Για τη
Λένα Αλκαίου έχει γραφτεί: «Λαϊκή φωνή. Μπάσα. Δεν σου αφήνει την παραμικρή αμφιβολία ότι είναι γεννημένη να τραγουδά λαϊκά, με τον νταλκά, τη μαγκιά, τη δύναμη της παλιάς σχολής», «Με φωνή στιβαρή και γεμάτη, με ερμηνεία που διακρίνεται για την καθαρότητα, τη σαφήνεια και την ευθύτητά της, είναι μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες λαϊκές ερμηνεύτριες», «Πολύ καλή φωνή, καλλιεργημένη και με δυνατότητες, έχει μία ιδιαίτερη χροιά που κάνει αναγνωρίσιμες τις ερμηνείες της», έχει πάθος για το τραγούδι και ξέρει να το μεταδίδει απλόχερα στο κοινό της», «Γνήσια λαϊκή φωνή, άκρως αισθαντική…», «Φωνή που δεν σου επιτρέπει να αμφιβάλλεις για τη λαϊκή της καταγωγή. Έχει πάθος, δύναμη, ευαισθησία».Ακριβώς όπως την είχα φανταστή.
Η
Λένα Αλκαίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. Από μικρή ηλικία παρακολουθεί μαθήματα
φωνητικής και μουσικής στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών με την Άννα Διαμαντοπούλου. Αργότερα θα διακόψει τις οικονομικές της σπουδές και θα ασχοληθεί επαγγελματικά με το τραγούδι ξεκινώντας από μικρούς καλλιτεχνικούς χώρους και στη συνέχεια δίπλα σε μεγάλα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού όπως η
Ελένη Βιτάλη, η
Πόλυ Πάνου, ο
Τάκης Μπίνης, ο
Αντώνης Καλογιάννης, η Μαρίζα Κωx και ο
Μανώλης Μητσιάς με τον οποίο συνεργάστηκε στο ΧΑΡΑΜΑ σε ένα πρόγραμμα που επιμελήθηκε η
Λίνα Νικολακοπούλου.
Σας ευχαριστούμε που μας δεχθήκατε. Κατ’ αρχήν θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για εσάς.
«Είμαι Πειραιώτισσα. Από όταν πήγαινα Δευτέρα Λυκείου, ξεκίνησα να πηγαίνω στο Εθνικό Ωδείο, και να κάνω
φωνητική με την Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία είναι μια πολύ σπουδαία δασκάλα
φωνητικής.
Πάντα με τραβούσε το τραγούδι. Μου δόθηκε η ευκαιρία κάποια στιγμή, διότι πιστεύω ότι όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ, έρχεται η κατάλληλη στιγμή να το πραγματοποιήσεις. Η δασκάλα μου είχε δημιουργήσει τότε ένα μικρό χώρο, και με επέλεξε ανάμεσα στους μαθητές της να τραγουδήσω μαζί της, αυτά έγιναν πολύ πριν μπω στη δισκογραφία.
Στη συνέχεια ακολούθησε μια εντελώς τυχαία γνωριμία με την
Ελένη Βιτάλη, η οποία τότε έψαχνε μια τραγουδίστρια, συνεργαστήκαμε για 3 χρόνια και στη συνέχεια ξεκίνησα στη δισκογραφία.
Γύρω στα μέσα του 1990 – 1995, ξεκίνησα στη δισκογραφία, με ένα τραγούδι της Νένας Βενετσάνου, με μια συμμετοχή σε ένα δίσκο. Μετά ακολούθησε μια συμμετοχή στα «Ωραία αυθαίρετα». Στη συνέχεια ήρθε και ο προσωπικός μου δίσκος, το 1998. Έχω δηλαδή 11 χρόνια στη δισκογραφία».
Θα μπορούσατε να μας αναφέρετε ενδεικτικά κάποιες από τις συνεργασίες σας όλα αυτά τα χρόνια που εσείς θεωρείτε σημαντικές;
«Συνεργάστηκα με πολύ αξιόλογους ανθρώπους, και στη δουλειά αλλά και στη δισκογραφία, όλα αυτά τα χρόνια, που πραγματικά δεν μπορώ να τους ξεχωρίσω.
