“ELEANOR RIGBY” (Lennon/McCartney) Ah, look at all the lonely people Ah, look at all the lonely people Eleanor Rigby, picks up the rice in the church where a wedding has been Lives in a dream Waits at the window, wearing the face that she keeps in a jar by the door Who is it for All the lonely people Where do they all come from? All the lonely people Where do they all belong? Father McKenzie, writing the words of a sermon that no one will hear No one comes near Look at him working, darning his socks in the night when there's nobody there What does he care All the lonely people Where do they all come from? All the lonely people Where do they all belong? Ah, look at all the lonely people Ah, look at all the lonely people Eleanor Rigby, died in the church and was buried along with her name Nobody came Father McKenzie, wiping the dirt from his hands as he walks from the grave No one was saved All the lonely people Where do they all come from? All the lonely people Where do they all belong? |
“BLACKBIRD” (Lennon/McCartney) Blackbird singing in the dead of night Take these broken wings and learn to fly All your life You were only waiting for this moment to arise. Blackbird singing in the dead of night Take these sunken eyes and learn to see All your life You were only waiting for this moment to be free. Blackbird fly Blackbird fly Into the light of the dark black night. Blackbird fly Blackbird fly Into the light of the dark black night. Blackbird singing in the dead of night Take these broken wings and learn to fly All your life You were only waiting for this moment to arise You were only waiting for this moment to arise You were only waiting for this moment to arise. |
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#1713 / 10.03.2005, 02:42 / Αναφορά Με τη ροκ στιχουργική, που σε αρκετές περιπτώσεις θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ποίηση[1], αλλά και με το ροκ γενικότερα, συμβαίνει κάτι κατεξοχήν “μεταμοντέρνο”: Η Τέχνη κατεβαίνει στον δρόμο. Δεν είναι πια - ή τουλάχιστον δεν είναι μόνο - διακοσμητική ή συμβολική. Δεν απομονώνεται, δεν εξιδανικεύεται. Είναι κάτι που συμβαίνει στην καθημερινή ζωή, δίπλα μας, μαζί μας, απευθύνεται στον καθένα μας, ξεπερνά τα πολιτικά και τα πολιτιστικά σύνορα, εκφράζει την ανάγκη για επικοινωνία. Μπορεί το ροκ να μην έφερε ή να μη φέρει ποτέ από μόνο του τις “επαναστάσεις” που είχε εξαγγείλει. Μπορεί να το έχουν βάλει σε “κανάλια” σπόνσορες και ΜΜΕ. Όμως δεν παύει να είναι ένα μέσο αμφισβήτησης[2]. Δεν παύει να είναι ένας τρόπος να πλησιάσουμε ο ένας τον άλλο. Δεν παύει να είναι μια γλώσσα παγκόσμια που καταργεί τα σύνορα ανάμεσα στο “υψηλό” και το “χαμηλό” στην Τέχνη –και όχι μόνο. Ή μήπως αυτό είναι η “επανάσταση” που έφερε; Γιώργο, περιμένουμε τη συνέχεια… -------------------------------------------------------------------------------- [1] Ο Dylan π.χ. υπήρξε για αρκετές χρονιές υποψήφιος για το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας [2] Σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμεύει σαν υπόβαθρο μιας αντικουλτούρας. |
#1716 / 10.03.2005, 08:47 / Αναφορά Πάρα πολύ ωραίο και διδακτικό άρθρο... όπως όλα άλλωστε! Σ'ευχαριστούμε Orfeus! Να'σαι καλά! |
