Έχω από μέρες εντοπίσει την καταχώριση σου και μού ΄κανε μάλιστα εντύπωση που κανείς απ' τους πολυγραφότατους περί θεμάτων τραγουδιού, δεν έσπευσε να δημοσιεύσει κάποια απάντηση! Πήρα λοιπόν το θάρρος να γράψω εγώ κάποιες αράδες... Αν υπολόγισα σωστά, ξεκίνησες τη χορωδιακή σου "καριέρα" από 7 ετών. Αυτό Συνήθως ακούγεται σημαντικό και χρήσιμο, για τη μετέπειτά καριέρα ενός μονωδού και είναι μάλλον λίγοι εκείνοι οι τραγουδιστές κλασικού ρεπερτορίου, που δεν έχουν ξεκινήσει από παιδικές και νεανικές χορωδίες, ή που δεν έχουν εμπλακεί περιστασιακά σε κάποια επαγγελματική χορωδία κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Από παιδικές χορωδίες όπως την ιστορική χορωδία της Αγ. Τριάδος Θεσ/νίκης ή του Αγ. Ευθυμίου Κερατσινίου, ή του Δημ. Ωδείου Λάρισας, ξεπήδησαν καλλιτέχνες με σημαντικές καριέρες! Δεν παραβλέπω πάντως και το γεγονός πως σε εκατοντάδες ερασιτεχνικές χορωδίες, επικρατεί τελείως λάθος αντίληψη, για τη χρήση και την ανάπτυξη του φωνητικού υλικού των χορωδών, επιβάλετε ο φωνητικός ανταγωνισμός και το πιεσμένο τραγούδι, με αποτέλεσμα οι χορωδοί ν' αποκομίζουν και να εμπεδώνουν έναν τελείως λανθασμένο τρόπο τραγουδιού, που απλώς προσπαθούν να αποβάλουν κατά τη διάρκεια των μετέπειτα σπουδών τους. Αν πραγματικά μπορεί να κινδυνέψει ένας νεαρός τραγουδιστής, ασχολούμενος με το κλασικό τραγούδι, από "τραυματισμούς" και κακώσεις, αυτό δε θα συμβεί εξ αιτίας συστηματικών σπουδών πλάι σε έμπειρους δασκάλους, αλλά εξ αιτίας ανορθόδοξων φωνητικών χορωδιακών προβών. Τέλος σε ότι αφορά το μόνιμο άγχος που μπορεί να προκαλέσει μια κακή εμφάνιση του παρελθόντος, έχω την αίσθηση πως δεν είναι και κάτι πρωτάκουστο! Θα 'λεγα μάλιστα πως είναι αρκετά συνηθισμένο. Οι εμφανίσεις μέσα σ' ένα χορωδιακό σύνολο, προσφέρουν συνήθως μια ασφάλεια που δεν ταιριάζει στο μονωδό. Πρόκειται για μια τελείως άλλη εμπειρία που προϋποθέτει επαρκή προετοιμασία και τεχνική αρτιότητα. Όταν πρόκειται μάλιστα να σταθείς πλάι σε κάποιο εμπειρότερο τραγουδιστή, η αίσθηση της σύγκρισης κάνει τα πράγματα ακόμη πιο
δύσκολα... Καλή αρχή στις μουσικές σου σπουδές, δώσε έμφαση στα θεωρητικά και κάνε προσεκτική επιλογή στις μελλοντικές χορωδιακές ενασχολήσεις. Το επιλεγμένο ρεπερτόριο και η υψηλή μουσική διδασκαλία σε μια χορωδία, σου προσφέρουν ευρύτερη μουσική κουλτούρα, άριστη σχέση με την
παρτιτούρα και σημαντικές ευκαιρίες μελλοντικής επαγγελματικής εξέλιξης. Προτείνω ανεπιφύλακτα, τη χορωδία ROSSARTE της Ρόζης Μαστροσάββα και την παιδ. χορωδία της Ε.Λ.Σ. υπό τη δ/νση της Μάτας Κατσούλη.