ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Με ποιά κριτήρια χαρακτηρίζεται η Αξία ενός Καλλιτέχνη ?

    mpjxprt
    22.09.2012, 18:02

     Παίρνοντας αφορμή από πολλές πολλές συζητήσεις (πχ Αγγελάκας - Νταλάρας) αναρωτιέμαι …

    Με ποια κριτήρια –καλλιτεχνικά ή μη - χαρακτηρίζουμε έναν καλλιτέχνη ως «κορυφαίο», «αξεπέραστο» ή και «αδιάφορο» ή «ξεφτίλα» … σε σχέση πάντα με την τεχνική αλλά και την "οικονομική" πλευρά του θέματος ...

    Υπάρχει κάποια αντικειμενικότητα σ΄αυτά (τα κριτήρια) ή τσάμπα τσακωνόμαστε για το ποιός είναι καλύτερος ;

    Τι σημαίνει για σας "καλλιτεχνική συνεισφορά" (δηλαδή ο καλλιτέχνης που δεν έχει κάνει ποτέ πωλήσεις, αλλά για κάποιο λόγο "αναγνωρίζεται") ;

    Οι πωλήσεις του (ως καλλιτεχνική επιρροή σε πολύ κόσμο) παίζουν ή όχι ρόλο στην καλλιτεχνική αυτή αξία ;

    Πολύ θα ήθελα να ακούσω τις απόψεις σας ...

    /Πέτροc {#emotions_dlg.crying}


    Post αρνητικής αξιολόγησης
    kwstasagas
    22.09.2012, 21:47

    Παράθεση:

    Το μέλος mpjxprt στις 22-09-2012 στις 18:02 έγραψε...

    Με ποια κριτήρια –καλλιτεχνικά ή μη - χαρακτηρίζουμε έναν καλλιτέχνη ως «κορυφαίο», «αξεπέραστο» ή και «αδιάφορο» ή «ξεφτίλα» …

    Οι πωλήσεις του (ως καλλιτεχνική επιρροή σε πολύ κόσμο) παίζουν ή όχι ρόλο στην καλλιτεχνική αυτή αξία ;

    Πολύ θα ήθελα να ακούσω τις απόψεις σας ...

    /Πέτροc {#emotions_dlg.crying}



    Ο χαρακτηρισμός ενός καλλιτέχνη ως "κορυφαίου" κλπ εξαρτάται καθαρά από .... τα αισθήματα που θα μού προκαλέσει αν ακούσω τα τραγούδια του !!! Αν στα τραγούδια του διακρίνω [πάντα με το δικό μου το τελείως υποκειμενικό αυτί και τα τελείως υποκειμενικά κριτήρια] "ιδιοφυία", "μεράκι", "γνώση", "ευρηματικότητα", "ταλέντο" κλπ κλπ ... τότε ο καλλιτέχνης με "κέρδισε" !!! Κι από κει και πέρα, δεν με ενδιαφέρει διόλου αν ο καλλιτέχνης αυτός πουλάει ή όχι, αν ο μουσικός τύπος του ρίχνει θάψιμο ή τον έχει στα "ώπα ώπα", αν η μουσική βιομηχανία τον προωθεί ή τον αγνοεί κλπ κλπ ....

    Έτσι, για παράδειγμα, το Dark Side Of The Moon των Pink Floyd, όσες φορές κι αν το ακούσω, θα μου προξενήσει ανατριχίλες !!! Το ότι είναι ο πιο "μοσχοπουλημένος" δίσκος που βγήκε ποτέ, δεν με επηρεάζει καθόλου, ούτε στις ακροάσεις μου, ούτε στη διαμόρφωση της κρίσης μου !!! [Διότι, υπ' αυτό το σκεπτικό, θα έπρεπε π.χ. να ... "λιώνω" στις ακροάσεις τα τραγούδια π.χ. του Μιχάλη Χατζηγιάννη, που την τελευταία 10ετία είναι ο πιο "ευπώλητος" καλλιτέχνης. Κι όμως ... προσωπικά δεν μπορώ καθόλου να ακούσω τα τραγούδια του !!! Ζητώ ειλικρινά "συγγνώμη" απ' τον κο Χατζηγιάννη, αλλά ... αυτή είναι η άποψή μου και το γούστο μου] ....      