#1717 / 10.03.2005, 09:09 / Αναφορά Κατ’αρχήν θέλω να προσθέσω την ποίηση του Dylan Thomas που είναι κι αυτή μέρος της ταινίας με την Michelle Pfeifer (Dangerous Minds). Ο διαγωνισμός που είχε βάλει η δασκάλα στα παιδιά ήταν μεταξύ αυτών των δύο ποιητών (Bob Dylan – Dylan Thomas) και τον έλεγαν με συντομία (και ποιητική διάθεση βέβαια) Dylan-Dylan. Για την ποίηση τώρα...η ποίηση είναι ρυθμική απο μόνη της (μετράμε τα μέτρα, τις συλλαβές τους στίχους), χωρίς τη μουσική (χωρίς να υποβιβάζω το ρόλο της μουσικής). Η ποίηση εκμεταλλεύεται στο έπακρο τον ήχο της γλώσσας, στον οποίο συμπεριφέρεται όχι μόνο ως ‘γλώσσα-λέξη’ αλλά ως ήχο μόνο και μόνο. Για παράδειγμα η λέξη blackbird αποτελείται απο δύο λέξεις οι οποίες αρχίζουν με το [b]. To [b] είναι γράμμα εκρηκτικό, όταν το λέμε τα χείλη μας είναι κλειστά και ανοίγουν απότομα, δοκιμάστε το! (περισσότερες πληροφορίες για τον ήχο και το χαρακτήρα των γραμμάτων μπορείτε να βρείτε σε βιβλία γλωσσολογίας, στο κεφάλαιο της φωνολογίας). Και γιατί αυτή η λέξη να περιέχει μια ‘έκρηξη?’ διότι κοινωνικά τότε ο όρος blackbird ήταν σχήμα οξύμορο. Τα πουλιά είναι σύμβολο ελευθερίας, πετούν ψηλά, οι μάυροι ήταν σκλάβοι και έτριβαν τα πατώματα, σέρνονταν χαμηλά. Η ποίηση λοιπόν είναι μισή όταν διαβάζεται (εκτός αν έχουμε τον ήχο στο μυαλό μας) και ολοκληρώνεται όταν απαγγέλεται, όταν την ακούμε. Αυτός της ο ρυθμός και το γεγονός ότι κάθε λέξη είναι πολυσημαίνουσα, καθιστούν την ποίηση τον δυσκολότερο τρόπο έκφρασης, αλλά και τον αρχαιότερο! Η ανθρώπινη ανάγκη για ρυθμό οπουδήποτε στη ζωή του, στη δουλειά, στη σκέψη, στη διασκέδαση, στην αγάπη, στον έρωτα, είχε υπερβεί την ανάγκη της πρόζας. Όταν ρυθμός και γλώσσα ενώθηκαν, εκεί έγινε η μεγάλη έκρηξη... η ποίηση. Καλημέρα και ευχαριστούμε! |
Administrator
|
#1718 / 10.03.2005, 09:54 Μπράβο Γιώργη, αυτό το κείμενο ήταν ο λόγος που η σημερινή μέρα μου ξεκινάει υπέροχα! Να 'σαι καλά :) |
#1720 / 10.03.2005, 13:22 Δεν θυμόμουνα τον Dylan Thomas. Σ' ευχαριστώ Ρεβέκκα...... |
#1726 / 10.03.2005, 13:56 Ρεβέκκα λες: "Η ποίηση λοιπόν είναι μισή όταν διαβάζεται (εκτός αν έχουμε τον ήχο στο μυαλό μας) και ολοκληρώνεται όταν απαγγέλεται, όταν την ακούμε". Δηλαδή κατά τη γνώμη σου, ένα ποίημα που δεν έχει απαγγελθεί ποτέ, είναι ανολοκλήρωτο; Αυτός που το διαβάζει δεν πάλλεται μέσα του; Δεν νοιώθει τον ρυθμό; Το ποίημα δεν "λειτουργεί" μέσα του; Οι απαγγελίες και όλη αυτή η -σώνει και καλά- κουλτούρα και ο στοχασμός του κάθε ηθοποιού ή λογοτέχνη (συνήθως) που διάβαζε ένα ποίημα, με συνοδεία .....τσαγιού και βουτημάτων, δεν μου άρεσε ποτέ. Όταν στο Eleanor Rigby λέω: Διαβάστε το ρεφρέν, αλλά μην το τραγουδήσετε. Απλά διαβάστε το!!! “All the lonely people Where do they all come from? All the lonely people Where do they all belong?” Μένει ανολοκλήρωτο το ερώτημα που βάζουν οι ποιητές; Το προτιμώ έτσι, παρά να το ακούσω με τον ....στόμφο του απαγγέλλοντα!!!! |
#1730 / 10.03.2005, 14:09 Την παρενθεσούλα ‘εκτός κι αν έχουμε την ήχο στο μυαλό μας’ για σένα την έβαλα :) τα τσάγια και τα συναφή ούτε εγώ τα πάω, και δεν εννοώ αυτά με την απαγγελία και με την ακοή. Μπορούμε να ακούμε ένα ποίημα μόνοι μας, και ο λόγος είναι η οικειότητά μας με τον ήχο της συγκεκριμένης γλώσσας. Για παράδειγμα, άντε ν’ ‘ακούσει’ ένας ρώσσος που δεν ξέρει αγγλικά το ρυθμό ενός ποιήματος που είναι γραμμένο στα αγγλικά, αν δεν του το απαγγείλει κάποιος άλλος. Αυτός ο παλμός που λές, είναι εσωτερική απαγγελία ( όσο για τον στόμφο, εγώ προσωπικά δεν τον θεωρώ μέρος της απαγγελίας). Ακόμα, υπάρχουν είδη και είδη απαγγέλοντες...σκέψου να απαγγέλλει ένα ποίημα η Lhasa. |
