολα όπως στη φωτογραφία:
Η σταθερότητα του Embouchure θεωρείται το κρισιμότερο στοιχείο για να επιτευχθεί σωστό articulation.
Ένα από τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αρχάριος σαξόφωνου και άλλων πνευστών είναι το φούσκωμα στα μάγουλα για να παράγει ξεχωριστές νότες. Δηλαδή δεν χρησιμοποιεί τη γλώσσα για την δημιουργία του διαχωρισμού νοτών. Το βλέπουμε τότε στην κίνηση του λαιμού και στα μάγουλα του που φουσκώνουν σε κάθε articulation.
Με απλά λόγια ενώ η ροή αέρα πρέπει πάντα να είναι σταθερή, ο παίχτης σταματά τη ροή για να κάνει το διαχωρισμό αντί να διακόψει τον αέρα με τη γλώσσα.
Αν σε κάθε articulation κινείται το σαγόνι ή τα χείλη (τα χείλη να έχουν τη δυνατότητα να δονούνται σταθερά κι ελεύθερα χωρίς μεγάλη πίεση του επιστομίου σ’ αυτά) τότε έχουμε το Anchor tonguing. Δηλαδή το άκρον της γλώσσας αγκυροβολεί πίσω από τα κάτω δόντια και τότε το articulation δημιουργείται με το μέσον της γλώσσας να αγγίζει το καλαμάκι.
Σημαίνει χρήση της ταχύτητας του αέρα που φυσάμε και της ‘’Μάσκας’’ για τον έλεγχο του ξεκινήματος των δονήσεων του καλαμιού χωρίς όμως τη γλώσσα - Anchor tonguing.
Ξεκινήστε λοιπόν μια νότα με χαμηλή ροή αέρα και σιγά – σιγά αυξάνοντας τη ροή, αναπνέετε, συνηθίζοντας την διαφραγματική αναπνοή και σημειώστε που έχετε τον καλύτερο και καθαρότερο τόνο. Έτσι να παίζετε αν δεν χρησιμοποιείτε τη γλώσσα.
Η αναπνοή στα χάλκινα και γλωττιδόφωνα είναι κάπως αφύσικη. Πρέπει να την σκεφτούμε για να την πραγματοποιήσουμε.
Κανονική αναπνοή σημαίνει να γεμίζουμε αργά τους πνεύμονες με αέρα που σίγουρα δεν τους γεμίζουμε πλήρως (μάλλον περίπου κατά το 1/3!) και κατόπιν, ασυναίσθητα και αργά να εκπνέουμε! Πρέπει να μεριμνάμε να γεμίζουμε τα πνευμόνια μας στο φουλ. Και τότε φυσάμε με ελεγχόμενη ένταση. Με τον καιρό συνηθίζεται κάτι που στην αρχή μπορεί να μας ζαλίζει.
Υπάρχουν 2 βασικοί τρόποι αναπνοής για τους ανθρώπους:
Η φυσική μας αναπνοή είναι ένας συνδυασμός αυτών των δύο.
Πολλές μελέτες υποστηρίζουν ότι ο τρόπος ζωής επηρεάζει την αναπνοή μας σε μεγάλο βαθμό και καλόν είναι να αφιερώνουμε λίγα λεπτά κάθε μέρα (στο κρεβάτι ξαπλωμένοι ανάσκελα) κάνοντας βασικές ασκήσεις αναπνοής. Λένε ότι κάνει καλό και στη φωνητική αλλά αυτό ας το πούνε οι ειδικοί. Πάντως η εκμάθηση της κακό δεν κάνει.
Αναπνοή με το διάφραγμα
Διάφραγμα είναι ο μυς που χωρίζει το στήθος από την κοιλιά.
Για καλή εκφραστικότητα από το πνευστό μας και πολύωρο παίξιμο πρέπει να μάθουμε να αναπνέουμε και με το διάφραγμα και όχι μόνο με το στήθος που έτσι κι αλλιώς αναπνέουμε ασυναίσθητα.