    Επίσης το "Η δύση και η αυγή έχουν το ίδιο χρώμα" του Νίκου Γεωργάκη, με τη συμμετοχή της νεραϊδο-τραγουδίστριας Δάφνης Πανουργιά, αυτό το καλοκαίρι το "έλιωσα" στις ακροάσεις !!! Το γεγονός ότι τόσο ο Νίκος Γεωργάκης, όσο και η - εδώ και πάνω από 20 έτη - δισκογραφική του δραστηριότητα είναι γνωστή σε μένα και ... σε ελάχιστους ακόμη, δεν με επηρεάζει καθόλου ούτε στις ακροάσεις μου, ούτε στη διαμόρφωση της κρίσης μου !!! 

    Αλίμονο αν ταυτίζουμε την "καλλιτεχνική αξία" με τις "πωλήσεις" .... Αλίμονο αν δεν έχουμε κρίση να επιλέξουμε και να ψάξουμε τα ακούσματά μας και τα καθορίζουμε με κριτήριο "τι πουλάει, τι είναι της μόδας κλπ" ....  

     


    mpjxprt
    23.09.2012, 08:54
    ... Άρα θεωρείς ξεκάθαρα ότι η καλλιτεχνική αξία είναι υποκειμενική ?
    kwstasagas
    24.09.2012, 00:42
    Προφανώς ...
    inkve
    24.09.2012, 03:11

    μην ξεχναμε πως πλεον εδω που ζουμε η λεξη καλλιτεχνης εχει αλλαξει εννοια...

    καλλιτεχνες πλεον στα ΜΜΕ ονομαζουν τους "τραγουδιστες/ιες"....ειτε ειναι νινο...ειτε ειναι χρυσπα..ειτε ειναι πανταζης...ειτε καλομοιρα...ειτε ειτε ειτε...η λιστα ατελειωτη...


    trelakias
    24.09.2012, 06:06

    Όταν διάβασα τον τίτλο σκέφτηκα ότι το θέμα είναι υποκειμενικό.  Ένα καλλιτεχνικό έργο μπορεί να προσφέρει σε μένα κάτι, αλλά κάποιον άλλο να μην τον αγγίξει.  Αυτό φέρνει τον παράγοντα του υποκειμενικού στην κριτική.  Από την άλλη όμως, όπως ένα επιστημονικό έργο εμφανίζει την όποια πρωτοπορία, αναφέρεται από την υπόλοιπη επιστημονική κοινότητα και μελετάται, έτσι και το καλλιτεχνικό αφήνει ένα στίγμα.  Το στίγμα αυτό δεν είναι καθόλου υποκειμενικό.  Όσο και να σιχαίνεσαι ένα μουσικό, αν ξέρεις μουσική τότε ξέρεις τι κάνει.

    Στις τέχνες δεν μπορεί να μετρηθεί αυτό ποσοτικά, ωστόσο ποιοτικά και αντικειμενικά μπορεί κανείς να δει αν ένας καλλιτέχνης επηρρέασε ή όχι το χώρο του και το κοινό του.  Από τον μιχαήλ-άγγελο και τον le corbusier μέχρι τον hendrix και τον Charlie chaplin, κάθε καλλιτέχνης είναι καλλιτέχνης γιατί έβαλε το χαρακτήρα του, εκφράστηκε και μετέδωσε κάτι.  Καινοτόμησε, έβαλε τη φαντασία του και υπηρέτησε την τέχνη και όχι το χρήμα ή τη φήμη του.  Το ότι κάποιος είναι άψογος κιθαρίστας που όταν τον ακούς δεν τον ξεχωρίζεις από τον hendrix (βάλτε όποιο όνομα σας αρέσει), δεν σημαίνει ότι είναι άξιος όσο ο hendrix (ζωή σε μας by the way).  Για μένα είναι ένας άψογος εκτελεστής που αντιγράφει.

    Επειδή παραπάνω αναφέρω για κοινό και επιρροή... Πολλοί ακροατές δεν σημαίνει απαραίτητα καλός μουσικός.  Ούτε "καλοί" ακροατές -γνώστες δηλαδή- σημαίνει καλός μουσικός γιατί όσο καλός ακροατής και να είσαι, θα ακούσεις αυτό που αγγίζει εσένα (υποκειμενικό).  Αυτά ίσχυαν κάποτε ίσως αλλά δε ζουσα τοτε... τώρα είναι όλα marketing.  Καλός καλλιτέχνης κατε με είναι σίγουρα όμως αυτός που έχει "συγκινημένο" κοινό ή αλλιώς που έχει παρε-δώσε με το κοινό του.  Αυτός που γεμίζει το ΟΑΚΑ είναι τυχερός, αυτός που πιάνει μια γωνία στο πεζοδρόμιο είναι άτυχος (τύχη που την καθορίζει το εμπόριο).