#1719 / 10.03.2005, 11:24 / Αναφορά Γιώργο, παρότι καμία σχέση δεν έχω με τη rock μουσική και παρότι ουδέποτε έδειξα ενδιαφέρον γι' αυτήν..., μέσα από τα άρθρα σου έχει αρχίσει να μου αρέσει...επικίνδυνα... ;) |
#1721 / 10.03.2005, 13:24 Σ' ευχαριστώ Νεκταρία... Νοιώθω σαν τον ......αγρότη που σπέρνει!!!!!!! :-) |
#1727 / 10.03.2005, 13:59 Να δω τι σοδειά θα σου βγάλω στο τέλος.... :-):-):-) ;-) |
#1732 / 10.03.2005, 15:14 / Αναφορά Βρήκα επιτέλους το χρόνο να διαβάσω προσεκτικά το ''μάθημά'' μου! Να 'σαι καλά Γιώργο και να συνεχίσεις τις παραδόσεις!! :-) ''..Ροκ είναι να ‘χεις, είναι να πίνεις Κι άμα δεν έχεις, τότε να δίνεις Αυτό είναι ροκ..'' |
#1733 / 10.03.2005, 16:27 / Αναφορά Παρ' όλο που εγώ αν και ακούω rock αρκετά, δεν έχω καθήσει όμως να το αναλύσω τόσο όπως ο Γιώργος. Πιστεύω ότι ήταν κάπως "περίεργες" και η καταστάσεις κι όλας εκείνη την εποχή, κοινωνικά και πολιτικά, όχι μόνο στην Αμερική αλλά και στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο γι αυτό και τα τραγούδια είχαν ποίηση στους στίχους τους. Αυτό που εγώ όντας μην μπορώ να το εκφράσω καλά και σωστά: "Οι στιχουργοί τότε κ ά τ ι έλεγαν, κάποιο μήνυμα για να σκεφτούμε". Όπως οι Pink Floyd: "Teacher leave the kids alone, all we are is just another brick in the wall" Για ποιο λόγο να "σκοτωνόμαστε" να τρέχουμε απ' το πρωί μέχρι το βράδυ για λεφτά, δόξα, χωρίς ουσιαστικά να ζούμε αφού μπορεί βγαίνοντας στο δρόμο να μας κόψει ένα αυτοκίνητο? Έτσι το εξηγώ εγώ απλά, μη ξέροντας να το εκφράσω (ταλέντα είναι αυτά) :) Η δασκάλα της ταινίας, ψάχνοντας να βρει τρόπους να κάνει τους μαθητές της να ενδιαφερθούν για την ποίηση τους έβαλε αυτό τον διαγωνισμό επειδή ήξεραν τον Bob Dylan (σαν rock star), αλλά δεν είχαν ακούσει ποτέ τον Dylan Thomas. Αν θυμάμαι καλά τους είχε ζητήσει να βρούν τα κοινά σημεία μεταξύ ενός ποιήματος του Dylan Thomas και του Mr Tambourine man του Bob Dylan, με έπαθλο ένα δείπνο έξω στο καλύτερο εστιατόριο μαζί της. Μοναχικοί άνθρωποι τώρα: Ένα τραγούδι που με είχε κάνει να σκεφτώ πολύ είναι των America το "Lonely people". "This is for all the lonely people, thinking that life has passed them by, don't give up until you drink from a silver cup, and ride a rainbow in the sky" Επίσης φοβεροί στίχοι που δεν έχω τις γνώσεις και το ταλέντο να τους αναλύσω περισσότερο. Πολλά είπα!! :))) Last but not least!!! :))) ΑΨΟΓΟ το άρθρο σου Γιώργο και οι αναλύσεις σου με μαγεύουν!! Σ' ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ!!:)) |
#1735 / 10.03.2005, 16:47 Όταν ο Δημιουργός κατορθώνει να κάνει τον ακροατή/αναγνώστη του, να ....σκέφτεται, ε τότε σημαίνει ότι πιάνει τόπο αυτό που κάνει. Θα υπάρξει σοδειά και μάλιστα επικοδομητική. Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Γιασεμί!!!! :-) |
#1736 / 10.03.2005, 16:53 / Αναφορά Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου! Και όπως είχε πει και η P.Smith: Το rock είναι συμπίκνωση του πνεύματος και της καρδιάς. Και όπως λέω κι εγώ...το rock είναι μόνο για τους ρομαντικούς! |