Όταν αναπνέουμε με το στήθος το καταλαβαίνουμε γιατί όταν εισπνέουμε το στήθος φουσκώνει και όταν εκπνέουμε το στήθος ξεφουσκώνει.
Επειδή η αναπνοή με το διάφραγμα, σαν τεχνική χαλάρωσης, παραγκωνίζει το άγχος τη χρησιμοποιώ και σε πολλές άλλες στιγμές (πχ περιμένοντας στη στάση του λεωφορείου).
Κάντε συχνά την παρακάτω άσκηση και σύντομα θα συνηθίσετε να αναπνέετε με το διάφραγμα:
Βέβαια δεν υπάρχει ‘’αφύσικος’’ τρόπος αναπνοής στο παίξιμο του πνευστού.
Εννοώ ότι ο αέρας (πχ στα γλωσσίδια φυσαρμόνικας) μπορεί προέρχεται από το διάφραγμα, από το στήθος ή και από τη στοματική κοιλότητα είτε με συνδυασμό και των τριών).
Να διευκρινίσω ότι η διαφραγματική αναπνοή δεν γίνεται αυθόρμητα-ασυνείδητα αλλά αφού σκεφτούμε να την κάνουμε. Σαν ερασιτέχνης μουσικός πνευστών: κορνέτας, φλογέρας, ζουρνά, κλαρίνου και φυσαρμόνικας αλλά και τραγουδώ (σε παρέες) βρίσκω τη διαφραγματική αναπνοή να διευκολύνει, να δίνει αντοχή αλλά το σπουδαιότερο εκφραστικότητα στο πνευστό. Επειδή κάνει καλό και στην υγεία είτε παίζουμε είτε όχι πνευστό, καλόν είναι να συνηθίσουμε να αναπνέουμε και από το διάφραγμα. Ειδικά δε για τη φυσαρμόνικα που είναι το μοναδικό όργανο που για το παίξιμο της απαιτούνται και εισπνοές και εκπνοές, είναι το παν για γλυκό ήχο.
Με λίγα λόγια σημαίνει: Αναπνοή ενώ συνεχίζουμε να παίζουμε τις νότες. Η διαφορά απ' την κανονική αναπνοή είναι εδώ ταυτόχρονα αποθηκεύετε, στα μάγουλα, ένα ποσό αέρα σαν ρεζερβουάρ.
Ενώ σ' όλα τα εγχειρίδια εκμάθησης κλαρίνου και σαξόφωνου αναφέρεται πως είναι λάθος να φουσκώνουμε τα μάγουλα, αν αυτό το δούμε σ' ένα βετεράνο ίσως τότε αυτός χρησιμοποιεί κυκλική αναπνοή. Δείτε περισσότερα εδώ
https://musiciandata.blogspot.com/2015/01/circular-breathing.html
Ας ρίξουμε μια ματιά σε καθένα από αυτά τα χαρακτηριστικά με περισσότερες λεπτομέρειες.
Μεταξύ όλων των χαρακτηριστικών τα καλαμάκια είναι το πιο εύκολο να τα αλλάξετε και να τα τροποποιήσετε και καλό είναι να τα αντικαθιστάτε, εναλλακτικά, συχνά. Επειδή είναι φθηνά, μπορείτε να αγοράσετε διάφορους τύπους για να πειραματιστείτε. Η τυπική διάρκεια ζωής ενός καλαμιού ποικίλλει από μια εβδομάδα έως αρκετούς μήνες, ανάλογα με το μοντέλο και το παίξιμο σας. Τα καλαμάκια ταξινομούνται ανάλογα της σκληρότητας τους. Οι μάρκες έχουν συνήθως το δικό τους σύστημα ταξινόμησης, αλλά συνήθως όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο σκληρό είναι το καλαμάκι. Η γενική συμβουλή είναι ότι: Τα μαλακά καλαμάκια - συνήθως συνιστώνται για αρχάριους, καθώς δεν απαιτούν πολλή προσπάθεια για να παίξετε. Παράγουν λαμπερό ήχο με πολλές αρμονικές. Τα σκληρά καλαμάκια - απαιτούν περισσότερη προσπάθεια για να παίξετε, αλλά παράγουν έναν βαθύτερο και γλυκύτερο ήχο που προτιμούν πολλοί σαξοφωνίστες.
