ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Διαφορά συχνοτήτων μεταξύ 2 τόνων «ντό». Για έναν κατασκευαστή πιάνου.

    vero
    05.06.2012, 00:29

    Λοιπόν θα ήθελα την βοήθεια σας σε κάτι, για μια εργασία που κάνω. Έχω βρει κάποια πράγματα άλλα θα ήθελα και εσείς να μου πείτε αυτά που γνωρίζεται ώστε να τα διασταυρώσω...

    Η ερώτηση μου είναι ποιά η διαφορά συχνοτήτων μεταξύ 2 τόνων «ντό». Τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε έναν κατασκευαστή πιάνου;

    Ευχαριστώ για το χρόνο που θα διαθέσετε.


    music4u
    05.06.2012, 23:30

    Σύμφωνα με τον Πυθαγόρα που πρώτος εφήυρε το μονόχορδο (μονόχορδο του Πυθαγόρα)  πειραματίστηκε σε μια χορδή τεντωμένη και ένα "καβαλάρη" που αυξομείωνε το μήκος της χορδής όπως ακριβώς ένας κιθαρίστας πατάει με το δάχτυλο μια χορδή στη κιθάρα παρατήρησε τα εξής.

    "Τσιμπάμε" την χορδή ελεύθερα χωρίς καβαλάρη (στην κιθάρα χωρίς να βάλω το δάχτυλο πάνω στα τάστα της χορδής) και η χορδή πάλεται με Χ παλμούς το δευτερόλεπτο παράγοντας την νότα... μια νότα τέλος πάντων έστω την Ντο!. Αν τώρα βάλω τον καβαλλάρη στη μέση ώστε να πάλεται η μισή χορδή (στην κιθάρα βάζω το δάχτυλο στη μέση του μήκους της) η χορδή πάλεται 2Χ φορές το δευτερόλεπτο και ακούω πάλι την ίδια νότα Ντο αλλά μια οκτάβα ψηλότερα!

    Έτσι σήμερα η θεμελιώδης νότα λα στη μέση του πιάνου (ούτε πολύ λεπτή ούτε πολύ χονδρή) πάλεται στο πιάνο (και σε όλα τα όργανα με χορδές) 440 φορές το δευτερόλεπτο (440Hertz - 440Hz).

    H la μια οκτάβα πιο ψηλά πάλεται σε 880Hz kai η πιο χαμηλή μια οκτάβα 220Ηz .Οι συχνότητες - παλμοί ανάμεσα στο 440 και 880 για παράδειγμα (μιας οκτάβας δηλαδή) ορίζουν τις υπόλοιπες νότες. Οπυθαγόρας αποφάσισε να χωρίσει την απόσταση σε 12 κομματάκια και προέκυψε το δικό μας σύστημα (Ευρωπαϊκό 12φθογγο) που έχουμς σήμερα. Τις 7 νότες! Άλλοι λαοί την χωρίζουν αυτή την απόσταση σε περισσότερα κομματάκια (π.χ. οι Κινέζοι) και για αυτό έχουμε και τέτοιες ταιράστιες διαφορές στα ακούσματα.

    Αν θες περισσότερα ενημέρωσέ με!


    music4u
    05.06.2012, 23:34

    Αν ανοίξεις ένα πιάνο και δεις το εσωτερικό του θα παρατηρήσεις τα διαφορετικά μήκη χορδών.Πιο μακριά=πιο χονδρή-μπάσσος ήχος, πιο κοντή το αντίθετο=λεπτός ήχος. Δες τα πιάνα με ουρά το σχήμα της ουράς προδίδει το μήκος των χορδών, δεξιά που είναι οι λεπτές νότες είναι η κοντή διάσταση της ουράς, αριστερά που είναι η χονδρές-χαμηλές νότες είναι η μακριά διάσταση της ουράς.

    Βέβαια σήμερα παίζουν και με τα πάχη-διατομές των χορδών για να πετύχουν το ιδανικό αποτέλεσμα


    vero
    05.06.2012, 23:50

    Αυτό που βρήκα και εγώ είναι: Με βάση τα χαρακτηριστικά του ήχου, ένα από αυτά είναι η οξύτητα του ήχου που μπορούμε να ταξινομήσουμε ένα μουσικό τόνο σε υψηλό ή χαμηλό. Ο μέσος φθόγγος ΝΤΟ στο πιάνο έχει συχνότητα 262Hz. Η οκτάβα του μεσαίου ΝΤΟ είναι ο διπλασιασμός του. Δηλαδή, ο φθόγγος ΝΤΟ που βρίσκεται μια οκτάβα πάνω, έχει συχνότητα 262Hz*2=524Hz. Ο κατασκευαστής του πιάνου μπορεί να εξαπατηθεί καμιά φορά. Για παράδειγμα, όταν ακούγονται δύο ημιτονοειδείς τόνοι ίδιας συχνότητας αλλά διαφορετικών εντάσεων, ο κατασκευαστής πιάνου έχει συνήθως την εντύπωση ότι ο ισχυρότερος ήχος έχει λίγο μικρότερη οξύτητα.

    Θεωρείς ότι είναι σωστή η προσέγγιση για τον κατασκευαστή πιάνου? Γιατί αυτό λίγο με προβληματίζει!

    Με τις χορδές του πιάνου φαίνεται και με το κλαβεσεν, εποχής Μπαροκ. Επίσης ρυθμίζαν και αναλόγως το πιανο...