ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Έφυγε η στιχουργός του Να Τανε το '21, Σώτια Τσώτου

    jorge
    12.12.2011, 10:54

    Από τα 18 της χρόνια εργαζόταν σαν δημοσιογράφος, παράλληλα με τις σπουδές της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και τις δραματικές σχολές του Πέλου Κατσέλη και του Κωστή Μηχαηλίδη. Η Δικτατορία της 21ης Απριλίου τη βρήκε στην εφημερίδα "Ελευθερία", η οποία διέκοψε αυθημερόν την έκδοσή της, θέτοντας τέλος στη δημοσιογραφική της καριέρα. Στη διάρκεια της Χούντας, συνελήφθη και κρατήθηκε πολλές φορές. Στην απομόνωση εμπνεύστηκε τα τραγούδια που θα την έκαναν λίγους μήνες αργότερα γνωστή σαν στιχουργό: το "Βρε δε βαριέσαι, αδελφέ" και το "Νά ΄τανε το 21" .

    Περισσότερα: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%8E%CF%84%CE%B9%CE%B1_%CE%A4%CF%83%CF%8E%CF%84%CE%BF%CF%85


    davyd
    12.12.2011, 12:15

    Η Σώτια Τσώτου ανήκει σε μια γενιά στιχουργών που έγραφαν στίχους -σημαντικούς στίχους- για να γίνουν τραγούδια και δεν πίστευαν ότι ήταν "ποιητές" ή κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο! Έκανε πολλές εμπορικές επιτυχίες αλλά χωρίς δηλώσεις, συνεντεύξεις και ταρατατζούμ. Έζησε σεμνά και διακριτικά όπως αρμόζει στους αληθινούς δημιουργούς. Έτσι θα την θυμάμαι εγώ τουλάχιστον.

    Απο τα τραγούδια της έχω ξεχωρίσει τα δύο παρακάτω για τελείως διαφορετικούς λόγους.

    ΕΙΜΑΙ Η ΜΑΙΡΗ

    Σε μουσική Αλέξη Παπαδημητρίου και πρώτη εκτέλεση Μαρινέλλα

    Δεν είμαι όμορφη, δεν είμαι καλλονή,
    δεν έχω αρχαία ελληνική κατατομή.
    Ούτε πολλά βιβλία διάβασα ποτές,
    τον Παλαμά γνωρίζω μόνο απ’ τους ποιητές.

    Είμαι η Μαίρη, η Μαιρούλα, το Μαιράκι σου,
    βάλ’ ένα έψιλον να γίνω το μεράκι σου,
    βάλ’ ένα "λη" και θα γενώ το λημεράκι σου.
    Είμαι η Μαίρη, η Μαιρούλα, το Μαιράκι σου.

    Από φτωχούτσικη κρατάω φαμελιά,
    δημοτικό πήγα και ύστερα δουλειά.
    Από φρονήματα τι είμαι μη ρωτάς,
    ψηφίζω πάντα ό,τι ψηφίζει κι ο μπαμπάς.

    Πηγαίνω πάντα σινεμά τις Κυριακές
    κι από ταινίες προτιμώ ελληνικές.
    Πήγα και είδα και του Μπέργκμαν τη "Σιωπή",
    μα δεν κατάλαβα τι ήθελε να πει.

     

    ΞΕΡΩ ΝΕΚΡΟΥΣ

    Σε μουσική Τάκη Σούκα και πρώτη εκτέλεση με τον Στέλιο Καζαντζίδη

    Ξέρω νεκρούς που έχουν τα μάτια ανοιχτά
    και που χτυπάει κανονικά μέσα η καρδιά τους,
    παν στη δουλειά, χτυπάνε κάρτα στις επτά,
    στο μισθολόγιο υπάρχει τ' όνομά τους

    Αλλά έχουν φύγει μυστικά και σιωπηλά
    κι έχουν χωρίσει από τον κόσμο τα δικά τους,
    γιατί οι άνθρωποι πεθαίνουν, τελικά,
    τη μέρα που πεθαίνουνε τα όνειρά τους

    Ξέρω νεκρούς που μες στους δρόμους περπατούν,
    κοιτούν βιτρίνες, παζαρεύουν και ψωνίζουν
    κάνουνε Πάσχα και τα έθιμα κρατούν,
    πληρώνουν φόρους και στις εκλογές ψηφίζουν