Τώρα, ένας κοινός μύθος που διαβάζετε στο διαδίκτυο είναι ότι όλοι οι μεγαλύτεροι σαξοφωνίστες παίζουν ή έπαιξαν με μεγάλα tip openings και σκληρά καλάμια, αλλά αυτό ΔΕΝ είναι αλήθεια. Όλα εξαρτώνται από τον ήχο που ψάχνετε, και η αλήθεια είναι πως η μάσκα σας (embouchure) είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας, ΟΧΙ το αν το καλαμάκι είναι μαλακό ή σκληρό.
Επειδή η "ποιότητα" του ήχου δεν είναι κάτι απτό (υποκειμενικό συναίσθημα) για τους περισσότερους ανθρώπους, ‘’ήχος’’ είναι ένας τομέας όπου δεκάδες εταιρείες βουτούν και κάνουν εξωφρενικούς ισχυρισμούς και απ’ ότι φαίνεται πουλάνε σε εξωφρενικές τιμές, ειδικά τα αξεσουάρ, αφού πιστεύουν ότι έχουν μικρή πιθανότητα να διαψευσθούν και όσοι τολμήσουν να πουν τα πράγματα με το όνομα τους, υπάρχουν οι αβανταδόροι που φέρνουν ξανά και ξανά το ίδιο θέμα στην επιφάνεια λέγοντας το ίδιο παραμύθι.
Όπως λοιπόν συμβαίνει με κάθε παρελκόμενο συσκευών ήχου έτσι και με τα παρελκόμενα μουσικών οργάνων, εδώ τα επιστόμια σαξόφωνου, έχουν τιμές από 2 ευρώ μέχρι και 900 ευρώ.
Στην περίπτωση των επιστομίων (λόγω των πολλών χαρακτηριστικών και παραμέτρων κατασκευής τους, αν είναι σύμφωνα με τους νόμους της Φυσικής, που περιγράφονται στο βίντεο και αξίζει να τους διαβάσετε), γίνεται πάλι ο χαμός.
Βέβαια όχι ότι τα επώνυμα επιστόμια δεν είναι καλά αλλά και τα ιμιτασιόν ελάχιστα διαφέρουν, αν έχουν τηρηθεί οι προδιαγραφές.
Σίγουρα όμως δεν παίζει πρωτεύοντα, ή παίζει ελάχιστα, ρόλο το υλικό κατασκευής τους.
Αν λοιπόν δεν είσαι επαγγελματίας δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επενδύσεις τόσα.
Η διαφορά στη σύγκριση της μελωδίας που παίζω, ίσως δεν θα είναι ποτέ ακουστή σε οποιονδήποτε με φυσιολογική ακοή και ειδικά στο ευρύ ακροατήριο αν η ίδια μελωδία παιχθεί από βετεράνο σαξοφωνίστα.
Αφιερώστε λίγα λεπτά να δείτε ΕΔΩ τα χαρακτηριστικά και να μη δώσετε τόσο σημασία στο παίξιμο μου καθώς είμαι αρχάριος 2 μηνών (πριν 2 μήνες αγόρασα το σαξόφωνο στην Black Friday του 2020 168$ το 1/5 της τιμής του ΞΥΛΙΝΟΥ επιστομίου).
Επιστόμια με στενό άνοιγμα λειτουργούν καλύτερα με Hard καλαμάκι (Νο. 3 - 4 - 5). Ενώ με φαρδύ άνοιγμα με SOFΤ (Νο. 1-2).
