ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Πρωτοβουλία για τη δημιουργία Όπερας στην Αθήνα

    gate
    03.06.2003, 01:24
    Η ύψίφωνος Βάσω Παπαντωνίου, ήδη από το 1997 έχει ξεκινήσει μια αξιέπαινη προσπάθεια για την υλοποίηση ενός οράματος μεγαλειώδους για την Ελλάδα, που θα ανοίξει νέους δρόμους σε νέους καλλιτέχνες αλλά και θα δώσει την ευκαιρία να απολαύσουμε και στη χώρα μας μοναδικές παραστάσεις από καλλιτέχνες διεθνούς φήμης.
    Πρόκεται για την προσπάθεια δημιουργίας νέου κτιρίου Λυρικής Σκηνής καθώς και μιας Μουσικής Ακαδημίας. Ήδη για το σκοπό αυτό έχει συσταθεί, με την πρωτοβουλία της Βάσως Παπαντωνίου, σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία: "Εταιρία για τη δημιουργία νέου κτιρίου ελληνικής λυρικής σκηνής και ακαδημίας "ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ"".

    Ήδη το έργο, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Γ΄Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, προβλέπεται να φιλοξενηθεί σε οικόπεδο στον Κεραμεικό.

    Η προσπάθεια πραγματικά είναι αξιέπαινη και πρέπει όλους να μας ευαισθητοποιήσει και όλοι να την αγκαλιάσουμε, καθώς κάθε βήμα μπροστά για τον πολιτισμό μας είναι ένα βήμα μπροστά για καθένα μας προσωπικά.
    Το σωματείο μας καλεί να δηλώσουμε τη συμπαράστασή μας στην προσπάθεια αυτή στέλνοντας ένα e-mail, ένα γράμμα ή κάνοντας ένα τηλεφώνημα..., κίνηση ασφαλώς που δε μας κοστίζει τίποτα...κι όμως μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την προσπάθεια αυτών των ανθρώπων, που ενεργά δραστηριοποιούνται για την υλοποίσή του μακρόπνοου αυτου οράματος.

    Για περισσότερες λεπτομέρεις και πληροφορίες επισκεφθείτε τη διεύθυνση:

    www.orama-opera.gr

    "Η ζωή χωρίς μουσική θα ήταν ένα σφάλμα..." Νίτσε

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από:: gate στις 03-06-2003 01:24 ]
    yiannisyiannis
    03.06.2003, 17:08
    Πιστεύω πως όλοι θα πρέπει να υποστηρίξουμε αυτή την προσπάθεια και όχι μόνο. Το μελόδραμα θα μπορούσε να πει κανείς, περικλείει σε συμπυκνωμένη μορφή όλες τις άλλες μορφές τέχνης. Εύχομαι κάποτε να μπορούμε να βλέπουμε τέτοιες παραγωγές συχνότερα και επιτέλους με λογικότερα εισιτήρια. Το κόστος για μια μέση οικογένεια 4-5 μελών, να παρακολουθήσει μια όπερα είναι απαγορευτικό. Γι’ αυτό άλλωστε η όπερα κατάντησε να είναι ένα είδος ελιτίστικο, το οποίο σήμερα παρακολουθούν περισσότερο αυτοί που ενδιαφέρονται για την προσωπική τους προβολή κι όχι από αγάπη προς τη μουσική. Η όπερα δεν ήταν όμως ποτέ είδος που απευθυνότανε στους λίγους. Υπάρχουν βέβαια και λόγιες όπερες, αλλά κατά κύριο λόγο απευθυνόταν στον απλό λαό. Γι’ αυτό και οι μεγάλοι συνθέτες ήταν τρομερά αγαπητοί στα λαϊκά στρώματα. Να θυμίσω ότι ο μεγάλος Βέρντι, ο βασιλιάς του Bell canto, πριν πεθάνει, ο κόσμος πήγαινε κι έστρωνε άχυρα έξω από το σπίτι του, έτσι ώστε να μην ενοχλείται από τα κάρα που διέσχιζαν το δρόμο. Η όπερα βέβαια, αποτελεί εξέλιξη του αρχαίου δράματος. Όλα τα αρχαία δράματα ήταν μελοδράματα. Εσφαλμένη είναι σήμερα η άποψη ότι μόνο τα στάσιμα είχαν μέλος. Γι’ αυτό και η μουσική γραφή στην Ελληνική και Βυζαντινή μουσική ονομάζεται παρασημαντική. Αυτό σημαίνει ότι κάθε μια συλλαβή του έργου ήταν τραγουδιστή, δηλαδή σημαδεμένη (παρασημαντική) με ένα μουσικό φθόγγο. Συνήθως τη μουσική έγραφαν οι ίδιοι οι αρχαίοι δραματουργοί. Ευτυχώς έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα αρκετές αρχαίες παρτιτούρες, αλλά ελάχιστοι ασχολούνται. Όσοι είναι στη Θεσ/νίκη, μπορούν να επισκεφτούν το μουσείο αρχαίων και βυζαντινών οργάνων, που διευθύνει ο κ. Χρ. Χάλαρης. Το μουσείο διαθέτει αίθουσα συναυλιών, όπου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει από ορχήστρα αυθεντικών βυζαντινών οργάνων, από την εισαγωγή (οβερτούρα θα λέγαμε σήμερα) της Ορέστειας του Ευριπίδη μέχρι νεώτερα βυζαντινά πολυφωνικά έργα.
    Η όπερα είναι λοιπόν προϊόν του Ελληνικού πνεύματος. Ευχής έργον λοιπόν η δημιουργία ελληνικής λυρικής σκηνής και ακαδημίας αλλά καλό θα ήταν να μη φροντίζαμε μόνο για την ανάδειξη της δυτικής μουσικής κουλτούρας.
    gate
    03.06.2003, 22:52
    Yianni ευχαριστούμε ειλικρινά για το χρόνο που αφιερώνεις, για να μας προσφέρεις πάντα σημαντικές πληροφορίες
    yiannisyiannis
    04.06.2003, 09:15
    Τυχαία έπεσα σήμερα σε ένα άρθρο σχετικό με τις τελευταίες εξελίξεις επί του θέματος αυτού. Το παραθέτω για ενημέρωση, όπως ακριβώς το βρήκα στις ιστοσελίδες της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ.