    Σύμφωνα με τα παραπάνω ένας καλλιτέχνης είναι καλός. Μπορεί να είναι κακός? όχι.  Στη χειρότερη είναι αδιάφορος.  Υπάρχει όμως και ο κακός παρακάτω (υπομονή).

    Η τέχνη έχει να κάνει με ήθος, παιδεία, κουλτούρα και όλα αυτά που μας πέφτουν βαριά και τα κράζουν οι αντι-κουλτουριάρηδες.  Είτε μας αρέσει είτε όχι υπάρχει αυτό που λέμε ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης (κάτι προσπάθησαν να μας πουν στο λύκειο κάποιοι σπάνιοι φιλόλογοι).  Ο καλλιτέχνης, αφού έχει πάρε δώσε με το κοινό-κοινωνία, εφόσον βρίσκεται σε περίοπτη θέση και αποτελεί για λίγους ή πολλούς πρότυπο (και τραβηγμένα αποτελεί και είδωλο) οφείλει να σεβαστεί το ρόλο, να υπηρετήσει τον κοινωνικό σκοπό της τέχνης.  Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι η τέχνη είναι λειτούργημα, όπως η τέχνη του δασκάλου. 

    Αν λοιπόν, ο "καλλιτέχνης" αποπροσανατολίζει, προπαγανδίζει, δουλεύει για την τσέπη του, τη φήμη του και το κόμμα του κλπ κλπ... είναι κακός καλλιτέχνης -και δεν μου αρέσει καν αυτούς να τους λέμε καλλι-τέχνες, οπότε εύστοχος ο freak-.

    Και θα μου πείτε καλός άνθρωπος-πρότυπο και καλλιτέχνης ποιος είναι? Ξέρεις κανέναν να τον κάνουμε είδωλο? Τελικά να εκφράζεται θες ή να μπει στο καλούπι του καλού πολίτη για να είναι καλλιτέχνης?

    Το ψέμα δεν δουλεύει, κοροιδεύει τον εαυτό του.  Θα φανεί αργά ή γρήγορα και θα κριθεί (τουλάχιστον έτσι πρέπει) και για αυτό.  Οπότε, παίρνεις κόκα? αν θες λάλα το σε ένα τραγούδι ή πες το και όποιος γουστάρει.  Το αν θα γίνουν όλοι έτσι δεν εξαρτάται από σένα αλλά από αυτούς που σε κρίνουν-αξιολογούν, όχι λογοκρίνουν-.  Αν απάντηση είναι ότι το ψέμα γεμίζει την τσέπη σου... ε δεν είσαι καλλιτέχνης τότε.  Τα είπαμε, έμπορος είσαι. Και αν μου πεις ότι με αυτό το σκεπτικό όλοι είναι έμποροι... ναι είναι. Αν θέλετε να μιλήσουμε για αξιόλογους έμπορους, σε άλλο θέμα όμως.

    Πολύ απλά, άλλο το δουλεύω για την τέχνη και ζω από αυτό... άλλο το δουλεύω για το χρήμα και κάνω τέχνη.  Καλλιτέχνες δεν είναι μόνο εκεί που δίνει ο φοίβος τραγούδια, είναι και έξω.

    Επομένως η αξιολόγηση σύμφωνα με το χρήμα δεν έχει καμία βάση.  Χρήμα=πωλήσεις, ΜΜΜ, συναυλίες κλπ.. Πολλοί καλλιτέχνες ίσα που ζουν από ιδιαίτερα και κανα live στη μπυραρία.  Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλοί αλλά ειδικά στην ελλάδα της αναξιοκρατίας και της πυξλαξομπουζουκοποίησης δεν περιμένει κανείς κάτι παραπάνω... 

    Το   λεφτά+φήμη=αξία   έχει να κάνει καθαρά με τα καπιταλιστικά στερεότυπα, τις αξίες και την παιδεία που διαμορφώνει την κρίση μας... και αν θέλουμε να κάνουμε κάτι γι αυτό, τουλάχιστον ας βάλουμε μυαλό και ας ρίχνουμε το ευρό μας (ή τη δραχμή σε λίγο καιρό) εκεί που πρέπει και όχι εκεί που μας κλέβουν.  Είτε μιλάμε για την κοκα-κόλα είτε για τους πυξ-λαξ είτε για τον εξωποδω-παντελίδη.

    Αυτά...