Προσοχή στενό άνοιγμα επιστομίου με SOFT καλαμάκι μπλοκάρει το άνοιγμα πνίγοντας τις νότες και φαρδύ άνοιγμα με HARD καλαμάκι πολύ δύσκολο στο παίξιμο! Έτσι υπάρχουν ‘’άπειροι’’ συνδυασμοί επιστομίου – καλαμιού. Διαλέξτε αυτόν που σας αρέσει κάνοντας δοκιμές και επιλέγοντας αυτά που σας διευκολύνουν.
https://www.youtube.com/watch?v=49WeQEfv1HM
Περιλαίμια – ζώνες σαξόφωνου
https://www.youtube.com/watch?v=kL7cZ5EQlpo
Υπάρχουν 2 μεγάλες σειρές σαξόφωνων:
Μαθητικά σαξόφωνα - τα οποία κατασκευάζονται από φθηνότερα υλικά, αλλά δεν είναι απαραίτητα και άσχημα στον ήχο.
Επαγγελματικά σαξόφωνα - που απευθύνονται σε προχωρημένους / επαγγελματίες παίκτες και συχνά έχουν πολλά χειροποίητα μέρη.
Εάν συγκρίνετε αυτούς τους 2 τύπους σαξόφωνων με μια ματιά πραγματικά δεν θα παρατηρήσετε καταφανείς διαφορές. Αλλά αν κοιτάξετε τις λεπτομέρειες, εμφανίζονται αρκετές διαφορές:
Το μέταλλο που χρησιμοποιείται στο επαγγελματικό σαξόφωνο είναι συχνά πιο πυκνό.
Ο λαιμός είναι συνήθως μεγαλύτερος στα επαγγελματικά σαξόφωνα, τα κλειδιά, ελατήρια δεν προσθέτουν βάρος και ακαμψία στο σαξόφωνο και δεν ακούς θόρυβο κατά το ανοιγοκλείσιμο τους. Όλες αυτές οι μικρές βελτιώσεις αποσκοπούν σε 2 κοινούς στόχους: Μείωση βάρους και βελτίωση του ήχου αλλά και το κατάλληλο βαλάντιο (από 168$, όπως το δικό μου μέχρι και 10.000$)
https://www.youtube.com/watch?v=49WeQEfv1HM
Υπάρχουν και συνθετικά καλάμια που δεν απαιτούν συντήρηση, είναι όμως πολύ ακριβά. Ομοίως και καλαμάκια επικαλυμμένα με πλαστικό δεν απαιτείται ύγρανση τους πριν το παίξιμο, υπόκεινται σε ελάχιστες ρωγμές ή σχισίματα αλλά και πως παράγουν πλήρες φάσμα συχνοτήτων και όμορφο ήχο με τη μικρότερη προσπάθεια! Παράγγειλα 3 (κινέζικα 0.5 ευρώ το ένα την Black Friday) αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να παράγω ήχο με κανένα ή λόγω υψηλής σκληρότητος ή λόγω του υφιστάμενου επιστομίου. Τα δοκίμασα σε άλλα 4 επιστόμια τίποτα. Πέτυχα όμως κάποιο καλό αποτέλεσμα ''ξυρίζοντας' τα όπως φαίνεται στα βίντεο.
https://www.youtube.com/watch?v=1rJ7se4FZCw
https://www.youtube.com/watch?v=Ms_ZBOhWQx8
Ξεβιδώστε ελαφρώς το σφιγκτήρα και σύρετε προσεκτικά το καλάμι έξω από κάτω.
Αφαιρέστε το καλάμι και σκουπίστε το (αν είναι απαραίτητο) απαλά για να το στεγνώσετε. Μπορείτε να το αφήσετε να βυθιστεί σε καθαρό νερό για λίγο (αυτό θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής του καλαμιού).
