Την άνιση μάχη με τον καρκίνο, έχασε το περασμένο Σάββατο (10/12) μια από τις στιχουργούς, της οποίας τα λόγια έχουν περάσει δεκάδες φορές από τα χείλη μας...
Η Σώτια Τσώτου είχε γεννηθεί το Μάη του 1942 στη Λειβαδιά. Κώστας Χατζής, Σταύρος Κουγιουμτζής, Απόστολος Καλδάρας, Γιώργος Χατζηνάσιος, Γιάννης Σπανός, Χρήστος Νικολόπουλος, Τάκης Σούκας, Γιώργος Κριμιζάκης, Δώρος Γεωργιάδης ήταν μόνο μερικοί από τους συνθέτες με τους οποίους είχε συνεργαστεί, ενώ ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Γιάννης Πάριος, η Χάρις Αλεξίου, η Άννα Βίσση, ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Μαρινέλλα, ο Δημήτρης Μητροπάνος, ο Κώστας Σμοκοβίτης, ο Δημήτρης Κοντολάζος, ήταν κάποιοι από τους τραγουδιστές, με των οποίων τη φωνή οι στίχοι της ταξίδεψαν στο πανελλήνιο…
Η Τσώτου μεγάλωσε στην Αθήνα. Πτυχιούχος της Παντείου και της δραματικής σχολής του Πέλου Κατσέλη, ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Επί χούντας βρίσκεται χωρίς δουλειά, αφού εκτός των άλλων εφημερίδων, κλείνει και η «Ελευθερία» στην οποία εργάζεται… Έτσι, μετά από προτροπή του Λευτέρη Παπαδόπουλου, ο οποίος τη γνωρίζει σαν δημοσιογράφο και την προσκαλεί να συναντηθούνε, ξεκινά την ενασχόλησή της με το στίχο…
Ανάμεσα στις πιο χαρακτηριστικές συνεργασίες της συγκαταλέγονται αυτή με τον Κώστα Χατζή αλλά και με το Σταύρο Κουγιουμτζή. Με τον πρώτο η Τσώτου έκανε το ντεμπούτο της στην δισκογραφία το 1968(Δε βαριέσαι αδερφέ, ο Στρατής). Έκτοτε η στιχουργός θα συμπορευτεί με τον τραγουδοποιό. Το μεγαλύτερο τμήμα της εργογραφίας της ταυτίζεται με τη «φλέβα» του Χατζή (Απ’ τ' αεροπλάνο, Η αγάπη όλα τα υπομένει, Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει, Σπουδαίοι άνθρωποι, Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε, Τρελός παλικάρι κ.ά.)
Η δημιουργική σχέση της με τον Κουγιουμτζή, αν και απαριθμεί μόνο δέκα τραγούδια, με τις φωνές του Γιώργου Νταλάρα και του Γιάννη Καλατζή, τα περισσότερα από αυτά, αρχής γενομένης με το «Να ’τανε το ‘21» έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Στο «Πώς να μ ’ακούσεις να με δεις» οι στίχοι φέρουν την υπογραφή «Γ.Χαρίση» για την οποία οι πληροφορίες λένε πως πρόκειται για ψευδώνυμο της Τσώτου. Κάποια τραγούδια, όπως το «Αν βαρέθηκες κυρία», το «Πώς να μ’ ακούσεις να με δεις» αλλά και το «Ένα βράδυ στην Ομόνοια» (ένα πείραμα του Κουγιουμτζή με τους ποπ και ροκ ήχους της εποχής), γνώρισαν εκείνη την εποχή και παράλληλες εγγραφές σε άλλες εταιρείες. Το «21» απαριθμεί μέχρι σήμερα πάνω από 20 επανεκτελέσεις. Τρεις φορές το ηχογράφησε τότε ο Γιώργος Νταλάρας, αφού μετά τη γνωστή περιπέτεια του τραγουδιού, με την παρέμβαση του τουρκικού προξενείου που δήλωσε την ενόχλησή του από τη λέξη «τουρκοπούλα», αυτή μετατράπηκε σε «ομορφούλα» και το τραγούδι ξαναγράφτηκε με τον Νταλάρα σε δίσκο 45 στροφών. Αυτή η εκτέλεση παραμένει ανέκδοτη μέχρι σήμερα σε μεγάλο δίσκο ή cd . Λίγο αργότερα ο Κουγιουμτζής το ξαναηχογράφησε με τον ίδιο τραγουδιστή και για τον ομώνυμο μεγάλο δίσκο. Ανάμεσα στις δεκάδες εκτελέσεις του εκείνης της εποχής και δυο με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. (1)
Για την ιστορία παραθέτουμε τους τίτλους των τραγουδιών της Σώτιας Τσώτου σε μουσική του Σταύρου Κουγιουμτζή:
1) Να ‘τανε το 21 (Γιώργος Νταλάρας) 1969
2) Αν βαρέθηκες κυρία (Γιάννης Καλατζής-Πίτσα Παπαδοπούλου) 1970
3) Ένα βράδυ στην Ομόνοια (Γιάννης Καλατζής) 1970
4) Μέθυσα κι απόψε (Ο μεθυσμένος κι η πεντάμορφη) (Γιάννης Καλατζής-Λίτσα Διαμάντη) 1970
5) Πώς να μ ’ακούσεις να με δεις (Γιάννης Καλατζής-Λίτσα Διαμάντη) 1970
6) Έτσι ειν’οι άνθρωποι (Άσε με στο μεθοκόπι) (Γιώργος Νταλάρας) 1970
7) Δώσε μου το χέρι σου (Παράπονο) (Γιώργος Νταλάρας) 1970
8) Στο καπηλειό (Γιώργος Νταλάρας) 1970
9) Ρεμπέτικα τραγούδια (Γιάννης Καλατζής) 1972
10) Να ‘μουν ο Μεγαλέξανδρος (Γιώργος Νταλάρας) 1974
http://www.ogdoo.gr/portal/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=1599&Itemid=27
εχω να πω πως εκεινη εδωσε το χερι της για να βοηθησει αυτον τον κοσμο με τα τραγουδια της.....και δεν ζητησε ποτε τιποτα