    Αλλά έχουν φύγει μυστικά και σιωπηλά
    κι έχουν χωρίσει από τον κόσμο τα δικά τους,
    γιατί οι άνθρωποι πεθαίνουν, τελικά,
    τη μέρα που πεθαίνουνε τα όνειρά τους

      


    mary_omikron
    12.12.2011, 13:04

    Εκτός από τα υπέροχα τραγούδια -στιχουργικά έργα- που ανέφεραν οι προηγούμενοι φίλοι θα ήθελα σαν καλό κατευόδιο για την Σώτια Τσώτου να αναφέρω το "Μη βάζεις μαύρο απ΄την καρδιά σου" (Βίσση)  "Ολα μας τα πλούτη" (Πάριος) "Ο Κοσμάς κι ο κόσμος" (Σμοκοβίτης) "Τα ψέμματα" (Πουλόπουλος) "Σαν κάποιος θίασος περαστικός" (Μαρινέλλα) "Ο αφέντης λαός" (Μητροπάνος) και να σταθώ ιδιαίτερα στην συνεργασία με τον Κώστα Χατζή που μας έδωσαν πολλά εξαιρετικά και διαχρονικά τραγούδια όπως "Ο κύριος κανείς" "Ενας Γερμανός και μια Εβραία" "Απ΄το αεροπλάνο" και πάρα πολλά ακόμα...

    Κι ένα πολύ αγαπημένο μου από την συνεργασία τους στο "Πέτρα και Φως".... Καλό ταξίδι να έχει....

    ΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑ

    Ας μπορούσα με τα χέρια μου τα τρένα μια στιγμή να σταματούσα, 
    ας μπορούσα στις παλάμες μου για λίγο το φεγγάρι να κρατούσα, ας μπορούσα...

    Ας μπορούσα τα καράβια που 'χουν φύγει στο λιμάνι να γυρνούσα, 
    ας μπορούσα τα ρολόγια όλου του κόσμου στη χαρά να σταματούσα, ας μπορούσα...

    Ας μπορούσα ν' αγαπήσω με μια αγάπη πιο μεγάλη απ' την καρδιά μου, 
    ας μπορούσα να πονέσω με έναν πόνο πιο πολύ απ' τα δάκρυά μου...

    Ας μπορούσα τους λεπρούς όλου του κόσμου έναν έναν να φιλούσα,
    ας μπορούσα τα νεκρά τα παλικάρια απ' τον Άδη να γυρνούσα, ας μπορούσα...

    Ας μπορούσα τους εχθρούς όλου του κόσμου μοναχός μου να νικούσα, 
    ας μπορούσα τα πουλιά τα πληγωμένα στις φωλιές τους να γυρνούσα, ας μπορούσα, ας μπορούσα, ας μπορούσα...


    kwstasagas
    12.12.2011, 15:29

    Καλό της ταξίδι κι ένα μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ από καρδιάς για όσα μάς προσέφερε όλα αυτά τα χρόνια .... {#emotions_dlg.sad}{#emotions_dlg.sad}.... Στίχοι υπερ-ευαίσθητοι, γεμάτοι ουσία, με έντονο κοινωνικό προβληματισμό ... στίχοι που, παρόλη την ευαισθησία και λεπτότητά τους, "έλεγαν τα πράγματα με τ' όνομά τους" ....

    Αυτός ο "υπερευαίσθητος" και "ρηξικέλευθος" συνάμα στιχουργικός της κόσμος έδεσε με τον καλύτερο τρόπο με τις μουσικές του Κώστα Χατζή !!! Το πιο γνωστό παράδειγμα : Κι ύστερα κι ύστερα / μα δεν υπάρχει ύστερα ....

    Εμένα, όμως, το "Αθήνα" ["Ξέρω μια πόλη"] σε μουσική Γκάρτζου ήταν, είναι και θα είναι ένα από τα ελληνικά τραγούδια που θα με συγκινούν και θα με ανατριχάζουν ......

     

     

     


    vasilispoul
    13.12.2011, 14:00

    Απώλεια μεγάλη, μια στιχουργός με κίνητρο και στόχο τον ανθρωποκεντρισμό. Καλό της ταξίδι.

    Στίχοι: Σώτια Τσώτου
    Μουσική: Κώστας Χατζής
    Πρώτη εκτέλεση: Κώστας Χατζής

    Μη μας περιφρονάς, μη μας περιφρονάς
    γράψε βρε ιστορία δυο λόγια και για μας.