Βάλτε το καλάμι σε θάλαμο καλαμιού μέχρι να το χρησιμοποιήσετε ξανά. Ένας θάλαμος καλαμιού είναι για το καλάμι ένα ασφαλές μέρος τοποθέτησης που ταυτόχρονα το στεγνώνει και οι θάλαμοι σας επιτρέπουν να μεταφέρετε με ασφάλεια περισσότερα από ένα καλάμια ταυτόχρονα.
Η Κλίμακα Cmajor
https://www.youtube.com/watch?v=hbzX3u8MTmU
Ένας ευκολότερος τρόπος μεταφοράς είναι να κοιτάξετε τον κύκλο των πέμπτων (Δείτε για προχωρημένο μάθημα του κύκλου το άρθρο εδώ: Προς το παρόν οι αρχάριοι δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τη σημασία της 5ης ή της 4ης .Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε για να μεταφέρετε το tenor είναι να κοιτάξετε το γράφημα και να μετακινήσετε δύο βήματα δεξιόστροφα. Έτσι το C γίνεται D, το G γίνεται A…. το Eb γίνεται F και ούτω καθεξής. Στη συνέχεια, μπορείτε να δείτε τι διέσεις ή υφέσεις έχει ο νέος νέα οπλισμός.
Για μινόρε πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη σχετική μινόρε η αν αρμονική μινόρε να προσθέσετε και τον προσαγωγέα.
Για το alto αντί να μετακινηθείτε 2 βήματα, μετακινείστε 3 βήματα.
Έτσι το Eb becomes C, G γίνεται E κλπ.
Με άλλα λόγια, τι θα συνέβαινε εάν όλες οι νότες σε οποιοδήποτε σαξόφωνο είχαν το ίδιο όνομα με ένα πιάνο ή κιθάρα;
Στο σαξόφωνο C key, η κλίμακα C ακούγεται ίδια με την κλίμακα C σε ένα πιάνο ή κιθάρα και ξεκινάτε την κλίμακα με τα τρία δάχτυλα του αριστερού σας χεριού και τα τέσσερα δάχτυλα του δεξιού σας.
Όμως, σε ένα tenor, που έχει ελαφρώς μεγαλύτερο σωλήνα, η νότα που βγαίνει (που ακούει ο ακροατής) με αυτή τη δακτυλοθεσία είναι η Bb και σ’ ένα Alto είναι αντίστοιχα η Eb.
Αυτό θα σήμαινε ότι εάν μαθαίνατε τις δακτυλοθεσίες του Alto, αλλά μετά θέλετε να αλλάξετε σε tenor, θα έπρεπε να μαθαίνετε μια εντελώς νέα δακτυλοθεσία για όλες τις νότες.
Για να ξεπεραστεί αυτό, αποφασίστηκε να τυποποιηθούν τα ονόματα της δακτυλοθεσίας. Αυτό σημαίνει πως οτιδήποτε σαξόφωνο μαθαίνετε, η νότα που παίζεται από 3 δάχτυλα του αριστερού χεριού και τέσσερα δάχτυλα στα δεξιά θα ονομάζεται C ανεξάρτητα από το αν είναι ή όχι pitch C (αν ακούγεται Bb ή Eb αντίστοιχα).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDY30eVtX_pWNrG9FLu_3BXm8Ljc8dtnO
2. ‘’PLAY WITH ME SAXOPHONE’’! Δείτε ΕΔΩ
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDY30eVtX_pVyy1gaphmiklEhefxrSnfK
3. ‘’ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΣΑΞΟΦΩΝΟΥ’’ ! Δείτε ΕΔΩ
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDY30eVtX_pX9ndBXsOJtnpFa4Bs2E1B6
Θα ακολουθήσουν κι άλλα άρθρα της σειράς : ’’Μαθαίνω μόνος σαξόφωνο’’.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#30039 / 17.06.2021, 19:20 / Αναφορά Καλησπέρα, Στέφανε. Κατατοπιστικότατο άρθρο για αρχάριους και όχι μόνο για αυτούς. |