9/8 [3+2+2+2]
Link" target="_blank">Που ‘ναι τα χρόνια (θα μπορούσε και να θεωρηθεί 2+2+2+3)
9/8 [3+2+2+2]
Link" target="_blank">Μη μιλάς άλλο για αγάπη
9/4 [2+2+2+3] (καμηλιέρικο)
Link" target="_blank">Τα ματόκλαδα σου λάμπουν
9/4 (ζεϊμπέκικο)
Link" target="_blank">Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας (τα ζεϊμπέκικα γενικά μπορούμε να τα αντιλαμβανόμαστε και ως 4+4+1)
9/4 (ζεϊμπέκικο)
Link" target="_blank">Νταλίκες
10/8 [3+3+2+2]
Link" target="_blank">Άσπρα καράβια
10/8 [3+2+2+3]
Link" target="_blank">Ξενύχτησα στην πόρτα σου
10/8 [3+3+2+2]
Link" target="_blank">Do what you like
10/8 [3+3+2+2]
Link" target="_blank">Hypno
11/8 [2+2+2+2+3]
Link" target="_blank">Χορός σε 11/8
12/8 [3+3+2+2+2]
Link" target="_blank">Με τόσα ψέματα
12/8 [3+3+2+2+2]
Link" target="_blank">Temura
12/8 [3+3+2+2+2]
Link" target="_blank">Canarios (κάποιες στιγμές το γυρίζει για λίγο σε 12/8 [3+3+3+3])
17/8 [2+2+3+3+3+2+2]
Link" target="_blank">Γιαρέμ
ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΜΕ 2 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Link" target="_blank">Ήταν ένα μικρό καράβι: Στην αρχή κάθε στροφής είναι 3/4 και στο τέλος κάθε στροφής γυρίζει σε 2/4
Link" target="_blank">Δόξα τω Θεώ: Στην εισαγωγή και pre-chorus είναι 3/4 (τσάμικο), ενώ στο κουπλέ και ρεφρέν γίνεται 2/4
Link" target="_blank">Καλημέρα ήλιε: Στην εισαγωγή και στο κουπλέ είναι 2/4, ενώ στο ρεφρέν γίνεται 3/4
Link" target="_blank">Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια: Το κομμάτι είναι 4/4 γενικά (παρεμφερές με τσιφτετέλι). Όμως στο τέλος του 2ου και του 4ου στίχου της κάθε στροφής παρεμβάλλει 1 μέτρο 2/4. Ή θα μπορούσαμε να πούμε ότι στο τραγούδι βάζει 3 μέτρα 4/4 και μετά 1 μέτρο 6/4 (και ξανά το ίδιο)
Link" target="_blank">Un Homme Et Une Femme: Στην αρχή είναι 5/4, μετά γυρίζει σε 4/4 και παρακάτω εναλλάσσονται και πάλι
Link" target="_blank">White room: Στην αρχή είναι 5/4, μετά γυρίζει σε 4/4 και στη μέση ξαναβάζει πάλι λίγο 5/4
Link" target="_blank">Υπομονή: Στην εισαγωγή και στο ρεφρέν είναι 9/8 [3+2+2+2] και στο κουπλέ γίνεται 7/8 [3+2+2]
Link" target="_blank">Ο Τάκης: Στο κουπλέ είναι 4/4 και στο ρεφρέν γίνεται 7/4
Link" target="_blank">Love Devotion Surrender: Στο 2:20΄ έχει μια γέφυρα 7/8 [3+2+2]. Όλο το υπόλοιπο είναι 4/4
Link" target="_blank">Once Upon A Time In The West: Μετά την εισαγωγή ξεκινάει ως 7/4 αλλά σε 2 διαφορετικές παραλλαγές τονισμού και παρεμβάλλει και άλλου είδους μέτρα. Συγκεκριμένα έχει 2 μέτρα 7/4 [2+2+3], μετά 2x7/4 [3+2+2], 1x6/4 [2+2+2], 2x4/4 [2+2] και ξανά από την αρχή. Αργότερα έχει μια γέφυρα 2x4/4 [2+2] και 1x6/4 [2+2+2] και πάλι από την αρχή, όπως πριν. Στο τέλος γίνεται όλο 4/4
Link" target="_blank">Ένα μαχαίρι: Κατά το μεγαλύτερο μέρος του κομματιού το μέτρο είναι 8/8 [3+3+2]. Μετά το τέλος κάθε στροφής προσθέτει 2 μέτρα instrumental: 12/8 [3+3+3+3] + 8/8 [2+2+2+2]. Επίσης σε κάποια σημεία του τραγουδιού αλλάζει το μέτρο των 8/8, για να ταιριάξει με τους στίχους, τεχνική που συνηθίζεται στην μελοποιημένη ποίηση. Για την ακρίβεια από τη δεύτερη στροφή και μετά σε κάποια σημεία παρεμβάλλει ένα μέτρο 10/8 [3+3+2+2] ή θα μπορούσαμε να πούμε ότι παρεμβάλλει ένα μέτρο 2/8 ανάμεσα σε κάποια μέτρα