    Γράψε για μας τους ταπεινούς και τους ανώνυμους της πλάσης
    σκαλί είμαστε για τους τρανούς οι θεατές στις παρελάσεις.

    Αν δεν υπήρχαμε εμείς, πως θα υπήρχανε οι άλλοι;
    Αν δεν υπήρχαν οι μικροί πως θα υπήρχαν οι μεγάλοι;

    Μη μας περιφρονάς, μη μας περιφρονάς
    γράψε βρε ιστορία δυο λόγια και για μας.

    Αρνήσου το αν μπορείς, αρνήσου το αν μπορείς
    από την ίδια λάσπη πλαστήκαμε κι εμείς.

    Για μας δεν νοιάζεται κανείς, είμαστε τ' άγραφο το χιόνι
    μας ξέρουν πέντε συγγενείς, η μάνα μας και οι γειτόνοι.


    StavmanR
    13.12.2011, 14:25
    "Θα ξαναβρεθούμε... Θα ξαναβρεθούμε πάλι. Έχουμε να θυμηθούμε τόσα εμείς οι δυο." Η Σώτια Τσώτου κοιμήθηκε. Όταν την χρειαστείς θα σηκωθεί και θα είναι και πάλι στο πλάι σου.
    AlfaWolf
    13.12.2011, 15:55

    Καλό ταξίδι κυρία Σώτια !!!

    Σας ευχαριστούμε για όλα όσα μας αφήσατε...

    τόσα όμορφα τραγούδια τα οποία αποτελούν και το ''όχημα'' για την αθανασίας σας, μέσα μας.


    rouli726
    13.12.2011, 21:33

    Μεγάλη και σπουδαία η κληρονομιά που μας άφησε.
    Στίχοι αληθινοί, μέσα από την καρδιά της ελληνικής ψυχής πάντα. Τόσο κοντά στην πραγματικότητα και τόσο ταξιδιάρικοι συνάμα.

    Καλό της ταξίδι και την ευχαριστούμε...
    Θα ακούμε τους στίχους της για πολλά χρόνια ακόμη και θα ονειρευόμαστε κι εμείς τιμημένες στιγμές κι αεροπλάνα που μας παίρνουν μακριά από όλα τα άσχημα αυτού του κόσμου..!


    alkyoni
    14.12.2011, 01:18

    Μας χαρισε υπεροχα γλυκα τραγουδια για την ψυχη μας και την ευχαριστουμε πολυ!

    Ως φυσιογνωμια μου ηταν γνωστη μιας και πριν πολλα χρονια ειχε τυχει να την δω σε μουσικες εκπομπες (οταν η τηλεοραση ειχε τετοιες!!) Ειχε πολλα χρονια να εμφανιστει στην τηλεοραση και σε μια καταλληλη εκπομπη οπου θα παρουσιαζοταν εστω ενα μικρο μερος απο το εργο της.

    Μπορει για την εκπομπη "ΕΧΕΙ ΓΟΥΣΤΟ" να εχουν ακουστει διαφορα σε αλλα θεματα, αλλα προσωπικα πιστευω η συγκεκριμενη εκπομπη μας προσφερε πολλες φορες διαμαντια απο τους καλεσμενους που ειχε κατα καιρους, κι ετσι μπορεσαμε μεσα απο αυτες να γνωρισουμε πολλους δημιουργους/καλλιτεχνες/τραγουδιστες κλπ,  καλυτερα και το εργο τους επισης.

    Μια απο αυτες ηταν και αυτη που μεταδοθηκε [μεσα στο καλοκαιρι που μας περασε]*, και μεταδοθηκε επισης σημερα το μεσημερι σε επαναλληψη, την ωρα της κηδειας της Σωτιας Τσωτου στην μνημη της, απο την ΝΕΤ.  (Μπραβο τους!)     *[διορθωση: συγνωμη για το λαθος, η 1η μεταδωση της εκπομπης ηταν τον Ιουνιο του 2010]

    Στο παρακατω αποσπασμα, η Ελπιδα αναφερει ενα παραλειπομενο απο την ηχογραφηση ενος απο τα τραγουδια που της ειχε δωσει η Σωτια Τσωτου  και το πως την σημαδεψε αυτο.