    Για όποιον το διάβασε όλο, περαστικά. {#emotions_dlg.biggrin}

    Καλημέρα

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : trelakias στις 24-09-2012 14:46 ]


    SakisKouroupos
    24.09.2012, 08:13
    Αλλο αξία και άλλο εμπορικότητα, άλλο εξωτερικό και άλλο Ελλάδα, εκεί αναγνωρίζουν,κρίνουν και εντυπωσιάζονται! από την αξία ...εδώ απλά ..... την εμπορικότητα !!!!
    Merarxos
    27.09.2012, 02:42

    Εγώ τον κρίνω πρώτα απ'όλα από την αξιοπρέπεια του


    alpatman
    27.09.2012, 09:00
    θα πω κατι χιλιοειπωμενο. Η αξια τελικα ενος κομματιου ,αλμπουμ κτλ φαινεται απο την αντοχη του στο χρονο .Οταν συνεχιζει να προξενει το ενδιαφερον των ακροατων και να αποκτα νεους με την παροδο των χρονων . Αναγκαστικα κατι που αντεχει στο χρονο εφοσον ειναι επισημη κυκλοφορια (γιατι σιγουρα και πολυ ομορφα πραγματα δεν κυκλοφορησαν ποτε) θα εχει ικανοποιητικες πωλησεις τηρουμενων των αναλογιων . Τα απολυτα νουμερα δεν παιζουν τοσο ρολο .Απο ενα πολυ καλα 'πουλημενο' αλμπουμ υπαρχει περιπτωση κανενα κομματι να μην ακουγεται σε λιγα χρονια , ενω απο ενα μετρια πουλημενο , καποια κομματια να μενουν . Σημερα επειδη οι πωλησεις δεν υπαρχουν στο βαθμο του παρελθοντος το κριτηριο της αντοχης του χρονου ειναι ισως το πιο ασφαλες .
    mar20
    28.09.2012, 13:23

    γεια σας είμαι μάρκος είμαι νέο μέλος!! πολύ καλή δουλειά !! μπράβο στους κατασκευαστές του phorum !!

    πιστεύω ότι η αξία ενός καλλιτέχνη χαρακτηρίζεται κυρίως από την διαχρονικότητα, το ήθος και τις αρχές του !!


    -----------------

    αποσκληρυντες νερου

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mar20 στις 28-09-2012 13:28 ]


    guevara
    05.10.2012, 21:16

    Φίλε Πέτρο,

    πιστεύω πως οι παραγοντες που καθοριζουν την αξία ενός καλλιτέχνη είναι πολλοί. Στις μέρες μας είναι ξεκαθαρο πως ένας από αυτούς είναι οι πωλήσεις και κυριως οι γρήγορη αναγνωριση του τραγουδιου. Νομιζω πως παλιοτερα δεν ηταν ετσι τα πραγματα. ΟΙ εποχες ηταν διαφορετικες. Σκεψου οτι τα καθημερινα τραγουδια της δεκαετιας του 1970 για παραδειγμα σημερα θεωρουνται ''υμνοι'' μπροστα στη δικη μας μουσικη κηθημερινοτητα.

    απο κει και περα τα δικα μου κριτηρια περιοριζονται σε απλα πραγματα. Αυθεντικοτητα και ψυχη.

    Δεν με ενδιαφερει τι κανουν οι καλλιτεχνες στην προσωπικη τους ζωη, δεν με νοιαζει ποσα χρηματα βγαζουν, το ονο που με νοιαζει ειναι οτι οταν τους δω στη σκηνη θελω να φυγω ''γεματος''. Οχι λέγοντας ''παει κι αυτος ξοφλησε''.

    Απο κει και περα , όμως, πρεπει και καποιοι καλλιτεχνες να προσεχουν πως εκφραζονται τετοιες εποχες και κυριως οφείλουν και οι ιδιοι να σεβονται τη μουσική τους ιστορια, Αυτο το λεω γιατι ανεφερες τον Νταλαρα. Όπως και να το κανουμε ειναι ενα τεραστιο μουσικο κεφαλαιο το οποιο όμως αμαυρωσε ο ιδιος με τις οποιες δηλωσεις του. Μου θυμιζει ένα στιχο του Κωστα Τριπολιτη που εχει τραγουδισει ο ιδιος :'' όνειρα ξενα , ρακη αλλοτρια ζητωκραυγάσαμε/ και τωρα εισπραττουμε απ'την εξεδρα μας βροχη δεκάρικα''


    IronGirl
    06.10.2012, 15:21

    Η αξία ενός καλλιτέχνη κρίνεται από την ικανότητά του να αγγίζει τη ψυχή μου...