Link" target="_blank">Μην κλαις: Στην εισαγωγή και στο κουπλέ είναι 6/8 [3+3], ενώ στο ρεφρέν γίνεται 9/2 (ζεϊμπέκικο)
Link" target="_blank">Money: Από την αρχή μέχρι τη μέση του κομματιού είναι 7/4, στο solo της ηλεκτρικής κιθάρας γίνεται 4/4 και μετά ξαναγυρίζει πάλι σε 7/4
Link" target="_blank">Golden brown: Στην εισαγωγή είναι 13/8 [3+3+3+4], ενώ στο τραγούδι γίνεται 3/8
Link" target="_blank">Ζαβαρακατρανέμια: Η εισαγωγή είναι 14/8 [3+3+3+2+3]. Το τραγούδι στο μεγαλύτερο μέρος του είναι 5/8 [3+2], αλλά σε κάποια σημεία προσθέτει επιπλέον 3άρια. Για παράδειγμα στο πρώτο σημείο που σπάει το 5άρι μπορούμε να θεωρήσουμε ότι έχει παρεμβάλλει 2 μέτρα 8/8 [3+3+2]
Link" target="_blank">Under the bed: Κατά το μεγαλύτερο μέρος του είναι 14/8 [2+2+3+3+2+2] (γρήγορο). Ωστόσο παρεμβάλλει κι άλλα είδη μέτρων π.χ. στο κλείσιμο της μουσικής φράσης βάζει μερικά μέτρα 10/8 [3+3+2+2]
Link" target="_blank">Tubular Bells: Μπορούμε είτε να θεωρήσουμε ότι είναι μέτρο 7/8, όπου κάθε 3 μέτρα παρεμβάλλει ένα μέτρο 9/8, είτε να θεωρήσουμε ότι είναι μέτρο 30/8, που εμπεριέχει όλα τα παραπάνω: 30/8 = 7+7+7+9 = [2+3+2] + [2+3+2] + [2+3+2] + [2+3+2+2]
Link" target="_blank">Carmina Burana: Uf dem Anger, Tanz: 25/8 = 11+14 = [2+2+2+2+3] + [2+2+2+2+3+3] (Το 25/8 ακούγεται κυρίως όταν παίζουν τέμπο)
Link" target="_blank">When Dream And Day Reunite: Στην αρχή, μετά την εισαγωγή, είναι 25/8 = 14+11 = [3+3+2+2+2+2] + [3+3+2+3], ενώ μετά γίνεται 6/8 [2+2+2] ή 3/4
Link" target="_blank">Τα λόγια και τα χρόνια: Στην αρχή είναι 24/8 = 16 + 8 = [3+3+3+2+2+3] + [3+2+3]
Μετά γυρίζει σε 49/8 = 11+8+8+11+11 = [3+3+3+2] + [3+3+2] + [3+3+2] + [3+3+3+2] + [3+3+2+3]
Για την ακρίβεια, η δομή του κομματιού είναι ως εξής: Ξεκινάει με 4 μέτρα 5/8 [3+2], συνεχίζει με 2 μέτρα 24/8, 1x49/8, 2x24/8, 1x49/8, 2x24/8, μετά 5/8 μερικά μέτρα κλπ. Θα μπορούσαμε βέβαια και πάλι να το θεωρήσουμε ως ένα κομμάτι που συνεχώς αλλάζει μέτρο, δηλαδή έχει 11/8, μετά 2 μέτρα 8/8, μετά 2 μέτρα 11/8 κλπ, τα επί μέρους συστατικά δηλαδή των αθροισμάτων. Πάντως είναι από τα πιο πολύπλοκα ρυθμικά κομμάτια που έχω ακούσει!
Συνοψίζοντας:
Χτυπώντας παλαμάκια όταν ακούμε μια μουσική, χτυπάμε συνήθως είτε στην αρχή του μέτρου είτε στους τονισμούς είτε στα μέρη του μέτρου. Οπότε πυκνώνοντας ή αραιώνοντας τα παλαμάκια μας (χτυπώντας δηλαδή πιο γρήγορα ή πιο αργά), βρίσκουμε τελικά όλα τα παραπάνω. Πρώτα λοιπόν εντοπίζουμε διαισθητικά την αρχή του μέτρου στο κομμάτι που ακούμε. Στη συνέχεια μετράμε πόσοι ίσοι χρόνοι (μέρη) περιλαμβάνονται στο κάθε μέτρο. Ο αριθμός που προκύπτει είναι ο αριθμητής του μέτρου μας. Σε περίπτωση που υπάρχουν και ενδιάμεσοι τονισμοί, τους εντοπίζουμε και αυτούς. Παρονομαστή του μέτρου πρακτικά βάζουμε ότι θέλουμε, ανάλογα πως θα προτιμούσαμε να γραφόταν το κομμάτι σε μια παρτιτούρα.
______
(*) Ο Αλέξανδρος Φωτεινός είναι διευθυντής του Ελεύθερου Ωδείου