    Κι εδω το κλεισιμο της εκπομπης με ενα απο τα πιο αγαπημενα μου τραγουδια της....

    "Συνορα η αγαπη δεν γνωριζει...." ....καλο ταξιδι κυρια Σωτια...σας αγαπαμε και σας ευχαριστουμε!{#emotions_dlg.crying}

     

    -----------------
    ♫♪ΑΛΚΥΟΝΙΔΕΣ ΝΟΤΕΣ♫♪ Τετάρτη βράδυ 01:00-02:00, Πέμπτη βράδυ 00:00-01:00 Radio MusicHeaven www.listen.musicheaven.gr

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : alkyoni στις 14-12-2011 01:23 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mary_omikron στις 14-12-2011 08:51 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : alkyoni στις 14-12-2011 18:14 ]


    cineboy
    14.12.2011, 01:40
    Με τους στοίχους της,μεγάλωσε μιά ολόκληρη γενιά,τόσο απλά....τόσο όμρφοα...τόσο αγνά. Σε ευχαριστούμε πολύ Σώτια,και καλό σου ταξίδι....όπου καιεαν πάς.
    Konstantinosoa
    16.12.2011, 12:48

    Έφυγε η 2η μεγαλύτερη στιχουργός μετά την Παπαγιαννοπούλου και την επομένη αναφορά στο πρωτοσέλιδο είχε μόνο η Esspreso. Προφανώς γιατί ήταν κοινωνική και πολιτική ποιήτρια. Και έχει πέσει γραμμή φίμωσης της κοινωνικής αναφοράς της κοινωνικής πολιτικής δημοσιογραφίας. Και την Μπήλιω την κόβουνε όχι ως Μπήλιω αλλά ως εκπομπή που φέρνει καλλιτέχνες που με τα τραγούδια τους θυμάσαι και δεν ξεχνάς για να παραφράσω τον Θεοδωράκη.... Είναι δυνατόν η μόνη να είναι η Esspreso ούτε καν η Ελευθεροτυπία.... Ντροπή... αλλά έχει μπει για τα καλά το παγκόσμιο σχέδιο για παγκόσμια οικονομική και κοινωνική διακυβέρνηση και το οικονομικό είναι απλώς η βιτρίνα, η πολιτική παρακολούθηση και καθοδήγηση είναι το ζητούμενο. Καλό ταξίδι Σώτια.


    fotinithanati
    17.12.2011, 13:38

    Την άνιση μάχη με τον καρκίνο, έχασε το περασμένο Σάββατο (10/12) μια από τις στιχουργούς, της οποίας τα λόγια έχουν περάσει δεκάδες φορές από τα χείλη μας...

    Η Σώτια Τσώτου είχε γεννηθεί το Μάη του 1942 στη Λειβαδιά. Κώστας Χατζής, Σταύρος Κουγιουμτζής, Απόστολος Καλδάρας, Γιώργος Χατζηνάσιος, Γιάννης Σπανός, Χρήστος Νικολόπουλος, Τάκης Σούκας, Γιώργος Κριμιζάκης, Δώρος Γεωργιάδης ήταν μόνο μερικοί από τους συνθέτες με τους οποίους είχε συνεργαστεί, ενώ ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Γιάννης Πάριος, η Χάρις Αλεξίου, η Άννα Βίσση, ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Μαρινέλλα, ο Δημήτρης Μητροπάνος, ο Κώστας Σμοκοβίτης, ο Δημήτρης Κοντολάζος, ήταν κάποιοι από τους τραγουδιστές, με των οποίων τη φωνή οι στίχοι της ταξίδεψαν στο πανελλήνιο…

    Η Τσώτου μεγάλωσε στην Αθήνα. Πτυχιούχος της Παντείου και της δραματικής σχολής του Πέλου Κατσέλη, ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Επί χούντας βρίσκεται χωρίς δουλειά, αφού εκτός των άλλων εφημερίδων, κλείνει και η «Ελευθερία» στην οποία εργάζεται… Έτσι, μετά από προτροπή του Λευτέρη Παπαδόπουλου, ο οποίος τη γνωρίζει σαν δημοσιογράφο και την προσκαλεί να συναντηθούνε, ξεκινά την ενασχόλησή της με το στίχο…