Στη δουλειά, σταθμοί στην καριέρα μου ήταν η συνεργασία μου με την
Ελένη Βιτάλη, με τον Μανώλη Μητσιά, με την
Πόλυ Πάνου, τη
Λίτσα Διαμάντη, τη Μαριώ, που είναι η τελευταία αυθεντική ρεμπέτισσα που υπάρχει στην Ελλάδα. Στο Θέατρο «Park», όπου τραγούδησα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, σε ένα χρονικό της Ελλάδας. Συνεργάστηκα με τον Κώστα Μακεδώνα, τον Γιάννη Κότσιρα, τον Γεράσιμο Ανδρεάτο».
jorge:
Πείτε μας λίγα λόγια για τη συνεργασία σας, φέτος με το Δημήτρη Μπάση, στο «Χάραμα». Πως είναι να εργάζεσαι σε ένα τέτοιο μαγαζί, όπου έχουν εμφανιστεί μεγάλα ονόματα του Ελληνικού τραγουδιού, όπως ο Τσιτσάνης, η Μπέλλου, η Γλυκερία;
Σήμερα συνεργάζομαι με το Δημήτρη Μπάση, με τον οποίο θέλαμε εδώ και χρόνια να συνεργαστούμε, αλλά δεν είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή. Θεωρώ ότι είναι ένας εξαίρετος τραγουδιστής της γενιάς μου. Ήρθαμε σε επαφή με τον επιχειρηματία, διότι είναι πολύ δύσκολο στις μέρες μας να κρατήσεις ένα τέτοιο μαγαζί σαν το «Χάραμα», ο οποίος αντιλαμβάνεται τα «καλά πράγματα». Και πάμε πάρα πολύ καλά.
Πιστεύω ότι είναι τύχη, είναι ευχή, να μπορείς να βρίσκεσαι σε έναν «ευλογημένο» χώρο, διότι αυτοί οι άνθρωποι, που προαναφέρατε, έχουν δώσει την ψυχή τους εδώ μέσα, είναι μεγάλοι καλλιτέχνες. Αυτός ο χώρος είναι ιστορικός, είναι ένας χώρος ιδιαίτερος, έχει γράψει πολύ μεγάλη ιστορία, ίσως να είναι και το πιο παλιό μαγαζί της Αθήνας αυτή τη στιγμή το «ΧΑΡΑΜΑ».
Σας αγχώνει, το γεγονός ότι εμφανίζεστε σε έναν τόσο ιστορικό χώρο;
«Προσπαθούμε να είμαστε αντάξιοι των καταστάσεων. Ήρθαμε εδώ και προσπαθήσαμε να σεβαστούμε το χώρο. Όταν σέβεσαι τον εαυτό σου, σέβεσαι τη δουλειά σου, σέβεσαι το τραγούδι, επιλέγεις για να παρουσιάσεις ορισμένα από τα καλύτερα ελληνικά λαϊκά τραγούδια που υπάρχουν – διότι υπάρχουν πάρα πολλά καλά ελληνικά λαϊκά τραγούδια -, δίνοντας τον καλύτερό μας εαυτό, κάθε βράδυ και αυτό νομίζω ότι αυτό είναι ο μοναδικός τρόπος για να μπορείς να παρουσιάζεσαι σε έναν τέτοιο χώρο».
Πιστεύετε ότι υπάρχουν σήμερα αυθεντικά λαϊκά τραγούδια; Διότι και με άλλους καλλιτέχνες που έχω κουβεντιάσει, πιστεύουν οι περισσότεροι, ότι έχουν σταματήσει να βγαίνουν καλά λαϊκά τραγούδια πριν από τη δεκαετία του ’90.
«Η αλήθεια είναι ότι στις μέρες μας, υπάρχει υπερπαραγωγή. Εγώ βέβαια είμαι πάντα αισιόδοξη, διότι πιστεύω ότι μέσα σε όλο αυτό το σωρό, υπάρχουν και καλά τραγούδια και αυτό θα φανεί όταν περάσουν χρόνια. Μπορεί μετά από 5 – 10 χρονιά να ακούσουμε ένα τραγούδι και να μας είναι ζεστό, να μας είναι οικείο, να μας είναι ευχάριστο, αυτό νομίζω ότι δείχνει τα καλά τραγούδια, να μπορούν δηλαδή να αντέξουν στο χρόνο.