    Αν μιλάμε για μουσική, δεν κρίνεται από πωλήσεις ούτε τίποτα..Αν γουστάρω αυτό που ακούω, και μου γεννά συναισθήματα τελείωσε..Αξίζει!


    Xenaki100
    15.03.2013, 20:40
    Πιστεύω πως η αξία του κάθε καλλιτέχνη κρίνεται μέσα από το έργο του και την διαχρονικότητά του! όπως επίσης με το πόσο κατάφερε να αγγίξει την ψυχή μας!
    skordalis21
    14.01.2014, 12:39

    Πριν μακρυγορησω , να απευθυνω εναν χαιρετισμο στα μελη του Musicheaven μετα την πολυμηνη απουσια μου απο συζητησεις.

    Η αξια ενος καλλιτεχνη ειναι εννοια αλληλενδετη κ με το ηθος του καλλιτεχνη. Με το σεβασμο στην προσωπικοτητα των συνεργατων του. Με αλλα λογια η συμπεριφορα ενος τετοιου βεληνεκους καλλιτεχνη πρεπει να ειναι αντικειμενο αξια λογου κ να δινεται προσοχη. Διοτι ενα ενδεχομενο "ολισθημα" αυτοματως μπορει να εχει αντικτυπο δημοσιοτητας. Ενας καλλιτεχνης μεγαλου βεληνεκους οχι μονο πρεπει να προσεχει πως φερεται , πρεπει να προσεχει 2 φορες πως φερεται διοτι ο κοσμος αφορμη ψαχνει για κουτσομπολια κλπ κλπ. Πρεπει να ειναι υποδειγμα κ βραχος ηθικης ωστε να δινει το καλο παραδειγμα στους νεοτερους σε ηλικια μουσικους κ ετσι να φροντισει να εμπνευσει το σεβασμο προς το προσωπο του. Ο σεβασμος δεν εινα παντα ντε φακτο. Ο σεβασμος κερδιζεται. Η ελλειψη σεβασμου μειωνει κατακορυφα την αξια ενος καλλιτεχνη. Και αυτο διοτι ενας καλλιτεχνης που δεν σεβεται τους συνεργατες του , θα σεβαστει το κοινο του ?


    -----------------
    Dont worry, be fteki

    [ τροποποιήθηκε από τον/την skordalis21, 14-01-2014 13:24 ]

    [ τροποποιήθηκε από τον/την skordalis21, 14-01-2014 13:25 ]


    investor
    14.01.2014, 21:16
    Η Αξία του καλλιτέχνη κρίνεται απο τις πωλήσεις.Ανάλογα και στο είδος του βέβαια ο καθένας,δεν περιμένεις οι casualties και οι exploited να πουλήσουν το ίδιο με την madonna,γιατί είναι "gourmet",απευθύνονται σε λίγους.Φυσικά,κάποιοι καλλιτέχνες μπορούν να αναγνωριστούν και να πουλήσουν 100 χρόνια μετά τον θάνατο τους,αυτό δεν σημαίνει κάτι.ΑΛΛΑ ΑΝ ΔΕΝ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ,ΔΕΝ ΑΞΙΖΟΥΝ ΜΙΑ(ή είναι ελληνικό metal συγκρότημα,απ'αυτά που κανείς δεν γνωρίζει και που μετράνε μόνοι τους τα "χρόνια παρουσίας" σαν παράσημα πολέμου).
    tallos
    14.01.2014, 21:39

    Η μπαντα Γκρηντ απο τη φλοριντα πουλησε περισσοτερα αλμπουμ στις Ηνωμενες πολιτειες απο τον Τζιμι χεντρικς,οι Λεντ Ζεπελιν,οι ΡΕΜ και οι Ντηπες μοντ δεν ειχαν νουμερο ενα σινγκλ ενω η Ριανα εχει 10.το τικ τοκ της Κεσα πουλησε περισσοτερα αντιτυπα απο καθε σινγκλ των Μπητλς.Το ΛΟΟΥ του ραπερ Φλο ριντα πουλησε 8 εκατομυρια αντιτυπα οσα και το Χευ Τζουντ των Μπητλς,το αλμπουμ του Μπιλυ Ρει Σαιρους ειχε πουλησει 20 εκατομυρια,περισσοτερα δηλαδη απο οποιοδηποτε αλμπουμ του Μπομπ Μαρλευ.