    Οπερέτα για Οπερα

    ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
    Τετάρτη, 4 Ιουνίου 2003 07:00

    ΣΕ ΔΙΑΜΑΧΗ υψηλών τόνων έχει εμπλακεί η σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου με τον υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο για την ανέγερση Οπερας στο Γκάζι, βάσει ενός από καιρό, συζητούμενου σχεδίου.
    Η κ. Παπαντωνίου, η οποία είναι πρόεδρος της Εταιρείας για τη Δημιουργία Νέου Κτηρίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε χθες κατηγόρησε τον υπουργό Πολιτισμού κ. Βενιζέλο ότι μεριμνά για τη δημιουργία Μεγάρου «και στην Κύπρο και όχι μόνο. Μας πληροφορεί έτσι (ο κ. υπουργός) ότι βρίσκεται το κράτος πίσω από τα Μέγαρα που ξεφυτρώνουν σαν την άρια του Φίγκαρο στον Κουρέα της Σεβίλλης» και ενθυμούμενη η παλιά σοπράνο τις δόξες της πάνω στο σανίδι αυτοσχεδίασε λέγοντας «Megaro qui! Megaro la! Figaro giu! Figaro su!»
    Τέλος, η κ. Παπαντωνίου κάλεσε τον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη να λάβει θέση στο ζήτημα. «Μπορεί ο πρωθυπουργός της χώρας να μην επεμβαίνει στο έργο των υπουργών του (όπως έχει δηλώσει)», είπε η σοπράνο, «όμως ο πρωθυπουργός της χώρας έχει τον τελευταίο λόγο» κατέληξε.

    Απάντηση Βενιζέλου

    Σε απάντηση ο κ. Βενιζέλος δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή δεν έχει ανάγκη από αυτόκλητους προστάτες και ότι η κ. Παπαντωνίου δεν έχει ίσως αντιληφθεί πως ο Οργανισμός του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπως και ο αντίστοιχος της Θεσσαλονίκης είναι δημόσιοι φορείς, οι δε υποδομές τους είναι μία μεγάλη δημόσια επένδυση, τονίζοντας ότι στο πλαίσιο αυτό έχει ενταχθεί και η οριστική λύση στο πρόβλημα της στέγης της ΕΛΣ, προσθέτοντας:
    «Αν μέσα σε όλα αυτά υπάρχει ένας όμιλος φίλων της Λυρικής που θέλει να βοηθήσει, κάθε χορηγία και κάθε οικονομική προσφορά είναι ευπρόσδεκτη. Και για κάθε ευρώ παρόμοιας προσφοράς το Ελληνικό Δημόσιο, διά του υπουργείου Πολιτισμού, δεσμεύεται να καταβάλει δέκα». Και κατέληξε: «Ρόλοι στην όπερα υπάρχουν για όλους».

    Το άρθρο υπογράφει ο/η Ξ.Μ.