Πιστεύω, ότι μέσα σε αυτό το συμφερτό δηλαδή, υπάρχουν και κάποια καλά τραγούδια, δεν είναι όλα εξαφανισμένα.
dora21kipseli:
Εάν σας έδιναν ένα μαγικό ραβδάκι και σας έλεγαν ότι με αυτό μπορείτε να διαμορφώσετε μερικά πράγματα στο ελληνικό τραγούδι και στην ελληνική δισκογραφία, τι θα ήταν αυτό που θα κάνατε;
Πρώτον θα ευχόμουν να υπάρχουν στο ελληνικό τραγούδι, στις θέσεις «κλειδιά», άνθρωποι που έχουν όραμα.
Δεύτερον θα ευχόμουν να υπάρχει μια καλύτερη αισθητική και ένα επίπεδο, για να μπορεί ο κόσμος να εισπράττει πράγματα αληθινά και όχι πράγματα που επιβάλλονται από ένα σύστημα marketing. Γιατί το τραγούδι δεν είναι marketing. Το τραγούδι είναι η ψυχή μας, είναι η αγάπη μας και είναι αυτό μέσω του οποίου μπορούμε να επικοινωνούμε. Την ανάγκη να επικοινωνούμε θα ήθελα με αυτό το μαγικό ραβδί, να την κάνω να βγει προς τα έξω, γιατί δεν φταίει ούτε ο κόσμος ούτε εμείς. Φταίει όλο αυτό το σύστημα.
jorge :
Πως νοιώθετε όταν σας πετάνε γαρύφαλλα; Θα προτιμούσατε να μην γίνεται κάτι τέτοιο;
«Εδώ είναι ένα λαϊκό μαγαζί. Το να πετάξει ένας Έλληνας λουλούδια είναι και αυτός ένας τρόπος εκτόνωσης, όπως θα σηκωθεί να χορέψει ένα ζεϊμπέκικο ή ένα τσιφτετέλι. Ενδεχομένως να θέλει να εκτονωθεί πετώντας ένα λουλούδι, να αισθάνεται δηλαδή καλά, όμορφα. Για μένα δεν είναι κάτι το μεμπτό, δεν χαλάει το χώρο, πάνω στο κέφι του και θα χορέψει και θα τραγουδήσει και θα πετάξει και το λουλούδι του».
Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης που δεν έχετε συνεργαστεί μέχρι σήμερα, με τον οποίο θα θέλατε να κάνετε μια συνεργασία;
Είναι πολλοί αυτοί που θα ήθελα να συνεργαστώ, διότι στην Ελλάδα έχουμε πολύ μεγάλους καλλιτέχνες – τραγουδιστές και συνθέτες - και πραγματικά εάν πω κάποιους θα αδικήσω κάποιους άλλους. Επίσης, από αυτούς που δεν είναι εν ζωή, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θα ήθελα να είχα συνεργαστεί και να έχω γνωρίσει όπως είναι ο Μάνος Χατζηδάκης.
Tommymoto :
Πως θα νοιώθατε εάν κάποια στιγμή το λαϊκό τραγούδι υιοθετούσε κάποιες ιδέες ποπ και τα τραγούδια τα συνέθετε για παράδειγμα ο Φοίβος. Υπάρχουν αρκετοί που τους αρέσει το ποπ με λαϊκά στοιχεία, ίσως όμως θα πρέπει κάτι να αλλάξει. Ποια είναι η δική σας άποψη;
«Σίγουρα, παρακολουθούμε την εποχή μας, υπάρχουν επεμβάσεις διότι είμαστε στο σήμερα. Είναι καλό πιστεύω να μπαίνουν καινούργια στοιχεία, αρκεί αυτά να μην χαλάνε πολύ το κλίμα. Το τραγούδι κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να είναι στα στενά όρια της δεκαετίας του ’50, και τα αριστουργήματα του ’60 και του ’70.