    Ανάμεσα στις πιο χαρακτηριστικές συνεργασίες της συγκαταλέγονται αυτή με τον Κώστα Χατζή αλλά και με το Σταύρο Κουγιουμτζή. Με τον πρώτο η Τσώτου έκανε το ντεμπούτο της στην δισκογραφία το 1968(Δε βαριέσαι αδερφέ, ο Στρατής). Έκτοτε η στιχουργός θα συμπορευτεί με τον τραγουδοποιό. Το μεγαλύτερο τμήμα της εργογραφίας της ταυτίζεται με τη «φλέβα» του Χατζή (Απ’ τ' αεροπλάνο, Η αγάπη όλα τα υπομένει, Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει, Σπουδαίοι άνθρωποι, Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε, Τρελός παλικάρι κ.ά.)

    Η δημιουργική σχέση της με τον Κουγιουμτζή, αν και απαριθμεί μόνο δέκα τραγούδια, με τις φωνές του Γιώργου Νταλάρα και του Γιάννη Καλατζή, τα περισσότερα από αυτά, αρχής γενομένης με το «Να ’τανε το ‘21» έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Στο «Πώς να μ ’ακούσεις να με δεις» οι στίχοι φέρουν την υπογραφή «Γ.Χαρίση» για την οποία οι πληροφορίες λένε πως πρόκειται για ψευδώνυμο της Τσώτου. Κάποια τραγούδια, όπως το «Αν βαρέθηκες κυρία», το «Πώς να μ’ ακούσεις να με δεις» αλλά και το «Ένα βράδυ στην Ομόνοια» (ένα πείραμα του Κουγιουμτζή με τους ποπ και ροκ ήχους της εποχής), γνώρισαν εκείνη την εποχή και παράλληλες εγγραφές σε άλλες εταιρείες. Το «21» απαριθμεί μέχρι σήμερα πάνω από 20 επανεκτελέσεις. Τρεις φορές το ηχογράφησε τότε ο Γιώργος Νταλάρας, αφού μετά τη γνωστή περιπέτεια του τραγουδιού, με την παρέμβαση του τουρκικού προξενείου που δήλωσε την ενόχλησή του από τη λέξη «τουρκοπούλα», αυτή μετατράπηκε σε «ομορφούλα» και το τραγούδι ξαναγράφτηκε με τον Νταλάρα σε δίσκο 45 στροφών. Αυτή η εκτέλεση παραμένει ανέκδοτη μέχρι σήμερα σε μεγάλο δίσκο ή cd . Λίγο αργότερα ο Κουγιουμτζής το ξαναηχογράφησε με τον ίδιο τραγουδιστή και για τον ομώνυμο μεγάλο δίσκο. Ανάμεσα στις δεκάδες εκτελέσεις του εκείνης της εποχής και δυο με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. (1)

    Για την ιστορία παραθέτουμε τους τίτλους των τραγουδιών της Σώτιας Τσώτου σε μουσική του Σταύρου Κουγιουμτζή:

    1) Να ‘τανε το 21 (Γιώργος Νταλάρας) 1969
    2) Αν βαρέθηκες κυρία (Γιάννης Καλατζής-Πίτσα Παπαδοπούλου) 1970
    3) Ένα βράδυ στην Ομόνοια (Γιάννης Καλατζής) 1970
    4) Μέθυσα κι απόψε (Ο μεθυσμένος κι η πεντάμορφη) (Γιάννης Καλατζής-Λίτσα Διαμάντη) 1970
    5) Πώς να μ ’ακούσεις να με δεις (Γιάννης Καλατζής-Λίτσα Διαμάντη) 1970
    6) Έτσι ειν’οι άνθρωποι (Άσε με στο μεθοκόπι) (Γιώργος Νταλάρας) 1970
    7) Δώσε μου το χέρι σου (Παράπονο) (Γιώργος Νταλάρας) 1970
    8) Στο καπηλειό (Γιώργος Νταλάρας) 1970
    9) Ρεμπέτικα τραγούδια (Γιάννης Καλατζής) 1972
    10) Να ‘μουν ο Μεγαλέξανδρος (Γιώργος Νταλάρας) 1974

     

    http://www.ogdoo.gr/portal/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=1599&Itemid=27

    εχω να πω πως εκεινη εδωσε το χερι της για να βοηθησει  αυτον τον κοσμο με τα τραγουδια της.....και δεν ζητησε ποτε τιποτα


    Post αρνητικής αξιολόγησης