#1737 / 10.03.2005, 17:07 Η Pattie είναι κι' αυτή μία Δασκάλα επίσης. Όσο για την τελευταία σου παράγραφο, τι να πω.... Βρήκες τον ....σφυγμό μου!!!! :-) |
#1738 / 10.03.2005, 20:19 / Αναφορά Τί θυμήθηκα τώρα....είδε κανείς την ταινία School of Rock? Είναι πιο κωμική απο το dangerous minds αλλά πολυ ωραία. Ο πρωταγωνιστής βρέθηκε κάτω απο περίεργες συνθήκες να κάνει μάθημα μουσικής σε παιδάκια και τους ρώτησε ποιός είναι ο αγαπημένος τους ερμηνευτής. Αυτά του πετούσανε κάτι είδωλα της pop και έτσι εγκαθίδρυσε το μάθημα ... ‘history and appreciation of rock’! |
#1739 / 11.03.2005, 00:43 ¶λλη ταινία με τη rock μουσική στα σχολικά μαθήματα; Ε μα είδες Ρεβέκκα μου... άμα σου τα λέω εγώ... :-) |
#1740 / 11.03.2005, 14:19 / Αναφορά ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΑΝΕΚΤΑ. ΕΧΩ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ Η ΠΟΛΛΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΑΛΑΕΙ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ!!! |
#1741 / 11.03.2005, 14:53 Να μη γράφουμε τίποτα δηλαδή; Να τα αφήνουμε να περνάνε έτσι; Κατά την ίδια έννοια, δεν πρέπει να ασχολούμαστε ούτε με τον κακό στίχο. Τι άποψη είναι αυτή; Με όλα πρέπει να ασχολούμαστε αγαπητέ/ή Roni.... Γιατί με αυτό τον τρόπο, ο καλός στίχος βρίσκει ανταπόκριση και αυτό σημαίνει ότι η προσφορά του δημιουργού πιάνει τόπο. Και ακόμα σημαίνει ότι με αυτό τον τρόπο, ο κακός στίχος θα πάψει να υπάρχει. Και εδώ ακριβώς είναι η ρομαντικότητα. Η ρομαντικότητα είναι μέσα μας. Δεν χαλάει τίποτα..... Επέτρεψέ μου λοιπόν, να είμαι ρομαντικός και να μάχομαι για το καλό τραγούδι. Εάν εσύ έχεις διαφορετικό τρόπο από τον δικό μου, δώσε τη δική σου μάχη. Εγώ θα συνεχίσω. Εσύ απλά μπορείς να .....μη με διαβάζεις!!!!! |
#18972 / 02.10.2009, 00:43 Μπράβο Ορφέους που παραθέτεις στο δημοσίευμά σου το ELEANOR RIGBY !!!! Με αυτό το τραγούδι είχα πάντα την εξής απορία : Πώς είναι δυνατόν να είσαι πολύ μικρός σε ηλικία, να έχεις στην κυριολεξία ... πετύχει τα πάντα σε μεγάλο βαθμό [χρήμα, δόξα, γυναίκες κλπ], αυτά δλδ που χαρακτήριζαν τους Μπητλς εκείνη την εποχή, και .... παρόλα αυτά να στρέφεις το βλέμμα σου σε απλούς, σκυφτούς, μοναχικούς ανθρώπους, όπως η Eleanor Rigby και ο Father Mc Cenzie, και ... να τους γράφεις τραγούδι ??? Πώς είναι δυνατόν, μετά από τόοοσα που έχεις κατακτήσει και σε τόσο μικρή ηλικία, να έχεις τη διάθεση να εμβαθύνεις στη ζωή και στην καθημερινότητα απλών, μοναχικών ανθρώπων της "διπλανής πόρτας", να προσπαθείς να ανακαλύψεις και να ανασύρεις κάτι από το παράπονο που κρύβουν στην ψυχή τους και, στη συνέχεια, αυτό το "κάτι" να το κάνεις τραγούδι ???? Κατά την ταπεινή μου άποψη, με αυτό το τραγούδι οι Μπητλς "δίδαξαν" το εξής στους απανταχού καλλιτέχνες : όσο κι αν γνωρίζεις επιτυχία, όσο κι αν η τέχνη που ασκείς σού αποδίδει μπόλικο χρήμα .... να μην ξεχνάς ποτέ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ !!! Άραγε ... πόσοι ομότεχνοί τους, ιδίως σήμερα, ακολουθούν το παράδειγμά τους ???? Aaaaaah, look at all the lonely people .... όποτε ακούω, και θα ακούω, αυτόν το σπαραγμό στην αρχή του τραγουδιού πάντα θα νιώθω την καρδιά μου να ραγίζει .... Και μόνο αυτόν ο στίχο να είχαν αφήσει πίσω τους οι Μπητλς θα άξιζαν να θεωρούνται σπουδαίοι .... |