Σήμερα είμαστε στο 2008, και είναι καλό να μπορούμε να έχουμε μια παρέμβαση, η οποία όμως να μην καταστρέφει την ουσία του τραγουδιού. Διότι εάν επιστρέψουμε στην εποχή του ’50, θα χρησιμοποιούσαμε μόνο μία
κιθάρα, ένα μπουζούκι, κρουστά και αυτό θα ήταν όλο. Δεν εννοώ αυτό. Εννοώ ότι μπορούμε να βάλουμε κάποιες μελωδίες, χωρίς όμως αυτό να γίνεται κάτι που δεν είναι ούτε λαϊκό ούτε ποπ. Το λαϊκό τραγούδι θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να έχει κάποιες ωραίες επεμβάσεις, αισθητικές χωρίς όμως να χαλάει το ύφος και το κλίμα».
Tommymoto :
Τι γνώμη έχετε για το Βασίλη Χατζηλούκα, που είναι χρόνια συνεργάτης σας;
«Ο Βασίλης Χατζηλούκας, είναι μαέστρος μου. Είναι ένας άνθρωπος που ξεκινήσαμε τη φιλία μας, πολύ πριν γίνω τραγουδίστρια, από το Εθνικό Ωδείο, όπου πηγαίναμε μαζί. Ο Βασίλης είναι τελειόφοιτος
κιθάρας,
φωνητικής. Ήταν και είναι αγαπημένος φίλος. Ξεκινήσαμε ουσιαστικά μαζί, όλα αυτά τα χρόνια, αυτός είχε ξεκινήσει λίγο νωρίτερα από εμένα. Στην πορεία είχαμε όνειρα μαζί, είναι ένας άνθρωπος που σέβομαι και εμπιστεύομαι πάρα πολύ, γιατί είναι πολύ αξιόλογος μουσικός και βέβαια είναι από τους καλύτερους ανθρώπους που έχω γνωρίσει. Γιατί ξέρετε, έχει μεγάλη σημασία στη ζωή μας, να συνεργαζόμαστε με αξιόλογους ανθρώπους. Αλλά αυτοί οι άνθρωποι είναι αξιόλογοι όχι μονάχα για την αξία τους σε αυτό που κάνουνε, αλλά και σαν άνθρωποι. Είμαι πολύ χαρούμενη που συνεργάζομαι μαζί του».
|
Αυτόγραφο της Λένας Αλκαίου για το MusicHeaven |
Ήσασταν χρόνια συνεργάτες με το Μανώλη τον Καραντίνη;
«Ναι. Ο Μανωλάκης είναι επίσης αγαπημένος μου. Είναι καταπληκτικός στο μπουζούκι, έκανε την ενορχήστρωση στον τελευταίο μου δίσκο που έχει τίτλο «Μετά», ο οποίος είναι ένας πολύ σπουδαίος δίσκος. Αυτόν το δίσκο πρέπει να τον πάρει κανείς, διότι πέρα από τα τραγούδια, είναι σημαντικό να ακούσει πως παίζει ο Καραντίνης, είναι συγκλονιστικός. Τον εμπιστεύομαι επίσης πολύ, και χαίρομαι πάρα πολύ που έγινε αυτή η δουλειά, το «Μετά», όπου υπάρχουν και 3 τραγούδια δικά του».
Ετοιμάζετε κάτι καινούργιο αυτή την εποχή;
«Ναι, είμαι στην αναζήτηση υλικού αυτή την περίοδο, κάτι που είναι το πιο δύσκολο, γιατί δεν θέλω να κάνω ένα cd που να περιέχει ένα καλό τραγούδι και τα υπόλοιπα εννέα να είναι χάλια. Θέλω να είναι καλά όλα τα τραγούδια, γεγονός που επιδιώκω σε όλα μου τα cds. Πιστεύω ότι σύντομα θα έχω κάτι νέο. Σε ένα μήνα θα κάνω ένα cd single, με 2 – 3 τραγούδια.
Κλείνοντας θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά για τη φιλοξενία και σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία τόσο στην καινούργια δουλειά που ετοιμάζετε, όσο και στις εμφανίσεις σας στο «Χάραμα».
Εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη
συνέντευξη και εύχομαι και σε εσάς, στο
MusicHeaven, καλή επιτυχία.